Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door spoor65 »

Knap staaltje werk, erg mooi, met mooie info,

maar over staal gesproken, waar heb je die kettingen van gemaakt en/of gevonden?

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Freddy,

De kettinkjes heb ik ooit eens gekocht in een (scheeps-)modelbouwwinkel, maar ze zijn nog steeds te verkrijgen. Het gaat om artikel 06624 van Master Tools en onder hetzelfde nummer worden ze ook door Trumpeter verkocht. Overigens heeft Weinert ook fijne kettinkjes in het assortiment (nr. 9318).


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Leuk Harry, die beladen wagentjes! Ik moet/mag daar ook nog eens een keer mee aan de slag. Sowieso moet ik mijn materieel nog eens gaan vervuilen. Dat maakt het toch direct weer een stuk echter.
Groet, Wim



Nijboer
Berichten: 899
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Nijboer »

WAUW!!

Wat ontzettend gaaf!

Heel bijzonder te zien wat het verouderen en zeker het aanbrengen van de belading met zo'n wagentje doet.

Ik durf dat ook niet, verouderen van die dure treintjes. Ik heb een best wel lelijk verouderde roco v200 ooit overgenomen,
maar ondanks het wat lelijke verouderwerk, vind ik die loc zo veel meer hebben!

Zou eigenlijk een workshop voor moeten komen om figuren zoals ik over de streep te trekken...

Groet,
Collin


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Nijboer schreef:Ik durf dat ook niet, verouderen van die dure treintjes.
Nou ik durf het wel hoor, ik ben er alleen nog niet aan toe gekomen... :) In mijn h0 tijd ben ik er wel mee begonnen.
Als je niet durft: pak eerst een goedkoop goederenwagentje en probeer het daar op uit. En begin met lichte vervuiling. Bv een wash met flink verdunde donkerbruine verf zodat de naden en roosters geaccentueerd worden. Een wagen hoeft er niet perse uit te zien alsof hij helemaal rijp is voor de sloop. Een decente verwering kan al heel veel doen. Als de plastic glans weg is, ben je al een heel eind. En verder vervuilen kan altijd nog.
Als je krijtpoeder gebruikt, kun je het ook gemakkelijk verwijderen mocht het niet bevallen. Dat liet Harry ook al zien bij de bietenwagens.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

De temperatuur daalt, dus we kunnen weer aan de slag :D
Na de lange bouwvak in Rudersberg wordt de bouw van het station hervat:

Afbeelding

De aangebouwde loods vergt nogal wat aanpassing:

Afbeelding

Afbeelding

En het nieuwe dak is gemaakt:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Hoera! Hij bouwt weer! :D
- nu ik nog -

Leuk om te zien hoe je dat station helemaal aanpast Harry!
Het ziet er al goed uit. Ik ben benieuwd hoe het straks op de baan staat.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Dank voor je compliment. Voorlopig komt het station nog niet op de baan. Ik heb weliswaar de rails en wissels al gelegd, maar ik ben vergeten de railstaven van de wissels door te verbinden, dus waarschijnlijk verwijder ik ze weer. Bovendien zal vooral het vervaardigen van de perronkanten nog wat werk zijn. Het worden lage perrons en ik weet nog niet hoe ik dat ga aanpakken. In HO was het best veel werk: http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn- ... dwigsruhe/

En hoe staat het met jouw restaurant in aanbouw?


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Mijn restaurantje? Oh ja! Oh oh... :o
Misschien moet ik Gordon Ramsay eens vragen langs te komen. Of nog beter "Help mijn man is klusser" inschakelen...
Voorlopig worden er nog geen Schnitzels gebakken... :?
De baan staat op dit moment op zijn kant om elektra te solderen. Waar ik dus met frisse tegenzin mee bezig ben... :roll:
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Terwijl de fundering van station Rudersberg aan het drogen is heb ik mijn kleurenstaaltjes tot kleurenwaaiers omgetoverd. Telkens als ik een nieuw potje verf open, verf ik meteen een klein strookje karton mee. Heel handig als je later wilt weten welke kleur je hebt gebruikt. En die strookjes zijn nu dus in kleurenwaaiertjes samengevoegd:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Nico Essers »

