Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo freddy,
Dank voor de tip. Ziet er gezellig uit. Ik zal contact opnemen met B@rt. Maar eerst het winterseizoen lekker bouwen. Ik heb de smaak dit weekeinde al te pakken met de V60 lokjes (viewtopic.php?f=21&t=7867).
En hier alvast een voorproefje van het derde segment:
Dank voor de tip. Ziet er gezellig uit. Ik zal contact opnemen met B@rt. Maar eerst het winterseizoen lekker bouwen. Ik heb de smaak dit weekeinde al te pakken met de V60 lokjes (viewtopic.php?f=21&t=7867).
En hier alvast een voorproefje van het derde segment:
Laatst gewijzigd door traiNiac op 12 mei 2018 05:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Harry,
Na wat jij hier allemaal laat zien, verwacht ik dat de brug een hoogstandje van bouwkunst gaat worden. Ik blijf jou volgen!
Gr. Clemens
Na wat jij hier allemaal laat zien, verwacht ik dat de brug een hoogstandje van bouwkunst gaat worden. Ik blijf jou volgen!
Gr. Clemens
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Pendelbaan Wolfach
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Clemens,
Het is in ieder geval niet eenvoudig. Het viaduct ligt namelijk in een flauwe bocht, dus ik kon niet met een stuk massief hout aan de slag. Het viaduct wordt gemaakt door een aantal lagen balsahout tegen elkaar te lijmen in de gewenste bocht. Het stuk hout onderaan de foto is daarvoor gemaakt. Probleem zit hem in de afstand tussen de bogen. Die verschilt dus per (verticale) laag. Je kunt dat zien aan de middelste stukken balsahout op de foto hieronder. Al met al was de voorbereiding een boel teken- en rekenwerk. Nu hopen dat de bouw en het resultaat de moeite gaat lonen
Het is in ieder geval niet eenvoudig. Het viaduct ligt namelijk in een flauwe bocht, dus ik kon niet met een stuk massief hout aan de slag. Het viaduct wordt gemaakt door een aantal lagen balsahout tegen elkaar te lijmen in de gewenste bocht. Het stuk hout onderaan de foto is daarvoor gemaakt. Probleem zit hem in de afstand tussen de bogen. Die verschilt dus per (verticale) laag. Je kunt dat zien aan de middelste stukken balsahout op de foto hieronder. Al met al was de voorbereiding een boel teken- en rekenwerk. Nu hopen dat de bouw en het resultaat de moeite gaat lonen
Laatst gewijzigd door traiNiac op 12 mei 2018 05:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Harry, top hoe je bezig bent, gaat goed komen als je het mij vraagt
Daarbij een mooi project als ik de tekeningen zie!
Succes!!
Groet Bren
Daarbij een mooi project als ik de tekeningen zie!
Succes!!
Groet Bren
-
- Moderator
- Berichten: 2083
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Voordeel van deze locatie - uitgerust met bartraiNiac schreef:zoals al vermeld in een bericht hier boven, volgend jaar een andere locatie.
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Da's gunstig. Een biertje hoort nu eenmaal nij een baan naar Duits voorbeeld
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
We zijn weer een stukje verder gekomen met het segment Strümpfelbach. Het viaduct is in ruwbouw gereed:
Omdat het viaduct in een bocht ligt, viel het nog niet mee. Maar de methode die ik koos (een soort laminaat van 3 mm dikke Balsaplaatjes) maakte het wel mogelijk het gewenste resultaat te krijgen. Het segment zelf is ook al in aanbouw, maar ik heb eerder in dit draadje al verteld wat mijn werkmethode is, dus laat ik jullie daar nu niet mee vermoeien .
Wel heb ik een paar uurtjes aan het "pimpen" van een V100 gewerkt. Het is een oudje van Fleischmann, die (hoe kan het ook anders) motorisch nog uitstekend functioneert. Maar het lokje is niet zo fris meer.
