Duitse segmentenbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Na nog wat aan de speelbaan voor de kleinkinderen te hebben verbeterd heb ik de bouw van het station weer opgepakt. Dat begon met het frezen van de overige trappen tussen de perrons en de traverse. De trap die ik al eerder had gemaakt had een wat ongelukkige verdeling van treden en tussenliggend bordessen. Ook de tweede kon me niet helemaal bekoren, dus zat er niks anders op dan zes nieuwe trappen te maken.
Ik gebruik daarvoor lindehouten balkjes van 15 x 20 mm. Iedere trap wordt uit twee balkjes en een latje van 5mm dik opgebouwd om aan de benodigde 45 treden te komen.
Ik heb gelukkig nog een modelspoorwinkel in de buurt, maar daar waren de balkjes al weken uitverkocht en bleken ook niet te komen. Geen voorraad bij de groothandel. Wat nu?
Toevallig vond ik ergens onder de baan wat beukenhouten balkjes van een oude boekenstandaard. Die waren 22 x 15mm.
Dat bleek een uitkomst. Het beukenhout laat zich nog mooier frezen dan lindenhout. Het splintert niet of nauwelijks en laat zich mooi glad afwerken.

Dat bracht me op het idee hier af en toe eens bij een paar kringloopwinkels langs te gaan op jacht naar een oude blokkendoos. Daar zit vaak beukenhout in. Maar dat terzijde.

Na een paar dagen waren de trappen af. Maar nu moesten er nog twee trappen tussen de traverse en de bovenliggende stationshal komen. Dat zou heel wat complex freeswerk vergen en mijn voorraad balkjes was niet zó groot. Dus maar eens gezocht op Internet en bij Shapeways vond ik wat ik zocht. Een dubbele trap (voor gescheiden stijgend en dalend reizigersverkeer) met een tussenbordes en met een hoogte van 50mm. (Daar moet een stukje tussenuit, want de afstand is opnieuw ca. 45mm.) Daarvan er maar twee besteld. Beter goed gekocht dan slecht gefreesd, zeg ik altijd maar.

Dat betekende wel dat er gat in het plafond van de perronhal en de vloer van de stationshal moet komen. Na 4 x meten en 1 x zagen lukte het die precies op de juiste plek te krijgen.
Randen afgewerkt en klaar. Vanavond de trappen eens neergezet en de stationshal los op de perronhal gezet om te kijken of het allemaal een beetje paste.

Nou, dat viel gelukkig niet tegen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Door het flitslicht is het niet zichtbaar, maar de lampen verlichten precies de trappen, opdat de Preisertjes op weg naar de trein niet struikelen...... :ugeek:

De hal is nog een kale ruimte met alleen een rij pilaren. Daar gaat de komende maanden nog hard worden gewerkt :mrgreen:
Afbeelding

Of de omvang en onderlinge afstand van de pilaren de grondlaag boven de hal eigenlijk wel kan dragen heb ik maar niet uitgerekend. Ik wil in de hal straks vooral (P)rei(s)(z)igers zien en geen woud van dikke pilaren. Het zal wel niet instorten......................(hoop ik) :mrgreen: :mrgreen:

Overigens had ik vorig jaar het plan eerst de lampenkappen in de perronhal te monteren, maar dat heb ik maar even nagelaten. Ze zouden er prompt weer af zijn gebroken bij al het meet, pas en zaagwerk. Nu eerst maar eens de tegelzetter bestellen voor de kopse wanden en de zijkanten van de trappen. En dan de stationshal inrichten, volgens de hiervoor getoonde studie.

