Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N fans,

Dank voor jullie bezoekjes.

@ Peter

De kist is van houten latjes in twee breedtematen en 6 mm triplex. De inlay is schumrubber die je in deze vorm kunt kopen. De mijne komt van een fabriek in Duitsland, maar het is ook gewoon in NL verkrijgbaar. Ik weet niet of de Schuimrubberkoning nog bestaat, maar dat soort winkels kun je proberen.

@ Clemens

Gek genoeg zaten die brede voegen er zo in. Het is dus geen beschadiging. Ik vind het wel wat hebben. Ik wil het gebouwtje nog wat weatheren, maar eerst iets van dakgoten fixen. Momenteel bezig met een gebouwtje voor mjn derde boekenkastsegment. Wordt een baanwachterswoonhuisje naar 1:1 voorbeeld. Hoe staat het trouwens met pendelbaan Wolfach? Ligt het nog steeds stil?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Doordat de pigmentpasta iets te dik was, waren de groefjes in het houwerk volgelopen. Die heb ik nabewerkt met een naaldje en een glashaarborsteltje. Daarna e.e.a. geweatherd. Hieronder fotootjes van voor en na die behandeling:


Afbeelding Afbeelding


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ziet er goed uit, was zeker de moeite waard als je het mij vraagd, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Dankjewel Michiel,

ik ben er nu wel tevreden over. Alleen nog dakgoten maken. Inmiddels ben ik bezig met een huisje voor op mijn nieuwe boekenkastsegment "Fuchsklinge". Dat is weer geheel zelfbouw, deels polystyrol, deels karton en zal ik laten zien in mijn andere draadje.


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door OBBinN »

Waar heb je die kit van MBZ vandaan? Bij een winkelier of bij hunzelf besteld?

Zit er erg mooi uit namelijk!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Wouter,

Bij MBZ zelf besteld. In Nederland niet verkrijgbaar voor zover ik weet.



Ipio
Berichten: 455
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Ipio »

Bij Conrad kijken en bij modelbouwkoopjes.


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Dank Marco,

Het assortiment van MBZ bij Conrad kende ik, maar die andere site had ik nog niet eerder gezien.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Er wordt nog steeds niet aan het segment gewerkt, maar wel aan het rollend materieel. Zo heb ik een Om 21 (Roco) voorzien van een remmersplatform:

Afbeelding

Het is al een heel oud modelletje, maar het resultaat mag er zijn:

Afbeelding

En een ander oud modelletje van Roco heb ik voorzien van een lading:

Afbeelding


Gebruikersavatar

spoorfreak
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door spoorfreak »

Ha Harry,

Ziet er sfeervol uit! Ga zo door!

Groeten,



robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door robvanwijngaarden »

Prachtig!


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Pierre »

Mooi hoor! ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door bob vermeulen »

inspirerend _o_

Met lading maakt het toch net even iets echter.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hartelijk dank voor de complimenten!

Naast deze projectjes ben ik ook bezig geweest met het vergelijken van koppelingen en de daarbij behorende afstand tussen wagons. Onderstaande foto maakt een en ander duidelijk:

Afbeelding

Helemaal bovenaan staat de standaard koppeling voor N spoor. Daaronder vervolgens de koppelingen van:
NME (starre koppeling)
Fleischmann kortkoppeling
Peho
SpurNeun
MTR type 2
MTR type 3

de koppelstaaf van NME is zeer fraai, maar dan moet in vaste treinsamenstelling gereden worden, want ontkoppelen kan niet. De overige koppelingen zijn mijns inziens nogal grof. De koppeling van N-Tram (foto onder in het miden) vind ik het meest fraai, maar deze kan alleen gebruikt worden bij gestandaardiseerde (NEM) koppelingshouders. Oudere wagons kunnen er dus niet mee uitgerust worden, zonder forse aanpassingen (bijvoorbeeld door inbouw van een KKK van Fleischmann of Peho). De koppelingen zijn wel zeer fijn uitgevoerd, in vergelijking met de Fleischmann kortkoppeling (links) en de standaard koppeling voor N spoor (rechts):

Afbeelding



Christ
Berichten: 97
Lid geworden op: 29 apr 2021 13:38
Locatie: NO-Brabant

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Christ »

Mooie duidelijke uitleg over het verschil in de koppelingen. Dankjewel!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Afbeelding

Dit jaar gaan deze segmenten waarschijnlijk op de schop. Ze owrden ofwel ontmanteld ofwel omgebouwd naar boekenkastsegmenten met een kleiner formaat. Alleen het betonnen viaduct over de Strümpfelbach is daarvoor waarschijnlijk te groot. Wordt vervolgd.


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Folkert van Wijk »

traiNiac schreef: 08 jun 2022 07:29 Hartelijk dank voor de complimenten!

Naast deze projectjes ben ik ook bezig geweest met het vergelijken van koppelingen en de daarbij behorende afstand tussen wagons. Onderstaande foto maakt een en ander duidelijk:

Afbeelding

Helemaal bovenaan staat de standaard koppeling voor N spoor. Daaronder vervolgens de koppelingen van:
NME (starre koppeling)
Fleischmann kortkoppeling
Peho
SpurNeun
MTR type 2
MTR type 3

de koppelstaaf van NME is zeer fraai, maar dan moet in vaste treinsamenstelling gereden worden, want ontkoppelen kan niet. De overige koppelingen zijn mijns inziens nogal grof. De koppeling van N-Tram (foto onder in het miden) vind ik het meest fraai, maar deze kan alleen gebruikt worden bij gestandaardiseerde (NEM) koppelingshouders. Oudere wagons kunnen er dus niet mee uitgerust worden, zonder forse aanpassingen (bijvoorbeeld door inbouw van een KKK van Fleischmann of Peho). De koppelingen zijn wel zeer fijn uitgevoerd, in vergelijking met de Fleischmann kortkoppeling (links) en de standaard koppeling voor N spoor (rechts):

Afbeelding
Jij ook een goed 2024 gewenst.

