Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Jeroen »

En ik ben inmiddels bezig met de planning van het vierde segment "Zumhofer Strasse
Wat nou, geen -bach meer?

Foto's in de zon morgen, dat klinkt altijd goed! Ik ben ook erg benieuwd naar je volgende project. Denk je nog aan Lochem dit jaar? (hint hint....)

BTW, de overweg moet inderdaad nog helemaal gebouwd worden. Eén van de vele klusjes bij mij. Je weet in ieder geval waar je het kunt vinden!

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Foto's? Hoezo foto's? De hele middag in het zonnetje gefotografeerd met de tuin als achtergrond: bijna allemaal onscherp :oops: :oops:
Dit weekeinde zal ik het nog maar eens proberen. Een paar zijn er wel gelukt, dus bij deze een kleine impressie.

EPOCHE I

Afbeelding

Voorbeeld voor mijn segmenten is het traject tussen Schorndorf en Welzheim, dat tussen 1908 en 1911 werd aangelegd door de Württembergse Staatsspoorwegen. Het was een bochten- en hellingrijke nevenlijn, die bereden werd door tenderlokomotieven, omdat aan het eindpunt in Welzheim geen draaischijf aanwezig was. Het waren voornamelijk de Württembergse types T3 en Tn die op dit traject dienst deden. Deze lokomotieven zijn echter niet in N verkrijgbaar, hoewel een kleinseriefabrikant enige jaren geleden beide loks in een zeer kleine oplage heeft vervaardigd. Wel heeft Fleischmann op basis van de bekende Pruissische T9.3 een zeer fraaie lok uitgebracht in de uitvoering van de Württembergse Staatsspoorwegen:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 17 mei 2018 07:57, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door kees gorter »

Ziet er leuk uit zo .

Kees


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Ad_M »

Leuke foto's zo!!!
Deze zien er gelikt uit Harry

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door martindomburg »

Wow mooie foto's man


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

EPOCHE IIb (1925-1937)

In tijdperk 2 kende men ook nog geen kleurenfoto's, dus vandaar nog maar zo'n sepiakleurig beeldje:

Afbeelding

Om de verschillen een beetje zichtbaar te maken, ga ik toch maar verder in kleur. De stoomlocomotieven van het type BR 93.5-12 waren zeer geschikt voor dit traject en hebben hier zeer lang dienst gedaan. Ze verschenen voor het eerst rond 1930 op dit traject. De locomotieven waren toen nog voorzien van messingkleurige nummers en de personentreinen bestonden net als in tijdperk 1 uit een klein aantal Württembergse nevenlijnrijtuigen:

Afbeelding

Vanaf 1934 kregen de locomotieven een aluminiumkleurige nummers en aanduidingen. Op de foto een typisch personentreingarnituur uit die jaren, voorafgegaan door een Pruisisch postrijtuig en aan het einde een gesloten goederenwagon van het type G Kassel:

Afbeelding


EPOCHE IIIa (1949-1956)

Na de tweede wereldoorlog werd voor het personenverkeer gebruik gemaakt van hulprijtuigen, ook op het traject Schorndorf-Welzheim:

Afbeelding

Ook de oude Württembergse nevenlijnrijtuigen bleven tot de jaren 60 nog in gebruik:

Afbeelding


EPOCHE IIIb (1956-1970)

Deze periode kenmerkt zich door het invoeren van de zogenaamde DB-Keks en het afschaffen van de 3e klasse. De lok en het postrijtuig zijn al van deze DB-Keks voorzien, maar de goederenwagons hielden nog lang de oude schrijfwijze:

Afbeelding

De Württembergse nevenlijnrijtuigen werden in deze periode vervangen door de moderne ombouwrijtuigen. Deze hadden tot 1962 nog een flesgroene kleur:

Afbeelding

In datzelfde jaar werden ook de stoomlocomotieven vervangen door exemplaren van het type BR 64. Hier zien we een BR 64 voor de zogenaamde zondagstrein. Deze trein bestond uit een paartje 3-assige ombouwrijtuigen en 3 moderne zilverkleurige rijtuigen voor het buurtspoorverkeer. Met deze trein kwamen vele stedelingen op zondag wandelen in het Welzheimer Wald:

Afbeelding

De reguliere personentrein op dit traject bestond echter uit twee paartjes ombouwrijtuigen, inmiddels chroomoxidegroen van kleur. De trein is op de terugweg naar Schorndorf en rijdt daarom met de kolenkast vooruit:

Afbeelding

In 1967 werden korte tijd stoomlokomotieven van het type BR 78 ingezet voor het personenverkeer:

Afbeelding

Het goederenvervoer en het gemengd goederen- en personenvervoer werd sinds 1962 overgenomen door de stoomlocomotieven van het type BR 50. Het gemengd vervoer bestond meestal uit een paartje ombouwrijtuigen, een bagagerijtuig en een stuk of vijf goederenwagons:

Afbeelding

De goederentreinen bestonden hoofdzakelijk uit gesloten wagons, al werden van tijd tot tijd containerwagens met vormzand meegenomen voor de gieterij van Bauknecht in Welzheim. Daar werden onderdelen voor elektromotoren vervaardigd:

Afbeelding

Alle boven getoonde treinsamenstellingen zijn gebaseerd op foto's van het grote voorbeeld, voornamelijk uit de volgende boeken en tijdschriften:
A. Ebinger, Die Wieslaufbahn (1998)
A. Ebinger, "Schorndorf - Rudersberg - Welzheim" in Neben- und Schmalspurbahnen in Deutschland (2007)
A. Ebinger, "100-Jährige mit Zukunft" in Eisenbahn Magazin (2008)
A. Ebinger, Die Wieslaufbahn im Wandel der Zeit (2010)

Een volgende keer ga ik verder met tijdperk 4.


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door gek op stoom »

mooie foto's
op foto 4 staan heel mooie wagons heb je daar een nummer van

Gr Andy


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Andy,

Sorry, op foto 4 staan de hulprijtuigen van Minitrix. Nummers: 13330 en 13336 (tijdperk IIIa).
Je hebt ze ook in DRG uitvoering (grijs van kleur, nummers 13332 en 13335) en in DB uitvoering voor tijdperk IIIb (13331).
Laatst gewijzigd door traiNiac op 16 mei 2015 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3014
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Ron »

Leuk, leerzaam en vooral mooie foto's.

gr Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door gek op stoom »

Harry ik had ze nog nooit gezien dank voor de nummers
ik ga kijken waar ik ze kan krijgen

Gr Andy


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door epocheales denken »

Harry, je bent wat mij betreft een verrijking op ons forum! Erg leuk dat je je hebt verdiept in alle tijdperken en materieel. Dat is ook wel mijn ding :mrgreen:
Blijf je graag volgen, veel succes met je projecten die nog (hopelijk) komen gaan.

Groet,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

erwin1z
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 dec 2010 16:06

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door erwin1z »

hoi,

Mooie foto's ,
Vraagje van welk merk is de br 93.5-12?

mvg,

Erwin


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Ad_M »

Gaaf zo al die stomers met bijbehoren materieel
Blijft iets magisch hebben, stoom loks

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Robert_N-Nm »

Hele nette foto's, mooi.

Maar eh, mooi verkeerd rood (of was het verkeersrood) is niet lelijk :twisted:


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

erwin1z schreef:hoi,

Mooie foto's ,
Vraagje van welk merk is de br 93.5-12?

mvg,

Erwin

@ Erwin,

Van Arnold, de vier varianten die je op de foto's ziet hebben de nummers 2290 (DRG, aluminium opschriften), 2291 (DB epoche IIIa), 2292 (DRG, messing opschriften) en 2295 (DB epoche IIIb).

@ Hans,
Epoche IIIb is ook wel mijn favoriete periode, vanwege de enorme afwisseling in materieel. Ik beperk me overigens tot materieel dat in Zuid-Duitsland voorkwam. En eigenlijk alleen nevenlijnmaterieel.

@ Ad & Robert,
Dank voor jullie complimentjes. Stomers en diesels hebben mijn voorkeur, al moet ik zeggen dat ik met name het verkeersrode materieel uit tijdperk 5 tot nu ook wel erg mooi vind. Vooral het Zwitserse smalspoor spul. Misschien ooit nog eens overstappen naar HOm of HOe?


Gebruikersavatar

ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door ZThijs1 »

Hey,

Schitterende foto's en erg leuk die achtergrond informatie. En die brug :D :D Blijft echt een blikvanger. Erg benieuwd naar de volgende module, en ook eens de modules aan elkaar! :roll:

Keep us posted!


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Thijs,

Dank voor je compliment.

En als laatste nog wat foto's van het volgende tijdperk:

EPOCHE IV (1970-1980)

De enige stoomlocomotief die in deze periode nog dienst deed, was het type BR 050:

Afbeelding

De personentreinen waren inmiddels overgenomen door de diesellocomotieven van het type 212. Dit waren keertreinen, waarbij op de terugweg met het stuurstandrijtuig voorop werd gereden:

Afbeelding

Vanaf 1972 verzorgden deze diesels ook de goederen- en de gemengde treinen. Maar dan werd de lokomotief op het eindpunt wel omgereden:

Afbeelding

Uitzonderlijk was de situatie waarbij de keertrein op de terugweg enkele wagons uit Welzheim meenam. Dan ontstond een gemengde keerterin (een zgn. "Wende GmP"):

Afbeelding

En daarmee komt een einde aan deze "materieelshow". In het vervolg kun je hier lezen over de bouw van het vierde segment: Zumhofer Strasse.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Erg leuk en interessant Harry! En een mooie collectie materieel. Zijn die Silberlinge een set van Minitrix (Müngstener Brücke)? Ik ben erg benieuwd naar je nieuwe module!
Groet, Wim



erwin1z
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 dec 2010 16:06

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door erwin1z »

Bedankt voor de info, eens kijken of we de Arnold lok kunnen vinden op een beurs.

Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Wim H schreef:Erg leuk en interessant Harry! En een mooie collectie materieel. Zijn die Silberlinge een set van Minitrix (Müngstener Brücke)? Ik ben erg benieuwd naar je nieuwe module!
Groet, Wim

Hallo Wim,

De tijdperk 3 uitvoeringen zijn van Minitrix, de nummers 15720 (1e/2e klasse), 15721 (2e klasse) en 15722 (stuurstandrijtuig), de tijdperk 4 uitvoeringen IV zijn van Röwa, de nummers 8201 (1e/2e klasse), 8202 (2e klasse) en 8203 (stuurstandrijtuig). De laatste zijn later ook door Minitrix geproduceerd (nrs. 13038, 13039 en 13040). De Röwa rijtuigen zijn in 1969-1972 geproduceerd, maar kunnen qua detaillering nog goed voldoen aan de hedendaagse standaard.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

De planning van het volgende segment is begonnen. Het eerste schetsje geeft station Rudersberg weer en rechts daarvan ligt een overweg, een gelijkvloerse kruising met de Zumhofer Strasse. Dat wordt het onderwerp van het volgende segment:

Afbeelding

Onderstaand een overzichtstekeningetje van de drie segmenten waar station Rudersberg uit zal bestaan: links het inrijsein ten zuiden van het station (segment "Gminder"), in het midden het station zelf (segment "Rudersberg") en rechts het inrijsein ten noorden van het station (segment "Zumhofer Strasse"):

Afbeelding

Als deze drie segmenten af zijn, kan ik eindelijk een beetje pendelen van Rudersberg naar schaduwstation en terug :lol: :lol:


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Dat ziet er goed uit Harry! Ik ben benieuwd hoe je de details gaat uitwerken. Ongetwijfeld zal het er weer prima uitzien!
Eén vraagje nog: in beide schetsjes zie ik aan de rechterzijde van het station geen uitrijseinen. Is dat bewust zo of missen ze alleen in de schetsjes?
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Dank je. Dat er geen uitrijseinen staan is heel bewust. Ze waren er in het echt ook niet. Dat komt omdat er direct na het station een overweg kwam, die vanuit het station werd bediend. Alleen indien de stationschef de overweg had laten sluiten gaf hij met de hand het vertreksein.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Ok, interessant. Dat is iets nieuws voor mij. Heel apart dat dit zo werd gedaan. Je zou verwachten dat als het station is voorzien van in- en uitrijders, dat de hele lijn dan "behoorlijk" beveiligd is (en niet een simpel nevenlijntje met alleen inrijseinen). Dat het station dan voor de helft volgens het ene systeem is beveiligd en voor de andere helft volgens het andere, is wel weer frappant. Het laat wel zien dat er juist bij het voorbeeld altijd weer uitzonderingen te vinden zijn. :)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Ik was net zo verbaasd als jij. Het traject is een nevenlijn, dus er waren helemaal geen uitrijseinen nodig geweest. Maar dat ze slechts in 1 richting opgesteld staan heeft dus te maken met de bediening van de overweg. Ik correspondeer met de auteur van boeken en tijdschriftartikelen over dit traject en hij vertelde me dat.

Zie ook op het HiFo van Drehscheibe Online:

http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... 17,4750110

Tot rond 1947 waren er zelfs alleen twee inrijseinen die vanuit het station werden bediend. Met betrekking tot de seinen ga ik waarschijnlijk de situatie na 1947 nabouwen (dus met de 2 uitrijseinen), maar qua sporenplan hou ik de situatie tot 1935, dus met het extra opstelspoor onderaan. Een kleine concessie aan de werkelijkheid voor meer rijplezier :lol:


Plaats reactie