Duitse segmentenbaan
Re: Duitse segmentenbaan
Wat vliegt de tijd als je in quarantreine bent. Na de jaarwisseling heb ik de aankleding van de helix aangepakt. Daarvoor wat platen XPS van 4 en van 40mm gekocht en meteen ook maar een draadsnijder, want XPS snijden met messen en zagen geeft een ongelooflijke stofboel en hoe houd je de zaak een beetje strak?
Na wat te hebben geoefend eerst maar eens de ingang van de "Corona Tunnel" gebouwd. Heerlijk spul dat XPS:
Hij staat pas in de primer en zal nog worden verweerd.
Er moet nog wel een naambord en jaartal op.
Het tweede deel van de Coronatunnel is tevens het begin van de helix, rechts.
Om een eentonig beeld van een rij muizeholletjes te voorkomen, verdwijnen de stationssporen van station Maxwitz onder een overkapping met daarop het stationsgebouw. Een eilandstation dus. Rechts van de overkapping komt een trappenhuis en de perrons worden met een hek afgeschermd van de straat.
Onder de helix worden de tunnels voorgezet met zwart karton en/of flexibele, zwarte slangen, zodat je niet in een lege ruimte kijkt.
Het meeste werk is het in de juiste vorm snijden van de tunneldelen die in een bocht lopen:
Voor zo'n baan als deze is een zekere mate van tunnelvisie onontbeerlijk. Maar binnenkort, als de temperatuur weer gaat oplopen, wordt het weer tijd voor ons 1:12 huis. Ook daarvoor moet het e.e.a uit schuim worden gesneden. Ik heb er weer zin in........
Na wat te hebben geoefend eerst maar eens de ingang van de "Corona Tunnel" gebouwd. Heerlijk spul dat XPS:
Hij staat pas in de primer en zal nog worden verweerd.
Er moet nog wel een naambord en jaartal op.
Het tweede deel van de Coronatunnel is tevens het begin van de helix, rechts.
Om een eentonig beeld van een rij muizeholletjes te voorkomen, verdwijnen de stationssporen van station Maxwitz onder een overkapping met daarop het stationsgebouw. Een eilandstation dus. Rechts van de overkapping komt een trappenhuis en de perrons worden met een hek afgeschermd van de straat.
Onder de helix worden de tunnels voorgezet met zwart karton en/of flexibele, zwarte slangen, zodat je niet in een lege ruimte kijkt.
Het meeste werk is het in de juiste vorm snijden van de tunneldelen die in een bocht lopen:
Voor zo'n baan als deze is een zekere mate van tunnelvisie onontbeerlijk. Maar binnenkort, als de temperatuur weer gaat oplopen, wordt het weer tijd voor ons 1:12 huis. Ook daarvoor moet het e.e.a uit schuim worden gesneden. Ik heb er weer zin in........
Laatst gewijzigd door Bjor op 18 mar 2021 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Duitse segmentenbaan
Nice! Ja, dat XPS is wel heerlijk om mee te werken. Ook een project gewoon 3x doen is mogelijk (omdat het de eerste 2 keer mis ging). Dat heb je met jouw tooling misschien minder last van... maar dat vind ik tov hout juist het meest prettige. Staat het niet aan, gewoon nog een keer snijden...
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Re: Duitse segmentenbaan
Erik,
Ja, ik heb maar geen foto gemaakt van een grote doos onder mijn tafel met misbaksels, die overigens vaak prima bruikbaar zijn om iets anders (kleiners) van te maken.
Ben
Ja, ik heb maar geen foto gemaakt van een grote doos onder mijn tafel met misbaksels, die overigens vaak prima bruikbaar zijn om iets anders (kleiners) van te maken.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Het is zo langzamerhand wel eens tijd voor een videootje.
Een rit van mijn laatste aanwinst, de Piko 200 met geluid.
https://www.youtube.com/watch?v=J8DZ7VAmNhQ
Ben
Een rit van mijn laatste aanwinst, de Piko 200 met geluid.
https://www.youtube.com/watch?v=J8DZ7VAmNhQ
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Duitse segmentenbaan
Leuke film Ben. De V200 blijft een mooie lok om te zien rijden. De sound is zeker mooi maar of je daar continu mee wilt rijden. Vooral als je meerdere sound locs hebt. Lijkt me meer iets van leuk als demo en daarna uitzetten. Vraag me af hoe de meesten daar mee om gaan.
Je bouwsels met de XPS zien er heel mooi uit. Vooral het portaal is goed gelukt.
