Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hoi Bren,
Dank voor je compliment. Het is inderdaad een heel gedoe. Hier dan de foto's van Neue Zumhoferstrasse 24. De bank is van Markenburg, de BBQ van Faller en de airco van Artitec:
Dank voor je compliment. Het is inderdaad een heel gedoe. Hier dan de foto's van Neue Zumhoferstrasse 24. De bank is van Markenburg, de BBQ van Faller en de airco van Artitec:
Laatst gewijzigd door traiNiac op 16 mei 2018 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Aan de overzijde staat Zumhoferstrasse 17:
De bewoonster is net bezig met het begieten van de plantjes:
Ze heeft echt een gieter in haar hand (Preiser 79049):
De bewoonster is net bezig met het begieten van de plantjes:
Ze heeft echt een gieter in haar hand (Preiser 79049):
Laatst gewijzigd door traiNiac op 16 mei 2018 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Zeer mooi Harry en wederom mooie details!
Waar zijn de vuilnisemmers van, of is dit eigen creatie?
En, welk tijdperk hanteer je ongeveer, dit gezien de airco?
Groet Bren
Waar zijn de vuilnisemmers van, of is dit eigen creatie?
En, welk tijdperk hanteer je ongeveer, dit gezien de airco?
Groet Bren
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Bren,
De vuilnisemmers zijn van Vollmer (nr. 7762). Daar zitten ook parkeermeters, fonteinen, telefoonhuisjes en reklamezuilen in.
Tijdperk 3b, zo rond 1965-1969. Ik weet echter niet of je toen al dit soort airco's had. maar ja, het is een leuk dingetje; beetje groot misschien.
De vuilnisemmers zijn van Vollmer (nr. 7762). Daar zitten ook parkeermeters, fonteinen, telefoonhuisjes en reklamezuilen in.
Tijdperk 3b, zo rond 1965-1969. Ik weet echter niet of je toen al dit soort airco's had. maar ja, het is een leuk dingetje; beetje groot misschien.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Harry,
Denk dat ik deze Vollmer details ook maar eens aan ga schaffen.
En die airco,......wellicht hadden ze die grootte wel in dat tijdperk, zou me niets verbazen.
Denk dat ik deze Vollmer details ook maar eens aan ga schaffen.
En die airco,......wellicht hadden ze die grootte wel in dat tijdperk, zou me niets verbazen.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
Alle foto's geplaatst in 2017 zijn vervangen (vanaf pagina 31). We pakken de draad hier weer op met een blik vanuit de spoordijk op Neue Zumhoferstrasse 24:
... een overzichtsfoto van de overweg met de verhoogde telegraafpalen:
... en van de eenzame brandkraan (ook uit Vollmer setje 7762, maar wel geverfd):
Alle foto's geplaatst in 2017 zijn vervangen (vanaf pagina 31). We pakken de draad hier weer op met een blik vanuit de spoordijk op Neue Zumhoferstrasse 24:
... een overzichtsfoto van de overweg met de verhoogde telegraafpalen:
... en van de eenzame brandkraan (ook uit Vollmer setje 7762, maar wel geverfd):
Laatst gewijzigd door traiNiac op 16 mei 2018 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Echt vakwerk! Zoveel details... de foto's zijn een lust voor het oog!
Gr. Clemens
Gr. Clemens
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Pendelbaan Wolfach
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Klopt dat nummer van Vollmer wel, want als ik daar op zoek krijg ik een bungalow te zien?traiNiac schreef:Hallo Bren,
De vuilnisemmers zijn van Vollmer (nr. 7762). Daar zitten ook parkeermeters, fonteinen, telefoonhuisjes en reklamezuilen in.
Tijdperk 3b, zo rond 1965-1969. Ik weet echter niet of je toen al dit soort airco's had. maar ja, het is een leuk dingetje; beetje groot misschien.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Tja Hookies,
Ik kan er ook niets aan doen als Vollmer een nummer twee keer gebruikt
Ik kan er ook niets aan doen als Vollmer een nummer twee keer gebruikt
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Harry,
Erg mooi, die huizen! Sfeervol en geweldig dat je ook al die kleine details er in stopt. Ik kan echt genieten van die vrijstaande woningen met tuintjes ed. Ik krijg direct zin om er zelf aan te beginnen.
Nog een vraagje: de lantaarnpalen, zijn die van Viessmann?
