Duitse segmentenbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door traiNiac »

heel mooi


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

De volgende stap is de bouw van drie liftschachten. Ik gebruik daarvoor haakse styreenstrips voor de hoeken en platte strips voor de zijden van 0,1 - 0,5mm dik. Het gaas heeft mazen van 0,4 mm. Het gaas is van rolletjes die je ook gebruikt om afrasteringen te maken.
Aan de hand van de maten van de liftkooi heb ik de breedte van de ladderbaan bepaald waarin het contragewicht hangt en waardoor straks de bedrading van de verlichting loopt.
Vervolgens heb ik de achterwand gemaakt van stripjes styreen en gaas.
Afbeelding

Het is wel van belang van tevoren te bepalen in welke volgorde de liftschacht in elkaar moet worden gezet. De liftkooi achteraf in een complete schacht plaatsen gaat waarschijnlijk niet lukken.
Daarom bestaat de montage uit de volgende stappen:
- bouw en haakse samenbouw van de achter- en linker wand;
- bouw van de voorkant met deur en rechterwand en die haaks aan elkaar lijmen;
- lakdraad in de H binten van de ladderbaan plakken;
- maken van een plafond met doorvoeren voor de hijs- en verlichtingskabels (nou, "kabels" :mrgreen: );
- bouw van het dak van de schacht;
- ontvetten en spuiten van de ladderbaan, draden en de beide helften van de schacht (kleur: gun metal);
- vastlijmen van de liftkooi in de definitieve positie op één van beide helften;
- doorvoeren hijs- en verlichtingskabels door het plafond en de verlichtingskabels daar verbinden met die uit de ladderbaan;
- samenvoegen van de twee helften van de schacht;
- maken doorvoeren bedrading in het perron;
- bedrading onder het perron afmonteren en aansluiten op voeding.

De eerste helft van de schacht is klaar:
Afbeelding

Afbeelding

Aan de onderzijde is een dichte wand met daar bovenop een hekwerk aangebracht.
Op een hoogte van ca 12 cm, ter hoogte van de vloer van de stationshal is de schacht ook met gaas dicht gemaakt.
Deze lift komt te staan op perron 3, vooraan. De stationhal ligt een stuk naar achteren en boven perron 1 en 2. Om van deze lift in de stationshal te komen, maken de Preisigers straks gebruik van een luchtbrug, die ik nog moet maken.

Het lijmen van metaal op styreen gaat prima. Ik gebruik daarvoor de industrielijm van Olba. Die laat zich nog korte tijd corrigeren en is na ruim een uur geheel uitgehard. De verbinding loshalen gaat dan niet meer.

De schacht moet uiteraard gespoten worden. Omdat het witte styreen door het gaas heen schijnt waar beide op elkaar zijn gelijmd, moest het een metaalkleur zijn. Ik heb daarvoor Vallejo Gun metal gekocht. Ik ga er van uit dat ik met een 0,2mm naald de verf zo fijn kan spuiten dat de mazen niet verstopt raken. We zullen zien.................. :roll:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Rem_Brand »

Wauw ben, dat ziet er super netjes uit.

Ben benieuwd hoe het zal gaan met het in de verf zetten van het geheel.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

Hoi Ben,

het wordt eentonig maar het blijft echt kwijl, kwijl, kwijl.

wauw hoe krijg je het voor elkaar. diepe buiging.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

en met zulks gedetailleerde werkstukken is het toch niet vreemd dat wij veronderstellen dat je dit ook werkbaar zou kunnen maken, mits je daar de ruimte voor onder of boven de baan, voor had :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Jan,

Het is echt niet zo moeilijk als het lijkt. Wat mij erg helpt is het uitmeten op millimeterpapier. Je ziet op de foto een stukje liggen.
Dat heb ik met brede stroken plakband op het snijbord geplakt. Daar bovenop heb ik nog eens stroken plakband geplakt, maar nu ondersteboven; dus met de lijm naar boven.
Daar plak ik één staander op, tel de afstand naar de positie van de volgende staander en plak ook die precies op het juiste lijntje. Dan snijd ik de stripjes die er tussen moeten op de juiste lengte en plak ze in het profiel.
Door het plakband ligt het heel lichte object goed vast en kan dus niet verschuiven. Als alle stripjes vast zitten pel ik het styreen voorzichtig van het plakband.

Zo maak ik ook houten schuttingen en deurtjes, door die op millimeterpapier te tekenen en daar plakband overheen te spannen.
Daar plak ik houten latjes op en lijm die met haakse en schuine latjes of balkjes vast.

