Pagina 1 van 32

Rheinteufelswald V 3.0

Geplaatst: 16 okt 2014 13:11
door Andre de Ruiter
Ook dit draadje is getroffen door de policy-wijziging bij Photobucket en derhalve waren een groot aantal foto's niet meer zichtbaar. Doordat ik al enige maanden werk met Postimage zijn was de schade beperkt. Inmiddels is alles (behalve sommige plaatjes bij reacties) weer zichtbaar op één of twee uitzonderingen na, waarvan ik de foto niet meer kon vinden op mijn computer. Ik plaats mijn foto's nu op mijn eigen website bij XS4ALL met uitzondering van de foto's, die al bij Postimage waren geplaatst.

De sloop van de vorige U-vormige baan is gereed en de opbouw kan weer beginnen. Het ontwerp van de nieuwe baan is uitgebreid besproken, meermalen aangepast in de rubriek "Baanplan".
Zie
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=7872

Het uiteindelijke(?) baanplan ziet er als volgt uit:

Afbeelding]

Zichtbaar gedeelte.



Foto's van de onderbouw:

Afbeelding

Linkergedeelte.

Afbeelding

Rechtergedeelte

Afbeelding

De lade met de ECoS-ESU besturingseenheid, de bezetmelders en de S88-terugmelders module.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 16 okt 2014 13:48
door FidOo
Hallo Andre.

De onderbouw ziet er goed en stevig uit! je kunt al lekker aan de gang met het nieuwe plan.
Schaduwstation kun je al mooi aanleggen.

Alleen ik denk dat je spijt krijgt van je station. Nogmaals de 3 wissels die naar het station leiden en dat stukje enkelspoor zijn behalve zeer onrealistisch ook nog eens heel beperkend voor het verkeer.
Er kan geen trein tegelijk aankomen en vertrekken, Terwijl het wel aansluit op dubbel spoor. Daarnaast zijn die 3 scherpe bochten echt niet "mooi".
Ik zou echt nog eens heel goed nadenken over je stationsgedeelte. Is dit echt wat je wilt(een veel te groot en symmetrisch aangelegd stuk rails)?

Jou idee was toch een zijlijntje aan te leggen? Heb je al eens gekeken op de website die ik had gepost in het baanplantopic?!

Ik probeer je inderdaad te overtuigen van mijn mening. Maar mocht je hier voor kiezen dan is dat natuurlijk ook prima.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 16 okt 2014 20:47
door Andre de Ruiter
Joost,

Ik heb zeker gekeken naar de Gleispläne waar jij naar verwees.
De drie scherpe bochten kan ik enigszins afzwakken door R3 te gebruiken ipv R2, echter de sporen in het station moeten wel een hoek van 60 graden maken anders kom ik in de knoei met de keerdriehoek.
Na enig puzzelen kom ik dan op de onderstaande oplossing. De kruiswissel in het oostelijke reizigersspoor vindt ik echter niet fraai. IK lees veel slechte ervaringen met die dingen op diverse fora.

Afbeelding

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 17 okt 2014 12:45
door Wim H
André, ik heb in het draadje met je baanplan nog een alternatief voor het engelse wissel geplaatst.
Voorlopig ben je nog wel even met je schaduwstation bezig, dus je hebt nog even tijd om je zichtbare station te optimaliseren.
Succes! Wim

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 17 okt 2014 17:36
door Andre de Ruiter
Wim,

Ik heb jouw alternatief bekeken en dat is inderdaad veel beter. Ik ga daar mee aan de slag.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 24 okt 2014 20:24
door Andre de Ruiter
De linker helix is gereed, de sporen van het schaduwstation liggen en de eerste cirkel van de rechter helix is gereed. Nu eerst heel veel draadjes solderen.

Afbeelding

Afbeelding]

Om het aantal "houtplaatjes" wat te verdunnen nog een tweetal foto's van mijn vorige rechthoekige baan.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 31 okt 2014 17:56
door Andre de Ruiter
De bouw loopt voorspoedig, veel draadjes gesoldeerd en 14 wisselaandrijvingen gemonteerd,

Afbeelding

en aangesloten op de wisseldecoders

Afbeelding

De Conrad-wisselaandrijvingen bevallen goed, alleen het parkertje waarmee het verenstaal wordt vastgezet verliest z'n grip op het plastic snel, ik heb deze parkertjes dan ook vervangen door M2 boutjes.

Afbeelding

De klacht dat de Conrad-aandrijvingen te hard overgaan is gemakkelijk te ondervangen door een weerstandje op te nemen. Enig experimenteren is noodzakelijk, in mijn geval voldoet 47 ohm uitstekend.

Het testrijden, om de correcte ligging van de rails te controleren, is inmiddels begonnen.

Afbeelding

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 01 nov 2014 07:27
door traiNiac
Hallo André,

Je gaat snel en het ziet er al goed uit.

Re: Rheinteufelswald v/h Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 08 nov 2014 11:29
door Andre de Ruiter
De bouw is deze week gestaag gevorderd. De rechter helix is klaar en de zichtbare verbinding tussen de helixen kwam ook gereed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik heb wat geexperimenteerd met het roesten van de rails.

Afbeelding

Deze rails zijn geschilderd met Humbrol nr. 113

Afbeelding

Deze zijn geschilderd met Talens Acrylverf 'Gebrande Sienna'.

Persoonlijk vindt ik het resultaat met de acrylverf het beste.

Het zichtbare spoor kruist een snelstromende beek, de bruggehoofden voor de brug over de beek zijn gemaakt mbv zelfhardende klei uit de winkel voor kunstschildersbenodigdheden.

Afbeelding

Schroom niet om commentaar te leveren.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 08 nov 2014 12:00
door 141
André, jij bent lekker bezig zeg!!! Voor de roest kleur zou ik voor Humbrol nr 113 kiezen.

Gr. Clemens

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 08 nov 2014 19:27
door shoven
141 schreef:André, jij bent lekker bezig zeg!!! Voor de roest kleur zou ik voor Humbrol nr 113 kiezen.

Gr. Clemens
Of de roestverf van Anita Decor.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 09 nov 2014 09:35
door 141
Of de roestverf van Anita Decor.
Daar kun/kon je niet uit kiezen :mrgreen: Maar is zeker een goede optie.

Gr. Clemens

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 14 nov 2014 20:29
door Andre de Ruiter
Voor de roest op de rails experimenteer ik nog even door met de Talens verf dmv van mengen kan ik de kleur van Humbrol verkrijgen (denk ik). De verwerking van de Talens verf vindt ik prettiger dan Humbrol.

Voor het eerst in mijn spoordersleven heb ik in een bocht (in het zichtbare spoor natuurlijk) verkanting toegepast.

Afbeelding

Mbv van een ijzerdraadje is het spoor aan de buitenkant 1mm omhoog getild.

Voor de brug over de beek heb ik van Evergreen materiaal een simpele stalen brug in elkaar gezet.

Afbeelding

Ondanks dat er nog het een en ander aan gebeuren moest heb ik dit afgekeurd en besloten dat er toch maar stenen bruggen over de beek moesten komen.

Afbeelding

Een frame van MDF en vliegtuigtriplex (1 mm dik en vreselijk sterk).

Afbeelding

Gips erop, krassen en verven.

Afbeelding

Voor het aftakkende spoor naar het station moest nog een tweede brug gemaakt worden volgens hetzelfde procedé.

De hoofdbaan is inmiddels gesloten.

Afbeelding

Er zijn dus de nodige testrondjes gedraaid, bezetmelders op één na werken, enige contactproblemen (opgelost). Dat is dus bevredigend, echter de goederenloc BR 50 (van de foto) onstspoord zo nu en dan op een bepaalde plek. De fout is niet reproduceerbaar en daardoor lastig op te lossen. Ik dacht de oplossing gevonden te hebben door dit stuk opnbieuw te leggen maar een paar rondjes later trad de ontsporing weer op. We blijven zoeken.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 14 nov 2014 21:32
door bob vermeulen
Andre,

Leuk concept en die bruggetjes zijn erg mooi.

mvrgr Bob

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 14 nov 2014 22:06
door Maurits71
als hij ontspoort op het gedeelte van de foto? dan zou ik eens kijken of je rails wel vlak ligt, hij kijkt namelijk golvend te lopen ? en dan gaan de kleine wielen uit de rails..

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 14 nov 2014 22:10
door BenQ
Kan ook het veertje zijn dat het voorloop wielstel rechthoud.
Bij mij was deze krom en ontspoorde ook willekeurig.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 15 nov 2014 11:08
door Andre de Ruiter
@ Bob: dank je.

@Maurits: De rails licht inderdaad licht golvend. De foto is onbarmhartiger dan de werkelijkheid. Het was me nog niet opgevallen, maar je kijkt meestal van een hoger standpunt en dan valt het niet op. Overigens is dit niet de ontspoorplek, desondanks zal ik de rails toch maar recht leggen.

@Ben: Het is niet de loc zelf die ontspoort, de tender wordt uit rails gewipt altijd op dezelfde plek in het laatste blok voor het schaduwstation. Ik heb vanochtend de loc met sleep de route 10x laten rijden, 8x wordt er gewoon gepasseerd en 2x wordt de tender uit de rails gewipt.

Afbeelding

Misschien moet ik de rails maar vervangen door andere.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 15 nov 2014 13:13
door Ad_M
Andre de Ruiter schreef:Misschien moet ik de rails maar vervangen door andere.
Ik zou willen voorstellen piko flex code 80
Past gewoon op FLM, lekker lang en goedkoop, alleen geen bedding
Wij hebben het ook gemixt liggen, merk je niets van als het netjes in de ballast ligt

Mvg,
Ad

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 15 nov 2014 13:32
door mdedeugd
Hallo Andre.

Heb je de rails op de blauwe platen liggen en hoe heb je de rails vast gemonteerd op de ondergrond ?

Martin de Deugd

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 15 nov 2014 14:27
door Andre de Ruiter
@Ad: Ik bedoelde eigenlijk de twee railstukken vervangen door andere FLM, misschien is er een lichte voor het oog nauwelijks waarneembare beschadiging, waardoor het ontsporen veroorzaakt wordt. Heb dit inmiddels gedaan, maar helaas helpt het niet.
Als ik op dit moment voor een railsysteem zou moeten kiezen zou ik voor Peco gaan, ik heb indertijd gekozen voor FLM en daar blijf ik nu maar bij.

@Martin: Alleen in het zichtbare gedeelte liggen de rails op de blauwe ondervloer van Gamma, slechts om body te geven aan het ballastlichaam niet voor geluiddemping. De rails zijn gespijkerd met kleine zwarte spijkertjes uit de scheepsmodelbouwwereld. Ik vind dat het rijlawaai ontzettend meevalt en het grote voordeel is dat veranderingen relatief eenvoudig uit te voeren zijn.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 15 nov 2014 15:37
door Maurits71
Andre, gekke gedachte want ik heb ook ooit zoiets mee gemaakt.dit gedeelte ipv spijkeren even vastlijmen met verdunde houtlijm. 12 uur iets heel zwaars erop en het ligt strak, kijk ook even naar de overgangen van je raillassen, als die niet 100 % goed zit is het ook een bron van ergernis.

gr.

M.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 15 nov 2014 20:54
door spoor65
Zo naar de foto kijkend, heb ik het gevoel, dat precies bij de railverbinder, de rail heel iets naar beneden knikt, valt vooral op doordat je hierbij de bedding geen kiertje ziet en aan beide stukken ernaast wel.

mss idd lijmen ipv schroeven/spijkeren, dit voorkomt dit soort dingen.

Tender is vaak het minste in massa gewicht en ja, die vliegen er bij de kleinste oneffenheden het eerste uit.

mvg

Freddy

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 16 nov 2014 13:16
door Andre de Ruiter
Het probleem lijkt opgelost. Er lagen twee stukken MDF met een hoogteverschil van minder dan 1 mm. Ondersteuning van de rails met drie stukjes 120 grs. karton lijkt het probleem opgelost te hebben.

Waarom dit in dit geval zo'n probleem opleverde is mij onduidelijk, dit soort overgangen komen wel vaker voor.

Overigens de truc met het karton pas ik ook toe bij FLM wissels, die door het metalen plaatje aan de onderkant iets hoger liggen dan de gewone rails. Mbv wat karton kun je dit minieme hooogteverschil soepel overbruggen.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 16 nov 2014 13:56
door Maurits71
rails zakt een fractie door het gewicht van de trein, genoeg om je tender eruit te wippen. top dat je het hebt gevonden

gr.

M.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 22 nov 2014 14:39
door Andre de Ruiter
Deze week nog vele testritten gemaakt. Het ontsporingsprobleem is definitief opgelost.

Het aftakspoor is behoorijk gevorderd.

Afbeelding

De tweede beek is aangelegd, althans de toekomstige bodem van de beek, het is de bedoeling dat het aftakspoor over een hoger gedeelte van de beek gaat, die daarna via een waterval in het reeds zichtbare gedeelte stroomt.

Afbeelding

De waterval komt links van het tunnelportaal.

Afbeelding

Het tunnelportaal is gemaakt van gips en MDF. De tunnelwand van dunne (2x5 mm) vuren latjes..