Baden-Württemberg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Dank je William.

Hier nog één van de 614 doppeleinheit die eindelijk op de baan staat na veel getob.



I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1195
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Baden-Württemberg

Bericht door william »

Hallo Raymond,

Leuk hoor. Van mij mogen de filmpjes wel wat langer duren...

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Hoi @william ,

Ik zal ze proberen wat langer te maken.Ik heb geen camera dus gewoon uit de hand met een telefoon. Vandaar dat ze weleens bibberen en niet echt scherp zijn.

Ik zal van de week een filmpje proberen te maken van de container en de kuhlzug die beide wat langer zijn geworden.

Nog wat nieuwtjes binnen net voor de kerst.



Afbeelding
Laatst gewijzigd door Raymond (UK) op 24 dec 2020 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Zo, deze had ik pas na de kerst verwacht maar Postman Pat is niet te stremmen hier in de UK.

Een mooie rooie BR110. Decoder in gesoldeerd en hij staat netjes naast de BR140.

Ik had voorgenomen om weer wat O/B spul te kopen maar voor 40 pond stukken delivered kon ik deze niet laten staan. :shock:

Prettige Kerst dagen alvast mensen!









Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Eindelijk een Rollende Landstraße op de kop kunnen tikken. De helft is nieuw en de andere helft tweede hands maar in nieuwstaat. Misschien in de toekomst nog een stuk of drie erbij maar voor nu issie lang zat. Ik heb nog wat van die Wiking vrachtwagens liggen om hem vol te zetten. Zal het van de week eens op de baan zetten.

Eindelijk begonnen om de baan rustig af te breken en Baden 2.0 aan het tekenen. Duurt nog wel effe denk ik dus de buitenste banen blijven nog even liggen zodat we rondjes kunnen blijven rijden. Ondertussen ook nog wat meer rails bij elkaar sprokkelen.


Waar hingen deze dingen vroeger achter? Met vroeger bedoel ik 70/80er jaren. Ik kan heel weinig foto's vinden van de oude RoLa. Ik zat te denken aan een O/B 111 of een Orient 140. Ik heb het gevoel dat onze trein expert/encyclopedia Michiel dit waarschijnlijk wel weet? @neudalhausenstadbahn

Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Marksintpancras »

Hey Raymond, heb jij nog een br139 O/B ????




Afbeelding
Op de foto staat er een 139 op in jouw tijdperk.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Hi Mark, nee, die heb ik niet nee. Ik kan er wel een 110 voor zetten en dan net doen of het een 139 is :oops: Alleen de remmen zijn anders toch? :lol:

In O/B heb ik en 218, 141 (x2 volgende week :P ) een 110, een 111 en een 151. Ik zeg; uitbreiding nodig!

Waar heb je die foto vandaan @Marksintpancras ? Ik ben al een tijd aan het zoeken naar oude RoLa foto's.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Marksintpancras »

@Raymond (UK) verdomd 7(8)7 |:( het is 1 januari geweest, Google vertoont nu zeker andere plaatsjes daar op het eiland??? :lol:

Nee, gewoon Google, en dan zoeken op Rola DB :idea:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

@Marksintpancras Klopt ja. We hebben hier nu onze eigen Google, soort intranet van vroeger zeg maar. Volledig afgesloten van de bewoonde wereld op het moment. Küt brexit :|

Ik had al gezocht op Rollende Landstrasse / Landstraße en Kombiverkehr. Had dus gewoon op Rola moeten zoeken zie ik... :lol: Thanks


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Baden-Württemberg

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Raymond (UK) schreef: 18 jan 2021 22:36 Ik kan er wel een 110 voor zetten en dan net doen of het een 139 is :oops: Alleen de remmen zijn anders toch? :lol:
Nee juist niet, de remsystemen van een Br110 en Br139 zijn het zelfde, heb verschil is de draaistellen met tandwieloverbrenging. De DB heeft ook extra Br139ers gemaakt door de lockasten van 20 110's op draaistellen van 20 buitendienst gestelde 140ers te zetten.

Ook omgekeerd is gebeurd de Br110 511 is ontstaan uit een Br139 die andere draaistellen heeft gekregen, ik moed van een verongelukte loc ofzo maar dat zou ik na moeten en kunnen zoeken mocht iemand dat willen weten.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Thanks Michiel,

Duidelijk verhaal. Weer wat bijgeleerd. Ik wist dat de 139/140 voor goederen en ook berg landschappen gebruikt werden voor een reden en de 110 voor passagiers treinen maar dacht dat dat alleen het remsysteem was. Tandwiel overbrenging maakt meer sense.

Waren het alleen 139/140’s die de Duitse RoLa trokken?


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Baden-Württemberg

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ja dat weet ik dan weer niet( ik ben vooral van het reizigersvervoer) maar wel dat 140ers en vooral 139ers tot ver in de jaren 90 ook veel reizigerstreinen reden. Als je op de lijn toch niet of nauwelijks harder als 100km/u mag rijden of er zoveel gestopt moet worden dat je nauwelijks op snelheid komt kan je beter een 140 of 139 hebben. Een deel van de 140ers en de 139ers hadden of hebben ook Klassieke Wendezug Steuerung(KWS).

Alles wat ik hier schrijf geld overigens ook voor de Br151 met dat verschil dat die sneller is en nog wat langer voor reizigerstreinen( met name IR's) is ingezet.

De Br110 kreeg voor zover ze met Klassieke Wendezug Steuerung zijn uitgerust deze pas 2e helft jaren 90 van andere locs die buiten dienst gingen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Domme vraag misschien. Ik neem aan dat alle 141ers met KWS uitgerust kwamen?

De BR151 heb ik al vaker voor een passagiers treinen gezien. Het meeste oude spul gebruikte ze later voor kort reizigers verkeer. Bij mij blijven we gewoon in de 80er jaren hangen en trekken ze gewoon nog zware goederen treinen. 8-)

Ik kwam een tijd geleden zelfs een foto tegen van een BR151 met twee of drie silberlingen er achter... :?


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Baden-Württemberg

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ja alle 141ers hebben KWS, enkele( ex. S-bahn Nürnberg) hebben ook Zeit multiplexe Wendezug Steuerung ZWS. oorspronkelijk voor de inzet met "x wagen"( S-bahn rijtuigen die als eerste geen KWS maar ZWS hebben). Nadat die diensten door Br143S zijn overgenomen werden met 2e generatie dubbeldeksrijtuigen D(A)B(p)bzf761/762 ingezet.

Br111 heeft ook KWS en grotendeels ZWS en/of ZDS( Zeitmultiplexe Doppeltraktions Steuerung), alle latere loctypes hebben standaard ZWS en/of ZDS.

Br143 is heel complex:
Br143W; W = 36-polige konventionelle Wendezugsteuerung
Br143N; N = Waar N voor staat weet ik niet maar die kan net als de F versie alleen met ex. DR dubbeldeks rijtuigen als wendezug worden ingezet.
Br143F; F = 34 polige Doppeltraktionssteuerung, frequenzmultiplexe Zugsteuerung
Br143R; R = 34-polige konventionelle Wendezugsteuerung, zeitmultiplexe Doppeltraktionssteuerung, zeitmultiplexe Wendezugsteuerung, frequenzmultiplexe Zugsteuerung.
Br143S; S = het zelfde R alleen word S versie bijvoorkeur ingezet met "x wagen"( S-bahn rijtuigen) en de R versie met dubbeldeks materieel. Waarin die voorkeur precies zit is mij niet geheel duidelijk.

De Br151 is deels met KWS uitgerust en kan naast met "n wagen" ook met PUMA/MODUS rijtuigen als wendezug worden ingezet.

Al deze info komt uit het boek "Wendezüge" van TransPress. Daar staat een heel( niet geheel compleet) schema in van wat waarmee kan rijden. Helaas waren ze enkele diesellocs vergeten of hadden daar fouten bij gemaakt dus ik heb dat schema in excel na gemaakt en bij gewerkt. Mocht iemand dat schema per mail willen ontvangen, stuur me dan ff een PB, kennis van loc en rijtuigtypes is daarbij wel noodzakelijk.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Thanks Michiel,

Die 143 is wel heel complex ja zoals je zegt. Ik gaat je een PB sturen. Dat is wel makkelijk om te weten wat waar achter mag hangen nu ik wat meerdere locs heb.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Marksintpancras »

Raymond (UK) schreef: 20 jan 2021 13:58 Thanks Michiel,

Die 143 is wel heel complex ja zoals je zegt. Ik gaat je een PB sturen. Dat is wel makkelijk om te weten wat waar achter mag hangen nu ik wat meerdere locs heb.
7(8)7 als het een koppeling heeft kan er toch een lok voor in onze schaal??? :lol: En heb je een wendelpendeltreintje, duw er een functiedecoder in de laatste wagon, verdomd, de laatste wagon heeft nu ook lampjes wit en rood. :idea:

Ik rij gewoon tijdperk 6 rode DB dubbeldekkers met een rode 1600 lok ervoor. Tja, de 143 of 120 of 146 of 111 staan bij mij ook wel eens aan de kant.