Zo werkt het snel en haaks.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Nico Essers »

Mooi gemaakt Ben, ik zie het graag die zelfbouw projectjes.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Arnold1978 »

Ziet er allemaal top uit, erg mooi gemaakt en het station met al die tegeltjes is ech geweldig gemaakt.
Mijn complimenten en respect.


mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

De eerste lift is grotendeels klaar. Het was nog een aardige klus die veel meer tijd vroeg dan ik had gedacht. Geen probleem natuurlijk, want het resultaat is er ook naar. Hij is precies zo geworden als ik had bedacht. Ik wilde hem eerst spuiten in de kleur gunmetal, maar koos toch voor idf groen. Dat is een beetje grijs-groen en dat past goed bij de kleurstelling van het station. Direct na de installatie en de eerste test kwam stationschef Immerwach aanrennen en bekeek vanaf de trap welgemoed de lift."Donnerwetter, endlich ist der erste Aufzug da. Das erspart mir das ständiche Treppen auf und ab rennen. Das macht mir die Arbeit endlich ein wenig leichter. Ich bin halt auch nicht mehr der Jüngste."
In zijn enthousiasme vergat hij dat de luchtbrug tussen de 1e etage en de stationshal nog niet was aangelegd. Dat komt nog. Als dat klaar is, plaats ik ook nog wat foto's van de bouw.

Afbeelding

De liftkooi is tijdelijk aangesloten op een ledtester. De bedrading moet nog worden aangesloten en er moet nog een dakplaat op de liftschacht.

Afbeelding

De twee andere liften bestaan ieder uit twee delen. Een deel in de stationshal en een deel in de perronhal. De schachten gaan dus niet door het plafond en de vloer heen. Daardoor blijft het station demontabel in geval van storingen en onderhoud. Doordat je niet schuin van boven of van onderen in de achterste liftschachten kunt kijken en de schachten boven en onder met een zwart plaatje zijn afgedekt, zal dat niet zichtbaar zijn.

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 21 mei 2018 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

over details gesproken !!!!!!

wauw en nog eens wauw.

prachtig Ben


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door spoor65 »

Wow. dat is gewoonweg schitterend gemaakt.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door traiNiac »

Ben,

Daar sluit ik me bij aan: prachtig!


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door 141 »

Wat is dit een mooi project! De lift is inderdaad erg knap gemaakt, petje af.

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door bob vermeulen »

Ben,

Heel erg leuk gemaakt. Nu ik alles van de lift samengebouwd zie heel ingenieus bedacht.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Folkert van Wijk »

Mooi hoor! Ik vindt de sfeer echt prachtig!
Zoals je in die foto's de perrons doorkijkt met dat licht op die achter wand. Gewoon super!


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Folkert van Wijk »

O ja en de lift is ook mooi. ;)



Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Arnold1978 »

Super cool de lift!

Mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Dank voor de lovende woorden. Ik vind dit ook leuke objectjes om te maken. Ik ben tussen allerlei andere beslommeringen door bezig met het maken van de luchtbrug, zodat er een verbinding tussen de - nog lege - stationshal en perron 3 ontstaat. Dan zal ik ook een wat uitgebreidere bouwbeschrijving plaatsen.

En dan wordt het even stil. Het wordt warmer en warmer op de zolder en we willen graag weer verder met ons 1:12 arbeiderswoninkje.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

Wat ook weer een niet te versmaden kwijl object blijft.

gouden handjes is waar jij over beschikt Ben :D

met natuurlijk de beschikking over een handvol superspeciale gereedschappen die de gemiddelde hobbyist niet heeft kan dat ook.

maar wens je in ieder geval weer vele mooi uurtjes in en met jouw woninkje toe met voor ons weer mooie gedetailleerde plaatjes.

succes.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Hoi Jan,

Dank voor de goede wensen. Ja, ik heb er ook weer zin in. Sowieso doe ik wel meer andere dingen tussendoor, zoals bijvoorbeeld het opknappen van oude Dinkey Toys, zoals deze 60 jaar oude Studebakers afgelopen najaar:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 67#p993060

Op dat forum doe ik ook verslag van de voortgang van het 1:12 huis van mijn vrouw en mij.
Zie dit draadje:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 99#p973107

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Hij weet het nog niet, maar de altijd ijverige stationschef Immerwach hoeft niet langer twee trappen op om van perron 3 naar de stationshal te komen. Vanaf nu kan hij met de lift, nu de luchtbrug ook is opgeleverd:
Afbeelding

Afbeelding

De brug is opgebouwd uit 0,5mm styreen plaat en 0,2 mm strips en een 3D geprint hek dat ik bij Shapeways heb besteld. In 1:1 zou dat hek ca 2m hoog zijn. Prima voor de brug, want veilig voor suïcidale Preisertjes. :mrgreen:
In de hal ga ik dezelfde hekjes gebruiken, maar dan in de breedte gehalveerd, zodat er hekjes van ca 1m ontstaan.

Over de bouw van de lift zoals beloofd nog het volgende:

Liftschacht en -kooi zijn opgebouwd uit platen en strips van polystyreen. De liftkooi is opgebouwd uit 0,5 mm plaat en de schacht bestaat uit 2 mm. haakse strips op de hoeken met daartussen horizontale spanten van 0,5 mm. dik en de kruisspanten van 0,2mm. strips. Het gaas is 0,3 mm. dik en heeft een maaswijdte van ca. 0,5 mm. Alles is gelijmd met Olba industriële lijm. De verbindingen zijn daardoor niet meer los te krijgen als de lijm is uitgehard. Het is cyanoacrylaat, maar verbindingen laten zich nog enkele seconden na het aanbrengen corrigeren.

