Baden-Württemberg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Baden-Württemberg

Bericht door FidOo »

Zeker als je beseft dat die RoLa's 8 assen en dus 16 wieltjes per stuk hebben!

Sterkte met je operatie Raymond


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Hansepansje
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Hansepansje »

Raymond (UK) schreef: 23 mar 2021 22:01 Ellendig werkje inderdaad Hans.
Ik sta momenteel op de wachtlijst om twee hernia's te laten repareren en daarna mag ik 6 weken niet werken. Misschien is dat een goeie tijd om wat wieltjes te gaan poetsen? Om mezelf in de stemming te brengen heb ik al mijn rollend materiaal van zolder gehaald. 76 rijtuigen, 82 goederen wagons en 11 RoLa's. Ik kom die 6 weken wel door.... 8)7
Tja Raymond, met alleen de aanschaf van spullenboel ben je er meestal niet. Onderhoudsloze spullen ben ik nog niet veel tegengekomen.
Of het ellendig is? Zo'n hernia operatie lijkt me veel beroerder. Heel veel sterkte gewenst! :Thumb
Hopelijk kun je dan je hersteltijd idd nuttig gebruiken. Ik heb ook heel wat ziekenhuiswachtuurtjes nuttig besteed met het knippen/strippen/solderen van honderden draadjes. In jouw geval is het dan het schoonmaken van wieltjes. Dat levert dan toch dubbel pret op: je bent weer met je treintjes bezig, en daarna rijdt alles (en brandt de binnenverlichting) weer als een zonnetje.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

FidOo schreef: 24 mar 2021 13:28 Zeker als je beseft dat die RoLa's 8 assen en dus 16 wieltjes per stuk hebben!

Sterkte met je operatie Raymond
Gelukkig zitten de draaistellen met zo'n plastic 'dopje' vast dus makkelijk te verwijderen. Dat maakt het misschien iets makkelijker schoon maken. Die wieltjes zijn trouwens wel heel klein.

En thanks Joost. Geen idee wanneer de operatie is want de wachtlijst is ellenlang geloof ik. Morgen 2e covid spuit dus misschien kan ik queue jumpen omdat ik 'veilig' ben om te opereren :lol:


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Hansepansje schreef: 24 mar 2021 17:06 Tja Raymond, met alleen de aanschaf van spullenboel ben je er meestal niet. Onderhoudsloze spullen ben ik nog niet veel tegengekomen.
Of het ellendig is? Zo'n hernia operatie lijkt me veel beroerder. Heel veel sterkte gewenst! :Thumb
Hopelijk kun je dan je hersteltijd idd nuttig gebruiken. Ik heb ook heel wat ziekenhuiswachtuurtjes nuttig besteed met het knippen/strippen/solderen van honderden draadjes. In jouw geval is het dan het schoonmaken van wieltjes. Dat levert dan toch dubbel pret op: je bent weer met je treintjes bezig, en daarna rijdt alles (en brandt de binnenverlichting) weer als een zonnetje.

Groets, Hans
Onderhoudsloze spullen zouden mooi zijn ja. Die ben ik zelf ook nog niet tegen gekomen. De hersteltijd is al aardig ingevuld met achterstallige zaakjes (en wieltjes cleanen) Geen idee waaneer de op is, ik zie het wel. Wanneer alles wel is dan bigin ik met Baden 2.0. Kan niet wachten :)


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Hanspoor
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 nov 2020 04:43

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Hanspoor »

Bedankt voor je uitleg Raymond. Dus met het kopen van alleen een kortkoppeling ben je er nog niet.
Als je de rijtuigen dicht tegen elkaar wil hebben moet je ook het rijtuig nog aanpassen met een kortkoppelings mechaniek.
Dat wordt dan wel een duur geintje, of valt dat mee. En waar kan je die kortkoppelings mechaniek kopen?
Ik heb een paar rijtuigen met een Fleischmann kortkoppeling en mechaniek, en die zijn erg mooi. Het liefst wil ik al mijn rijtuigen daarmee uitvoeren.

Groetjes,
Han



piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Baden-Württemberg

Bericht door piksov »

Sterkte Raymond ...

laat je ons nog wel even weten wat de beste methode is om wieltjes schoon te maken? :-)

Guus



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Thanks Guus!