Dat is handig Harry. Goed idee.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door maarten »

Inderdaad erg goed idee zo'n kleurenwaaier!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Een gesuperde Gm(h)s 55

Weer flink stoffig geworden, dit draadje. Weinig spoorse zaken gedaan afgelopen winter. Maar het virus is er nog steeds. Mijn volgende bijdragen gaan over het aanpassen ("superen") en weatheren van mijn modelletjes. En ik begin met de Gm(h)s 55.

De spoorwegen van Saarland lieten als een van de eersten gesloten goederenwagens volgens de UIC normen bouwen. Het type leek veel op de Gmhs 53, maar had een stalen dak zonder naden en stalen ventilatieroosters i.p.v. aluminium. Ook bezat de Gm(h)s 55 een Westinghouse GP remsysteem en lange treeplanken onder de deuren (van 1,80 m breed). Het wagenpark van Saarland werd op 1-1-1957 door de DB overgenomen.

In model is het al lang geleden door Roco gemaakt (cat. 02329A, 25067 of 24043). Ik heb er een paar en daarom zijn enkele voorzien van nieuwe nummers:

Afbeelding

Afbeelding

Een ander exemplaar heb ik vervolgens van allerlei kleine details voorzien:

Afbeelding

Opvallend zijn de nieuwe treeplanken die net als bij het origineel niet recht onder de deur zijn aangebracht. Aan elke zijde drie gaatjes in het chassis, stukjes 0,3 mm messing, ombuigen, stripje Evergreen erop, klaar!

Afbeelding

De rest was lastiger. De verticale handrails op de hoeken zijn gebogen stukjes messing, de handrails onder de buffers zijn van FKS. De rest (sluitseinhouders, kabelhouders en rangeertredes) zijn van Kuswa.

Afbeelding

Ik vind het resultaat zelf best fraai, maar het was wel een ongelooflijk gepriegel. Er was nog meer mogelijk geweest (b.v. remhandels van KH onder het chassis, bufferplaten en nieuwe buffers), maar dit kostte me al ettelijke uurtjes. En dan is het modelletje nog niet eens geschilderd en geweatherd.



tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door tv_man »

Erg mooie details! Hoe goed zitten de metalen details vast? Ik bedoel dus vooral: hoe voorzichtig moet je voortaan zijn met het wagonnetje? Iets te hard in die richting kijken en de details vallen eraf of kan die tegen een (bescheiden) stootje?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Norman,

Je blaast ze er niet af, dus het kan wel tegen een zeer bescheiden stootje. De handrails onder de buffers zitten met een flensje gelijmd. Dat is niet erg stevig. Maar de onderdelen waarvoor een gaatje geboord is zitten wel goed vast. Het grootste risico op beschadiging is juist door het verkeerd beetpakken. Dan buigen de ondrdeeltjes en dat moet niet te vaak gebeuren, want dan breekt het alsnog af. Kortom, mijn grote vingers zijn de grootste bedreiging voor de fragiele wagentjes.

Overigens heb ik ook nieuwe remaanduidingen op de hoeken aangebracht (decals van Nothaft). Daar zit een laagje blanke lak overheen, dus dat blijft wel goed zitten.



tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door tv_man »

Bedankt voor de uitleg. Het voordeel van het allemaal zelf gemaakt te hebben is dat je zelf goed weet waar je het wél en waar níet kan beetpakken.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Da's waar Norman,

Bijgaand nog een fotootje met de onderdelen erbij:

Afbeelding

Behalve met goederenwagens ben ik ook bezig geweest met een van mijn oudste loks, een Fleischmann 01.10 voor oliestook (cat. 7171) in tijdperk IV uitvoering:

