Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Harry, mooie foto's van de schitterende lokjes. Zo te zien heb jij wel een voorliefde voor drie assers, of is dit puur toeval?
Gr. Clemens
Gr. Clemens
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Pendelbaan Wolfach
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Clemens,
Geen voorliefde voor 3-assers, wel voor nevenlijnmaterieel, dus helemaal toevallig is het niet. Hoewel het Minitrix-lokje in al zijn varianten ( D II en R 3/3) eigenlijk een rangeerlok is en vroeger dus hoofdzakelijk op (grote) stations te vinden was. Dit in tegenstelling tot de beide loktypes van Fleischmann.
De van oorsprong Beierse D II en R 3/3 werden door de Beierse staatsspoorwegen en de DRG zelfs uitsluitend gebruikt als rangeerloks en waren over nagenoeg alle lokdepots in Beieren verdeeld, ook in de Palts links van de Rijn (Kaiserslautern en Zweibrücken). Na de Tweede Wereldoorlog werden nog 143 loks van dit type overgedragen aan de DB, die sommige loks wel hebben ingezet voor de lijndienst, nl. op de trajecten Vilshofen-Aidenbach, Vilshofen-Ortenburg en Dettelbach Bf-Dettelbach Markt.
Er zijn twee loks bewaard gebleven; eentje staat er in het Beierse spoorwegmuseum in Nördlingen:
Geen voorliefde voor 3-assers, wel voor nevenlijnmaterieel, dus helemaal toevallig is het niet. Hoewel het Minitrix-lokje in al zijn varianten ( D II en R 3/3) eigenlijk een rangeerlok is en vroeger dus hoofdzakelijk op (grote) stations te vinden was. Dit in tegenstelling tot de beide loktypes van Fleischmann.
De van oorsprong Beierse D II en R 3/3 werden door de Beierse staatsspoorwegen en de DRG zelfs uitsluitend gebruikt als rangeerloks en waren over nagenoeg alle lokdepots in Beieren verdeeld, ook in de Palts links van de Rijn (Kaiserslautern en Zweibrücken). Na de Tweede Wereldoorlog werden nog 143 loks van dit type overgedragen aan de DB, die sommige loks wel hebben ingezet voor de lijndienst, nl. op de trajecten Vilshofen-Aidenbach, Vilshofen-Ortenburg en Dettelbach Bf-Dettelbach Markt.
Er zijn twee loks bewaard gebleven; eentje staat er in het Beierse spoorwegmuseum in Nördlingen:
Laatst gewijzigd door traiNiac op 11 mei 2018 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Harry, wat leuk dat jij je verdiept in de geschiedenis van de lokjes.
Ga je voor jouw H0 project ook gebruik maken van dergelijke machines?
Gr. Clemens
Ga je voor jouw H0 project ook gebruik maken van dergelijke machines?
Gr. Clemens
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Pendelbaan Wolfach
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Clemens,
Ik vind het inderdaad leuk om van alles uit te zoeken over het rollend materieel wat ik heb.
In hO heb ik dit lokje (nog) niet, al is het wel ooit uitgebracht door Rivarossi. Wel heb ik de Württembergse T3, eveneens een kleine drie-asser bestemd voor de rangeerdienst, maar die wel degelijk veel op nevenlijnen werd ingezet. Zo liep dit lokje op de lijn Blaufelden-Langenburg en past dus goed op mijn segment Ludwigsruhe. De Württembergse T3 vind ik zelf net zo fraai als zijn Pruisische naamgenoot. Hierbij een fotootje van een nog werkend exemplaar:
Aan de grote bel op het machinistenhuis kun je zien dat de lok ingezet is voor de treindienst. Het lokje is ooit in N door Imotec, een kleinseriefabrikant geproduceerd, maar dat is helaas nergens te vinden:
http://www.1zu160.net/neues/neu11/imotec-t3.jpg
Ik vind het inderdaad leuk om van alles uit te zoeken over het rollend materieel wat ik heb.