Je bouwsels met de XPS zien er heel mooi uit. Vooral het portaal is goed gelukt.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Duitse segmentenbaan
Nico,
Een loc met geluid is wel genoeg hoor . Ik moet er niet aan denken dat er meerdere staan te brullen (ook al kan het geluid ook zachter). De D20 op het tweede spoor houdt in ieder geval zijn mond. Maar voor af en toe vind ik het wel leuk.
Aan de portalen en tunnels moet nog heel wat gebeuren, maar tot zoverre vind ik het ook wel geslaagd.
Ben
Een loc met geluid is wel genoeg hoor . Ik moet er niet aan denken dat er meerdere staan te brullen (ook al kan het geluid ook zachter). De D20 op het tweede spoor houdt in ieder geval zijn mond. Maar voor af en toe vind ik het wel leuk.
Aan de portalen en tunnels moet nog heel wat gebeuren, maar tot zoverre vind ik het ook wel geslaagd.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Direct na de uitbraak van de Covid-19 pandemie waren mijn locs down.
Die uitval van treinverkeer was een uitgelezen gelegenheid om de Corona tunnel te bouwen, waardoor het verbindingsspoor loopt tussen station Thysfeld-Tief en het hooggelegen station Thysfeld-Hoch, dat sinds kort is aanbesteed.
Hoewel nog niet het hele tracé is voltooid, was er na een jaar toch een aanleiding de tunnel feestelijk te openen. Door de toename van het aantal gevaccineerde Preisigers kwam er meer en meer vraag naar het reizen per trein.
Vandaag opende een S 3/6 van het linksrheinische Streckennetz van de voormalige Pfälzischen Eisenbahnen (een verkorte versie van de Beierse Königin der Schiene) met een stam van Beierse rijtuigen met daarin een select gezelschap van genodigden de tunnel door een feestlint kapot te rijden, gadegeslagen door een klein groepje hooggeplaatste beambten van de Koninklijke Beierse Staatsbaan. De genodigden genoten daarna in de restauratie van Bhf Thysfeld-Tief een feestelijke lunch.
Uw reporter was daarvoor niet uitgenodigd, maar was in staat van een afstand het plechtige moment op het nieuwe filmmedium vast te leggen.
(De beelden hebben een lichte onscherpte en wat onbedoelde bewegingen, maar vooraf had de Sekt dan ook rijkelijk gevloeid.)
https://www.youtube.com/watch?v=wvu09Q8xf20
Die uitval van treinverkeer was een uitgelezen gelegenheid om de Corona tunnel te bouwen, waardoor het verbindingsspoor loopt tussen station Thysfeld-Tief en het hooggelegen station Thysfeld-Hoch, dat sinds kort is aanbesteed.
Hoewel nog niet het hele tracé is voltooid, was er na een jaar toch een aanleiding de tunnel feestelijk te openen. Door de toename van het aantal gevaccineerde Preisigers kwam er meer en meer vraag naar het reizen per trein.
Vandaag opende een S 3/6 van het linksrheinische Streckennetz van de voormalige Pfälzischen Eisenbahnen (een verkorte versie van de Beierse Königin der Schiene) met een stam van Beierse rijtuigen met daarin een select gezelschap van genodigden de tunnel door een feestlint kapot te rijden, gadegeslagen door een klein groepje hooggeplaatste beambten van de Koninklijke Beierse Staatsbaan. De genodigden genoten daarna in de restauratie van Bhf Thysfeld-Tief een feestelijke lunch.
Uw reporter was daarvoor niet uitgenodigd, maar was in staat van een afstand het plechtige moment op het nieuwe filmmedium vast te leggen.
(De beelden hebben een lichte onscherpte en wat onbedoelde bewegingen, maar vooraf had de Sekt dan ook rijkelijk gevloeid.)
https://www.youtube.com/watch?v=wvu09Q8xf20
Laatst gewijzigd door Bjor op 30 mar 2021 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Duitse segmentenbaan
Leuk gedaan!
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Re: Duitse segmentenbaan
Hallo Ben,
Heel fraai.
En leuke woord-vondsten
m.vr.gr.
Hans
Heel fraai.
En leuke woord-vondsten
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
-
- Berichten: 3530
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
zier inderdaad zeer fraai en verwachtingsvol uit.
voor de seizoenswisseling plaats gaat vinden nog meer te verwachten op het spoor of gaat de focus naar je poppenhuizen?
voor de seizoenswisseling plaats gaat vinden nog meer te verwachten op het spoor of gaat de focus naar je poppenhuizen?
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Duitse segmentenbaan
Allen dank voor jullie reacties.
@Janiegein: Ik verf nog twee keermuren bij de helix en zal nog twee wisselschakelaars vervangen. Dan ligt de bouw weer een paar maanden stil.