De 'heen en weer rijden op een stuk je rails bedekt met keuken papier en wasbenzine' methode zal het wel worden denk ik... :lol:


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Hanspoor schreef: 25 mar 2021 15:05 Dat wordt dan wel een duur geintje, of valt dat mee. En waar kan je die kortkoppelings mechaniek kopen?
Groetjes,
Han
Het antwoord is kort Hans. Het valt niet mee.. :lol: Ik doe dat zelf ook niet. Ten eerste omdat het asociaal duur is en ten tweede de onderdelen daarvoor slecht verkrijgbaar zijn.

Ik heb zelf heel weinig non K rijtuigen maar deze zet ik wel een kort koppeling in. Ik rust ze niet uit met kortkoppeling mechaniek. Het verschil is wel duidelijk maar ja, zie foto's. Bij een duwende trein met K mech en K koppeling is er geen ruimte tussen de balgen en zonder K mech met kort koppeling ongeveer 1mm. Als de trein getrokken word dan is dat 1mm en 2mm resp.

Maar als je toch overweegt om jouw non K rijtuigen te voorzien van kortkoppeling mechaniek dan is het part number voor de ombouw kit (Fleischmann) 9574.




Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Hanspoor
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 nov 2020 04:43

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Hanspoor »

Bedankt weer voor je duidelijke uitleg met bijbehorende foto's Raymond.
Het heeft me overtuigd om ook alleen kortkoppeling te gebruiken zonder mechaniek.
Gebruik jij Fleischmann profi koppeling?

Afbeelding



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Inderdaad Hans. Voor de K modellen koppeling 9545, voor de non K modellen koppeling 9542 en voor de loks koppeling 9541 en voor de loks met K dezelfde 9545.

Ik heb een paar doosjes van een seller op eBay gekocht voor een goede prijs. Hij heeft nog 1 doosje staan met 9545 koppelingen. Met de huidige prijs van zo'n 3 euro per koppeling is dit echt een koopje.

Deze seller zit in Engeland maar als hij niet naar NL stuurt dan mag je het hierheen laten sturen en dan stuur ik het wel weer door naar NL. Zelfs met twee keer porto ben je nog steeds bijna 100 euro goedkoper uit.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Hanspoor
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 nov 2020 04:43

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Hanspoor »

Bedankt voor de de tip en je aanbod Raymond, maar ik had al wat tweedehands kort koppelingen overgenomen van een andere modelspoor liefhebber. Ik heb er ook niet zoveel nodig. Ik heb een vitrine besteld voor mijn bescheiden verzameling, en zal daar binnenkort wat foto's van maken en hier op het forum plaatsen.

Groetjes,
Hans



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Hi Hans,

Blij dat je voorzien ben. Koppelingen zijn altijd best prijzig.

Laat de foto’s van de vitrine maar komen. 8-)

Misschien moet ik ook eens zo’n ding aanschaffen. Bij mij liggen ze allemaal in de doosjes in m’n office.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Vandaag een verdwaalde Nederlander op de baan. Ik weet nog niet precies waarom ik dit ding gekocht heb maar hij is wel mooi. Misschien een NL/DE grens maken met zo'n loc swap gebeuren als in Emmerich?

Nou ja, hij is er nu en hij is mooi. Vandaag gedigitaliseerd met hulp van @mini rijder Thanks Robby. Rijdt nu lekker wat rondjes met wat O/B meuk er achter.




Afbeelding


Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Nico Essers »

Ziet er mooi uit Raymond. Gewoon lekker rijden met wat je zelf leuk vindt. Dat geeft je zoveel meer vrijheid in je keuze qua locomotieven en treinen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Baden-Württemberg

Bericht door FidOo »

Genoeg mogelijkheden, denk ook aan de diverses internationale treinen die vanuit de EU of verder door Nederland reden. Bijvoorbeeld die naar Hoek van Holland.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Thanks Nico @Nico Essers Het is inderdaad een mooi ding. Rijdt ook perfect en staat mooi voor een stammetje O/B IC's.