In hO heb ik dit lokje (nog) niet, al is het wel ooit uitgebracht door Rivarossi. Wel heb ik de Württembergse T3, eveneens een kleine drie-asser bestemd voor de rangeerdienst, maar die wel degelijk veel op nevenlijnen werd ingezet. Zo liep dit lokje op de lijn Blaufelden-Langenburg en past dus goed op mijn segment Ludwigsruhe. De Württembergse T3 vind ik zelf net zo fraai als zijn Pruisische naamgenoot. Hierbij een fotootje van een nog werkend exemplaar:
Aan de grote bel op het machinistenhuis kun je zien dat de lok ingezet is voor de treindienst. Het lokje is ooit in N door Imotec, een kleinseriefabrikant geproduceerd, maar dat is helaas nergens te vinden:
http://www.1zu160.net/neues/neu11/imotec-t3.jpg
Laatst gewijzigd door traiNiac op 11 mei 2018 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Mooi om te zien hoe jij je hier in verdiept.
idd leuk locje,
imotec heeft hem zo te zien in 2011 uitgebracht,
voor een prijs van maar ergens rond de €740
De oplage is ook vast niet erg hoog geweest,
en bij mijn weten produceert ze haar modellen alleen als er vooraf voldoende voorbestellingen binnen zijn.
Dus mocht je hem gaan tegen komen, dan ben ik bang dat je nog steeds de hoofdprijs moet betalen.
mvg
Freddy
idd leuk locje,
imotec heeft hem zo te zien in 2011 uitgebracht,
voor een prijs van maar ergens rond de €740
De oplage is ook vast niet erg hoog geweest,
en bij mijn weten produceert ze haar modellen alleen als er vooraf voldoende voorbestellingen binnen zijn.
Dus mocht je hem gaan tegen komen, dan ben ik bang dat je nog steeds de hoofdprijs moet betalen.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Freddy,
Erger nog, Imotec heeft de totale productie gestaakt, ik meen zelfs in 2014 al.
Veel van de Beierse rangeerloks van het type D II en R 3/3 werden overgenomen door de DRG en een kleiner aantal zelfs door de DB. De laatste exemplaren van deze loktypes werden pas in 1960 uit dienst genomen. Minitrix heeft ook een aantal DRG uitvoeringen uitgebracht, zoals de 89 641, een voormalige D II:
De 89 643 was voorzien van een extra kolenvoorraad op de watertank aan stokerszijde:
Net als de 89 707 en 89 710, beide voormalige R 3/3:
Erger nog, Imotec heeft de totale productie gestaakt, ik meen zelfs in 2014 al.
Veel van de Beierse rangeerloks van het type D II en R 3/3 werden overgenomen door de DRG en een kleiner aantal zelfs door de DB. De laatste exemplaren van deze loktypes werden pas in 1960 uit dienst genomen. Minitrix heeft ook een aantal DRG uitvoeringen uitgebracht, zoals de 89 641, een voormalige D II:
De 89 643 was voorzien van een extra kolenvoorraad op de watertank aan stokerszijde:
Net als de 89 707 en 89 710, beide voormalige R 3/3:
Laatst gewijzigd door traiNiac op 11 mei 2018 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
De kolen voorraad bovenop de watertank heb ik nog nooit eerder gezien. Het is wel een heel appart gezicht.
De T3 is een mooi lokje, maar om daar zoveel geld voor een model op tafel te moeten leggen gaat mij ook te ver.
Gr. Clemens
De T3 is een mooi lokje, maar om daar zoveel geld voor een model op tafel te moeten leggen gaat mij ook te ver.
Gr. Clemens
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Pendelbaan Wolfach
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Clemens,
Het gebeurde blijkbaar vrij vaak dat extra kolen aan de stokerszijde op de waterkast van een rangeerlok werd gelegd. En daartoe werd het raam ook vaak afgeschermd met een rooster o.i.d. Dat kun je zien aan de WÚrttembergse T3 op de foto een paar berichtjes terug. Voor zover ik weet werd het alleen gedaan bij rangeerloks, waarschijnlijk vanwege de lage snelheid waarmee men reed. Bovendien hoefde de stoker toch niet naar buiten te kijken. Hieronder nog een foto van de Beierse lok in 1:1, waarop je de ruimte voor de extra kolenvoorraad goed kunt zien:
Het gebeurde blijkbaar vrij vaak dat extra kolen aan de stokerszijde op de waterkast van een rangeerlok werd gelegd. En daartoe werd het raam ook vaak afgeschermd met een rooster o.i.d. Dat kun je zien aan de WÚrttembergse T3 op de foto een paar berichtjes terug. Voor zover ik weet werd het alleen gedaan bij rangeerloks, waarschijnlijk vanwege de lage snelheid waarmee men reed. Bovendien hoefde de stoker toch niet naar buiten te kijken. Hieronder nog een foto van de Beierse lok in 1:1, waarop je de ruimte voor de extra kolenvoorraad goed kunt zien:
Laatst gewijzigd door traiNiac op 11 mei 2018 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Dag Harry,
Mooi om te lezen hoe jij je verdiept in de historische achtergronden van stoomlocomotieven.
Leerzaam en voor iedereen leuk om te weten.
Mooi om te lezen hoe jij je verdiept in de historische achtergronden van stoomlocomotieven.
Leerzaam en voor iedereen leuk om te weten.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Mooi spul Harry! Trouwens, ligt de bouw van deze N-baan stil nu jij bezig bent met de H0 segmenten?
Gr. Clemens
Gr. Clemens
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Pendelbaan Wolfach
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Bren & Clemens,
Dank voor jullie complimentjes. Ik hoop dat het wat kijk- en leesplezier bezorgt.
De bouw van het volgende segment Rudersberg is inderdaad nog niet gestart. Zoals je waarschijnlijk op Modelspoorwijzer hebt gezien ben ik inderdaad bezig met Ludwigsruhe. En Rudersberg ligt op de tekentafel te wachten
Maar N ligt niet stil hoor. Vanmiddag een lokje gerepareerd en ook heb ik mijn eerste aanwinst uit een 3D-printer (via Shapeways) in de primer gezet. Het is een oude dorsmachine met lokomobiel, maar voorlopig zijn deze nog niet voldoende "fotogeniek".
Dank voor jullie complimentjes. Ik hoop dat het wat kijk- en leesplezier bezorgt.
De bouw van het volgende segment Rudersberg is inderdaad nog niet gestart. Zoals je waarschijnlijk op Modelspoorwijzer hebt gezien ben ik inderdaad bezig met Ludwigsruhe. En Rudersberg ligt op de tekentafel te wachten
Maar N ligt niet stil hoor. Vanmiddag een lokje gerepareerd en ook heb ik mijn eerste aanwinst uit een 3D-printer (via Shapeways) in de primer gezet. Het is een oude dorsmachine met lokomobiel, maar voorlopig zijn deze nog niet voldoende "fotogeniek".
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Uitzonderlijk mooi allemaal en ik zou niet weten wat er nog aan verbeterd kan worden.
Henk
Henk
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
Dit draadje is inmiddels een beetje stoffig geworden. Maar vandaag eindelijk de laatste hand gelegd aan segment Zumhofer Strasse. Er moest nog een heg komen en wat meer bomen:
Ik ben zelf wat minder tevreden over de beide bomen op de laatste foto. Dat zijn geen zeeschuimtakjes, maar kunststof "geraamtes", voorzien van gaas en schuimrubbervlokjes. De stammen vind ik nogal onnatuurlijk overkomen.
Dit draadje is inmiddels een beetje stoffig geworden. Maar vandaag eindelijk de laatste hand gelegd aan segment Zumhofer Strasse. Er moest nog een heg komen en wat meer bomen:
Ik ben zelf wat minder tevreden over de beide bomen op de laatste foto. Dat zijn geen zeeschuimtakjes, maar kunststof "geraamtes", voorzien van gaas en schuimrubbervlokjes. De stammen vind ik nogal onnatuurlijk overkomen.
Laatst gewijzigd door traiNiac op 11 mei 2018 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Ik snap denk ik wat je bedoeld. Vooral de linker.boom lijkt op een stokje te staan. Kun je misschien met wat strooisels een klimop tegen de stam fungeren? Dat maakt het al wat natuurlijker.
Of wat lage bossages rondom de stam, das ook een truuk die vaak werkt.
Groetjes
Hoontje
Of wat lage bossages rondom de stam, das ook een truuk die vaak werkt.
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Hoontje,
Die klimop is wel een goeie tip, die ga ik zeker proberen.
Die klimop is wel een goeie tip, die ga ik zeker proberen.
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Ech geweldig mooi allemaal.
Mijn complimenten voor je vakwerk.
mvg
Arnold
Mijn complimenten voor je vakwerk.
mvg
Arnold
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Dankjewel voor je complimentje Arnold, ik doe mijn best en vind het nog leuk ook
@ Hoontje,
Ik kan ook die schorspasta eens proberen die jij gebruikt hebt. Als de stam wat minder regelmatig is, werkt dat misschien ook wel. En anders gaat-ie eruit.
@ Hoontje,
Ik kan ook die schorspasta eens proberen die jij gebruikt hebt. Als de stam wat minder regelmatig is, werkt dat misschien ook wel. En anders gaat-ie eruit.
-
- Berichten: 1160
- Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Ondanks dat het alweer even terug is, toch nog even zeggen, dat dit een wel heel mooi huis geworden is!traiNiac schreef:Hallo N-fans,
Zoals jullie kunnen zien beschik ik niet over een grote treinbaan met veel wissels. Mijn voorkeur gaat ook uit naar enkelsporige nevenlijnen naar Duits voorbeeld. Op dit eerste segment Lauterbach, staan een paar gebouwtjes die gebaseerd zijn op voorbeelden die ik aantrof tijdens een weekje vakantie bij onze oosterburen. Zo ook onderstaande woning langs een klein weggetje in het midden van het Zwarte Woud, aan het einde van het dorp Lauterbach.