Laat ik nu voor mijn baan een V100 willen hebben die geschikt was voor hellingtrajecten. En laat die nu niet verkrijgbaar zijn in model
Dan dus maar een oudje pimpen. Eerst een grondige wasbeurt en de sierlijnen bijwerken:
Vervolgens wordt het loknummer uit tijdperk 4 weggekrabd, de plek met een beetje verf bijgewerkt en een nieuw nummer aangebracht:
Alleen aan dat nummer kun je zien dat het hier om een speciale versie van de V100 gaat, nl. de V100.23, in goed Duits de Steilstrecken-V100. In tegenstelling tot de normale versie was deze lok voorzien van hydrodynamische remmen. Uiterlijk waren de loks verder precies hetzelfde. Er zijn er in totaal slechts tien van gebouwd en ze werden ingezet op hellingtrajecten in het Zwarte Woud. Althans in tijdperk 3. Later zijn deze loks ook op nevenlijnen in de omgeving van Koblenz ingezet.
En dan tenslotte een fotootje van het eindresultaat. Het enige wat nog moet gebeuren is het bijwerken van het dak en een lichte weathering. Maar helaas moet ik nu eerst wachten op het juiste potje verf
En voor wie mijn draadje over het omnummeren van de V60 heeft gemist :
viewtopic.php?f=21&t=7867
We zijn weer een stukje verder gekomen met het segment Strümpfelbach. Het viaduct is in ruwbouw gereed:
Omdat het viaduct in een bocht ligt, viel het nog niet mee. Maar de methode die ik koos (een soort laminaat van 3 mm dikke Balsaplaatjes) maakte het wel mogelijk het gewenste resultaat te krijgen. Het segment zelf is ook al in aanbouw, maar ik heb eerder in dit draadje al verteld wat mijn werkmethode is, dus laat ik jullie daar nu niet mee vermoeien .
Wel heb ik een paar uurtjes aan het "pimpen" van een V100 gewerkt. Het is een oudje van Fleischmann, die (hoe kan het ook anders) motorisch nog uitstekend functioneert. Maar het lokje is niet zo fris meer.
Laat ik nu voor mijn baan een V100 willen hebben die geschikt was voor hellingtrajecten. En laat die nu niet verkrijgbaar zijn in model
Dan dus maar een oudje pimpen. Eerst een grondige wasbeurt en de sierlijnen bijwerken:
Vervolgens wordt het loknummer uit tijdperk 4 weggekrabd, de plek met een beetje verf bijgewerkt en een nieuw nummer aangebracht:
Alleen aan dat nummer kun je zien dat het hier om een speciale versie van de V100 gaat, nl. de V100.23, in goed Duits de Steilstrecken-V100. In tegenstelling tot de normale versie was deze lok voorzien van hydrodynamische remmen. Uiterlijk waren de loks verder precies hetzelfde. Er zijn er in totaal slechts tien van gebouwd en ze werden ingezet op hellingtrajecten in het Zwarte Woud. Althans in tijdperk 3. Later zijn deze loks ook op nevenlijnen in de omgeving van Koblenz ingezet.
En dan tenslotte een fotootje van het eindresultaat. Het enige wat nog moet gebeuren is het bijwerken van het dak en een lichte weathering. Maar helaas moet ik nu eerst wachten op het juiste potje verf
En voor wie mijn draadje over het omnummeren van de V60 heeft gemist :
viewtopic.php?f=21&t=7867
Laatst gewijzigd door traiNiac op 12 mei 2018 05:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
De basis van het viaduct ziet veel belovend uit! Hoe ga je het bekleden?
Persoonlijk zou ik de handgrepen bij de V100 ook aanpakken. Ik zou ze voorzien van een chroom kleurtje. Het is een even priegel werkje, maar ik denk dat jij daar wel van houdt
Gr. Clemens
Persoonlijk zou ik de handgrepen bij de V100 ook aanpakken. Ik zou ze voorzien van een chroom kleurtje. Het is een even priegel werkje, maar ik denk dat jij daar wel van houdt
Gr. Clemens
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Pendelbaan Wolfach
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Mooi man, zeker dat viaduct is een plaatje
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Clemens,141 schreef:De basis van het viaduct ziet veel belovend uit! Hoe ga je het bekleden?
Persoonlijk zou ik de handgrepen bij de V100 ook aanpakken. Ik zou ze voorzien van een chroom kleurtje. Het is een even priegel werkje, maar ik denk dat jij daar wel van houdt
Gr. Clemens
Het origineel is een betonnen viadukt, dus plamuren en schuren tot het enigszins glad is. En dan is het een kwestie van de juiste kleur trachten te bereiken. En je suggestie voor de handgrepen heb ik eerder overwogen. Maar omdat bij het grote voorbeeld de handgrepen rood zijn geschilderd, heb ik er maar van afgezien. En eerlijkheidshalve ben ik ook nog op zoek naar een dunne, zilverkleurige stift die daarvoor geschikt zou zijn . Ik heb een permanent markerstift met een punt van 1 mm, maar die is daarvoor veel te grof. Iemand suggesties?
