Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Harry, geweldig dat jij zoveel moeite doet om de opschriften van de bieten wagens aan te passen, terwijl je haast niet kan lezen! De wagens zijn erg goed gelukt. Persoonlijk zou ik de as potten iets minder in de poeder hebben gezet.
Gr. Clemens
Gr. Clemens
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Pendelbaan Wolfach
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Dank allemaal voor jullie commentaar en tips. Ik vind het best lastig om te verouderen. Mijn beste resultaat krijg toch gewoon met poeders van Conté krijtjes. Het verschil met de Artitec, Vallejo en Humbrol poeders (die van Noch ken ik niet) zit vooral in de intensiteit. De Conté krijtjes werken eigenlijk fijner, omdat ze minder effectief zijn. Je moet best veel aanbrengen om een effect te krijgen. Dus kan het wat beheerster. Belangrijk nadeel is echter dat je het model daarna in de blanke lak moet zetten.
Bij de bietenwagens heb ik een andere methode gebruikt. Ik heb het pigment (in dit geval Vallejo) eerst opgelost in water en een beetje blanke lak en vervolgens met de kwast aangebracht. Het effect is dan minder "stoffig" en nabehandeling met blanke lak is niet meer nodig. Maar zoals ik al aangaf, het wordt met deze methode al snel te veel.
Hieronder nog een paar foto's van het verouderen en beladen van een simpel Minitrix wagonnetje. De eerste foto is het onbehandelde modelletje uit een oude beginset:
Vervolgens heb ik de binnenzijde de juiste kleur gegeven, een nieuw nummer aangebracht, de remhandels geschilderd en het wagonnetje verouderd met een zwarte wash en verder op de bovenbeschreven manier met krijt:
En tenslotte een imitatie houtstapel (Pola) aangebracht en vastgesjord conform de richtlijnen
Het betreft hier trouwens wel een fantasiemodelletje van Minitrix. Dit type open wagons (de Omm 32) zag er in werkelijkheid iets anders uit. Arnold heeft wel een voorbeeldgetrouw model uitgebracht van hetzelfde wagonnetje. Hieronder een fotootje van die Arnold wagon met eigendomskenmerk van de Oostenrijkse spoorwegen:
Bij de bietenwagens heb ik een andere methode gebruikt. Ik heb het pigment (in dit geval Vallejo) eerst opgelost in water en een beetje blanke lak en vervolgens met de kwast aangebracht. Het effect is dan minder "stoffig" en nabehandeling met blanke lak is niet meer nodig. Maar zoals ik al aangaf, het wordt met deze methode al snel te veel.
Hieronder nog een paar foto's van het verouderen en beladen van een simpel Minitrix wagonnetje. De eerste foto is het onbehandelde modelletje uit een oude beginset:
Vervolgens heb ik de binnenzijde de juiste kleur gegeven, een nieuw nummer aangebracht, de remhandels geschilderd en het wagonnetje verouderd met een zwarte wash en verder op de bovenbeschreven manier met krijt:
En tenslotte een imitatie houtstapel (Pola) aangebracht en vastgesjord conform de richtlijnen
Het betreft hier trouwens wel een fantasiemodelletje van Minitrix. Dit type open wagons (de Omm 32) zag er in werkelijkheid iets anders uit. Arnold heeft wel een voorbeeldgetrouw model uitgebracht van hetzelfde wagonnetje. Hieronder een fotootje van die Arnold wagon met eigendomskenmerk van de Oostenrijkse spoorwegen:
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Clemens,141 schreef:Harry, geweldig dat jij zoveel moeite doet om de opschriften van de bieten wagens aan te passen, terwijl je haast niet kan lezen! De wagens zijn erg goed gelukt. Persoonlijk zou ik de as potten iets minder in de poeder hebben gezet.
Gr. Clemens
Absurd eigenlijk, die omnummering. Zeker als je bedenkt dat ik bij sommige wagons alleen de laatste drie cijfers wijzig. Ongelooflijk gepriegel dus. Maar ik vind het wel leuk om te doen en daar gaat het toch om, nietwaar?
