Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Bren & Clemens,

Dank voor jullie complimentjes. Ik hoop dat het wat kijk- en leesplezier bezorgt.

De bouw van het volgende segment Rudersberg is inderdaad nog niet gestart. Zoals je waarschijnlijk op Modelspoorwijzer hebt gezien ben ik inderdaad bezig met Ludwigsruhe. En Rudersberg ligt op de tekentafel te wachten :lol:

Maar N ligt niet stil hoor. Vanmiddag een lokje gerepareerd en ook heb ik mijn eerste aanwinst uit een 3D-printer (via Shapeways) in de primer gezet. Het is een oude dorsmachine met lokomobiel, maar voorlopig zijn deze nog niet voldoende "fotogeniek".



jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door jeepney »

Uitzonderlijk mooi allemaal en ik zou niet weten wat er nog aan verbeterd kan worden.

Henk


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Dit draadje is inmiddels een beetje stoffig geworden. Maar vandaag eindelijk de laatste hand gelegd aan segment Zumhofer Strasse. Er moest nog een heg komen en wat meer bomen:

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben zelf wat minder tevreden over de beide bomen op de laatste foto. Dat zijn geen zeeschuimtakjes, maar kunststof "geraamtes", voorzien van gaas en schuimrubbervlokjes. De stammen vind ik nogal onnatuurlijk overkomen.
Laatst gewijzigd door traiNiac op 11 mei 2018 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Hoontje »

Ik snap denk ik wat je bedoeld. Vooral de linker.boom lijkt op een stokje te staan. Kun je misschien met wat strooisels een klimop tegen de stam fungeren? Dat maakt het al wat natuurlijker.
Of wat lage bossages rondom de stam, das ook een truuk die vaak werkt.

Groetjes
Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Hoontje,

Die klimop is wel een goeie tip, die ga ik zeker proberen.



Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Arnold1978 »

Ech geweldig mooi allemaal.
Mijn complimenten voor je vakwerk.

mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Dankjewel voor je complimentje Arnold, ik doe mijn best en vind het nog leuk ook :D

@ Hoontje,

Ik kan ook die schorspasta eens proberen die jij gebruikt hebt. Als de stam wat minder regelmatig is, werkt dat misschien ook wel. En anders gaat-ie eruit.


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Folkert van Wijk »

traiNiac schreef:Hallo N-fans,

Zoals jullie kunnen zien beschik ik niet over een grote treinbaan met veel wissels. Mijn voorkeur gaat ook uit naar enkelsporige nevenlijnen naar Duits voorbeeld. Op dit eerste segment Lauterbach, staan een paar gebouwtjes die gebaseerd zijn op voorbeelden die ik aantrof tijdens een weekje vakantie bij onze oosterburen. Zo ook onderstaande woning langs een klein weggetje in het midden van het Zwarte Woud, aan het einde van het dorp Lauterbach.

Afbeelding

Afbeelding

Het is een oud en vrij onooglijk huis in de typische bouwstijl die je hier veel aantreft. Het huis staat in Lauterbach, een plaats waar nog nooit een spoorlijn heeft gelegen. Maar ik vond het een geschikt voorbeeld voor mijn eerste module, die niet meer bevat dan een spoordijk en een tunnel naar het schaduwstation. Dus het werd in 1:160 (ongeveer, want een tekening had ik niet) van Evergreen plastic plaat en strips nagebouwd. Verder gebruikte ik dakpanplaten van Kibri en messing raampjes van Schiffer. Het resultaat mag er best zijn, vind ik zelf:

Afbeelding

Afbeelding
Ondanks dat het alweer even terug is, toch nog even zeggen, dat dit een wel heel mooi huis geworden is!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Dankjewel Folkert,

Ik vond het zelf ook wel geslaagd als eerste proeve van zelfbouw.
Op segment Zumhofer Strasse zijn als laatste details de verkeersborden geplaatst. Het bordje snelheidsbeperking is slechts 3 mm in doorsnee.

Afbeelding

De Andreaskruisen zijn bevestigd aan de lantaarnpalen:

Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk zijn de borden in de uitvoering van tijdperk 3 :D

Afbeelding

Nu is er geen excuus meer om aan de bouw van het volgende segment te beginnen. Dat wordt station Rudersberg
Laatst gewijzigd door traiNiac op 11 mei 2018 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Hoontje »

Dat ziet er allemaal geweldig uit. Leuk priegelen hé, die verkeersborden. Heb er zelf ook gemaakt...
Schorspasta is ook nog een optie! Ik heb die vervolgens met onverdunde verf geschilderd, dat is niet handig. De structuur verdwijnt dan. :?
De laatste badge boompjes bij mijzelf zijn wél gelukt. Wat ik ook wel doe is de stammen onregelmatig in elkaar draaien met koperdraad, daardoor krijg je 'knoesten' en bobbels.
Ben benieuwd! Het wordt vast heel mooi. De stations module ben ik ook heel benieuwd naar overigens.
Succes!