Laatst gewijzigd door traiNiac op 11 jan 2015 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
wel erg mooi gemaakt
mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 86#p125886
mijn website http://www.paardbart.nl
mijn website http://www.paardbart.nl
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hoi Harry,
De brug wordt mooi, ben ontzettend benieuwd hoe je gaat metselen met stenen
Wat betreft verf of stiften etc. ga ik altijd naar > http://www.martinbrinkhuis.nl
Groot assortiment, ook in pigmenten etc.
Ze hebben een webshop, dus moet je maar eens kijken of je daar iets kunt vinden
Succes en de groeten,
Bren
De brug wordt mooi, ben ontzettend benieuwd hoe je gaat metselen met stenen
Wat betreft verf of stiften etc. ga ik altijd naar > http://www.martinbrinkhuis.nl
Groot assortiment, ook in pigmenten etc.
Ze hebben een webshop, dus moet je maar eens kijken of je daar iets kunt vinden
Succes en de groeten,
Bren
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Harry, in het verleden heb ik de handgrepen van mijn lok verchroomd met zilverkleurige verf en aangebracht met de punt van een saté prikker.
Gr. Clemens
Gr. Clemens
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Pendelbaan Wolfach
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Clemens,141 schreef:Harry, in het verleden heb ik de handgrepen van mijn lok verchroomd met zilverkleurige verf en aangebracht met de punt van een saté prikker.
Gr. Clemens
Bedankt voor je tip. Ik heb vanmiddag een zilverkleurige stift met fijne punt bij de Hema gekocht, maar ook die is nog te dik. Ik moest snel met terpentine in de weer om het te verwijderen
Vanavond ga ik jouw tip uitproberen, in de hoop dat dat beter gaat. En anders maar weer ouderwets met een fijn penseeltje
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Bren, Dank voor de tip, handig zo'n webshop voor kunstenaarsbenodigdheden, b.v. om krijtjes voor weathering te kopen.brendo schreef:Hoi Harry,
De brug wordt mooi, ben ontzettend benieuwd hoe je gaat metselen met stenen
Wat betreft verf of stiften etc. ga ik altijd naar > http://www.martinbrinkhuis.nl
Groot assortiment, ook in pigmenten etc.
Ze hebben een webshop, dus moet je maar eens kijken of je daar iets kunt vinden
Succes en de groeten,
Bren
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
Voor wie geïnteresseerd is, bijgaand een linkje naar mijn draadje over verwisselbare kolenladingen:
viewtopic.php?f=21&t=7923
Voor wie geïnteresseerd is, bijgaand een linkje naar mijn draadje over verwisselbare kolenladingen:
viewtopic.php?f=21&t=7923
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
Het gaat natuurlijk niet altijd zoals je wilt. En van negatieve ervaringen kun je ook leren, dus vandaar dit verslagje van mijn mislukte verouderingspogingen. Ik heb tot op heden mijn modellen altijd verouderd met de krijtmethode (zie b.v. http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=7835) en ik wilde het nu eens proberen met Modelmates. Dat breng je aan en kun je vervolgens weer gemakkelijk met een vochtig wattentstaafje verwijderen, zo bleek uit een instructiefilmpje op Youtube. Opnieuw insmeren, overtollig materiaal met het vochtige wattenstaafje verwijderen, etc. Nou, ik zal wel iets helemaal fout gedaan hebben, want er blijft wel degelijk een laagje achter. Althans de aangebrachte transfers verkleurden. Ik had pas een Fleischmann goederenwagen G10 in de juiste kleur bruin geschilderd en van nieuwe transfers voorzien (een nogal pietepeuterig karweitje) en ik was best tevreden over het resultaat. Hieronder twee fotootjes van voor en na deze opknapbeurt:
Tja, en dan weatheren met het nieuwe goedje. De transfers kregen een groene waas en waren niet meer goed te krijgen. Ziehier het bedroevende resultaat naast de oorspronkelijke versie
En ik was nog wel zo tevreden over de juiste kleur bruin en de nieuwe transfers
Maar daar bleef het helaas niet bij. Ook mijn V100 voor hellingtrajecten werd (tegelijkertijd) onder handen genomen. Daar ging het goed, ook op de transfers (overigens van een ander merk), maar daar kwam op enkele plekken de oorspronkelijk verf los toen ik er met het vochtige wattenstaafje overheen ging. Of dat nu aan aan de oorspronkelijke laklaag gelegen heeft (het lokje is al decennia oud) of aan de verouderingsmethode is een raadsel, maar het resultaat was geen gezicht. Ik ben er snel mee gestopt om erger te voorkomen en heb de lok daarna geweatherd met de krijtmethode, om dit teleurstellende resultaat enigszins te verbloemen. Maar de lok is daardoor wel heel erg zwaar vervuild, veel meer dan me lief is. Al heb ik de transfers redelijk vrij van vervuiling kunnen houden:
Wie van de forumleden heeft ervaring met deze weatheringstechniek en kan mij vertellen wat ik mogelijk fout heb gedaan?
