Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo freddy,

Dank voor de tip. Ziet er gezellig uit. Ik zal contact opnemen met B@rt. Maar eerst het winterseizoen lekker bouwen. Ik heb de smaak dit weekeinde al te pakken met de V60 lokjes (viewtopic.php?f=21&t=7867).

En hier alvast een voorproefje van het derde segment:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 12 mei 2018 05:55, 3 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door 141 »

Hallo Harry,

Na wat jij hier allemaal laat zien, verwacht ik dat de brug een hoogstandje van bouwkunst gaat worden. Ik blijf jou volgen!

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Clemens,

Het is in ieder geval niet eenvoudig. Het viaduct ligt namelijk in een flauwe bocht, dus ik kon niet met een stuk massief hout aan de slag. Het viaduct wordt gemaakt door een aantal lagen balsahout tegen elkaar te lijmen in de gewenste bocht. Het stuk hout onderaan de foto is daarvoor gemaakt. Probleem zit hem in de afstand tussen de bogen. Die verschilt dus per (verticale) laag. Je kunt dat zien aan de middelste stukken balsahout op de foto hieronder. Al met al was de voorbereiding een boel teken- en rekenwerk. Nu hopen dat de bouw en het resultaat de moeite gaat lonen :x

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 12 mei 2018 05:56, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door brendo »

Harry, top hoe je bezig bent, gaat goed komen als je het mij vraagt ;)
Daarbij een mooi project als ik de tekeningen zie! :o

Succes!!

Groet Bren


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Robert_N-Nm »

traiNiac schreef:zoals al vermeld in een bericht hier boven, volgend jaar een andere locatie.
Voordeel van deze locatie - uitgerust met bar


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Jeroen »

Bargedramm bei Backeramm dus. Hatseklats!


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Da's gunstig. Een biertje hoort nu eenmaal nij een baan naar Duits voorbeeld :lol:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

We zijn weer een stukje verder gekomen met het segment Strümpfelbach. Het viaduct is in ruwbouw gereed:

Afbeelding

Omdat het viaduct in een bocht ligt, viel het nog niet mee. Maar de methode die ik koos (een soort laminaat van 3 mm dikke Balsaplaatjes) maakte het wel mogelijk het gewenste resultaat te krijgen. Het segment zelf is ook al in aanbouw, maar ik heb eerder in dit draadje al verteld wat mijn werkmethode is, dus laat ik jullie daar nu niet mee vermoeien :lol: .

Wel heb ik een paar uurtjes aan het "pimpen" van een V100 gewerkt. Het is een oudje van Fleischmann, die (hoe kan het ook anders) motorisch nog uitstekend functioneert. Maar het lokje is niet zo fris meer.

Afbeelding

Laat ik nu voor mijn baan een V100 willen hebben die geschikt was voor hellingtrajecten. En laat die nu niet verkrijgbaar zijn in model :?
Dan dus maar een oudje pimpen. Eerst een grondige wasbeurt en de sierlijnen bijwerken:

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens wordt het loknummer uit tijdperk 4 weggekrabd, de plek met een beetje verf bijgewerkt en een nieuw nummer aangebracht:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alleen aan dat nummer kun je zien dat het hier om een speciale versie van de V100 gaat, nl. de V100.23, in goed Duits de Steilstrecken-V100. In tegenstelling tot de normale versie was deze lok voorzien van hydrodynamische remmen. Uiterlijk waren de loks verder precies hetzelfde. Er zijn er in totaal slechts tien van gebouwd en ze werden ingezet op hellingtrajecten in het Zwarte Woud. Althans in tijdperk 3. Later zijn deze loks ook op nevenlijnen in de omgeving van Koblenz ingezet.

En dan tenslotte een fotootje van het eindresultaat. Het enige wat nog moet gebeuren is het bijwerken van het dak en een lichte weathering. Maar helaas moet ik nu eerst wachten op het juiste potje verf :( :(

Afbeelding

En voor wie mijn draadje over het omnummeren van de V60 heeft gemist :o :
viewtopic.php?f=21&t=7867
Laatst gewijzigd door traiNiac op 12 mei 2018 05:57, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door 141 »

De basis van het viaduct ziet veel belovend uit! Hoe ga je het bekleden?
Persoonlijk zou ik de handgrepen bij de V100 ook aanpakken. Ik zou ze voorzien van een chroom kleurtje. Het is een even priegel werkje, maar ik denk dat jij daar wel van houdt ;)