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 13 feb 2018 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Rem_Brand »

Lekker bezig :)
En inderdaad, instorten zal het zeker niet (hoop ik ook niet ;) )


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Na afloop van zijn dienst neemt de stationschef Immerwach eens een kijkje in de nieuwe hal. De trappen staan er nu. Hij is best tevreden met wat hij ziet. Een mooie en ruime toekomstige werkplek.
Als nu alleen de bouw maar eens opschoot.............. :evil:

Afbeelding

Maar ja, rechts achter dit station ligt de rechter lus van het hondebot. De ruimte daarvoor was maar nèt genoeg. In de eerste versie was de hele lus opgebouwd uit Roco R1 bogen. Dat bleek voor een aantal grotere loks te krap. Soms liep er wel eens één uit de rails. In de tweede versie had ik ruimere bogen gelegd, maar nu lag er een linkse bocht direct achter een rechtse. De VT137 van Hobbytrain haalde dat niet. De motorwagen trok de bijwagen uit de rails. Uiteindelijk heb ik de twee tegenbogen vervangen door een stuk Roco flex, waardoor in het midden nog maar een heel flauwe boog met tegenboog ligt. Ook de VT137 loopt daar nu soepel door heen.
Dat kostte allemaal tijd, maar ik weet nu tenminste dat ook treinstellen hier allemaal doorheen kunnen.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

al met al toch nog steeds een project waarbij bij mij het water uit de mond druipt.

man waar haaaaal je het geduld vandaan. :lol:

geweldig mooi gemaakt tot zover.

had je tussendoor ook nog een schaalmodel gemaakt om één en ander uit te kunnen meten ? dit vertelde je om alles naar verhouding te kunnen maken.

betekend dat je dan wel een poosje uit de lucht geweest bent maar zeker niet hebt stilgezeten. :)


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Folkert van Wijk »

't word erg mooi, de sfeer in het station wordt goed getroffen.
Ben heel benieuwd naar de voltooiing.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Ik heb inderdaad een tijdje weinig aan de baan kunnen doen (gepensioneerden komen altijd tijd tekort; je kent dat ;) ). Dat kwam ook omdat ik mij een tijd lang het hoofd heb gebroken over de vraag hoe ik de ronde wanden in de bovenliggende stationshal wilde maken. In mijn bericht van 24 september 2017 heb ik die in de achterwand van de voorstudie voor de stationshal gebouwd. In het echt moeten ze groter worden. De straal van de ronding is 75mm. Dan past er precies 1/4 van een cirkel tussen twee pilaren. Ik dacht die te maken uit een oude maatbeker, die ik vast wel bij een kringloopwinkel zou kunnen vinden. Als ik daar een "ring" van 8cm hoog uit zou zagen, zou ik meteen het glas voor de loketten hebben en dat alleen met een geprinte tegelwand behoeven te beplakken, waarin ook de loketten en andere openingen uitgesneden zou kunnen worden. Helaas. Ik kon nergens een maatbeker met een loodrechte omtrek vinden. Ze lopen allemaal naar onderen een beetje taps toe.
Ik heb nu een andere oplossing. Uit een plaatje triplex heb ik een paar cirkels van 150mm gefreesd. Die heb ik vervolgens in vieren gezaagd. Twee van die kwart cirkels worden met dunne houten blokjes daartussen op elkaar gelijmd. Tegen de ronde rand wordt dan een wand van dun styreen geplakt, die op zijn beurt weer met een geprinte tegelwand worden beplakt.

Ik moet er steeds rekening mee houden in welke volgorde ik de onderdelen van het station moet maken, want anders kan ik ergens in de volgende fase niet meer bij, of kan iets niet meer goed worden gespoten of geverfd. Ook moeten bijna alle onderdelen demontabel blijven, om bij storingen nog bij alle sporen te kunnen en om periodiek het station stofvrij te maken.
Wat nu nog moet gebeuren is:
- 3D geprinte trappen tussen de traverse en de stationshal inkorten en voorlopig monteren;
- de trappen, traversen en de vloer en plafond stationshal spuiten/schilderen;
- drie liftschachten met (niet beweegbare) liften bouwen en twee daarvan door de vloer van de stationshal voeren, waarvoor een deel van de bedrading in het plafond moet worden verlegd;
- in de stationshal borstweringen rond de trapgaten plaatsen;
- rechte en gebogen wanden van de stationshal maken en voorlopig plaatsen; uitsparingen voor etalages, loketten e.d. maken;
- achter die uitsparingen interieurs van kaartverkoop, bagageafgifte, informatiebalie, etalages e.d. maken en voorzien van led verlichting;
- plafondverlichting stationshal aanbrengen;
- kaartcontrole voorzieningen maken en plaatsen, plus al het overige meubilair in de stationshal, zoals banken, telefooncellen, aankomst- en vertrekstaten, bewegwijzering;
- lichtseinen bouwen en installeren;
- ondersteunende stalen binten onder traversen plaatsen;
- 3D geprinte hekken langs rand traversen spuiten en plaatsen;
- voor perrons maken/plaatsen: kantoortje perronchef, banken, prullenbakken, kiosk, mechanische bestemmingsborden, borden met stationsnaam, aankomst- en vertrekstaten, bewegwijzering;
- tegelwanden voor alle wanden en zijkanten trappen, plus stationsnaam in tegelmotief ontwerpen en laten printen;
- geprinte tegelwanden aanbrengen
- tunnelwanden maken en schilderen en voorzien van bedrading en verlichting;
- alle verlichting aansluiten op voedingsleiding en centrale besturingseenheid;
- en alles waar ik nu nog niet aan heb gedacht.

Wanneer het klaar is? Geen flauw idee. Maar dat geeft ook niks. De weg is het doel en steeds als er weer een onderdeel is gelukt, is er weer een klein juichmomentje. En tussendoor schakel ik het licht in de perronhal in en laat een paar treinen door het station denderen.
En dat de stationschef Immerwach steeds in mijn nek hijgt......................ach, hij is maar 8mm groot :mrgreen:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

Hoi Ben,

ja dat is op zijn zachtst gezegd nog een hele berg werk.

en ja het lijkt mij logies dat dat een heleboel tijd zal gaan kosten met al de door jouw aangekaarte fijn knutselwerken.

wat me dan wel weer tegenvalt met al jouw gedreven finesses is de kreet een niet werkende lift :?: :?: :?: :?:

dat klopt eigenlijk niet bij jouw doel de perfecte verfijning.

maar evengoed zoals al eerder gezegd diep respect voor de wijze en uitvoering zoals jij dat aanpakt.

blijf je trouw volgen want tenslotte afkijken mag ook en we zijn nooit te oud om wat bij te kunnen leren.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

janiegein schreef:wat me dan wel weer tegenvalt met al jouw gedreven finesses is de kreet een niet werkende lift :?: :?: :?: :?:
Ik weet het Jan, ik wordt gemakzuchtig, moet ik toegeven :oops:
Maar om eerlijk te zijn: het maken van een werkende aandrijving betekent prutsen met motortjes, schakelingen en draadjes en dat trekt mij het minst. Bovendien; het station moet demontabel blijven en dat vergroot de moeilijkheidsfactor ook nog eens. Dus helaas; mijn Preisertjes zijn toch vooral aangewezen op de trap.................... :twisted:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

hoi Ben erg jammer dat je al zo,n hoop werk van je trappen hebt gemaakt.

kwam onderstaande link tegen en dacht dat kun jij vast ook wel in N maken.

https://youtu.be/CAIF0AUWpmw


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Fantastisch Jan, wat een creativiteit! :P :P
Maar of ik dat ook in N zou maken? Kweennie. Het lijkt me heel moeilijk en waar laat je de Preisertjes als ze eenmaal boven of beneden zijn? Ze slaan steeds zo hard met hun gezicht tegen de grond. :o

Deze jongens hebben dat anders opgelost. Daarin verzinken de reizigers alleen in de grond als ze eenmaal beneden zijn :roll: :
https://www.youtube.com/watch?v=qq-7sEj6mCA
(Kijk bij 0:30)

Ik denk dat ik het toch maar bij mijn trappen houd. Die roltrap met die ketting zie ik jou nog wel eens maken. Nu het met je auto's is gelukt........ 8-) .