Het gaat natuurlijk niet altijd zoals je wilt. En van negatieve ervaringen kun je ook leren, dus vandaar dit verslagje van mijn mislukte verouderingspogingen. Ik heb tot op heden mijn modellen altijd verouderd met de krijtmethode (zie b.v. http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=7835) en ik wilde het nu eens proberen met Modelmates. Dat breng je aan en kun je vervolgens weer gemakkelijk met een vochtig wattentstaafje verwijderen, zo bleek uit een instructiefilmpje op Youtube. Opnieuw insmeren, overtollig materiaal met het vochtige wattenstaafje verwijderen, etc. Nou, ik zal wel iets helemaal fout gedaan hebben, want er blijft wel degelijk een laagje achter. Althans de aangebrachte transfers verkleurden. Ik had pas een Fleischmann goederenwagen G10 in de juiste kleur bruin geschilderd en van nieuwe transfers voorzien (een nogal pietepeuterig karweitje) en ik was best tevreden over het resultaat. Hieronder twee fotootjes van voor en na deze opknapbeurt:
Tja, en dan weatheren met het nieuwe goedje. De transfers kregen een groene waas en waren niet meer goed te krijgen. Ziehier het bedroevende resultaat naast de oorspronkelijke versie
En ik was nog wel zo tevreden over de juiste kleur bruin en de nieuwe transfers
Maar daar bleef het helaas niet bij. Ook mijn V100 voor hellingtrajecten werd (tegelijkertijd) onder handen genomen. Daar ging het goed, ook op de transfers (overigens van een ander merk), maar daar kwam op enkele plekken de oorspronkelijk verf los toen ik er met het vochtige wattenstaafje overheen ging. Of dat nu aan aan de oorspronkelijke laklaag gelegen heeft (het lokje is al decennia oud) of aan de verouderingsmethode is een raadsel, maar het resultaat was geen gezicht. Ik ben er snel mee gestopt om erger te voorkomen en heb de lok daarna geweatherd met de krijtmethode, om dit teleurstellende resultaat enigszins te verbloemen. Maar de lok is daardoor wel heel erg zwaar vervuild, veel meer dan me lief is. Al heb ik de transfers redelijk vrij van vervuiling kunnen houden:
Wie van de forumleden heeft ervaring met deze weatheringstechniek en kan mij vertellen wat ik mogelijk fout heb gedaan?
Laatst gewijzigd door traiNiac op 12 mei 2018 05:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Harry,
Ik weet niet wat je fout hebt gedaan. .....
Jouw krijtmethode ken ik niet en heb daar geen oordeel over. Wel heb ik goede ervaring met speciale verf welke ik dun opbreng en vervolgens er deels met verdunning kan afwassen. Net als in het echt wordt iets eerst stoffig en vies waarbij regen het effect versterkt......vervolgens met een klein puntig penseeltje krassen en roestvlekken tekenen, iets laten drogen en weer wassen. Zeer realistisch effect en ben er blij mee!
Er staan diverse filmpjes met deze techniek op YouTube.
Ik zag dit bij toeval bij iemand welke legertanks verouderde tot in het detail!
Op dit moment ben ik niet thuis om je te vertellen om welke merken verf het gaat maar je moet het me maar laten weten als je er niet uitkomt. Zelf heb ik veel verf, pigmenten en lazurverf bij elkaar gescharreld (verschillende merken)
Kortom, uitproberen en wens jou succes!