En ja, het huis vraagt nog heel wat werk voordat alleen de benedenverdieping klaar is. Maar ik wil deze zomer wel een aardig eind komen; als het lukt inclusief het aanleggen van verlichting. Maar de warmte op zolder is vaak een spelbreker. Enfin. We gaan het wel zien.
Ben
@Janiegein: Ik verf nog twee keermuren bij de helix en zal nog twee wisselschakelaars vervangen. Dan ligt de bouw weer een paar maanden stil.
En ja, het huis vraagt nog heel wat werk voordat alleen de benedenverdieping klaar is. Maar ik wil deze zomer wel een aardig eind komen; als het lukt inclusief het aanleggen van verlichting. Maar de warmte op zolder is vaak een spelbreker. Enfin. We gaan het wel zien.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 3530
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
noemen we het daarom dan geen seizoensarbeid ??
maar even goed we zien/horen het wel. succes.
maar even goed we zien/horen het wel. succes.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Duitse segmentenbaan
Inderdaad Jan. Dat heb je, als je eenmaal los werkman bent
Groet,
Ben
Groet,
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 3530
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Duitse segmentenbaan
...........En vandaag een fraaie foto van de feestelijke opening in alle dagbladen:
Ben
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 3530
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
FRAAI!!!!!!
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Duitse segmentenbaan
Die S 3/6 vind ik wel mijn fraaiste loc. In tegenstelling tot de Pruisen hebben de Beiers altijd een goed gevoel voor esthetiek gehad.
Alleen heeft Minitrix haar aangezicht geschonden door in de verpakking bij de rechter buffer een verhoging aan te brengen. Die is te hoog, waardoor de lok met de rookkast wat hoger ligt. En alleen de buffer rust op die verhoging. Druk je de loc dan wat aan als je het deksel sluit: ...........Knak! Rechter buffer afgebroken.
En het probleempje met de verpakking merkte ik pas toen het te laat was.
De remedie is dus: een stukje uit de plastic verpakking snijden.
Nu de buffer nog repareren.......................
Ben
Alleen heeft Minitrix haar aangezicht geschonden door in de verpakking bij de rechter buffer een verhoging aan te brengen. Die is te hoog, waardoor de lok met de rookkast wat hoger ligt. En alleen de buffer rust op die verhoging. Druk je de loc dan wat aan als je het deksel sluit: ...........Knak! Rechter buffer afgebroken.
En het probleempje met de verpakking merkte ik pas toen het te laat was.
De remedie is dus: een stukje uit de plastic verpakking snijden.
Nu de buffer nog repareren.......................
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 3530
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
Hoi ben,
de opening ziet er zeer professioneel uit echter mis ik naast de pers, het publiek dan nog wel de fanfare, een bloemetje/vlaggen op voorzijde loc en eventueel het vuurwerk
voor het overige blijft het zeer fraai.
de opening ziet er zeer professioneel uit echter mis ik naast de pers, het publiek dan nog wel de fanfare, een bloemetje/vlaggen op voorzijde loc en eventueel het vuurwerk
voor het overige blijft het zeer fraai.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Duitse segmentenbaan
Maar Jan, er heerst een pandemie !!
Dat kan me zo een doosje dooie Preisertjes opleveren
Ben
Dat kan me zo een doosje dooie Preisertjes opleveren
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 3530
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
oke, maar je schrijft zelf dat in de trein de nodige hooggeplaatste personen aanwezig zijn die na afloop in dat dure restaurant samen gaan eten/feesten. maar die zullen dan wel getest zijn en voldoende afstand houden met Deutsche Gründlichkeit.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Duitse segmentenbaan
Vast wel Jan
Ben
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Duitse segmentenbaan
Nu een paar foto's van een winter lang bouwen.
Als fieldlab organiseer ik voor kleine groepen dezer dagen rondleidingen over mijn baan.
Als iedereen negatief is getest, zijn handen onder de waterkolom heeft gedesinfecteerd en zijn mondkapje op heeft, kunnen we van start gaan.
Ik kon de lockdown van het afgelopen jaar goed besteden. Geen betere en veiliger plek om besmetting te voorkomen dan de treinenzolder.
Naast de Corona tunnel ben ik ook begonnen aan de "bekleding" van de helix. Die moet grotendeels aan het zicht worden onttrokken door rotswanden en keermuren. Dus lekker aan de slag met XPS en de draadsnijder.
Het begint met de muren tussen het eilandstation Maxwitz en de helix:
Achter de muur met de drie bogen komt een gewelf, dat als goederen overslag van Gbf Maxwitz dienst doet. Door de linker en rechter poort kunnen wagens goederen aan- en afvoeren. De poorten worden met houten deuren afgesloten.