Afbeelding

Het oudje doet het nog uitstekend, al is de schaalsnelheid een beetje hoog, Qua detaillering mag de lok er zeker nog zijn, als je bedenkt dat het model vanaf midden jaren '70 in productie werd genomen. De grote afstand tussen lok en tender stoort een beetje. na een grondige schoonmaak- en smeerbeurt heb ik de loks aangepast voor tijdperk 3. Het grote voorbeeld werd in 1959 omgebouwd naar oliestook, dus dat was goed mogelijk. De ombouw was eenvoudig, decals met het nieuwe nummer op lok en tender:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik meteen gevaartekens ("bliksemschichten" en rookverbod) en de ronde borden en een aangebracht, want die ontbraken op het Fleischmann model:

Afbeelding

Het nieuwe nummer 01 1075 komt misschien bekend voor: de lok doet momenteel nog steeds dienst als museumlok in Nederland:
https://stoomstichting.nl/01-1075/
De SSN heeft de lok in 1991/1992 laten terugbouwen naar kolenstook, maar verder is het Fleischmann model conform zijn grote voorbeeld.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Een Gmhs 53 opgebouwd uit 2 Roco modellen

De Gmhs 53 was het eerste type van de DB dat volgens de nieuwe UIC normen werd gebouwd. Het type had oorspronkelijk planken wanden, 1,80 meter brede deuren en een aluminium dak met naden. Ook werden de eerste wagens nog uitgevoerd met hoge sluitsignaalhouders en treeplanken. In 1954 werd overgestapt op gladde wanden van kunsthars platen.

Fleischmann en Minitrix hebben dit type in hun assortiment, maar het model van Minitrix is ruim 4 mm te lang. Hieronder een fotootje van een Minitrix model, waarbij ik de opschriften "Bananen" heb overgeschilderd. Dit opschrift kwam helemaal niet op dit type UIC wagens voor:

Afbeelding

Op basis van de Roco Gmhs 55 (cat, nr. 02329A, zie de eerdere bijdrage hierboven) kan een Gmhs 53 gemaakt worden, door het dak en de ventilatieluiken van een Gs 212 (Roco 02328A) te gebruiken. Eerst een foto van de oorspronkelijke Gs 212:

Afbeelding

Door nu het aluminium dak met de naden en de ventilatieluiken te verwisselen ontstaat een Gmhs 53 met lattenwand. Voorzien van nieuwe transfers en klaar is-ie:

Afbeelding

Alleen de treeplank onder de deuren klopt niet. Die moet er nog af en vervangen door een veel smaller trapje.

En wat resteert? Een Gmhs 60!

Door het gladde dak en de roodbruine ventilatieluiken van de Gmhs 55 te gebruiken voor de Gs 212 ontstaat vervolgens een Gmhs 60. Ook geheel volgens het grote voorbeeld, al zijn de deuren iets te smal. Ten tijde van de bouw van de Gmhs 60 waren de normen opgeschroeft van 1,80 naar 2 meter. Maar dat verschil zie je nauwelijks:

Afbeelding

Deze ombouw was dus vrij eenvoudig, zeker vergeleken met het superen van de Gmhs 55 zoals ik eerder in dit draadje heb beschreven. Nog simpeler was het omnummeren van een andere Gs 212 naar tijdperk 3. Door het plaatsen van nieuwe transfers werd dit een Gmmhs 56:

Afbeelding

Het projectje waar ik nu mee bezig ben is het superen van een Gmhs 53 van Fleischmann. Maar daarover later meer.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Michiel »

Knap hoor, dat superen. Je model gaat er als het waren van leven. Voor macro-opnames een magistraal verschil, maar rijdend op de baan jammer genoeg haast onzichtbaar, denk ik. Maar je bent goed bezig! 8-) 8-) 8-)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Je hebt helemaal gelijk Michiel: je ziet er nauwelijks iets van rijdend op een baan. De lol voor mij zit in het verfraaien zelf, zoveel als mogelijk naar het grote voorbeeld. En door het verfijnen en verouderen is geen wagen gelijk :D :D