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Maurits71 »

Mooi man, zeker dat viaduct is een plaatje


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

141 schreef:De basis van het viaduct ziet veel belovend uit! Hoe ga je het bekleden?
Persoonlijk zou ik de handgrepen bij de V100 ook aanpakken. Ik zou ze voorzien van een chroom kleurtje. Het is een even priegel werkje, maar ik denk dat jij daar wel van houdt ;)

Gr. Clemens
Hallo Clemens,

Het origineel is een betonnen viadukt, dus plamuren en schuren tot het enigszins glad is. En dan is het een kwestie van de juiste kleur trachten te bereiken. En je suggestie voor de handgrepen heb ik eerder overwogen. Maar omdat bij het grote voorbeeld de handgrepen rood zijn geschilderd, heb ik er maar van afgezien. En eerlijkheidshalve ben ik ook nog op zoek naar een dunne, zilverkleurige stift die daarvoor geschikt zou zijn . Ik heb een permanent markerstift met een punt van 1 mm, maar die is daarvoor veel te grof. Iemand suggesties?
Laatst gewijzigd door traiNiac op 11 jan 2015 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.



paardbart
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 okt 2014 06:49
Locatie: winschoten

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door paardbart »

wel erg mooi gemaakt


Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door brendo »

Hoi Harry,

De brug wordt mooi, ben ontzettend benieuwd hoe je gaat metselen met stenen ;)
Wat betreft verf of stiften etc. ga ik altijd naar > http://www.martinbrinkhuis.nl

Groot assortiment, ook in pigmenten etc.
Ze hebben een webshop, dus moet je maar eens kijken of je daar iets kunt vinden 8-)

Succes en de groeten,

Bren


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door 141 »

Harry, in het verleden heb ik de handgrepen van mijn lok verchroomd met zilverkleurige verf en aangebracht met de punt van een saté prikker.

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

141 schreef:Harry, in het verleden heb ik de handgrepen van mijn lok verchroomd met zilverkleurige verf en aangebracht met de punt van een saté prikker.

Gr. Clemens
Hallo Clemens,

Bedankt voor je tip. Ik heb vanmiddag een zilverkleurige stift met fijne punt bij de Hema gekocht, maar ook die is nog te dik. Ik moest snel met terpentine in de weer om het te verwijderen :shock:
Vanavond ga ik jouw tip uitproberen, in de hoop dat dat beter gaat. En anders maar weer ouderwets met een fijn penseeltje ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

brendo schreef:Hoi Harry,

De brug wordt mooi, ben ontzettend benieuwd hoe je gaat metselen met stenen ;)
Wat betreft verf of stiften etc. ga ik altijd naar > http://www.martinbrinkhuis.nl

Groot assortiment, ook in pigmenten etc.
Ze hebben een webshop, dus moet je maar eens kijken of je daar iets kunt vinden 8-)

Succes en de groeten,

Bren
Hallo Bren, Dank voor de tip, handig zo'n webshop voor kunstenaarsbenodigdheden, b.v. om krijtjes voor weathering te kopen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Voor wie geïnteresseerd is, bijgaand een linkje naar mijn draadje over verwisselbare kolenladingen:

viewtopic.php?f=21&t=7923


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Het gaat natuurlijk niet altijd zoals je wilt. En van negatieve ervaringen kun je ook leren, dus vandaar dit verslagje van mijn mislukte verouderingspogingen. Ik heb tot op heden mijn modellen altijd verouderd met de krijtmethode (zie b.v. http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=7835) en ik wilde het nu eens proberen met Modelmates. Dat breng je aan en kun je vervolgens weer gemakkelijk met een vochtig wattentstaafje verwijderen, zo bleek uit een instructiefilmpje op Youtube. Opnieuw insmeren, overtollig materiaal met het vochtige wattenstaafje verwijderen, etc. Nou, ik zal wel iets helemaal fout gedaan hebben, want er blijft wel degelijk een laagje achter. Althans de aangebrachte transfers verkleurden. Ik had pas een Fleischmann goederenwagen G10 in de juiste kleur bruin geschilderd en van nieuwe transfers voorzien (een nogal pietepeuterig karweitje) en ik was best tevreden over het resultaat. Hieronder twee fotootjes van voor en na deze opknapbeurt:

Afbeelding
Afbeelding

Tja, en dan weatheren met het nieuwe goedje. De transfers kregen een groene waas en waren niet meer goed te krijgen. Ziehier het bedroevende resultaat naast de oorspronkelijke versie :evil:

Afbeelding
Afbeelding

En ik was nog wel zo tevreden over de juiste kleur bruin en de nieuwe transfers :( :(

Maar daar bleef het helaas niet bij. Ook mijn V100 voor hellingtrajecten werd (tegelijkertijd) onder handen genomen. Daar ging het goed, ook op de transfers (overigens van een ander merk), maar daar kwam op enkele plekken de oorspronkelijk verf los toen ik er met het vochtige wattenstaafje overheen ging. Of dat nu aan aan de oorspronkelijke laklaag gelegen heeft (het lokje is al decennia oud) of aan de verouderingsmethode is een raadsel, maar het resultaat was geen gezicht. Ik ben er snel mee gestopt om erger te voorkomen en heb de lok daarna geweatherd met de krijtmethode, om dit teleurstellende resultaat enigszins te verbloemen. Maar de lok is daardoor wel heel erg zwaar vervuild, veel meer dan me lief is. Al heb ik de transfers redelijk vrij van vervuiling kunnen houden:

Afbeelding

Wie van de forumleden heeft ervaring met deze weatheringstechniek en kan mij vertellen wat ik mogelijk fout heb gedaan?
Laatst gewijzigd door traiNiac op 12 mei 2018 05:59, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door brendo »

Harry,
Ik weet niet wat je fout hebt gedaan. .....
Jouw krijtmethode ken ik niet en heb daar geen oordeel over. Wel heb ik goede ervaring met speciale verf welke ik dun opbreng en vervolgens er deels met verdunning kan afwassen. Net als in het echt wordt iets eerst stoffig en vies waarbij regen het effect versterkt......vervolgens met een klein puntig penseeltje krassen en roestvlekken tekenen, iets laten drogen en weer wassen. Zeer realistisch effect en ben er blij mee!

Er staan diverse filmpjes met deze techniek op YouTube.
Ik zag dit bij toeval bij iemand welke legertanks verouderde tot in het detail!
Op dit moment ben ik niet thuis om je te vertellen om welke merken verf het gaat maar je moet het me maar laten weten als je er niet uitkomt. Zelf heb ik veel verf, pigmenten en lazurverf bij elkaar gescharreld (verschillende merken)

Kortom, uitproberen en wens jou succes!
Groet Bren


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Bren,

Dank voor je tips. Ik hou me aanbevolen voor linkjes en verdere info. De (mijn) krijtmethode heb ik ergens anders uitgelegd (viewtopic.php?f=21&t=7835). Ik was overigens zo ontevreden met het resultaat dat ik de V100 opnieuw heb geverfd en verouderd (met de krijtmethode). Ik zal er nog een fotootje van maken en uploaden. En bouwplezier toegewenst met je mooie Schwarzwald-baan.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

De bouw van het Strümpfelbachviaduct gaat gestaag verder. Het viaduct staat inmiddels op zijn eigen segment en in de grondverf. Ik heb nog geen foto's gemaakt, dus vandaar maar even een fotootje van een opnieuw geverfde en geweatherde V100 "Steilstreckenlok" met daaronder nog een fotootje van de eerste, mislukte poging:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 12 mei 2018 06:01, 3 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Inmiddels ben ik een stukje verder gekomen met het segment Strümpfelbach. Het segment is in ruwbouw gereed en ik heb het viaduct van een paar lagen verf voorzien. Verder zijn de contouren van het landschap gemaakt met tegellijm en vandaag heb ik deze laag voorzien van een laag bruine latex gemixt met houtlijm. En dat weer afgestrooid met schelpenzand. Hierbij een paar fotootjes van het resultaat tot nu toe:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 12 mei 2018 06:01, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door brendo »

Wordt mooi Harry, ben benieuwd naar het vervolg! :o

Groet Bren


Gebruikersavatar

ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door ZThijs1 »

Harry,

In 1 woord: Schitterd :o

Ik blijf dit zekers volgen, de posts komen veel te traag :mrgreen:


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Tja Thijs,

Helaas ben ik nog (lang) niet gepensioneerd ;)
En tijdens van die mooie novemberweekeinden ben ik nog veel buiten te vinden :lol:


Plaats reactie