Het lijkt heel wat, maar van de zijkant is het maar een ielig bouwwerkje van dunne plaatjes, horregaas, dunne schoonmaakdoekjes en een frame uit stukken XPS:
Bovenop het portaal komt een klein stationsgebouw en naast en voor het portaal komen trappen van XPS.
Ik had bij het snijden het stuk XPS te abrupt bewogen, waardoor er een gleuf ontstond. Maar daar paste dan weer mooi een hemelwaterafvoer in, want door een ontwerpfout liep er water achter de muur, die daardoor "doorsloeg".
Aan Bhf Maxwitz is nog niet veel gedaan. Een desolate boel dus, maar wel met veel materieel uit verschillende tijdperken:
Mijn V221 van Piko met geluid (wat een prachtig model) trekt een stam Umbaurijtuigen, een bedaagde S 3/6 uit het museum neemt wat oude, Beierse rijtuigen op sleeptouw en de D20 komt nog langs met oude kolenbakken.
Vanaf het terrein van de nog te bouwen gasfabriek kijken we neer op Bhf Maxwitz:
En aan het andere uiteinde van het gasfabriekterrein kijken we uit over de sporen die naar Thysfeld-Tief lopen, vanaf het portaal van de Coronatunnel die onlangs nog zo feestelijk werd geopend:
Vanaf de inrijsporen van Thysfeld-Tief kijken we langs de volkstuinen naar de Coronatunnel:
Kijken we dan naar links, tussen de tuinhuisjes door, dan zien we in de verte (sic) Het portaal van Bhf Maxwitz weer liggen:
Het evenement is hiermee beëindigd. Mondkapjes mogen weer af.
Ben
Als fieldlab organiseer ik voor kleine groepen dezer dagen rondleidingen over mijn baan.
Als iedereen negatief is getest, zijn handen onder de waterkolom heeft gedesinfecteerd en zijn mondkapje op heeft, kunnen we van start gaan.
Ik kon de lockdown van het afgelopen jaar goed besteden. Geen betere en veiliger plek om besmetting te voorkomen dan de treinenzolder.
Naast de Corona tunnel ben ik ook begonnen aan de "bekleding" van de helix. Die moet grotendeels aan het zicht worden onttrokken door rotswanden en keermuren. Dus lekker aan de slag met XPS en de draadsnijder.
Het begint met de muren tussen het eilandstation Maxwitz en de helix:
Achter de muur met de drie bogen komt een gewelf, dat als goederen overslag van Gbf Maxwitz dienst doet. Door de linker en rechter poort kunnen wagens goederen aan- en afvoeren. De poorten worden met houten deuren afgesloten.
Het lijkt heel wat, maar van de zijkant is het maar een ielig bouwwerkje van dunne plaatjes, horregaas, dunne schoonmaakdoekjes en een frame uit stukken XPS:
Bovenop het portaal komt een klein stationsgebouw en naast en voor het portaal komen trappen van XPS.
Ik had bij het snijden het stuk XPS te abrupt bewogen, waardoor er een gleuf ontstond. Maar daar paste dan weer mooi een hemelwaterafvoer in, want door een ontwerpfout liep er water achter de muur, die daardoor "doorsloeg".
Aan Bhf Maxwitz is nog niet veel gedaan. Een desolate boel dus, maar wel met veel materieel uit verschillende tijdperken:
Mijn V221 van Piko met geluid (wat een prachtig model) trekt een stam Umbaurijtuigen, een bedaagde S 3/6 uit het museum neemt wat oude, Beierse rijtuigen op sleeptouw en de D20 komt nog langs met oude kolenbakken.
Vanaf het terrein van de nog te bouwen gasfabriek kijken we neer op Bhf Maxwitz:
En aan het andere uiteinde van het gasfabriekterrein kijken we uit over de sporen die naar Thysfeld-Tief lopen, vanaf het portaal van de Coronatunnel die onlangs nog zo feestelijk werd geopend:
Vanaf de inrijsporen van Thysfeld-Tief kijken we langs de volkstuinen naar de Coronatunnel:
Kijken we dan naar links, tussen de tuinhuisjes door, dan zien we in de verte (sic) Het portaal van Bhf Maxwitz weer liggen:
Het evenement is hiermee beëindigd. Mondkapjes mogen weer af.
Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 11 apr 2021 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Duitse segmentenbaan
Mooi overzicht Ben!
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Re: Duitse segmentenbaan
Goed gelukte aanvulling. Netjes.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 3530
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Duitse segmentenbaan
Hoeveel bossen veren wil je nog hebben
ziet er weer overweldigend mooi en gedetailleerd uit.
maar nog steeds geen kwijlbakjes rondom je baan.
ziet er weer overweldigend mooi en gedetailleerd uit.
maar nog steeds geen kwijlbakjes rondom je baan.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.