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Alwin,

Ik ga de volgende keer op zoek naar die schorspasta, want ik vind jouw stammetjes er goed uitzien. Zojuist de eerste stappen gezet voor segment Rudersberg. Ik heb de kopse kanten nu voorzien van tafelduveltjes, zodat het verbinden van de segmenten wat eenvoudiger wordt. De foto's spreken denk ik voor zich:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ik heb nog wat tijd gevonden om foto's te vervangen. Ik ben overgestapt van Photobucket naar Flickr en ben inmiddels gevorderd tot en met pagina 10 van mijn draadje.
Laatst gewijzigd door traiNiac op 11 mei 2018 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Hoontje »

Schorspasta haal ik bij Anita decor. Staat in Houten. Was toentertijd €5,-. Heb het nu al 3 jaar. Beetje water er af en toe bij, goed roeren, blijft het bruikbaar.


Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Merijn »

Dag Harry, wat een geweldig mooie modules! Sierlijke eenvoud en wat een detail!
Ben benieuwd naar hoe je station er uit zal komen te zien.
Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Hallo Harry,
Goed te zien dat je weer bezig bent. Ook ik ben erg benieuwd naar je stationsmodule. De module "Zumhoferstrasse" ziet er prima uit! Ik hoop dat ik mijn baantje zo gedetailleerd ga krijgen. Jouw fotos zijn in ieder geval inspirerend en zetten mij ook weer aan het werk :)

Eén ding viel me nog op: de randen (zijkanten) van je verkeersborden zijn wit (van het papier?). Met name bij het andreaskruis viel het me op. Met een likje grijze verf is dat denk ik snel te verhelpen.

Uit een ander draadje:
traiNiac schreef:...Het accu treinstelletje staat bij mij ook op het verlanglijstje, maar dat moet nog even wachten, want ik heb in Dortmund al teveel uitgegeven :D
Dat maakt mij dan wel weer benieuwd. Heb je nog fotos van de nieuwe uitgaven? Of was het geen rollend materieel?

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Merijn schreef:Ben benieuwd naar hoe je station er uit zal komen te zien.
Hallo Merijn,

Dank voor je complimenten. Het wordt een nagebouwd station van de zgn. "Wieslaufbahn". Dat is een nevenlijn in Zuid-Duitsland en zeer beperkt qua opzet. Het was niet meer dan het hoofdspoor, een inhaalspoor en een aansluitspoor voor een fabriek. De fabrieksaansluiting is in 1935 al opgeheven, maar ik handhaaf hem misschien wel (stippellijn onderaan op de tekening). De fabriek komt er ook, maar dan aangesloten op het eerste perronspoor (bovenaan op de tekening). De fabriek komt echter op een volgend segment "Gminder'sche Fabrik" te staan.

Afbeelding

Het stationsgebouw is een zogenaamd standaardtype van de Württembergse Staatsspoorwegen, wat door Kibri in model is uitgebracht. Voor wie daar meer over wil weten, zie mijn draadje bij de buren (eerste pagina, laatste bericht):

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74571.0

Het stationsgebouw in Württemberg was alleen een stukje groter en dat vergt dus aanpassingen, waarover later meer. Het gebouw ziet er tegenwoordig niet erg aantrekkelijk uit, maar op mijn segment komt het in de oorspronkelijke toestand te staan:

Afbeelding

Een tekening van het oorspronkelijke stationsgebouw vind je op het web:

http://www.gtp.de/kartonmodellbau/image ... -02-04.JPG

@ Wim,

Je hebt gelijk. De Andreaskruisen zijn uit de Arnold set en van dik papier. De achterkant is wel geschilderd, maar de zijkanten niet. De andere borden zijn stickertjes op dun polystyreen (0,13 mm) en daar valt het minder op. Aan het snelheidsbeperkingsbord zie je echter wel een beetje verf wat niet de bedoeling was. Ik durf het dus niet aan om de Andreaskruisen aan de zijkant te schilderen. Een grijze stift zou eventueel kunnen, maar die heb ik dan weer niet. Met het blote oog valt het trouwens minder op dan op de foto's.