Ik heb eerst de kooien gemaakt. Op basis daarvan heb ik de maat van de schacht bepaald. Het ontwerp heb ik gemaakt door de profielen uit te leggen op millimeterpapier, waarop ondersteboven breed plakband is geplakt. Daardoor blijven de onderdelen tijdens de montage gefixeerd en kan er niks verschuiven. Alles is opgebouwd met stripjes styreen, die één voor één werden uitgericht op het millimeterpapier en dan aan elkaar gelijmd.

De volgorde van de bouw luistert heel nauw. Als de schacht in elkaar zit, kun je niet meer bij de liftkooi komen, dus was de volgorde als volgt:
– het eerste onderdeel was een ladderbaan, bestaande uit twee “H” profielen die met “U” profieltjes en platte strips met elkaar werden verbonden en waartussen zich het contragewicht op en neer kan bewegen. Op dit contragewicht is aan de bovenzijde een U-vormig stuk 0,25 mm verenstaal gelijmd dat dienst doet als dubbele hijskabel;
– In de buitenste holten van de H profielen werden twee 0,5 mm messing staafjes gelijmd, voor de voeding van de verlichting.
– daarna werden de linkerzijde en de achterzijde samengebouwd uit styreestrips met daarachter dun gaas;
– vervolgens werden voor- en rechterzijde samengebouwd;
– in het midden van beide zijkanten werd een U profiel gelijmd, dat als geleider van de lift dient;
– in de rechterzijkant werd een bodemplaatje gelijmd, waarin aan de achterkant twee 0,5 mm gaatjes werden geboord;
– voor de bovenzijde van de schacht werd een plaatje styreen voorzien van drie doorvoergaten voor een hijskabel uit 0,25 mm verenstaal en twee lakdraden voor de verlichting van de kooi gemaakt.

Daarna zijn de delen met gaas met afplaktape afgedekt, waarmee ook een deel van het styreen werd afgedekt. De onderdelen werden met alcohol ontvet en met de airbrush gespoten. Eerst een laag primer en daarna IDF groen van Vallejo.
Na het verwijderen van de afplaktape zijn de styreendelen die daaronder hadden gezeten met een heel fijne penseel geschilderd.
Omdat ik niet door het gaas kon spuiten om daarachter lopende strips groen te maken, schemeren die hier en daar wit tussen de mazen van het gaas door.
Dat ga ik bij de volgende twee liftschachten anders doen. Daarbij zal ik eerst de styreendelen in één keer groen spuiten en daarna pas het gaas vastlijmen.

Het bleek dat de Evergreen hoekprofielen niet precies haaks waren. De zijkant en de achterkant maakten geen hoek van 90 graden, maar van ongeveer 85 graden. Door de twee delen op de rand van een haaks blokje hout te drukken en met een föhn te verwarmen, kon ik de beide zijden haaks op elkaar krijgen.

Nadat alle bevestigingspunten van verf waren ontdaan, is de liftkooi tegen de geleider aan de linkerzijde gelijmd, werd de ladderbaan tegen de achterwand geplaatst, waarbij de messing bedrading aan de onder- en bovenzijde uit de liftschacht steken en zijn de linker- en achterzijde aan de rechter- en voorzijde gelijmd.
Tenslotte is het plafond aan de bovenzijde vastgelijmd. De lakdraden die van de kooi komen, moesten toen nog aan de messing draden van de ladderbaan worden bevestigd. Solderen ging niet meer, omdat de bovenzijde van de schacht dan de kans loopt te smelten. Daarom heb ik het lakdraad kaalgebrand en om de uiteinden van de messing draden gedraaid en gefixeerd met zilverlijm.
Er staat geen trekspanning op de draden, dus dat mag geen probleem oplveren. .
Bij de volgende liften zal ik wel de lakdraden vóór montage eerst aan de messing draden solderen.

Tenslotte steken de messingdraden door het perron heen. Onder het perron maak ik van messing buis twee contrastekers, waar de voedingsdraden aan worden gesoldeerd.

Maar dat zal nog even moeten wachten. Het jaren 20 huis staat te wachten op de voortgang van de bouw. Daar ga ik de komende weken bij goed weer in de tuin lekker aan prutsen…...

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door mikey »

Dat is een mooie lift geworden Ben! Het contragewicht is een mooi detail.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Nico Essers »

Die liftschacht en kooi zijn echt mooi gemaakt. Ongelooflijk gedetailleerd voor zelfbouw. Knap knutselwerk Ben.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Arnold1978 »

Ziet er netjes uit!

Mvg

Arnold


Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

Ben,

ik blijf je maar complimenteren want dit is weer zo,n fraai stukje noeste handenarbeid welke volgens mijn bescheiden mening niemand hier op het forum je nadoet. Top Top Top. Sorry Kees ,maar ik denk dat Ben iets meer gedetailleerder is. :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie