Hallo N-fans,
Het gaat natuurlijk niet altijd zoals je wilt. En van negatieve ervaringen kun je ook leren, dus vandaar dit verslagje van mijn mislukte verouderingspogingen. Ik heb tot op heden mijn modellen altijd verouderd met de krijtmethode (zie b.v.
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=7835) en ik wilde het nu eens proberen met Modelmates. Dat breng je aan en kun je vervolgens weer gemakkelijk met een vochtig wattentstaafje verwijderen, zo bleek uit een instructiefilmpje op Youtube. Opnieuw insmeren, overtollig materiaal met het vochtige wattenstaafje verwijderen, etc. Nou, ik zal wel iets helemaal fout gedaan hebben, want er blijft wel degelijk een laagje achter. Althans de aangebrachte transfers verkleurden. Ik had pas een Fleischmann goederenwagen G10 in de juiste kleur bruin geschilderd en van nieuwe transfers voorzien (een nogal pietepeuterig karweitje) en ik was best tevreden over het resultaat. Hieronder twee fotootjes van voor en na deze opknapbeurt:
Tja, en dan weatheren met het nieuwe goedje. De transfers kregen een groene waas en waren niet meer goed te krijgen. Ziehier het bedroevende resultaat naast de oorspronkelijke versie
En ik was nog wel zo tevreden over de juiste kleur bruin en de nieuwe transfers
Maar daar bleef het helaas niet bij. Ook mijn V100 voor hellingtrajecten werd (tegelijkertijd) onder handen genomen. Daar ging het goed, ook op de transfers (overigens van een ander merk), maar daar kwam op enkele plekken de oorspronkelijk verf los toen ik er met het vochtige wattenstaafje overheen ging. Of dat nu aan aan de oorspronkelijke laklaag gelegen heeft (het lokje is al decennia oud) of aan de verouderingsmethode is een raadsel, maar het resultaat was geen gezicht. Ik ben er snel mee gestopt om erger te voorkomen en heb de lok daarna geweatherd met de krijtmethode, om dit teleurstellende resultaat enigszins te verbloemen. Maar de lok is daardoor wel heel erg zwaar vervuild, veel meer dan me lief is. Al heb ik de transfers redelijk vrij van vervuiling kunnen houden:
Wie van de forumleden heeft ervaring met deze weatheringstechniek en kan mij vertellen wat ik mogelijk fout heb gedaan?