Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hakkkeee !!!!!!!!
Harry het ziet er schitterend uit
Martin de Deugd
Harry het ziet er schitterend uit
Martin de Deugd
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Ja weer lekker genieten van al dat moois Harry.
Zo'n weekendje Lochem is overigens echt wel een aanrader! Beursdagjes zijn best verslavend en leuk om te doen.
Overigens heb ik even geen idee van het complete overzicht van jouw modules aan elkaar. Maar misschien is het een idee om low-budget 2 keerlussen of zelfs een ovaal achterlangs te maken.
Zodat je dan toch kan rijden.
Zo'n weekendje Lochem is overigens echt wel een aanrader! Beursdagjes zijn best verslavend en leuk om te doen.
Overigens heb ik even geen idee van het complete overzicht van jouw modules aan elkaar. Maar misschien is het een idee om low-budget 2 keerlussen of zelfs een ovaal achterlangs te maken.
Zodat je dan toch kan rijden.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Na een tijdje afwezig te zijn geweest, staat mijn mond open van verbazing. Harry, wat is de module met de brug MOOI geworden!!!! Ondanks de rustige uitstraling is er toch heel veel te zien, zoveel van die leuke kleine details... echt top werk!
Gr. Clemens
Gr. Clemens
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Pendelbaan Wolfach
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Dank heren voor al die lof. Of het terecht is, vraag ik me af (ik rommel ook maar wat aan), maar het is in ieder geval een goede stimulans om te blijven bouwen. Voorlopig dus nog maar geen totale overstap naar HO, want ik heb hier op het forum wel gezien dat N ook voor detailgoeroes een dankbare schaal is. Hoezo is spoor 1 het koningsspoor?
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Ik heb zojuist een halfuurtje rond gesnuffeld in dit draadje. Wat een prachtige foto's van deze baan. Complimenten!
Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402
-
- Moderator
- Berichten: 2083
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hoe staat het met Strümpfelbach? Het is zo stil de laatste weken in het draadje.
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Of is Harry stiekum toch overgestapt?traiNiac schreef:Voorlopig dus nog maar geen totale overstap naar HO, want ik heb hier op het forum wel gezien dat N ook voor detailgoeroes een dankbare schaal is. Hoezo is spoor 1 het koningsspoor?
Gr. Clemens
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Pendelbaan Wolfach
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Ja, ik ben ook wel toe aan een update!
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Thijs, Clemens en Robert,
Jullie hebben helemaal gelijk. Maar al die andere verplichtingen gooien weleens roet in het eten
Voorlopig geen update, want er is niets gebeurd. Maar ik ben wel zo'n treintjesgek dat ik heb opgezocht welk materieel op de lijn Rudersberg-Welzheim (de gebouwde segmenten zijn daarvan een nabootsing) werd ingezet in de loop der jaren. Als het morgen een beetje fatsoenlijk weer is, ga ik buiten dat materieel in model (voor zover ik erover beschik) op de segmenten fotograferen.
En ik ben inmiddels bezig met de planning van het vierde segment "Zumhofer Strasse". Dat is het laatste bochtsegment (met z'n vieren vormen ze dan een kwart cirkel) en zal moeten aansluiten op een stationssegment ("Rudersberg"). Pas dan komt de eerste wissel in beeld
Segment "Zumhofer Strasse"zal bestaan uit niet meer dan een gelijkvloerse kruising tussen spoorweg en een toegangsweg naar het stadje Rudersberg en een laadperron voor goederen. De overweg had in tijdperk 3 slechts een AKI, dus waarschijnlijk plaats ik geen overwegbomen. Maar ik wacht even af hoe fraai de overweg van Jeroen uitpakt, voordat ik een keuze maak
Jullie hebben helemaal gelijk. Maar al die andere verplichtingen gooien weleens roet in het eten
Voorlopig geen update, want er is niets gebeurd. Maar ik ben wel zo'n treintjesgek dat ik heb opgezocht welk materieel op de lijn Rudersberg-Welzheim (de gebouwde segmenten zijn daarvan een nabootsing) werd ingezet in de loop der jaren. Als het morgen een beetje fatsoenlijk weer is, ga ik buiten dat materieel in model (voor zover ik erover beschik) op de segmenten fotograferen.
