Hallo N-fans,
Ik begin het te leren hoor. Ik moet niet telkens een nieuwe
thread aanmaken, maar gewoon blijven aanvullen. Dus in het vervolg zal ik deze draad aanvullen met nieuws over de bouw van de eerste drie segmenten van mijn nevenlijn naar Duits voorbeeld. Ik bouw momenteel aan het derde segment, dus voorlopig zal er nog geen wissel te zien zijn.
Het tweede segment is gebouwd naar een voorbeeld in
Steinbach. Ook dit segment is inmiddels gereed en is gebouwd naar het grote voorbeeld. Het enige verschil met de gebouwen op segment
Lauterbach is dat ik ze zelf nooit heb gezien en dus deels vanuit mijn fantasie heb gewerkt.
Steinbach is een gehucht langs de spoorlijn tussen
Schorndorf en
Welzheim, vlak in de buurt van het
Strümpfelbachviaduct. Daarover later meer, omdat ik dit viaduct momenteel aan het bouwen ben.
Ook deze spoorlijn is een enkelsporige nevenlijn in Zuid-Duitsland, waarover op Internet het nodige te vinden is (
http://de.wikipedia.org/wiki/Wieslauftalbahn). Van de schuur die ik wilde nabouwen was op Internet echter geen fotomateriaal te vinden. Ik kon alleen een foto vinden in een boek over deze nevenlijn, geschreven door A. Ebinger (
Die Wieslaufbahn, Transpress 1998).
Maar op de foto was slechts één kant van de schuur te zien. De schuur zal qua grootte wel met de werkelijkheid overeenkomen, maar de gevels zijn pure fantasie. Voor het vakwerk heb ik me wel laten inspireren door een schuur in
Neckarburken:
En ook deze schuur is met eenvoudige middelen in elkaar gezet. Baksteen en dakpanplaten van Kibri, vakwerkimitatie van Evergreen plastic profielen, een messing deurtje van Schiffer en wat raampjes uit de rommelkist. Het afgebladderde stucwerk is gemaakt van een beetje autoplamuur:
Na het nodige schilder- en verouderingswerk, is dit dan het resultaat geworden. Let daarbij vooral op de nestkastjes op de gevel, die ook van het grote voorbeeld zijn afgeleid
En tenslotte een fotootje van de gevel die wel afgeleid is van de "juiste" werkelijkheid. De houthakker van Noch heeft het er maar druk mee:
De bouwtechniek van het segment
Steinbach is dezelfde als bij het eerste segment: multiplex en aluminium gaas als ondergrond:
Vervolgens een laagje keukenpapier en na droging een dunne laag flexibele tegellijm. Ik heb voor het eerste segment gips gebruikt, maar gebruik nu tegellijm die geschikt is voor vloerverwarming. Deze blijft flexibel, dus je krijgt geen scheurtjes en het kan beter tegen een stootje:
Om een goede indruk te krijgen van het uiteindelijke resultaat, wordt een papieren modelletje van de schuur gebruikt tijdens de bouw van het segment:
Dit geheel wordt weer voorzien van bruine latex en afgestrooid met schelpenzand:
Hert wegdek wordt overigens gemaakt van heel fijn steenpoeder, vermengd met verdunde houtlijm. Deze "pasta" breng ik gewoon met een plamuurmes op. Het resultaat is een vlak, maar toch enigszins onregelmatig wegoppervlak, dat vervolgens met krijt wordt geweatherd. Na veel andere pogingen (gewoon met verf of met universeel vuller en zwart pigment) is dit voor mij de fraaiste methode. De kleur is weliswaar wat licht en ik moet nog een goede manier vinden om strepen te maken, maar de textuur is helemaal in orde. Ik zal nog wel eens een fotootje van heel dichtbij plaatsen. Als iemand tips heeft voor de wegmarkering, hou ik me aanbevolen.