Bovenstaand is trouwens een heel leerzaam stukje. Dank je wel!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Dankjewel Folkert,

Het overzicht van de koppelingen is niet compleet, zo ontbreken de Eichhorn koppelingen nog. Dat zijn normale N-koppelingen uit messing vervaardigd met een kortere schacht. Die zijn bedoeld voor oudere wagens die nog geen genormeerde schacht hebben. En de TT koppelingen met NEM schacht zijn naar ik begrijp ook voor N te gebruiken.

Ik gebruik momenteel zowel de standaard N-koppeling, al dan niet vekort. En de koppelingen van N-Tram bevallen mij erg goed (zie filmpje).


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Folkert van Wijk »

... en als we kijken naar betrouwbaarheid? Natuurlijk houd de koppeling van nme het beste maar wat betreft de andere? Op mijn hobbelige baantje met krappe bochten en tegenbochten welke koppeling houd dan de boel het beste bij elkaar volgens jou?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Folkert,

Dan zou ik de standaard N-koppeling blijven gebruiken, al dan niet in verkorte vorm (Eichhorn of MTR, mits de boogstralen niet te krap zijn). De Eichhorn koppelingen hebben als nadeel dat door de korte schacht de beweeglijkheid van de koppeling (veel) minder wordt. Daardoor ook minder bruikbaar bij kleine boogstralen. Dit is (deels) op te lossen door een wagon met Eichhorn koppelingen te koppelen aan een wagon met normale standaard-N koppeling, of door per wagon slechts 1 koppeling te vervangen. Dat betekent dan wel dat je moet zorgen dat de wagon in een bepaalde stand op de baan staat.

De N-Tram koppeling is verreweg het sierlijkst, maar heeft als nadeel dat een wagon niet simpelweg uit de trein gehaald kan worden door ze op te tillen. Dat moet dus echt met een magneetje. Hetzelfde geldt voor de koppelingen van (voorheen) N-Detail. Beide koppelingen zijn gevoelg voor hobbels en kunnen zeker niet gebruikt worden bij kleine boogstralen.

Ik heb overigens geen ervaring met de Fleischmann kortkoppelingen in gebruik. Voordeel daarvan is wel dat ze ook op oudere wagens zonder NEM schacht verkrijgbaar zijn en ook geschikt voor kleine boogstralen. De Roco kortkoppelingen hebben als nadeel dat de lipjes vrij snel afbreken en daardoor onbruikbaar worden. Dat geldt in mindere mate eveneens voor de Kato koppelingen, zoals ik heb ervaren.


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Folkert van Wijk »

Nogmaals dank voor deze bruikbare informatie. Die ook mooi aansluit op een draadje die ik bij de vraagbaak op dit forum heb gesteld.
viewtopic.php?t=17810
Ik heb nog wel een paar meer vragen maar wil daar eigenlijk niet jou draadje mee "vervuilen".

Misschien kan admin hier een appart draadje van samenstellen?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Zoals hierboven al aangekondigd gaan deze segmenten op de schop. Of ze worden afgebroken of kleiner gemaakt. Hoewel mijn spoorbedrijf van punt naar punt werkt, zijn deze segmenten te groot gebleken. De bedoeling was om van punt A (klein schaduwstation in de vorm van een fiddle yard) naar punt B (station Rudersberg te rijden, waarbij een kwart bocht werd gemaakt. Zie schetsje:

Afbeelding

Dat neemt teveel ruimte in, dus ik heb besloten de segmenten van een haakse kopzijde te voorzien en korter te maken. Ik ben begonnen met het segment Strümpfelbach, omdat ik dit viaduct liever niet afbreek. Dat gaat waarschijnlijk wel lukken. Ik heb de zaag erin gezet om het segment zowel smaller als korter te maken:

Afbeelding

Afbeelding

Dat is redelijk goed gegaan, al heeft het asfalt er enigzins onder geleden:

Afbeelding

Nu nog nieuwe (haakse) kopwanden maken:

Afbeelding

En vervolgens zal het segment worden opgefrist, want met name het gras is inmiddels aardig verkleurd. Ik zal daarom in het vervolg ook op deze segmenten korte grasvezels gebruiken.


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Folkert van Wijk »

Zo dat is en wordt een hele ingreep.
Maar het lijkt je aardig te lukken.
Wel worden de op en afritten van de brug nog een uitdaging denk ik.

En... eerlijk gezegt vind ik de barsten in het asfalt wel charmant en overtuigend...


Gebruikersavatar

leon1965
Berichten: 182
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door leon1965 »

Die scheuren in het asfalt maken eigenlijk het plaatje nog realitischer



jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door jw82 »

Ik sluit mij erbij aan dat ik niet teveel aan dit asfalt zou doen...als je het zo wilt krijgen, lukt het vaak niet. 8-)

Succes, ben benieuwd naar het vervolg!


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Plaats reactie