En Dortmund was leuk maar wel druk. Het was alweer 10 jaar geleden dat ik daar voor het laatst was. Nauwelijks rollend materieel aangeschaft, wel veel scenery-spul, zoals karton gelaserde vensters en wagenwielen, heel veel groenspul van Timber Products, MBR, Polak en andere, hier lastig verkrijgbare merken. En veelbelovend zijn de koppelingen van N-tram. Een paar vormvoorseinen van Viessmann en wisselmotoren van MTB hakten er ook flink in. (Nog) geen foto's gemaakt.
Laatst gewijzigd door traiNiac op 11 mei 2018 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Zojuist kwam de post met een passend Faller toiletgebouwtje (nr. 222251), dat eindelijk los verkrijgbaar is. Maar dat moet eerst de nodige wijzigingen ondergaan, net als het Kibri stationsgebouw.
De tekening van het nieuwe segment is ook klaar, dus dat wordt bouwen dit weekeinde.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 11 mei 2018 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door BenQ »

Code: Selecteer alles

[url=https://flic.kr/p/26YXNeq][img]https://farm1.staticflickr.com/981/41995086842_df32ebf7fb_b.jpg[/img][/url]
Harry,
Dit is de code van jouw foto, begrijp nooit waarom mensen de url erbij laten staan

Code: Selecteer alles

[url=https://flic.kr/p/26YXNeq]
en

Code: Selecteer alles

[/url]
Die laatste 2 stukjes kunnen weg en dan krijg je geen handje bij de foto, zie onderstaand voorbeeld.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door BenQ op 11 mei 2018 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Ben,

Dankjewel, ik zie wat je bedoelt. Voor mij is het een beetje abracadabra, maar alleen hetgeen tussen [img] en [img] staat moet dus blijven. Misschien ging het daarom wel fout met Flickr vanmiddag.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door BenQ »

Harry,
Bij jou ziet het er nog netjes uit, als je soms ziet wat er omheen staat, onbegrijpelijk.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Hallo Harry,
Goed te lezen dat je aan de slag kunt! (nu ik nog...). :)
Strak ontwerp weer! Netjes op schaal, inclusief landschapsprofiel. Ik begrijp dat het aparte losspoor toch is gesneuveld?

@Ben: is het zo erg dat er een URL bij een plaatje staat? Of een handje zichtbaar is als je over de foto zweeft? Ik ben al lang blij dat de foto gewoon direct zichtbaar is...

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

traiNiac schreef:... Aan het snelheidsbeperkingsbord zie je echter wel een beetje verf wat niet de bedoeling was. Ik durf het dus niet aan om de Andreaskruisen aan de zijkant te schilderen. Een grijze stift zou eventueel kunnen, maar die heb ik dan weer niet. Met het blote oog valt het trouwens minder op dan op de foto's....
Tsja... die ver ingezoomde foto's vergeven niet snel... Ik heb het zelf ook al vaak gehad: je denkt dat je netjes hebt gewerkt, totdat je een foto maakt...
En ook bij fabrieksmodellen gebeurt het: mijn nieuwe Limburger Zigarre ziet er geweldig uit, maar toen ik met mijn telefoon een ingezoomde foto maakte, zag ik dat er bij de bedrukking soms ook wel wat verf niet helemaal op de juiste plek komt. Maar ach, bij normaal bedrijf zie je dit soort dingen niet. :)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Geen excuus meer, de fotolinkjes zijn bijgewerkt (voor zover Photobucket vervangen is door Flickr) dus ik kan straks aan de slag met decoupeerzaag, schroefmachine en houtlijm. Gisteravond nog wel voor het eerst Kristal Klear geprobeerd op oude vrachtwagentje van Roskopf en Bachmann en op een kraan van Behnke:

Afbeelding

Afbeelding

Het ziet er inmiddels veelbelovend uit. Mooi spul.


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door 141 »

De ramen opvullen met Kristal klear heb jij erg netjes gedaan. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Clemens,

Het resultaat valt me helemaal niet tegen. Het is zeker een uitkomst als er geen raampjes in zitten, maar zeker ook bij oudere modellen, waarvan de fabrieksmatig aangebrachte raampjes niet fraai zijn. En je kunt aan de takelwagen van Bachmann ook zien dat het raampje geen recht vlak hoeft te zijn. En die blauwe kraan moet ik toch eens afmaken. Hij wordt wel erg stoffig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door 141 »

Mooie foto's Harry. Ik vind vooral de gebogen voorruit van de takelwagen erg goed gelukt.

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Plaats reactie