Het is een oud en vrij onooglijk huis in de typische bouwstijl die je hier veel aantreft. Het huis staat in Lauterbach, een plaats waar nog nooit een spoorlijn heeft gelegen. Maar ik vond het een geschikt voorbeeld voor mijn eerste module, die niet meer bevat dan een spoordijk en een tunnel naar het schaduwstation. Dus het werd in 1:160 (ongeveer, want een tekening had ik niet) van Evergreen plastic plaat en strips nagebouwd. Verder gebruikte ik dakpanplaten van Kibri en messing raampjes van Schiffer. Het resultaat mag er best zijn, vind ik zelf:
Stoom, Stroom en Chocolade periode II
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Dankjewel Folkert,
Ik vond het zelf ook wel geslaagd als eerste proeve van zelfbouw.
Op segment Zumhofer Strasse zijn als laatste details de verkeersborden geplaatst. Het bordje snelheidsbeperking is slechts 3 mm in doorsnee.
De Andreaskruisen zijn bevestigd aan de lantaarnpalen:
En natuurlijk zijn de borden in de uitvoering van tijdperk 3
Nu is er geen excuus meer om aan de bouw van het volgende segment te beginnen. Dat wordt station Rudersberg
Ik vond het zelf ook wel geslaagd als eerste proeve van zelfbouw.
Op segment Zumhofer Strasse zijn als laatste details de verkeersborden geplaatst. Het bordje snelheidsbeperking is slechts 3 mm in doorsnee.
De Andreaskruisen zijn bevestigd aan de lantaarnpalen:
En natuurlijk zijn de borden in de uitvoering van tijdperk 3
Nu is er geen excuus meer om aan de bouw van het volgende segment te beginnen. Dat wordt station Rudersberg
Laatst gewijzigd door traiNiac op 11 mei 2018 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Dat ziet er allemaal geweldig uit. Leuk priegelen hé, die verkeersborden. Heb er zelf ook gemaakt...
Schorspasta is ook nog een optie! Ik heb die vervolgens met onverdunde verf geschilderd, dat is niet handig. De structuur verdwijnt dan.
De laatste badge boompjes bij mijzelf zijn wél gelukt. Wat ik ook wel doe is de stammen onregelmatig in elkaar draaien met koperdraad, daardoor krijg je 'knoesten' en bobbels.
Ben benieuwd! Het wordt vast heel mooi. De stations module ben ik ook heel benieuwd naar overigens.
Succes!
Groetjes,
Hoontje
Schorspasta is ook nog een optie! Ik heb die vervolgens met onverdunde verf geschilderd, dat is niet handig. De structuur verdwijnt dan.
De laatste badge boompjes bij mijzelf zijn wél gelukt. Wat ik ook wel doe is de stammen onregelmatig in elkaar draaien met koperdraad, daardoor krijg je 'knoesten' en bobbels.
Ben benieuwd! Het wordt vast heel mooi. De stations module ben ik ook heel benieuwd naar overigens.
Succes!
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Alwin,
Ik ga de volgende keer op zoek naar die schorspasta, want ik vind jouw stammetjes er goed uitzien. Zojuist de eerste stappen gezet voor segment Rudersberg. Ik heb de kopse kanten nu voorzien van tafelduveltjes, zodat het verbinden van de segmenten wat eenvoudiger wordt. De foto's spreken denk ik voor zich:
En ik heb nog wat tijd gevonden om foto's te vervangen. Ik ben overgestapt van Photobucket naar Flickr en ben inmiddels gevorderd tot en met pagina 10 van mijn draadje.
Ik ga de volgende keer op zoek naar die schorspasta, want ik vind jouw stammetjes er goed uitzien. Zojuist de eerste stappen gezet voor segment Rudersberg. Ik heb de kopse kanten nu voorzien van tafelduveltjes, zodat het verbinden van de segmenten wat eenvoudiger wordt. De foto's spreken denk ik voor zich:
En ik heb nog wat tijd gevonden om foto's te vervangen. Ik ben overgestapt van Photobucket naar Flickr en ben inmiddels gevorderd tot en met pagina 10 van mijn draadje.
Laatst gewijzigd door traiNiac op 11 mei 2018 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Schorspasta haal ik bij Anita decor. Staat in Houten. Was toentertijd €5,-. Heb het nu al 3 jaar. Beetje water er af en toe bij, goed roeren, blijft het bruikbaar.