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Hallo Harry,
Leuk om te zien hoe je bezig bent met die G wagens. Ik heb zelf ook nog een stelletje "bananen" wagens liggen. Ik wist al wel dat dit niet correct kan zijn, omdat hij schuifdeuren heeft (koelwagens hebben normaal klapluiken). Uit jouw berichtje begrijp ik dat ik met het overschilderen van de tekst dus al klaar ben :) (dat ze 4 mm te lang zijn wist ik niet, en zie ik maar door de vingers ;) )

Hoe staat het inmiddels met de stationsmodule?
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Ha Wim,

Dank voor je bezoekje. Vwb de koelwagens heb je deels gelijk. De meeste hebben inderdaad (geisoleerde) klapluiken. Maar de bananentransportwagens werden wel degelijk met dit type UIC wagons vervoerd, alleen met de lange uitvoering (Glmhs 50). Deze zijn onlangs uitgebracht door zowel Brawa als Liliput en Brawa heeft daarbij ook een wagon voorzien van het opschrift "Bananen". In Carstens deel 1.2, p. 57 staat een foto van het grote voorbeeld met geopende deuren. Daarop is tevens zichtbaar dat het origineel zowel een schuifdeur als klapdeuren had.

Dus het Minitrix modelletje is ofwel 4 mm te lang, ofwel 8 mm te kort :mrgreen:

De stationsmodule ligt momenteel stil. Ik ben hoofdzakelijk bezig met detailwerk. Alleen mijn HO segment Ludwigsruhe staat op de werktafel (zie mijn draadje bij Modelspoorwijzer).
Maar dat detailgefröbel geeft ook veel voldoening. Zo ben ik in 1:160 bezig met een eenvoudige ombouw van een Fleischmann UIC wagonnetje. Het wagonnetje wordt voorzien van de juiste kleuren voor wand en dak, van nieuwe opschriften voor tijdperk 3 en de bodem wordt voorzien van stro. Het wagonnetje is bestemd voor veetransport, vandaar:

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Vanavond een paar fotootjes gemaakt van de correcte koelwagons met opschrift "Bananen" (Brawa) en van de middellange uitvoering van de UIC wagons (Liliput):

Afbeelding

De Brawa wagon heeft de kwaliteit die je van deze fabrikant mag verwachten, maar de Liliput mag er zeker ook zijn. In sommige details is-ie zelfs nog fijner. Nadeel is wel dat de handrails aan de kopse zijden niet zijn meegegoten. Het zijn losse, gelijmde handrails. Wel logisch omdat ze soms in zwart zijn uitgevoerd en ook zeer fraai om te zien, maar ik was er al eentje kwijtgeraakt. Gelukkig weer terug gevonden.

Afbeelding


Binnenkort ook een fotootje van de aangepaste Fleischmann UIC wagon.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Hallo Harry,
Dat koelwagens soms ook schuifdeuren kunnen hebben wist ik niet. Weer wat geleerd! :)
Desalniettemin wil ik de tekst Bananen van mijn wagens halen. Als gewone G wagens zijn ze beter/flexibeler in te zetten dan koelwagens.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Tja, bananentransport in Altwied zal zeldzaam zijn. Maar veevervoer op mijn nevenlijntje niet. De aangekondigde ombouw van de Fleischmann UIC wagon (8330) is gereed. Eerst een fotootje van het oorspronkelijke exemplaar voor tijdperk 4:

Afbeelding

En vervolgens de ombouw naar tijdperk 3:

Afbeelding

Na het schilderen van de wanden en het dak in de juiste kleuren, heb ik een hek voor het vee (KH) en een nieuwe vrachtbriefhouder (Kuswa) aangebracht. En natuurlijk de juiste opschriften. De vrachtbriefhouder was het lastige, die was van messing en moest zwart en wit geschilderd worden. Maar ook de losse opschriften voor laadgewicht etc. aan de zijkant viel niet mee. Maar ik ben best tevreden met het resultaat, ook al zie je er uiteindelijk weinig van als-ie in een buurtgoederentrein zijn rondjes draait :mrgreen:


Plaats reactie