Overigens dat het hier stil is betekent niet dat ik niet aan het bouwen ben. Ik heb de loketten, kiosk en Bierstube 1) in de hal al in ruwbouw klaar, maar ben nu eerst aan de liften bezig.
Daar ben ik met verschillende materialen aan het testen en het worden nu waarschijnlijk liftkooien en -schachten van styreen, waarbij de schachten aan de binnenkant met fijn gaas worden bekleed.

Ben

1) In periode II kwam je in stations ook melkbars tegen (echt waar!). Maar melk, ik weet het niet hoor. :roll: Ik heb eens een enquete onder de Preisertjes gehouden. 98% Sprak zich uit vóór een Bierstube, dus: exit melkbar.
Reactie van de Preisertjes: :Thumb
Laatst gewijzigd door Bjor op 03 apr 2021 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

oke Ben,

ik kwam dat tegen en dacht ineens aan jou omdat jij zo gigantisch mooi klein gedetailleerd dingetjes in elkaar weet te prutsen dat ik dit object ook eigenlijk wel iets voor jou zou hebben gedacht.

maar goed ik begrijp je overwegingen om het op de geplande manier voort te zetten.

overigens zou ik ook niet weten waar ze in de praktijk die preisertjes laten aan het begin en einde van de roltrap.

en nee ik zie mezelf dat niet gaan maken.

ben al jaren mijn hoofd aan het breken over het zelf kunnen maken van een vorm van kabelbaan maar dat blijft denk ik ook bij alleen maar de gedachtegang. heb tenslotte ook nog bergen klussen op, in, onder en op de baan die nog gerealiseerd moeten worden.

maar zoals je zegt wij zijn pensionada,s dus alle tijd van de wereld zo die tijd ons nog gegund is.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Er komen dus geen roltrappen, maar voor de slecht ter been zijnde Preisigers moeten er natuurlijk wel liften komen. Dat kostte me de afgelopen weken nogal wat hoofdbrekens en bovendien was ik druk met andere dingen. Maar tijdens een een paar verfrissende wandelingen, kwamen er ook praktische ideeën naar boven borrelen.
Ik ben begonnen met de liftkooien. Er moesten er drie komen, één voor elk perron.
De kooien heb ik uit een vel 0,5mm dik styreen gesneden. Het met de hand uitsnijden van drie precies gelijke wanden was een hele klus. Het precies uitsnijden van de raampjes lukte niet goed.
Daarom het styreen op een plaatje hout in de tafelfrees gespannen. De snijlijnen heb ik meegefreesd en daardoor kreeg ik drie precies gelijken wanden.

Afbeeldingliftkooi1 by Ben Jorna, on Flickr

Afbeeldingliftkooi5 by Ben Jorna, on Flickr

De uitgefreesde wanden moesten met een roterend koperborsteltje van braampjes worden ontdaan.

Afbeeldingliftkooi4 by Ben Jorna, on Flickr

Na de vouwlijnen ondiep ingekrast te hebben, heb ik die later met een fijn schroevendraaiertje verder V-vormig wat "uitgediept" zodat ik het wandje in drie vlakken kon vouwen. De vouwlijnen infrezen lukte niet. Ik ging er steeds doorheen, of het styreen scheurde bij het vouwen.

De liftkooien zijn 11 x 7 x 12 mm. De bodem en het plafond zijn van 1mm dik styreen. Het leek me wel leuk om licht in de liftkooien aan te brengen. In het dakje heb ik een gaatje van 1mm geboord en daar een van lakdraad voorzien ledje ingeplakt. Een dikke druppel Kristal Klear aan het plafond dient als plafonnière Op de lift zit een juk van I-binten, waaraan de hijs- en verlichtingkabels zitten.
De raampjes (2x6mm) zijn eveneens van Kristal Klear.
Hier wat foto's van één van de drie liftkooien:

Afbeeldingliftkooi6 by Ben Jorna, on Flickr

Afbeeldingliftkooi7 by Ben Jorna, on Flickr

Afbeeldingliftkooi8 by Ben Jorna, on Flickr

Afbeeldingliftkooi9 by Ben Jorna, on Flickr

De volgende fase is de bouw van vier liftschachten, die uit styreen profielen en 0,4mm gaas worden opgebouwd.

In de hal komen achter gebogen wanden loketten voor bagage afgifte, kaartjes, informatie en een krantenkiosk. Rechts komt de Bierstube. De ruimten hebben al hun ruwe vorm, maar de aankleding volgt nog.

Afbeelding

Afbeelding


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

kwijl kwijl kwijl,

Ben wat heb je dit weeeer fantastisch in elkaar gefröbeld het kan niet anders dan dat jij in jou werkbaar leven minstens fijn instrumentmaker of horlogemaker moet zijn geweest om dit op deze manier voor elkaar te boksen .

mooi mooi en nog eens giga mooi.

en ga je ons nu ook nog vertellen dat het de bedoeling is dat de liften ook als zo danig gaan bewegen ???

je bent en blijft een wondermens met het maken van zulks fijn gedetaieerde scenery.

nogmaals complimenten.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Hoi Jan,

Dank voor je lovende woorden, maar nee, als ik zulke werkzaamheden zou hebben verricht zou de lift zeker gaan bewegen, maar dat doet hij niet. Het worden statische modellen. Van fijn mechanica heb ik geen kaas gegeten. Ik heb wel over een aandrijving nagedacht, maar dit deel van de baan hangt 30cm boven mijn werkplek onder de baan, dus naar onderen kan geen aandrijving o.i.d. uitsteken en naar boven kan dat ook niet, want daar komt een kopstation. En vroegere pogingen om iets bewegends te maken leidden steeds tot niks.
Wel doe ik steeds meer ervaring op met mijn tafelfrees. Zonder dat gereedschap zou het allemaal een stuk moeilijker (maar niet onmogelijk) zijn om drie gelijke kooitjes te maken.

Verder is het een kwestie van veel geduld en rust. Ik merk wel dat als ik moe ben, ik mijn handen niet stil genoeg kan houden. Ik maak dan ook vaak malletjes en hulpconstructies om kleine onderdelen te kunnen frezen, vijlen of schilderen. Dat kost wel meer tijd, maar die heb ik dan weer genoeg.

En als dat dan klaar is, kunnen mijn vrouw en ik er met een lekker bakkie of glaasje erbij een tijdje rustig van genieten. :P

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Rem_Brand »

Wauw, ziet er goed uit zeg.

Goed gereedschap is echt het halve werk. Zonder dat kan je vaak veel minder secuur werken en op schaal zie je eventuele foutjes vele malen sneller als wanneer dat in 1:1 is.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Rembrand,

Zeker. Ik gebruik dan ook heel vaak mijn frees ook voor het exact op maat snijden van kleine voorwerpen in hout en styreen. De kruistafel laat zich over de x en y as instellen tot op bijna 0,01mm precies.
ideaal als je meerdere onderdelen moet hebben die allemaal even groot zijn, precies haaks moeten zijn e.d. Daar komt bij dat ik door mijn familie ook wel een beetje een mierenn........er wordt genoemd. :oops: :oops:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

Hoi Ben,

waar ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar ben is de maat van bijv. de liftkooi in vergelijking met de werkelijkheid in de vorm van als je bijvoorbeeld eens je duim mee zou fotograferen om dan duidelijk te laten zien hoe klein de werkelijk gigantische priegelarij is waar jij mee bezig bent.

ik bedoel wat je laat zien is hartstikke knap gemaakt maar we kunnen hier niet aan zien hoe groot/ klein dat eigenlijk is.

als je begrijpt wat ik bedoel.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Hoi Jan,

Alsjeblieft:
Afbeelding

En hier de ladderbaan, die achter de liftkooi komt in de liftschacht. Tussen de binten "beweegt" zich het contragewicht op en neer. In de buitenzijde van de staanders kan ik mooi de draadjes wegwerken voor de liftkooiverlichting die onder het perron worden aangesloten.