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Dag Harry, wat een geweldig mooie modules! Sierlijke eenvoud en wat een detail!
Ben benieuwd naar hoe je station er uit zal komen te zien.
Groet, Merijn
Ben benieuwd naar hoe je station er uit zal komen te zien.
Groet, Merijn
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Harry,
Goed te zien dat je weer bezig bent. Ook ik ben erg benieuwd naar je stationsmodule. De module "Zumhoferstrasse" ziet er prima uit! Ik hoop dat ik mijn baantje zo gedetailleerd ga krijgen. Jouw fotos zijn in ieder geval inspirerend en zetten mij ook weer aan het werk
Eén ding viel me nog op: de randen (zijkanten) van je verkeersborden zijn wit (van het papier?). Met name bij het andreaskruis viel het me op. Met een likje grijze verf is dat denk ik snel te verhelpen.
Uit een ander draadje:
Groet, Wim
Goed te zien dat je weer bezig bent. Ook ik ben erg benieuwd naar je stationsmodule. De module "Zumhoferstrasse" ziet er prima uit! Ik hoop dat ik mijn baantje zo gedetailleerd ga krijgen. Jouw fotos zijn in ieder geval inspirerend en zetten mij ook weer aan het werk
Eén ding viel me nog op: de randen (zijkanten) van je verkeersborden zijn wit (van het papier?). Met name bij het andreaskruis viel het me op. Met een likje grijze verf is dat denk ik snel te verhelpen.
Uit een ander draadje:
Dat maakt mij dan wel weer benieuwd. Heb je nog fotos van de nieuwe uitgaven? Of was het geen rollend materieel?traiNiac schreef:...Het accu treinstelletje staat bij mij ook op het verlanglijstje, maar dat moet nog even wachten, want ik heb in Dortmund al teveel uitgegeven
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Merijn,Merijn schreef:Ben benieuwd naar hoe je station er uit zal komen te zien.
Dank voor je complimenten. Het wordt een nagebouwd station van de zgn. "Wieslaufbahn". Dat is een nevenlijn in Zuid-Duitsland en zeer beperkt qua opzet. Het was niet meer dan het hoofdspoor, een inhaalspoor en een aansluitspoor voor een fabriek. De fabrieksaansluiting is in 1935 al opgeheven, maar ik handhaaf hem misschien wel (stippellijn onderaan op de tekening). De fabriek komt er ook, maar dan aangesloten op het eerste perronspoor (bovenaan op de tekening). De fabriek komt echter op een volgend segment "Gminder'sche Fabrik" te staan.
Het stationsgebouw is een zogenaamd standaardtype van de Württembergse Staatsspoorwegen, wat door Kibri in model is uitgebracht. Voor wie daar meer over wil weten, zie mijn draadje bij de buren (eerste pagina, laatste bericht):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74571.0
Het stationsgebouw in Württemberg was alleen een stukje groter en dat vergt dus aanpassingen, waarover later meer. Het gebouw ziet er tegenwoordig niet erg aantrekkelijk uit, maar op mijn segment komt het in de oorspronkelijke toestand te staan:
Een tekening van het oorspronkelijke stationsgebouw vind je op het web:
http://www.gtp.de/kartonmodellbau/image ... -02-04.JPG
@ Wim,
Je hebt gelijk. De Andreaskruisen zijn uit de Arnold set en van dik papier. De achterkant is wel geschilderd, maar de zijkanten niet. De andere borden zijn stickertjes op dun polystyreen (0,13 mm) en daar valt het minder op. Aan het snelheidsbeperkingsbord zie je echter wel een beetje verf wat niet de bedoeling was. Ik durf het dus niet aan om de Andreaskruisen aan de zijkant te schilderen. Een grijze stift zou eventueel kunnen, maar die heb ik dan weer niet. Met het blote oog valt het trouwens minder op dan op de foto's.
En Dortmund was leuk maar wel druk. Het was alweer 10 jaar geleden dat ik daar voor het laatst was. Nauwelijks rollend materieel aangeschaft, wel veel scenery-spul, zoals karton gelaserde vensters en wagenwielen, heel veel groenspul van Timber Products, MBR, Polak en andere, hier lastig verkrijgbare merken. En veelbelovend zijn de koppelingen van N-tram. Een paar vormvoorseinen van Viessmann en wisselmotoren van MTB hakten er ook flink in. (Nog) geen foto's gemaakt.
Laatst gewijzigd door traiNiac op 11 mei 2018 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.