En ik ben inmiddels bezig met de planning van het vierde segment "Zumhofer Strasse". Dat is het laatste bochtsegment (met z'n vieren vormen ze dan een kwart cirkel) en zal moeten aansluiten op een stationssegment ("Rudersberg"). Pas dan komt de eerste wissel in beeld
Segment "Zumhofer Strasse"zal bestaan uit niet meer dan een gelijkvloerse kruising tussen spoorweg en een toegangsweg naar het stadje Rudersberg en een laadperron voor goederen. De overweg had in tijdperk 3 slechts een AKI, dus waarschijnlijk plaats ik geen overwegbomen. Maar ik wacht even af hoe fraai de overweg van Jeroen uitpakt, voordat ik een keuze maak
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Wat nou, geen -bach meer?En ik ben inmiddels bezig met de planning van het vierde segment "Zumhofer Strasse
Foto's in de zon morgen, dat klinkt altijd goed! Ik ben ook erg benieuwd naar je volgende project. Denk je nog aan Lochem dit jaar? (hint hint....)
BTW, de overweg moet inderdaad nog helemaal gebouwd worden. Eén van de vele klusjes bij mij. Je weet in ieder geval waar je het kunt vinden!
Grtz,
J.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Foto's? Hoezo foto's? De hele middag in het zonnetje gefotografeerd met de tuin als achtergrond: bijna allemaal onscherp
Dit weekeinde zal ik het nog maar eens proberen. Een paar zijn er wel gelukt, dus bij deze een kleine impressie.
EPOCHE I
Voorbeeld voor mijn segmenten is het traject tussen Schorndorf en Welzheim, dat tussen 1908 en 1911 werd aangelegd door de Württembergse Staatsspoorwegen. Het was een bochten- en hellingrijke nevenlijn, die bereden werd door tenderlokomotieven, omdat aan het eindpunt in Welzheim geen draaischijf aanwezig was. Het waren voornamelijk de Württembergse types T3 en Tn die op dit traject dienst deden. Deze lokomotieven zijn echter niet in N verkrijgbaar, hoewel een kleinseriefabrikant enige jaren geleden beide loks in een zeer kleine oplage heeft vervaardigd. Wel heeft Fleischmann op basis van de bekende Pruissische T9.3 een zeer fraaie lok uitgebracht in de uitvoering van de Württembergse Staatsspoorwegen:
Dit weekeinde zal ik het nog maar eens proberen. Een paar zijn er wel gelukt, dus bij deze een kleine impressie.
EPOCHE I
Voorbeeld voor mijn segmenten is het traject tussen Schorndorf en Welzheim, dat tussen 1908 en 1911 werd aangelegd door de Württembergse Staatsspoorwegen. Het was een bochten- en hellingrijke nevenlijn, die bereden werd door tenderlokomotieven, omdat aan het eindpunt in Welzheim geen draaischijf aanwezig was. Het waren voornamelijk de Württembergse types T3 en Tn die op dit traject dienst deden. Deze lokomotieven zijn echter niet in N verkrijgbaar, hoewel een kleinseriefabrikant enige jaren geleden beide loks in een zeer kleine oplage heeft vervaardigd. Wel heeft Fleischmann op basis van de bekende Pruissische T9.3 een zeer fraaie lok uitgebracht in de uitvoering van de Württembergse Staatsspoorwegen:
Laatst gewijzigd door traiNiac op 17 mei 2018 07:57, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Leuke foto's zo!!!
Deze zien er gelikt uit Harry
Mvg,
Ad
Deze zien er gelikt uit Harry
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Wow mooie foto's man
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
EPOCHE IIb (1925-1937)
In tijdperk 2 kende men ook nog geen kleurenfoto's, dus vandaar nog maar zo'n sepiakleurig beeldje:
Om de verschillen een beetje zichtbaar te maken, ga ik toch maar verder in kleur. De stoomlocomotieven van het type BR 93.5-12 waren zeer geschikt voor dit traject en hebben hier zeer lang dienst gedaan. Ze verschenen voor het eerst rond 1930 op dit traject. De locomotieven waren toen nog voorzien van messingkleurige nummers en de personentreinen bestonden net als in tijdperk 1 uit een klein aantal Württembergse nevenlijnrijtuigen:
Vanaf 1934 kregen de locomotieven een aluminiumkleurige nummers en aanduidingen. Op de foto een typisch personentreingarnituur uit die jaren, voorafgegaan door een Pruisisch postrijtuig en aan het einde een gesloten goederenwagon van het type G Kassel:
EPOCHE IIIa (1949-1956)
Na de tweede wereldoorlog werd voor het personenverkeer gebruik gemaakt van hulprijtuigen, ook op het traject Schorndorf-Welzheim:
Ook de oude Württembergse nevenlijnrijtuigen bleven tot de jaren 60 nog in gebruik:
EPOCHE IIIb (1956-1970)
Deze periode kenmerkt zich door het invoeren van de zogenaamde DB-Keks en het afschaffen van de 3e klasse. De lok en het postrijtuig zijn al van deze DB-Keks voorzien, maar de goederenwagons hielden nog lang de oude schrijfwijze:
De Württembergse nevenlijnrijtuigen werden in deze periode vervangen door de moderne ombouwrijtuigen. Deze hadden tot 1962 nog een flesgroene kleur:
In datzelfde jaar werden ook de stoomlocomotieven vervangen door exemplaren van het type BR 64. Hier zien we een BR 64 voor de zogenaamde zondagstrein. Deze trein bestond uit een paartje 3-assige ombouwrijtuigen en 3 moderne zilverkleurige rijtuigen voor het buurtspoorverkeer. Met deze trein kwamen vele stedelingen op zondag wandelen in het Welzheimer Wald:
De reguliere personentrein op dit traject bestond echter uit twee paartjes ombouwrijtuigen, inmiddels chroomoxidegroen van kleur. De trein is op de terugweg naar Schorndorf en rijdt daarom met de kolenkast vooruit:
In 1967 werden korte tijd stoomlokomotieven van het type BR 78 ingezet voor het personenverkeer:
Het goederenvervoer en het gemengd goederen- en personenvervoer werd sinds 1962 overgenomen door de stoomlocomotieven van het type BR 50. Het gemengd vervoer bestond meestal uit een paartje ombouwrijtuigen, een bagagerijtuig en een stuk of vijf goederenwagons:
De goederentreinen bestonden hoofdzakelijk uit gesloten wagons, al werden van tijd tot tijd containerwagens met vormzand meegenomen voor de gieterij van Bauknecht in Welzheim. Daar werden onderdelen voor elektromotoren vervaardigd:
Alle boven getoonde treinsamenstellingen zijn gebaseerd op foto's van het grote voorbeeld, voornamelijk uit de volgende boeken en tijdschriften:
A. Ebinger, Die Wieslaufbahn (1998)
A. Ebinger, "Schorndorf - Rudersberg - Welzheim" in Neben- und Schmalspurbahnen in Deutschland (2007)
A. Ebinger, "100-Jährige mit Zukunft" in Eisenbahn Magazin (2008)
A. Ebinger, Die Wieslaufbahn im Wandel der Zeit (2010)
Een volgende keer ga ik verder met tijdperk 4.
In tijdperk 2 kende men ook nog geen kleurenfoto's, dus vandaar nog maar zo'n sepiakleurig beeldje:
Om de verschillen een beetje zichtbaar te maken, ga ik toch maar verder in kleur. De stoomlocomotieven van het type BR 93.5-12 waren zeer geschikt voor dit traject en hebben hier zeer lang dienst gedaan. Ze verschenen voor het eerst rond 1930 op dit traject. De locomotieven waren toen nog voorzien van messingkleurige nummers en de personentreinen bestonden net als in tijdperk 1 uit een klein aantal Württembergse nevenlijnrijtuigen:
Vanaf 1934 kregen de locomotieven een aluminiumkleurige nummers en aanduidingen. Op de foto een typisch personentreingarnituur uit die jaren, voorafgegaan door een Pruisisch postrijtuig en aan het einde een gesloten goederenwagon van het type G Kassel:
EPOCHE IIIa (1949-1956)
Na de tweede wereldoorlog werd voor het personenverkeer gebruik gemaakt van hulprijtuigen, ook op het traject Schorndorf-Welzheim:
Ook de oude Württembergse nevenlijnrijtuigen bleven tot de jaren 60 nog in gebruik:
EPOCHE IIIb (1956-1970)
Deze periode kenmerkt zich door het invoeren van de zogenaamde DB-Keks en het afschaffen van de 3e klasse. De lok en het postrijtuig zijn al van deze DB-Keks voorzien, maar de goederenwagons hielden nog lang de oude schrijfwijze:
De Württembergse nevenlijnrijtuigen werden in deze periode vervangen door de moderne ombouwrijtuigen. Deze hadden tot 1962 nog een flesgroene kleur:
In datzelfde jaar werden ook de stoomlocomotieven vervangen door exemplaren van het type BR 64. Hier zien we een BR 64 voor de zogenaamde zondagstrein. Deze trein bestond uit een paartje 3-assige ombouwrijtuigen en 3 moderne zilverkleurige rijtuigen voor het buurtspoorverkeer. Met deze trein kwamen vele stedelingen op zondag wandelen in het Welzheimer Wald:
De reguliere personentrein op dit traject bestond echter uit twee paartjes ombouwrijtuigen, inmiddels chroomoxidegroen van kleur. De trein is op de terugweg naar Schorndorf en rijdt daarom met de kolenkast vooruit:
In 1967 werden korte tijd stoomlokomotieven van het type BR 78 ingezet voor het personenverkeer:
Het goederenvervoer en het gemengd goederen- en personenvervoer werd sinds 1962 overgenomen door de stoomlocomotieven van het type BR 50. Het gemengd vervoer bestond meestal uit een paartje ombouwrijtuigen, een bagagerijtuig en een stuk of vijf goederenwagons:
De goederentreinen bestonden hoofdzakelijk uit gesloten wagons, al werden van tijd tot tijd containerwagens met vormzand meegenomen voor de gieterij van Bauknecht in Welzheim. Daar werden onderdelen voor elektromotoren vervaardigd:
Alle boven getoonde treinsamenstellingen zijn gebaseerd op foto's van het grote voorbeeld, voornamelijk uit de volgende boeken en tijdschriften:
A. Ebinger, Die Wieslaufbahn (1998)
A. Ebinger, "Schorndorf - Rudersberg - Welzheim" in Neben- und Schmalspurbahnen in Deutschland (2007)
A. Ebinger, "100-Jährige mit Zukunft" in Eisenbahn Magazin (2008)
A. Ebinger, Die Wieslaufbahn im Wandel der Zeit (2010)
Een volgende keer ga ik verder met tijdperk 4.