En ik ben het helemaal met je eens over de aspotten van de bietenwagens. De veroudering van de lage bakwagens vind ik zelf ook beter geslaagd. Maar ik heb nog een flink aantalbietenwagens die onderhanden genomen moeten worden, dus voldoende oefeningsmogelijkheden
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Leuk gedaan met die rode punten op dat hout, je moet er maar opkomen.
Mooi ideetje om te jatten
gr. Ron.
Mooi ideetje om te jatten
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Erg mooi verouderde wagons, is zeker niet overdreven. En de ladingen voegen er ontzettend veel aan toe. Iets om inspiratie uit op te doen. Zijn de opschriften witte decals of doorzichtige? Kant en klaar of zelfgemaakt?
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Norman,
Het zijn decals op doorzichtig papier. Ik heb deze decals van wagennummers en de opschriften "Nur für Zuckerruben" niet zelf gemaakt. Dat is m.i. niet te doen met de gewone huis-tuin en keuken laserprinters. De decals heb ik besteld bij Andreas Nothaft. Hij levert zeer scherp geprint werk. Grotere decals maak ik wel zelf.
Het zijn decals op doorzichtig papier. Ik heb deze decals van wagennummers en de opschriften "Nur für Zuckerruben" niet zelf gemaakt. Dat is m.i. niet te doen met de gewone huis-tuin en keuken laserprinters. De decals heb ik besteld bij Andreas Nothaft. Hij levert zeer scherp geprint werk. Grotere decals maak ik wel zelf.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Inderdaad, op een gegeven moment kom je de maximum resolutie van de printer tegen. Hij heeft dan een printer die wit op doorzichtig kan printen neem ik aan. Moet die site van hem eens opslaan.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
Gestaag vorder ik met de belading. De bietenwagens zijn allemaal klaar en geweatherd. De bietencampagne kan van start. Vervolgens heb ik nog wat open wagens en rongenwagens onder handen genomen. Voor (houten) vaten die liggend vervoerd worden, geldt het voorschrift dat deze alleen in open wagens met zij- en kopwanden of in rongenwagens vervoerd mogen worden als de vaten gevuld zijn. Bovendien moeten ze in de lengterichting neergelegd worden, behalve bij eventuele deuren in de zijwanden:
In tegenstelling tot houten tonnen worden ijzeren vaten in de regel juist rechtop vervoerd.
Gezaagd hout wordt eveneens op platte wagens met of zonder zijwanden dan wel rongen vervoerd. Het hout wordt zowel onderling gebundeld en alsook vastgesjord aan de wagen. Bovendien wordt het bovenste deel in verband gestapeld:
Ongezaagd hout wordt vanwege de grotere lengte meestal in rongen- of schemelwagens vervoerd. Maar in open wagens met zijwanden is ook toegestaan:
Afhankelijk van de hoogte van de belading worden kettingen aan de rongen bevestigd, zoals te zien is op de volgende twee foto's:
Gestaag vorder ik met de belading. De bietenwagens zijn allemaal klaar en geweatherd. De bietencampagne kan van start. Vervolgens heb ik nog wat open wagens en rongenwagens onder handen genomen. Voor (houten) vaten die liggend vervoerd worden, geldt het voorschrift dat deze alleen in open wagens met zij- en kopwanden of in rongenwagens vervoerd mogen worden als de vaten gevuld zijn. Bovendien moeten ze in de lengterichting neergelegd worden, behalve bij eventuele deuren in de zijwanden:
In tegenstelling tot houten tonnen worden ijzeren vaten in de regel juist rechtop vervoerd.
Gezaagd hout wordt eveneens op platte wagens met of zonder zijwanden dan wel rongen vervoerd. Het hout wordt zowel onderling gebundeld en alsook vastgesjord aan de wagen. Bovendien wordt het bovenste deel in verband gestapeld:
Ongezaagd hout wordt vanwege de grotere lengte meestal in rongen- of schemelwagens vervoerd. Maar in open wagens met zijwanden is ook toegestaan:
Afhankelijk van de hoogte van de belading worden kettingen aan de rongen bevestigd, zoals te zien is op de volgende twee foto's:
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Mooie les in het beladen van wagons.
De wagons zien er goed uit.
De wagons zien er goed uit.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Knap staaltje werk, erg mooi, met mooie info,
maar over staal gesproken, waar heb je die kettingen van gemaakt en/of gevonden?
mvg
Freddy
maar over staal gesproken, waar heb je die kettingen van gemaakt en/of gevonden?
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Freddy,
De kettinkjes heb ik ooit eens gekocht in een (scheeps-)modelbouwwinkel, maar ze zijn nog steeds te verkrijgen. Het gaat om artikel 06624 van Master Tools en onder hetzelfde nummer worden ze ook door Trumpeter verkocht. Overigens heeft Weinert ook fijne kettinkjes in het assortiment (nr. 9318).
De kettinkjes heb ik ooit eens gekocht in een (scheeps-)modelbouwwinkel, maar ze zijn nog steeds te verkrijgen. Het gaat om artikel 06624 van Master Tools en onder hetzelfde nummer worden ze ook door Trumpeter verkocht. Overigens heeft Weinert ook fijne kettinkjes in het assortiment (nr. 9318).
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Leuk Harry, die beladen wagentjes! Ik moet/mag daar ook nog eens een keer mee aan de slag. Sowieso moet ik mijn materieel nog eens gaan vervuilen. Dat maakt het toch direct weer een stuk echter.
Groet, Wim
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
WAUW!!
Wat ontzettend gaaf!
Heel bijzonder te zien wat het verouderen en zeker het aanbrengen van de belading met zo'n wagentje doet.
Ik durf dat ook niet, verouderen van die dure treintjes. Ik heb een best wel lelijk verouderde roco v200 ooit overgenomen,
maar ondanks het wat lelijke verouderwerk, vind ik die loc zo veel meer hebben!
Zou eigenlijk een workshop voor moeten komen om figuren zoals ik over de streep te trekken...
Groet,
Collin
Wat ontzettend gaaf!
Heel bijzonder te zien wat het verouderen en zeker het aanbrengen van de belading met zo'n wagentje doet.
Ik durf dat ook niet, verouderen van die dure treintjes. Ik heb een best wel lelijk verouderde roco v200 ooit overgenomen,
maar ondanks het wat lelijke verouderwerk, vind ik die loc zo veel meer hebben!
Zou eigenlijk een workshop voor moeten komen om figuren zoals ik over de streep te trekken...
Groet,
Collin
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Nou ik durf het wel hoor, ik ben er alleen nog niet aan toe gekomen... In mijn h0 tijd ben ik er wel mee begonnen.Nijboer schreef:Ik durf dat ook niet, verouderen van die dure treintjes.
Als je niet durft: pak eerst een goedkoop goederenwagentje en probeer het daar op uit. En begin met lichte vervuiling. Bv een wash met flink verdunde donkerbruine verf zodat de naden en roosters geaccentueerd worden. Een wagen hoeft er niet perse uit te zien alsof hij helemaal rijp is voor de sloop. Een decente verwering kan al heel veel doen. Als de plastic glans weg is, ben je al een heel eind. En verder vervuilen kan altijd nog.
Als je krijtpoeder gebruikt, kun je het ook gemakkelijk verwijderen mocht het niet bevallen. Dat liet Harry ook al zien bij de bietenwagens.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
De temperatuur daalt, dus we kunnen weer aan de slag
Na de lange bouwvak in Rudersberg wordt de bouw van het station hervat:
De aangebouwde loods vergt nogal wat aanpassing:
En het nieuwe dak is gemaakt:
De temperatuur daalt, dus we kunnen weer aan de slag
Na de lange bouwvak in Rudersberg wordt de bouw van het station hervat:
De aangebouwde loods vergt nogal wat aanpassing:
En het nieuwe dak is gemaakt:
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hoera! Hij bouwt weer!
- nu ik nog -
Leuk om te zien hoe je dat station helemaal aanpast Harry!
Het ziet er al goed uit. Ik ben benieuwd hoe het straks op de baan staat.
Groet, Wim
- nu ik nog -
Leuk om te zien hoe je dat station helemaal aanpast Harry!
Het ziet er al goed uit. Ik ben benieuwd hoe het straks op de baan staat.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Wim,
Dank voor je compliment. Voorlopig komt het station nog niet op de baan. Ik heb weliswaar de rails en wissels al gelegd, maar ik ben vergeten de railstaven van de wissels door te verbinden, dus waarschijnlijk verwijder ik ze weer. Bovendien zal vooral het vervaardigen van de perronkanten nog wat werk zijn. Het worden lage perrons en ik weet nog niet hoe ik dat ga aanpakken. In HO was het best veel werk: http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn- ... dwigsruhe/
En hoe staat het met jouw restaurant in aanbouw?
Dank voor je compliment. Voorlopig komt het station nog niet op de baan. Ik heb weliswaar de rails en wissels al gelegd, maar ik ben vergeten de railstaven van de wissels door te verbinden, dus waarschijnlijk verwijder ik ze weer. Bovendien zal vooral het vervaardigen van de perronkanten nog wat werk zijn. Het worden lage perrons en ik weet nog niet hoe ik dat ga aanpakken. In HO was het best veel werk: http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn- ... dwigsruhe/
En hoe staat het met jouw restaurant in aanbouw?
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Mijn restaurantje? Oh ja! Oh oh...
Misschien moet ik Gordon Ramsay eens vragen langs te komen. Of nog beter "Help mijn man is klusser" inschakelen...
Voorlopig worden er nog geen Schnitzels gebakken...
De baan staat op dit moment op zijn kant om elektra te solderen. Waar ik dus met frisse tegenzin mee bezig ben...
Groet, Wim
Misschien moet ik Gordon Ramsay eens vragen langs te komen. Of nog beter "Help mijn man is klusser" inschakelen...
Voorlopig worden er nog geen Schnitzels gebakken...
De baan staat op dit moment op zijn kant om elektra te solderen. Waar ik dus met frisse tegenzin mee bezig ben...
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
Terwijl de fundering van station Rudersberg aan het drogen is heb ik mijn kleurenstaaltjes tot kleurenwaaiers omgetoverd. Telkens als ik een nieuw potje verf open, verf ik meteen een klein strookje karton mee. Heel handig als je later wilt weten welke kleur je hebt gebruikt. En die strookjes zijn nu dus in kleurenwaaiertjes samengevoegd:
Terwijl de fundering van station Rudersberg aan het drogen is heb ik mijn kleurenstaaltjes tot kleurenwaaiers omgetoverd. Telkens als ik een nieuw potje verf open, verf ik meteen een klein strookje karton mee. Heel handig als je later wilt weten welke kleur je hebt gebruikt. En die strookjes zijn nu dus in kleurenwaaiertjes samengevoegd:
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Dat is handig Harry. Goed idee.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Inderdaad erg goed idee zo'n kleurenwaaier!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Een gesuperde Gm(h)s 55
Weer flink stoffig geworden, dit draadje. Weinig spoorse zaken gedaan afgelopen winter. Maar het virus is er nog steeds. Mijn volgende bijdragen gaan over het aanpassen ("superen") en weatheren van mijn modelletjes. En ik begin met de Gm(h)s 55.
De spoorwegen van Saarland lieten als een van de eersten gesloten goederenwagens volgens de UIC normen bouwen. Het type leek veel op de Gmhs 53, maar had een stalen dak zonder naden en stalen ventilatieroosters i.p.v. aluminium. Ook bezat de Gm(h)s 55 een Westinghouse GP remsysteem en lange treeplanken onder de deuren (van 1,80 m breed). Het wagenpark van Saarland werd op 1-1-1957 door de DB overgenomen.
In model is het al lang geleden door Roco gemaakt (cat. 02329A, 25067 of 24043). Ik heb er een paar en daarom zijn enkele voorzien van nieuwe nummers:
Een ander exemplaar heb ik vervolgens van allerlei kleine details voorzien:
Opvallend zijn de nieuwe treeplanken die net als bij het origineel niet recht onder de deur zijn aangebracht. Aan elke zijde drie gaatjes in het chassis, stukjes 0,3 mm messing, ombuigen, stripje Evergreen erop, klaar!
De rest was lastiger. De verticale handrails op de hoeken zijn gebogen stukjes messing, de handrails onder de buffers zijn van FKS. De rest (sluitseinhouders, kabelhouders en rangeertredes) zijn van Kuswa.
Ik vind het resultaat zelf best fraai, maar het was wel een ongelooflijk gepriegel. Er was nog meer mogelijk geweest (b.v. remhandels van KH onder het chassis, bufferplaten en nieuwe buffers), maar dit kostte me al ettelijke uurtjes. En dan is het modelletje nog niet eens geschilderd en geweatherd.
Weer flink stoffig geworden, dit draadje. Weinig spoorse zaken gedaan afgelopen winter. Maar het virus is er nog steeds. Mijn volgende bijdragen gaan over het aanpassen ("superen") en weatheren van mijn modelletjes. En ik begin met de Gm(h)s 55.
De spoorwegen van Saarland lieten als een van de eersten gesloten goederenwagens volgens de UIC normen bouwen. Het type leek veel op de Gmhs 53, maar had een stalen dak zonder naden en stalen ventilatieroosters i.p.v. aluminium. Ook bezat de Gm(h)s 55 een Westinghouse GP remsysteem en lange treeplanken onder de deuren (van 1,80 m breed). Het wagenpark van Saarland werd op 1-1-1957 door de DB overgenomen.
In model is het al lang geleden door Roco gemaakt (cat. 02329A, 25067 of 24043). Ik heb er een paar en daarom zijn enkele voorzien van nieuwe nummers:
Een ander exemplaar heb ik vervolgens van allerlei kleine details voorzien:
Opvallend zijn de nieuwe treeplanken die net als bij het origineel niet recht onder de deur zijn aangebracht. Aan elke zijde drie gaatjes in het chassis, stukjes 0,3 mm messing, ombuigen, stripje Evergreen erop, klaar!
De rest was lastiger. De verticale handrails op de hoeken zijn gebogen stukjes messing, de handrails onder de buffers zijn van FKS. De rest (sluitseinhouders, kabelhouders en rangeertredes) zijn van Kuswa.
Ik vind het resultaat zelf best fraai, maar het was wel een ongelooflijk gepriegel. Er was nog meer mogelijk geweest (b.v. remhandels van KH onder het chassis, bufferplaten en nieuwe buffers), maar dit kostte me al ettelijke uurtjes. En dan is het modelletje nog niet eens geschilderd en geweatherd.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Erg mooie details! Hoe goed zitten de metalen details vast? Ik bedoel dus vooral: hoe voorzichtig moet je voortaan zijn met het wagonnetje? Iets te hard in die richting kijken en de details vallen eraf of kan die tegen een (bescheiden) stootje?
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Norman,
Je blaast ze er niet af, dus het kan wel tegen een zeer bescheiden stootje. De handrails onder de buffers zitten met een flensje gelijmd. Dat is niet erg stevig. Maar de onderdelen waarvoor een gaatje geboord is zitten wel goed vast. Het grootste risico op beschadiging is juist door het verkeerd beetpakken. Dan buigen de ondrdeeltjes en dat moet niet te vaak gebeuren, want dan breekt het alsnog af. Kortom, mijn grote vingers zijn de grootste bedreiging voor de fragiele wagentjes.
Overigens heb ik ook nieuwe remaanduidingen op de hoeken aangebracht (decals van Nothaft). Daar zit een laagje blanke lak overheen, dus dat blijft wel goed zitten.
Je blaast ze er niet af, dus het kan wel tegen een zeer bescheiden stootje. De handrails onder de buffers zitten met een flensje gelijmd. Dat is niet erg stevig. Maar de onderdelen waarvoor een gaatje geboord is zitten wel goed vast. Het grootste risico op beschadiging is juist door het verkeerd beetpakken. Dan buigen de ondrdeeltjes en dat moet niet te vaak gebeuren, want dan breekt het alsnog af. Kortom, mijn grote vingers zijn de grootste bedreiging voor de fragiele wagentjes.
Overigens heb ik ook nieuwe remaanduidingen op de hoeken aangebracht (decals van Nothaft). Daar zit een laagje blanke lak overheen, dus dat blijft wel goed zitten.