Afbeelding

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

wederom een paar dikke duimen .

dank je wel


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door tv_man »

Klein dus. :)

Erg mooi.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2190
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door traiNiac »

heel mooi


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

De volgende stap is de bouw van drie liftschachten. Ik gebruik daarvoor haakse styreenstrips voor de hoeken en platte strips voor de zijden van 0,1 - 0,5mm dik. Het gaas heeft mazen van 0,4 mm. Het gaas is van rolletjes die je ook gebruikt om afrasteringen te maken.
Aan de hand van de maten van de liftkooi heb ik de breedte van de ladderbaan bepaald waarin het contragewicht hangt en waardoor straks de bedrading van de verlichting loopt.
Vervolgens heb ik de achterwand gemaakt van stripjes styreen en gaas.
Afbeelding

Het is wel van belang van tevoren te bepalen in welke volgorde de liftschacht in elkaar moet worden gezet. De liftkooi achteraf in een complete schacht plaatsen gaat waarschijnlijk niet lukken.
Daarom bestaat de montage uit de volgende stappen:
- bouw en haakse samenbouw van de achter- en linker wand;
- bouw van de voorkant met deur en rechterwand en die haaks aan elkaar lijmen;
- lakdraad in de H binten van de ladderbaan plakken;
- maken van een plafond met doorvoeren voor de hijs- en verlichtingskabels (nou, "kabels" :mrgreen: );
- bouw van het dak van de schacht;
- ontvetten en spuiten van de ladderbaan, draden en de beide helften van de schacht (kleur: gun metal);
- vastlijmen van de liftkooi in de definitieve positie op één van beide helften;
- doorvoeren hijs- en verlichtingskabels door het plafond en de verlichtingskabels daar verbinden met die uit de ladderbaan;
- samenvoegen van de twee helften van de schacht;
- maken doorvoeren bedrading in het perron;
- bedrading onder het perron afmonteren en aansluiten op voeding.

De eerste helft van de schacht is klaar:
Afbeelding

Afbeelding

Aan de onderzijde is een dichte wand met daar bovenop een hekwerk aangebracht.
Op een hoogte van ca 12 cm, ter hoogte van de vloer van de stationshal is de schacht ook met gaas dicht gemaakt.
Deze lift komt te staan op perron 3, vooraan. De stationhal ligt een stuk naar achteren en boven perron 1 en 2. Om van deze lift in de stationshal te komen, maken de Preisigers straks gebruik van een luchtbrug, die ik nog moet maken.

Het lijmen van metaal op styreen gaat prima. Ik gebruik daarvoor de industrielijm van Olba. Die laat zich nog korte tijd corrigeren en is na ruim een uur geheel uitgehard. De verbinding loshalen gaat dan niet meer.

De schacht moet uiteraard gespoten worden. Omdat het witte styreen door het gaas heen schijnt waar beide op elkaar zijn gelijmd, moest het een metaalkleur zijn. Ik heb daarvoor Vallejo Gun metal gekocht. Ik ga er van uit dat ik met een 0,2mm naald de verf zo fijn kan spuiten dat de mazen niet verstopt raken. We zullen zien.................. :roll:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Rem_Brand »

Wauw ben, dat ziet er super netjes uit.

Ben benieuwd hoe het zal gaan met het in de verf zetten van het geheel.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

Hoi Ben,

het wordt eentonig maar het blijft echt kwijl, kwijl, kwijl.

wauw hoe krijg je het voor elkaar. diepe buiging.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

en met zulks gedetailleerde werkstukken is het toch niet vreemd dat wij veronderstellen dat je dit ook werkbaar zou kunnen maken, mits je daar de ruimte voor onder of boven de baan, voor had :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie