Hamburger huizenbouw met Trix

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Hamburger huizenbouw met Trix

Bericht door Robert_N-Nm »

Vandaag maar eens een paar kleine stapjes gedaan met de huizen van Minitrix in het thema "tor zur welt". Het betreffen hierbij de kartonnen bouwsets welke zijn ontworpen door MKB (http://www.mkb-modelle.de) voor Minitrix en het piece de resistance is uiteraard het 75cm lange model van Hamburg Dammtor. Goed dat laatste station laat ik nog maar even in de verpakking liggen, we beginnen simpel, met de 66147 en een artikel in het N-bahn Magazin 4/2014 als leidraad.

Afbeelding

Dit gebouw kenmerkt zich door een kleine onderdoorgang voor het autoverkeer en een klein vrijstaand garagepand. Ik ben (voor de verandering) maar eens begonnen met het lezen van de handleiding die in de kit is inbegrepen. Eerste wat ik nodig ga hebben is een pot goede houtlijm en ook wat spuitlijm (gaan we morgen even regelen). Tevens moet ik eens kijken de mogelijkheden voor de inbouw van verlichting - de handleidingen zijn vrij specifiek en zeggen dat het niet mogelijk is (en tot op zekere hoogte is uit de bouw-handleiding gelijk al duidelijk dat dit zeker niet is voorbereid want een feitelijk interieur is afwezig).

Afbeelding

Gelijk een eerste tip: Wat gelijk ook opvalt is dat de verschillende elementen perfect genummerd zijn, maar zodra je ze uit het raamwerkje snijdt ben je het nummer kwijt - stap 1, nadat je iets uitsnijdt is derhalve ook het opnieuw nummeren met potlood.

Afbeelding

Afbeelding

Goed om maar gelijk met een andere open deur in te vallen, de gebouwen zijn aanzienlijk van omvang. Ik heb voor het idee maar even een foto genomen van een FLM V100 naast het gebouw zelf... WOW. Dat is omvang, ik kan bijna niet wachten om Dammtor onder handen te nemen.

Afbeelding

Later deze week meer...


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3015
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Hamburger huizenbouw met Trix

Bericht door Ron »

Wow :shock: wat een hoogte heeft dat huis.

Ben reuze benieuwd naar het vervolg.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Hamburger huizenbouw met Trix

Bericht door Hoontje »

Indrukwekkend!

Ben erg benieuwd ook!

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Hamburger huizenbouw met Trix

Bericht door Robert_N-Nm »

En we gaan verder, stap voor stap. Etage op etage. Het is allemaal heel erg recht toe recht aan in dit stadium. Grote vlakken en dat maakt snel werk. De eerste stap is de begane grond.

Afbeelding

En dit proces blijf je herhalen en herhalen...

Afbeelding

Afbeelding

En dan gaat de zolder etage erop

Afbeelding

Afbeelding

De zijkant mag erin

Afbeelding

En de definitieve zijkant en achterpui worden er nog even op geplempt. Wel even gelijkmatige druk op de vlakken verzorgen om een bobbelwerk te voorkomen.

Afbeelding


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Hamburger huizenbouw met Trix

Bericht door Robert_N-Nm »

Morgen volgen weer wat foto's, we zijn een eindje op weg nu. En...... het is erg wennen die lagen op lagen - ik maak her en der foutjes en het papier is echt onvergefelijk. We komen er wel, maar het echt anders dan plastic meuk van Kibri. Ben blij dat ik niet met Dammtor begonnen ben.


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Hamburger huizenbouw met Trix

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Robert_N-Nm schreef:Ben blij dat ik niet met Dammtor begonnen ben.
Denk eraan dat in de handleiding van Dammtor een paar foutjes zitten (volgens Duitse fora) en ik raad je aan om van de onderdelen pagina een vergroting te maken en deze af te strepen met wat er in de doos zit. Bij de brug had ik een onderdeel 2x en een onderdeel wat er niet was. Trix heeft dat netjes opgelost. Mijn Dammtor pakket is wel compleet. Op enkele Duitstalige fora is het nodige te vinden over het bouwpakket Dammtor. En verder zou ik de handleiding meerdere keren lezen, ben al een onderdeel tegengekomen dat (gedeeltelijk) NIET gelijmd moet worden, nu alleen nog even zelf uitknobbelen hoe het dan wel gaat. Het betreft namelijk de kap en ik heb het idee dat deze niet aan de basis wordt vastgelijmd maar los klemmend komt te zitten. Je zou dan de kap eraf kunnen trekken als je een probleem in het station hebt. Alleen is daar geen woord over te vinden, dus iets staat wel ergens op of hangt ergens aan, alleen je moet dan niet automatisch gaan denken dat het ook gelijmd moet worden. Dus het loont om de handleiding meerdere keren te lezen en aantekeningen te maken en vooral eens door te denken over wat ze afbeelden in die plaatjesgalerij.

Wat ik alleen niet snap, zeker niet voor die prijs, is dat de perrons niet meer zijn dan een verhoging. Geen meubilair dus of trappen of... En het station heeft grote ramen waar je ook in N schaal binnen alles kunt volgen. Dus je moet vooraf nog wel het nodige plannen omdat je achteraf er waarschijnlijk niet meer bij kunt. De bouwtijd wordt opgegeven als 50 uur, ik denk dat ik minimaal het dubbele nodig heb en het is mega groot 73cm lang, 25cm diep en 15cm hoog en alles is gemaakt van karton of papier. Er zitten ook onderdelen in met heel fijn netwerk, nooit geweten dat je zover kan gaan met lasercut. In plastic zijn dergelijke details ondenkbaar.

Groeten,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Hamburger huizenbouw met Trix

Bericht door Robert_N-Nm »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Hamburger huizenbouw met Trix

Bericht door Ad_M »

Robert_N-Nm schreef:Morgen volgen weer wat foto's, we zijn een eindje op weg nu. En...... het is erg wennen die lagen op lagen - ik maak her en der foutjes en het papier is echt onvergefelijk. We komen er wel, maar het echt anders dan plastic meuk van Kibri. Ben blij dat ik niet met Dammtor begonnen ben.
Robert, ik ervaarde het zelfde met mijn eerste Markenburg pakket
Gelukkig ben ik klein begonnen, maar karton reageert zoooo anders dat plastic of styreen
Ben het met je eens dat het niet echt vergevingsgezind is, het reageert op te veel of te weinig lijm (ik gebruik normale houtlijm)
Afhankelijk op de dikte van je materiaal en omgevingstemperatuur
Maar als je het eenmaal door hebt, werkt het best lekker ;)
Zeker met al dat moois

Lekker bezig zo, leuk om je te volgen

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Hamburger huizenbouw met Trix

Bericht door Robert_N-Nm »

Precies, helemaal mee eens. Alles opgebouwd uit lagen en nog meer lagen. Ik heb een of andere halfbakken hobbylijm en dat gaat nog. Maar echt ideaal is die rommel ook niet. Daarbij heb ik in sommige verbindingen nodeloos lijm lopen gebruiken (in het geraamte met name). Het materiaal is gevoeliger voor de materialen die je gebruikt bij de verwerking. Goed, het gebouw is inmiddels af.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het resultaat zelf volgt morgen


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Hamburger huizenbouw met Trix

Bericht door Hoontje »

Robert,

Is het bij deze pakketten ook zo dat je voordat je een laatste wand plaatst, al interieur, verlichting, bewoners etc. etc. aangebracht moet hebben? Bij Markenburg-producten is dat namelijk wel. Zijn hier de daken nog altijd afneembaar? Zodat je eventueel later e.e.a. kunt inbouwen?
Het zijn wel imposante gebouwen zeg! Ben erg benieuwd naar dat stationsgebouw!

Succes,

Groet,

Hoontje


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Hamburger huizenbouw met Trix

Bericht door Ad_M »

Robert_N-Nm schreef:Ik heb een of andere halfbakken hobbylijm en dat gaat nog. Maar echt ideaal is die rommel ook niet. Daarbij heb ik in sommige verbindingen nodeloos lijm lopen gebruiken (in het geraamte met name). Het materiaal is gevoeliger voor de materialen die je gebruikt bij de verwerking.n
Voordeel van houtlijm is dat het transparant opdroogt en dat je nog eenigzins kan schuiven als het scheef zit wanneer het er net op zit zonder lijm "sporen"
Tevens kan je smokkelen met je karton om het passend te maken door het te verzuipen in de lijm en dan met een houtje of zo aan te drukken tot het pas is
Of op te vullen met lijm
Eigenlijk is het opnieuw leren "plakken / bouwen"

Ben benieuwd naar jou eind conclusie hoe je het vond gaan en waar je in jou optiek speciaal op moet letten

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Hamburger huizenbouw met Trix

Bericht door Robert_N-Nm »

Afbeelding

Afbeelding

Het eind resultaat. Ik moet zeggen dat ik redelijk tevreden ben, hoewel ik moet zeggen dat ik inderdaad opnieuw heb moeten leren bouwen. Ik moet nog steeds een manier vinden voor het lijmen van grote vlakken (denk zelf aan pritt stift of iets dergelijks, redelijk 'droge' lijm die fatsoenlijk plakt), de lijm die ik nu heb gebruikt is prima voor het verlijmen van het geraamte maar is drama om uit te spreiden over grote vlakken en laat zich te slecht doseren. Spuitlijm begin ik maar niet aan - dat wordt een compleet zooitje)

De bouwpakketten zijn verder prima pas en redelijk gemakkelijk in elkaar te zetten.Alleen de dakrand ornamenten vormde een probleem.

Afbeelding


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Hamburger huizenbouw met Trix

Bericht door spoor65 »

Foto`s laten natuurlijk veel meer zien dan wanneer je er gewoon met het blote oog naar kijkt,
Maar als ik hier de resultaten zie, lijkt he wat tegen te vallen, vooral de hoekjes her en der, lijken niet echt mooi aan te sluiten.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Hamburger huizenbouw met Trix

Bericht door Robert_N-Nm »

Ik moet eerlijk zijn. Hier en daar heb ik ook wel wat moeten corrigeren gedurende de bouw, daar waar de handleiding niet 100% was heb ik wel eens wat verkeerd geplakt in eerste instantie. Komt het resultaat niet echt ten goede, maar met veroudering kom ik wel een eindje.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Hamburger huizenbouw met Trix

Bericht door Maurits71 »

Robert.

Haal bij de hobby craft UHU lijm ( gele tube ) dat is prima lijm om kartonn te lijmen.

Gr. M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Hamburger huizenbouw met Trix

Bericht door Raymond (UK) »

Dat is mooi! En groot!

Is dat volledig papier/carton? Ik heb alleen nog maar getobd met die plastic dingen van vollmer en faller.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Hamburger huizenbouw met Trix

Bericht door mdedeugd »

Hallo Robert.

Ik zie een flesje lijm wat je gebruikt.
Vraagje.
Hoe breng je de lijm daaruit, aan op je te bouwen huizen ?
Ik gebruikte vaak UHU lijm met een doseernaald.
Dat werkte voor mij prettig.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Hamburger huizenbouw met Trix

Bericht door Robert_N-Nm »

Het potje lijm is een of andere hobbylijm. Witte houtlijm achtige rommel. Ik gooi een kledder lijm op een stuk plastic en gebruik een dikke naald of kleine schroevendraaier om het te verspreiden (een 'doseernaald' zeg maar). Slechts op de grotere vlakken gebruik ik meer directe applicatie (hoewel dit dus niet echt werkt).


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Hamburger huizenbouw met Trix

Bericht door Maurits71 »

haal maar zo'n tubetje UHU en dan direct vanaf de tube werken, zonnetje gaat dan schijnen voor je.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Hamburger huizenbouw met Trix

Bericht door Robert_N-Nm »

Heb al gekeken op UK modelshops. Paar winkels in de buurt dus eerst de hond een blokje om en dan hop in galop naar de winkel.

En euh, zonnetje? In Birmingham is het klets en klets nat en er zit weinig verbetering in voorlopig


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Hamburger huizenbouw met Trix

Bericht door BenQ »

Hier is het ook kletsnat, maar dan van het zweet. :o


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Hamburger huizenbouw met Trix

Bericht door Raymond (UK) »

Robert_N-Nm schreef:En euh, zonnetje? In Birmingham is het klets en klets nat en er zit weinig verbetering in voorlopig
Mag ook niet klagen na zoveel weken zonneschijn!! Maandag staat het lekkere weer weer aan zie ik net.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Hamburger huizenbouw met Trix

Bericht door Robert_N-Nm »

Afbeelding

Andere lijm... werk beter


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Hamburger huizenbouw met Trix

Bericht door Maurits71 »

ziet er top uit.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Hamburger huizenbouw met Trix

Bericht door Ad_M »

Ziet er zeker goed uit
Welke lijm heb je nu gebruikt?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Plaats reactie