En na deze onzin gezegd te hebben. Micheal het is zeker leuk om de bijpassende orginele lok voor de wagons te zetten (doe ik stiekem ook :D ) Hanse Express rijdt ook met een rode 120 tijdperk 6 en SOB dubbeldekkers hebben de 245 ervoor van de SOB

Maar de 143 is toch de verbeterde 112.1??? want die levert Fleischmann komend jaar wel in tijdperk 6


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Baden-Württemberg

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Mark wat dacht je ervan dat van die Br143 en Br112.1 eens om te draaien ;) .

De br143 is de trage oer versie, mag maar 120km/u als er enkele proefjes tot ombouw voor 140 en 160km/u geweest na 2000. Br112.0 nu 114.0 is een snellere versie van br143 en mag 160km/u. De "Weise Lady" is voor beide het prototype geweest en heeft zowel als 243-001 als als 212-001 rond gereden en heeft daarna nog allerlei uitvoeringen gehad.

De DR had z'n Elocs in de 200 genummerd en de diesel in de 100, omgekeerd t.o.v. de DB dus. Bij de samenvoeging tot DBAG per 1-1-1994 is met wat verschuivingen de DB nummering overgenomen.

De DR en DB hebben samen de br112.1 besteld als door ontwikkeling van de Br112.0. Beide hebben 45 locs besteld waardoor er 90 zijn geleverd. Inmiddels rijd alles voor zover het nog rijd voor DB Regio en de Br143 kom je inmiddels net als Br103, 110, 111, 140, 151, 155 en 156 bij private vervoerders tegen.

En ja inderdaad zijn ook een aantal 120ers verhuisd van DBFV naar DB Regio. Wat dat betreft is het spoorvervoer de laatste 25 jaar zeer bont en boeiend geworden en zijn er steeds meer combinaties mogelijk omdat ook de oude DB en Dr huisstijl bij andere vervoerders weer terug keren.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Avond,

Mijn eerste zaterdag vrij sinds kerst goed benut om een decoder in de nieuwe 141 te solderen die vorige week binnen kwam en ook nog een Vollmer Baden perron (nummer 4) in elkaar geknutseld.

De BR141 blijft een mooi ding en helemaal in O/B!


Afbeelding


Naast z'n tweeling broer/zus


Afbeelding


Ook voor het eerst de RoLa op de baan gezet. Lekker onscherp met een mobile phone op zolder met slecht licht maar int echt ziet ie er wichtig uit! 8-)






De BR110 doet net alsof ie een BR140 is. Ik heb namelijk geen 140 in O/B


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Marksintpancras »

:Thumb mooie foto's en weer een mooie filmpje _o_


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Marksintpancras schreef: 31 jan 2021 17:28 :Thumb mooie foto's en weer een mooie filmpje _o_
Thanks Mark. De dooie postbode is ook vervangen voor een nieuw exemplaar en de container zug is weer wat langer.

Twintig wagonnetjes achter een 140 in dubbeltractie. Die tweede is een 140 incognito want das eigenlijk een 110 :oops:

Op de nieuwe baan gaat de BR151 er weer gewoon voor. Ben nog aan het wachten op nieuwe rails om te gaan beginnen.






I like sitting in my hottub with a beer or two…...

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Baden-Württemberg

Bericht door erik-n-fan »

Mooie lengte!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

N_iels

Re: Baden-Württemberg

Bericht door N_iels »

Mooie lange treinen, schitterende collectie!

groet,
Niels



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Dank Erik & Niels.

Hopelijk komt er een dubbelspoor parade baan op de nieuwe baan waar de lange treinen beter tot hun recht komen.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Hanspoor
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 nov 2020 04:43

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Hanspoor »

Hi Raymond,

Zou je mij de artikelnummers van die Fleischmann TEE wagens kunnen geven.

Bij voorbaat dank,

Hans

Afbeelding



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Hi Hans.

Ik heb een foto gemaakt van alle TEE rijtuigen die ik heb en de nummers er naast gezet. Dit zijn de enige twee sets waar ik met K en non K modellen door elkaar rijd. De rood/creme rijtuigen zijn een stuk moeilijker aan te komen in K versie dan de blauw/creme rijtuigen hier in Engeland vandaar.

Ik heb hier een oude catalogus liggen als je alle K artikel nummers zoekt. Kan daar wel een foto van maken als dat helpt?



Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Plaats reactie