Rheinteufelswald V 3.0

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door shoven »

Het lijkt alsof de rails bol staat. Is het plastic soms kromgetrokken?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door mdedeugd »

Op welke manier heb je de rails vast gezet ?


Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door Andre de Ruiter »

@Steven, Joost: Ik neem aan dat jullie hetzelfde stukje rail bedoelen. De bult (op de foto erger dan in werkelijkheid) is er uit. Maar dat stuk rails ga ik nog vervangen. Op de brug ligt Trix rail zonder bedding. Ik was oorspronkelijk van plan om een open ijzeren brug te maken maar heb toch gekozen voor een stenen brug.

@Martin: Ik spijker m'n rails, nadeel je moet uitkijken voor teveel druk op het spijkerpunt ivm de Gamma ondervloer, voordeel wijzigen is heel eenvoudig.

Deze week zeven wissels aangesloten, trof toch nog een kapotte Conrad wisselaandrijving aan (zie hierboven). Daarnaast een keerlusschakeling gemaakt om kortsluiting bij de entree van het station te voorkomen.

Voor de keerlusschakeling maak ik gebruik van iTrain op de volgende wijze. Omdat met iTrain één terugmelder per blok voldoende is, is in het onderstaande het begrip blok gelijk aan terugmelder.

Afbeelding

De blokken C-D zijn volledig gescheiden van de rest van de baan. Als een trein van blok A blok B in rijdt springt het bloksein SB op rood en schakelt daarmee de polariteit van blokken C/D gelijk aan de polariteit van B. Als de trein vervolgens van blok C blok D in rijdt springt bloksein SD op rood en schakelt de polariteit van C/D gelijk aan de polariteit van E. De lengte van de blokken C/D is groter dan de lengte van mijn langste trein.
Als de trein van F naar E rijdt gebeurt hetzelfde in omgekeerde richting.
Nadeel van deze oplossing is dat wanneer je handmatig rijdt je niet moet vergeten de seinen op groen te zetten. Jammer is dat iTrain niet toestaat om hetzelfde adres voor de blokseinen SB en SE resp. SD en SC te gebruiken ivm efficient gebruik van de decoder.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 16:34, 4 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 459
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door jeemka »

Beste André,

Hoe schakel je de polariteit om? Met relais?


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door Andre de Ruiter »

Jaap,

De decoder, die normaal het bloksein aanstuurt, stuurt nu een bi-stabiel relais aan voor de voeding van blokken C en D.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door BenQ »

Andre,
Jij gebruikt de seinen om de relais te schakelen.
Je gebruikt dus geen keerluselektronica van een bv Wim Ros.
Je gebruikt een aantal seindecoders die de relais schakelen.
Ik vraag dit omdat Jaap bij mij kwam met een vraag hierover.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 459
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door jeemka »

Hallo André,

Ik snap het helemaal, bedankt voor je uitleg. Nu ga ik eens bedenken wat mijn voorkeur heeft, de xTreme keerlusschakeling van Wim Ros of jouw oplossing. Daar is het nu wat laat voor, neem ik volgende week eens rustig de tijd voor.
Overigens heb ik onlangs enkele instabiele relais weggegeven aan een analoge Märklin spoorder. Die kwamen nog uit DDR productie van Berliner TT bahnen. Onder het motto, met digitaal heb ik geen relais meer nodig.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 459
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door jeemka »

Beste Andrë,

Begrijp ik het goed dat blok C EN blok D elk de langste trein moeten kunnen bevatten?


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door Andre de Ruiter »

@ Ben. Het antwoord op al je vragen is ja. Overigens mijn seindecoders geven slechts een korte puls, waardoor bij een sein aansturen ook een relais nodig is., althans een lichtsein.

@Jaap. Ja blok C en D kunnen allebei de langste trein hebben. Ik had ruimte genoeg om dit te doen. Je kunt ook kiezen voor de oplossing die Wim Ros gebruikt , nl. Een lang blok en een aantal korte blokken. Je hebt dan echter een blok extra nodig.
Schematisch:

A. Ingangs-,uitgangsblok
B. Schakelt C, D en E als B als de trein richting G rijdt
C. in de richting A naar G niets, in de richting G naar A schakelt C,D en E als B
D kan de langste trein bevatten
E In de richting G naar A niets, in de richting A naar G schakelt C,D en E als F
F. Schakelt C, D en E als F als de trein richting A rijdt
G. Ingangs-, uitgangsblok

Met uitzondering van D hoeven de blokken niet langer te zijn dan plm. 10 cm.
Je kunt ook kiezen voor een schakeling die slechts in een richting bereden kan worden dan vervallen blokken E,F en G.
Logisch gezien doen bovenvermelde schakelingen hetzelfde als de schakeling van Wim Ros.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 459
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door jeemka »

Beste André,

De oplossing van Wim Ros levert één blok met 3 melders. Ik snapte zijn uitleg op zijn website niet en Wim stuurde mij een toelichting. Daarin o.m. het volgende:
De xTreme keerlus meldt zich dus in 3 secties terug, waarbij A+B dezelfde sectie is en wordt doorgegeven via aansluiting SDa. SDc spreekt voor zichzelf is de middelste sectie. D+E wordt doorgegeven via SDe. Dat maakt dat de complete xTreme keerlus gebruikt wordt als blok met 3 meldsecties.
Dit kost dus naast de xTreme kaart zelf, 3 posities op een terugmelder kaart, en geen posities op een schakeldecoder. Ik moet op 2 plaatsen een keerlusschakeling inzetten, en niet overal heb ik ruimte voor 2 secties die een hele trein kunnen bevatten. Dus ik neig naar de xTreme.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door Andre de Ruiter »

Jaap,

Mijn oplossing (met twee lange blokken) kost 4 terugmelders en één schakeldecoder van Trainmodules (Conrad ca. € 30,-), als je werkt met één lang blok dan kost het 5 terugmelders en één schakeldecoder. Zoals je weet heb je in iTrain slecht één fysieke terugmelder per blok nodig en werk je met virtuele binnekomst-, rem- en stopmelders. Enige voorwaarde is dat je de snelheid van je locomotieven goed ijkt. Ik heb deze oplossing overigens niet gekozen om financiële redenen, maar ik heb gewerkt met de spullen die ik in huis had.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door Andre de Ruiter »

Het einde van het sporen leggen en draadjes knopen komt in zicht. De bovenste verdieping van de rechter poot van de U wordt gelegd, rest nog de aanleg van het station.

Afbeelding

Het beeldscherm staat inmiddels ook op de definitieve(?) plaats. Laten zakken is misschien nog een optie, het neemt nu het zicht op het schaduwstation volledig weg.

In de tussentijd ben ik op het forum een nieuw middel voor het schoonmaken van de rails op het spoor gekomen. ATF, olie voor een automatische versnellingsbak. Het wordt in zeer kleine hoeveelheid op de baan gebracht dwz je doopt een wattenstaafje in de olie en bestrijkt een paar cm van je rails met dit wattenstaafje. Rijdt daarna een paar rondjes en voila het rijdt als nooit tevoren. Ik denk niet dat het schoonmaakt, maar de geleiding van rail naar loc is goed. Ik heb het ruim een week geleden toegepast en het rijdt als nooit tevoren. Zie ook http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 7&start=10
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 16:36, 2 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door Maurits71 »

ik zit net als jij in mijn planning straks te kloten met twee beeldschermen, ophangen achter de baan zoals ik had op HBF wordt geen optie omdat ik verlichting aanbreng over de gehele lengte van de baan. jou oplossing vindt ik wel wat hebben en zoveel zicht neemt het toch niet weg ?


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door Andre de Ruiter »

Alle rails zijn gelegd, het station is gereed. Nu alleen nog de draadjes van het stationsgedeelte solderen.

Afbeelding

Het station.

Hoewel ook het station van onderen redelijk goed bereikbaar is, heb ik voor het monteren van de wisselaandrijvingen er toch voor gekozen om de wissels te monteren op een soort luikje. De wisselaandrijving kan nu heel gemakkelijk gemonteerd worden en bij eventuele moeilijkheden later is het loshalen van het luikje vrij eenvoudig.

Afbeelding

Afbeelding

Er moeten nogal wat draden van het stationsniveau naar het 0-niveau gebracht worden. De bekende kabelgoot(boekbinder) kan ook in verticale richting gebruikt worden.

Afbeelding

@ Maurits: Ik ben nu een week gewend aan het gebruik van het beeldscherm in deze positie en het bevalt me toch wel, ik hou het zo.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 16:38, 2 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door Maurits71 »

top


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door Andre de Ruiter »

Alle rails liggen en zijn aangesloten. Het "kromme" uitloopspoor aan het einde van het station is vervangen door een recht spoor, de krappe R2 bocht gaf toch wel wat problemen. Nog 3 wissels en de ontkoppelrails aan te sluiten dan is het draadjes gedoe voorlopig teneinde.

Afbeelding

Heeft iemand suggesties hoe de Flm. ontkoppelrails gecamoufleerd kunnen worden?

De eerste ruimte tussen de rails is overbrugd met plastic horregaas.

Afbeelding

En daarna behandeld met flexibele tegellijm.

Afbeelding

Het is verbazingwekkend hoe sterk het oppervlak daarna is, dit procedé ga ik voor de rest ook toepassen.

De tunnelingang rechts is gemaakt.

Afbeelding

Het schuurpapier is voor een goede hechting van het nog aan te brengen gips.

Na het gipsen en enig kras- en schilderwerk ziet de tunnelingang er voorlopig zo uit.

Afbeelding

Ook hier is weer wat horregaas aangebracht.

Afbeelding

Ook dit zal behandeld worden met flexibele tegellijm, waarna het gegipst zal worden.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 16:43, 2 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door bob vermeulen »

Andre,

Dat zijn mooie vorderingen.
Dat met het schuurpapier is ook een leuk idee.
Zelf doe ik dat met een paar kleine houtschroefjes, die ik dan een paar mm buiten het gout laat steken

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door Andre de Ruiter »

Het aanbrengen van de horregaasondergrond voor de scenery vordert.

Afbeelding

Het horregaas plak ik vast met Bison kit. Insmeren, 5-10 minuten drogen en vastdrukken. Het werkt uitstekend op MDF en vurenhout. Daarna smeer ik het gaas in met tegellijm, waarna het gipsen kan beginnen.

Afbeelding

Daarna hakken en schilderen. De eerste weg.

Afbeelding


De weg is gemaakt met DAS-klei en het stempel van N-scale. Het valt niet mee eerst heb ik pogingen gedaan met zelfdrogende klei van Staedler. Helaas de klei barstte tijdens het drogen. Ik ben matig tevreden over het resultaat en ik vraag me af of stempels schaal HO geen mooier resultaat zullen geven.

Afbeelding

Er is ook voorzichtig begonnen met het aanbrengen van enig groen.

Afbeelding

Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 16:46, 2 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door Maurits71 »

heel netjes.

rijdt het ook al

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door shoven »

Lekker bezig hoor, ziet er goed uit.
Tip: groen groeit vooral in de rotsspleten en veel minder op het harde stenen gedeelte van de rots. Het zijn vaak zaden die komen aanwaaien en zich nestelen op een plek waar ze enige stabiliteit en voedsel vinden.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door Andre de Ruiter »

@Maurits: Het rijdt al een hele tijd, ik probeer steeds het electrische gedeelte zoveel mogelijk gelijke tred te laten houden met het leggen van rails ed. Debugging is dan (denk ik) veel eenvoudiger. Het rijden gaat overigens erg goed, ik gebruik sinds 5 weken ATF en het spuil rijdt als nooit tevoren. In het draadje 'schoonmaken rails' in Vraagbaak kun je daar meer over vinden.

@Steven: Dank je. Ik denk dat ik een fijner kwastje moet gebruiken bij het insmeren met plak van de rotsen.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door Ad_M »

André, ik weet helaas geen manier om de Flm ontkoppelrail netjes weg te moffelen
Dus heb ik ze er maar helemaal uitgehaald met de hoop dat ik een mooier systeem tegen kom gaandeweg...

De systemen zijn er, heb ze hier ook gezien, maar ben er nog niet uit :oops: :lol:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door Andre de Ruiter »

@Ad: De Repa ontkoppelaar is een goed alternatief (zie nproject.org). Nadeel hiervan is echter dat deze aan de onderkant enige ruimte vraagt, die bij mij bij een aantal ontkoppelaars ontbreekt.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door Andre de Ruiter »

Ik heb op mijn baan twee keerlusschakelingen waarbij ik gebruik maak van iTrain. De blokseinen worden automatisch bediend door iTrain.

Afbeelding

Omdat bij iTrain één terugmelder per blok voldoende is, is, in het onderstaande, blok gelijk aan terugmelder.
De blokken C-D zijn volledig (dwz beide railstaven) gescheiden van de rest van de baan. Als een trein van blok A blok B in rijdt springt het bloksein SB op rood en schakelt daarmee de polariteit van blokken C/D gelijk aan de polariteit van B. Als de trein vervolgens van blok C blok D in rijdt springt bloksein SD op rood en schakelt de polariteit van C/D gelijk aan de polariteit van E. De lengte van de blokken C/D is groter dan de lengte van mijn langste trein.
Als de trein van F naar E rijdt gebeurt hetzelfde in omgekeerde richting.
Nadeel van deze oplossing is dat wanneer je handmatig rijdt je niet moet vergeten de seinen op groen te zetten. Jammer is dat iTrain niet toestaat om hetzelfde adres voor de blokseinen SB en SE resp. SD en SC te gebruiken ivm efficient gebruik van de decoder.[/quote]

In een van de keerlusschakelingen treedt sinds enige tijd een vreemde fout op. Als de polariteit van CD geschakeld is als A/B dan is er niets aan de hand, maar als bij passeren van een trein in de A-E richting de polariteit van CD geschakeld wordt als E/F dan blijft iTrain het blok C bezet melden.

Ik heb de hardware van beide schakelingen omgewisseld, maar de fout blijft, dus ik neem aan dat de fout in de software gezocht moet worden. Heeft iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 16:48, 4 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door BenQ »

Andre,
Als je de software verdenkt plaats deze vraag dan op het iTrain forum.
Hier heeft het totaal geen zin.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Plaats reactie