Groet, Wim
Erg mooi, die huizen! Sfeervol en geweldig dat je ook al die kleine details er in stopt. Ik kan echt genieten van die vrijstaande woningen met tuintjes ed. Ik krijg direct zin om er zelf aan te beginnen.
Nog een vraagje: de lantaarnpalen, zijn die van Viessmann?
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Wim,
Zojuist op je draadje gelezen dat je ook weer wat van de schaarse tijd aan je baan gaat besteden. Scenery is toch wel het kersje op de taart. Ik blijf je volgen.
V.w.b. je vraag: nee, het zijn dummy lantaarnpalen van Faller. De echt werkende van Viessmann vind ik zelf te grof. Bovendien heb ik nergens werkende verlichting, op de koplampen van loks na dan. Mijn modelbaan is alleen bij daglicht toonbaar
Verder nog even de laatste vorderingen van afgelopen weekeinde. Ik heb ook de tuin van Neue Zumhoferstrasse 26 nu gereed en ingericht:
Daarmee is segment Zumhofer Strasse wel gereed. Alleen nog wat verkeersbordjes en wat laadgoed etc. in de buurt van het laadperron. En mijn overwegbomen werken niet meer. Daar moet ik dus nog een keertje een handbediening voor fabriceren. Maar eerst starten met een nieuw segment, Rudersberg.
Zojuist op je draadje gelezen dat je ook weer wat van de schaarse tijd aan je baan gaat besteden. Scenery is toch wel het kersje op de taart. Ik blijf je volgen.
V.w.b. je vraag: nee, het zijn dummy lantaarnpalen van Faller. De echt werkende van Viessmann vind ik zelf te grof. Bovendien heb ik nergens werkende verlichting, op de koplampen van loks na dan. Mijn modelbaan is alleen bij daglicht toonbaar
Verder nog even de laatste vorderingen van afgelopen weekeinde. Ik heb ook de tuin van Neue Zumhoferstrasse 26 nu gereed en ingericht:
Daarmee is segment Zumhofer Strasse wel gereed. Alleen nog wat verkeersbordjes en wat laadgoed etc. in de buurt van het laadperron. En mijn overwegbomen werken niet meer. Daar moet ik dus nog een keertje een handbediening voor fabriceren. Maar eerst starten met een nieuw segment, Rudersberg.
Laatst gewijzigd door traiNiac op 16 mei 2018 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Mooie details Harry,
Heb je ook een overzichtsfoto van de hele module?
m.vr.gr.
Hans
Heb je ook een overzichtsfoto van de hele module?
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Dat is een mooie module geworden Harry! Mijn complimenten! En een overzichtsfoto zou mij ook wel interesseren.
Een alternatief is misschien verlichting in schaal Z. Märklin maakte ooit best leuke mastjes (prijzig ook...) maar die zijn inmiddels uit productie.
Groet, Wim
Dank je voor je antwoord. Ik zit zelf nog te twijfelen: op zich lijkt het me leuk om werkende verlichting op de baan te hebben, maar ja, die lantaarnpalen van Viessmann zijn wel erg dik. Ik heb er 2 in huis en zit te denken of ik zelf niet iets beters kan bouwen. Bv uit een dun buisje messing de mast maken en dan de lamp van Viessmann erboven op monteren. Maar ja, ook (juist) die kap is nogal grof...traiNiac schreef:...V.w.b. je vraag: nee, het zijn dummy lantaarnpalen van Faller. De echt werkende van Viessmann vind ik zelf te grof. ...
Een alternatief is misschien verlichting in schaal Z. Märklin maakte ooit best leuke mastjes (prijzig ook...) maar die zijn inmiddels uit productie.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Hans en Wim,
Een totaalplaatje:
Nu ik het zo in vogelperspectief zie, zal ik links van het huis linksboven nog iets van een heg maken, om de scheiding tussen gazon en wildgras te accentueren. En misschien nog wat bomen/struiken.
Een totaalplaatje:
Nu ik het zo in vogelperspectief zie, zal ik links van het huis linksboven nog iets van een heg maken, om de scheiding tussen gazon en wildgras te accentueren. En misschien nog wat bomen/struiken.
Laatst gewijzigd door traiNiac op 16 mei 2018 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Ben blij dat ik niet kan vliegen!
Mooi overzicht en eens met die heg.
Mooi overzicht en eens met die heg.
-
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Wat een prachtige module Harry. Buig je jouw poppetjes zelf in de juiste houding en zo ja, hoe doe je dat ?
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Heel mooi gemaakt. Zoals Andre zegt hebben de poppetjes allemaal de perfecte houding. Hoe krijg je het voor elkaar. Ben benieuwd naar het volgende segment.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Harry,
Heel fraai, petje af.
Ook ik vind een heg of een andere scheiding een goed plan.
m.vr.gr.
Hans
Heel fraai, petje af.
Ook ik vind een heg of een andere scheiding een goed plan.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Dank je voor de overzichtsfoto Harry! Erg mooi om te zien hoe het uiteindelijk is geworden. Niet te druk, gewoon een paar woningen met ieder een ruime tuin. Dat geeft een mooie Duitse sfeer.
Misschien zou je her en der nog wat bosjes en/of bomen kunnen toevoegen, maar verder is hij wel af. Ik ben benieuwd naar het volgende segment met perron en stationsgebouw.
Groet, Wim
Misschien zou je her en der nog wat bosjes en/of bomen kunnen toevoegen, maar verder is hij wel af. Ik ben benieuwd naar het volgende segment met perron en stationsgebouw.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
Dank voor de complimenten. De Preisertjes zijn niet aangepast, maar komen uit de setjes onbeschilderde figuren of uit de kant-en-klaar setjes. Het is telkens wel even puzzelen welke figuurtjes passen bij hetgeen ik uit wil beelden. De onbeschilderde figuurtjes vragen om fijn schilderwerk, maar het voordeel is wel dat je een grote keuze hebt, zonder dat je flink in de buidel moet tasten.
De bouw ligt een beetje stil; op de regenachtige zomerdagen ben ik vooral bezig met schilderwerk van details, nu voornamelijk in HO. Mocht iemand geinteresseerd zijn:
http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn- ... dwigsruhe/
Dank voor de complimenten. De Preisertjes zijn niet aangepast, maar komen uit de setjes onbeschilderde figuren of uit de kant-en-klaar setjes. Het is telkens wel even puzzelen welke figuurtjes passen bij hetgeen ik uit wil beelden. De onbeschilderde figuurtjes vragen om fijn schilderwerk, maar het voordeel is wel dat je een grote keuze hebt, zonder dat je flink in de buidel moet tasten.
De bouw ligt een beetje stil; op de regenachtige zomerdagen ben ik vooral bezig met schilderwerk van details, nu voornamelijk in HO. Mocht iemand geinteresseerd zijn:
http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn- ... dwigsruhe/
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Ik heb jouw bouwdraadje op Modelspoorwijzer gelezen en dat ziet er puik uit! Die railfiets is een erg grappig ding, ga je het ook op een of andere manier motoriseren?
Blijf je nog bezig met spoor N of stap jij over naar H0?
Groet, Clemens
Blijf je nog bezig met spoor N of stap jij over naar H0?
Groet, Clemens
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Pendelbaan Wolfach
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Clemens,
Motoriseren is volgens mij onmogelijk, of het moet met zo'n magneetbaantje zijn. Een overstap naar hO zit er voorlopig niet in, want daarvoor heb ik eigenlijk geen ruimte. Maar een paar segmenten met een pendelbaantje moet kunnen, desnoods alleen 's-zomers in de tuin opgezet. Ik heb ook alleen een beperkte hoeveelheid nevenlijnmaterieel uit tijdperk 1 en 2. Het is een beetje een probeersel, in de veronderstelling dat het dan wat minder gepriegel zou zijn. Maar dat is dus niet zo
Motoriseren is volgens mij onmogelijk, of het moet met zo'n magneetbaantje zijn. Een overstap naar hO zit er voorlopig niet in, want daarvoor heb ik eigenlijk geen ruimte. Maar een paar segmenten met een pendelbaantje moet kunnen, desnoods alleen 's-zomers in de tuin opgezet. Ik heb ook alleen een beperkte hoeveelheid nevenlijnmaterieel uit tijdperk 1 en 2. Het is een beetje een probeersel, in de veronderstelling dat het dan wat minder gepriegel zou zijn. Maar dat is dus niet zo
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
Zo tussen het gereedkomen van een segment en het ontwerpen van een nieuw segment maar eens mijn Beierse nevenlijnstomertjes op de foto gezet. En dan valt op dat er nogal wat verschillen zitten in de kleurstelling, dus daar maar eens ingedoken. Naslagwerk voor de kleurstelling en opschriften is het boek van Wolfgang Diener, Anstrich und Bezeichnung von Lokomotiven uit 1996, onlangs opnieuw uitgebracht. Daarin lezen we het volgende over de kleurstelling van de stoomlokomotieven.
In 1882 waren de loks groen met zwarte omlijstingen, van elkaar gescheiden door lichtgroene lijnen (Ausfassung). Voor de loks van de Bayerische Ostbahn zijn de voorschriften iets gedetailleerder. De gehele lok is donkergroen, m.u.v. schoorsteen, rookkamer, buffers en omlijstingen (zwart), scheidingslijnen (Absetzlinien) tussen groen en zwart (wit) en de opschriften (geel)
Zie b.v. de GtL 4/4 van Fleischmann (gebouwd vanaf 1911) met lichtgroene scheidingslijnen:
Een onderhoudsvoorschrift uit 1908 geeft de volgende kleurstelling:
Ketel, machinistenhuis, waterreservoirs en wielen donkergroen
Chassis (Barrenrahmen), buffers, askasten, instapladders, dak, opbouw tender, drijfstangen en omlijstingen (Einfassungen) zwart
Ketelringen, lampenkappen en loknummers messingkleurig
Opschriften geel
Scheidingslijnen tussen groen en zwart (Absetzlinien) wit
Het onderhoudsvoorschrift geeft geen uitsluitsel over de kleur van de schoorsteen en rookkamer, maar dat zal ook zwart geweest zijn.
Zie b.v. de Pt 2/3 van Fleischmann (gebouwd vanaf 1909) die witte scheidingslijnen heeft:
De standaardmodellen van Minitrix van de loktypes D II en R 3/3 hebben ook deze kleurstelling, al zijn de sierlijnen geel en het chassis groen:
De kleur groen van de Minitrix stomertjes is eigenlijk te licht, want de kleur zou overeengekomen zijn met RAL 6007. De nieuwere modellen van Minitrix hebben ook een donkerder kleur:
In het volgende berichtje zal ik onder meer ingaan op de groene kleurstelling met de rode wielen.
Zo tussen het gereedkomen van een segment en het ontwerpen van een nieuw segment maar eens mijn Beierse nevenlijnstomertjes op de foto gezet. En dan valt op dat er nogal wat verschillen zitten in de kleurstelling, dus daar maar eens ingedoken. Naslagwerk voor de kleurstelling en opschriften is het boek van Wolfgang Diener, Anstrich und Bezeichnung von Lokomotiven uit 1996, onlangs opnieuw uitgebracht. Daarin lezen we het volgende over de kleurstelling van de stoomlokomotieven.
In 1882 waren de loks groen met zwarte omlijstingen, van elkaar gescheiden door lichtgroene lijnen (Ausfassung). Voor de loks van de Bayerische Ostbahn zijn de voorschriften iets gedetailleerder. De gehele lok is donkergroen, m.u.v. schoorsteen, rookkamer, buffers en omlijstingen (zwart), scheidingslijnen (Absetzlinien) tussen groen en zwart (wit) en de opschriften (geel)
Zie b.v. de GtL 4/4 van Fleischmann (gebouwd vanaf 1911) met lichtgroene scheidingslijnen:
Een onderhoudsvoorschrift uit 1908 geeft de volgende kleurstelling:
Ketel, machinistenhuis, waterreservoirs en wielen donkergroen
Chassis (Barrenrahmen), buffers, askasten, instapladders, dak, opbouw tender, drijfstangen en omlijstingen (Einfassungen) zwart
Ketelringen, lampenkappen en loknummers messingkleurig
Opschriften geel
Scheidingslijnen tussen groen en zwart (Absetzlinien) wit
Het onderhoudsvoorschrift geeft geen uitsluitsel over de kleur van de schoorsteen en rookkamer, maar dat zal ook zwart geweest zijn.
Zie b.v. de Pt 2/3 van Fleischmann (gebouwd vanaf 1909) die witte scheidingslijnen heeft:
De standaardmodellen van Minitrix van de loktypes D II en R 3/3 hebben ook deze kleurstelling, al zijn de sierlijnen geel en het chassis groen:
De kleur groen van de Minitrix stomertjes is eigenlijk te licht, want de kleur zou overeengekomen zijn met RAL 6007. De nieuwere modellen van Minitrix hebben ook een donkerder kleur:
In het volgende berichtje zal ik onder meer ingaan op de groene kleurstelling met de rode wielen.
-
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Bekende lokjes, deze heb ik ook.
Alleen de laatste ( nieuwste ) heb ik zo niet.
Kees
Alleen de laatste ( nieuwste ) heb ik zo niet.
Kees