Daar heb je gelijk in Joost @FidOo Ik reisde vroeger met de slaaptrein van Utrecht naar Villach. Dat waren van die O/B rijtuigen en daar hingen zo'n 1600 voor tot aan Emmerich, die werd dan overgenomen door een 111.




Ik heb nog wat nieuwe dingen aangeschaft die de baan nog niet zijn op geweest dus even een wazig filmpje. iPhone scherpt op van alles en nog wat in behalve wat er gefilmd moet worden. Ik ga een degelijke camera aanschaffen als Baden 2 er is. :geek:

- ICE 1 is nu compleet met 12 tussen rijtuigen
- IC nu compleet. Miste wat balgen op 1 rijtuig. Thanks @RieX
- RoLa is wat langer en mist nu ook de eindbuffer niet meer. Nogmaals thanks @RieX
- Eindelijk een 218 in weinrot/elfenbein aangeschaft. Heel mooi ding!!
- De bier trein wat langer gemaakt.
- De nieuwe (hele oude) Silberlinge wat rondjes laten rijden achter de A/R 218 en een tweede O/B 141.
- Ook een NS 1600 binnen gekregen van de week. Mooi ding en rijdt goed.
- Nog 6 container wagons op de kop kunnen tikken vorige week. Dat ding is net zo lang als de wachtlijst voor m'n hernia operaties 8)7
- 4 Erts hoppertjes kunnen bemachtigen van de zelfde seller als de containers. Deze zijn mooi maar altijd redelijk duur. Deze vielen mee en nu hangen er 20 achter.


Ik heb de hele meuk in een filmpje geprakt dus kijk maar. :D





I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Baden-Württemberg

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Raymond, al opgemerkt dat die 1600 wat kleur betreft niet klopt?, dit model mist de grijze vlakken rond de cabine ramen. Goed de konijnenhokken zitten er ook niet op maar die missen volgens mij bij alle Fleischmann modellen of ze moeten dat inmiddels aangepast hebben( dat houd ik niet bij).

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Hé Michiel, ik had het gezien ja. Dat is alleen bij de eerste versie het geval geloof ik. Misschien laat ik dit een keer verven door iemand die dat kan. Die konijnenhokken bedoel je de bescherm kasten om de signaal hoorn? Die zitten er ook op bij de latere versies.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Baden-Württemberg

Bericht door erik-n-fan »

Leuk spul heb je verzameld. Leuk filmpje!

Een iphone tip is dat je de camera kan focussen door 1x aan te tikken wat je scherp wil hebben. En ipv 1x tikken 2 sec met vinger aanwijzen wat je scherp wil hebben dan krijg je een autofocus lock en zal de iphone daarop scherp blijven en niet ineens weer wat anders focussen.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Thanks Erik. 1 keer tikken wist ik maar dat 2 sec’s vasthouden niet. Ik ga dat volgende keer proberen. Top tip!


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Baden-Württemberg

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Raymond (UK) schreef: 02 apr 2021 23:01 Die konijnenhokken bedoel je de bescherm kasten om de signaal hoorn? Die zitten er ook op bij de latere versies.
Ja die bedoel ik, die worden in de spoorweg wereld konijnenhokken genoemd.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Thanks Michiel,

Weer wat bijgeleerd :geek:

Vanaf 1991 werden de Fleischmann 1600's wel met die grijze vlakken rondom de ramen voorzien en vanaf 2004 ook met die 'konijnenhokken'


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Baden-Württemberg

Bericht door RieX »

Hey Raymond,
ik ben blij dat ik je er mee kon helpen. Leuk om zo'n hele rits vrachtwagens over het spoor te zien gaan.


Groet Rieks

N scale, what else?
Gebruikersavatar

Hanspoor
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 nov 2020 04:43

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Hanspoor »

Hi Raymond,

Weer een inspirerende video. Maar inderdaad, met een camera én een statief wordt het nog mooier.
Bedankt voor het het delen, fijne Paasdagen toegewenst.

Groetjes,

Hans



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Bedankt Hans,

Ja, als de nieuwe baan er is dan gaan we voor een normale camera en mooiere filmpjes. Misschien ook wat betere verlichting op zolder. Is een donker hol zonder ramen etc.

Ook nog verlate fijne paasdagen Hans.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Plaats reactie