Groet Bren
Ik weet niet wat je fout hebt gedaan. .....
Jouw krijtmethode ken ik niet en heb daar geen oordeel over. Wel heb ik goede ervaring met speciale verf welke ik dun opbreng en vervolgens er deels met verdunning kan afwassen. Net als in het echt wordt iets eerst stoffig en vies waarbij regen het effect versterkt......vervolgens met een klein puntig penseeltje krassen en roestvlekken tekenen, iets laten drogen en weer wassen. Zeer realistisch effect en ben er blij mee!
Er staan diverse filmpjes met deze techniek op YouTube.
Ik zag dit bij toeval bij iemand welke legertanks verouderde tot in het detail!
Op dit moment ben ik niet thuis om je te vertellen om welke merken verf het gaat maar je moet het me maar laten weten als je er niet uitkomt. Zelf heb ik veel verf, pigmenten en lazurverf bij elkaar gescharreld (verschillende merken)
Kortom, uitproberen en wens jou succes!
Groet Bren
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Bren,
Dank voor je tips. Ik hou me aanbevolen voor linkjes en verdere info. De (mijn) krijtmethode heb ik ergens anders uitgelegd (viewtopic.php?f=21&t=7835). Ik was overigens zo ontevreden met het resultaat dat ik de V100 opnieuw heb geverfd en verouderd (met de krijtmethode). Ik zal er nog een fotootje van maken en uploaden. En bouwplezier toegewenst met je mooie Schwarzwald-baan.
Dank voor je tips. Ik hou me aanbevolen voor linkjes en verdere info. De (mijn) krijtmethode heb ik ergens anders uitgelegd (viewtopic.php?f=21&t=7835). Ik was overigens zo ontevreden met het resultaat dat ik de V100 opnieuw heb geverfd en verouderd (met de krijtmethode). Ik zal er nog een fotootje van maken en uploaden. En bouwplezier toegewenst met je mooie Schwarzwald-baan.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
De bouw van het Strümpfelbachviaduct gaat gestaag verder. Het viaduct staat inmiddels op zijn eigen segment en in de grondverf. Ik heb nog geen foto's gemaakt, dus vandaar maar even een fotootje van een opnieuw geverfde en geweatherde V100 "Steilstreckenlok" met daaronder nog een fotootje van de eerste, mislukte poging:
De bouw van het Strümpfelbachviaduct gaat gestaag verder. Het viaduct staat inmiddels op zijn eigen segment en in de grondverf. Ik heb nog geen foto's gemaakt, dus vandaar maar even een fotootje van een opnieuw geverfde en geweatherde V100 "Steilstreckenlok" met daaronder nog een fotootje van de eerste, mislukte poging:
Laatst gewijzigd door traiNiac op 12 mei 2018 06:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
Inmiddels ben ik een stukje verder gekomen met het segment Strümpfelbach. Het segment is in ruwbouw gereed en ik heb het viaduct van een paar lagen verf voorzien. Verder zijn de contouren van het landschap gemaakt met tegellijm en vandaag heb ik deze laag voorzien van een laag bruine latex gemixt met houtlijm. En dat weer afgestrooid met schelpenzand. Hierbij een paar fotootjes van het resultaat tot nu toe:
Inmiddels ben ik een stukje verder gekomen met het segment Strümpfelbach. Het segment is in ruwbouw gereed en ik heb het viaduct van een paar lagen verf voorzien. Verder zijn de contouren van het landschap gemaakt met tegellijm en vandaag heb ik deze laag voorzien van een laag bruine latex gemixt met houtlijm. En dat weer afgestrooid met schelpenzand. Hierbij een paar fotootjes van het resultaat tot nu toe:
Laatst gewijzigd door traiNiac op 12 mei 2018 06:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Wordt mooi Harry, ben benieuwd naar het vervolg!
Groet Bren
Groet Bren
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Harry,
In 1 woord: Schitterd
Ik blijf dit zekers volgen, de posts komen veel te traag
In 1 woord: Schitterd
Ik blijf dit zekers volgen, de posts komen veel te traag
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Tja Thijs,
Helaas ben ik nog (lang) niet gepensioneerd
En tijdens van die mooie novemberweekeinden ben ik nog veel buiten te vinden
Helaas ben ik nog (lang) niet gepensioneerd
En tijdens van die mooie novemberweekeinden ben ik nog veel buiten te vinden