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
mooie foto's
op foto 4 staan heel mooie wagons heb je daar een nummer van
Gr Andy
op foto 4 staan heel mooie wagons heb je daar een nummer van
Gr Andy
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Andy,
Sorry, op foto 4 staan de hulprijtuigen van Minitrix. Nummers: 13330 en 13336 (tijdperk IIIa).
Je hebt ze ook in DRG uitvoering (grijs van kleur, nummers 13332 en 13335) en in DB uitvoering voor tijdperk IIIb (13331).
Sorry, op foto 4 staan de hulprijtuigen van Minitrix. Nummers: 13330 en 13336 (tijdperk IIIa).
Je hebt ze ook in DRG uitvoering (grijs van kleur, nummers 13332 en 13335) en in DB uitvoering voor tijdperk IIIb (13331).
Laatst gewijzigd door traiNiac op 16 mei 2015 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Leuk, leerzaam en vooral mooie foto's.
gr Ron.
gr Ron.
Ik rommel maar wat aan!
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Harry ik had ze nog nooit gezien dank voor de nummers
ik ga kijken waar ik ze kan krijgen
Gr Andy
ik ga kijken waar ik ze kan krijgen
Gr Andy
-
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Harry, je bent wat mij betreft een verrijking op ons forum! Erg leuk dat je je hebt verdiept in alle tijdperken en materieel. Dat is ook wel mijn ding
Blijf je graag volgen, veel succes met je projecten die nog (hopelijk) komen gaan.
Groet,
Hans
Blijf je graag volgen, veel succes met je projecten die nog (hopelijk) komen gaan.
Groet,
Hans
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
hoi,
Mooie foto's ,
Vraagje van welk merk is de br 93.5-12?
mvg,
Erwin
Mooie foto's ,
Vraagje van welk merk is de br 93.5-12?
mvg,
Erwin
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Gaaf zo al die stomers met bijbehoren materieel
Blijft iets magisch hebben, stoom loks
Mvg,
Ad
Blijft iets magisch hebben, stoom loks
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
- Moderator
- Berichten: 2083
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hele nette foto's, mooi.
Maar eh, mooi verkeerd rood (of was het verkeersrood) is niet lelijk
Maar eh, mooi verkeerd rood (of was het verkeersrood) is niet lelijk
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
erwin1z schreef:hoi,
Mooie foto's ,
Vraagje van welk merk is de br 93.5-12?
mvg,
Erwin
@ Erwin,
Van Arnold, de vier varianten die je op de foto's ziet hebben de nummers 2290 (DRG, aluminium opschriften), 2291 (DB epoche IIIa), 2292 (DRG, messing opschriften) en 2295 (DB epoche IIIb).
@ Hans,
Epoche IIIb is ook wel mijn favoriete periode, vanwege de enorme afwisseling in materieel. Ik beperk me overigens tot materieel dat in Zuid-Duitsland voorkwam. En eigenlijk alleen nevenlijnmaterieel.
@ Ad & Robert,
Dank voor jullie complimentjes. Stomers en diesels hebben mijn voorkeur, al moet ik zeggen dat ik met name het verkeersrode materieel uit tijdperk 5 tot nu ook wel erg mooi vind. Vooral het Zwitserse smalspoor spul. Misschien ooit nog eens overstappen naar HOm of HOe?