Duitse segmentenbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

oke Ben,

ik kwam dat tegen en dacht ineens aan jou omdat jij zo gigantisch mooi klein gedetailleerd dingetjes in elkaar weet te prutsen dat ik dit object ook eigenlijk wel iets voor jou zou hebben gedacht.

maar goed ik begrijp je overwegingen om het op de geplande manier voort te zetten.

overigens zou ik ook niet weten waar ze in de praktijk die preisertjes laten aan het begin en einde van de roltrap.

en nee ik zie mezelf dat niet gaan maken.

ben al jaren mijn hoofd aan het breken over het zelf kunnen maken van een vorm van kabelbaan maar dat blijft denk ik ook bij alleen maar de gedachtegang. heb tenslotte ook nog bergen klussen op, in, onder en op de baan die nog gerealiseerd moeten worden.

maar zoals je zegt wij zijn pensionada,s dus alle tijd van de wereld zo die tijd ons nog gegund is.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Er komen dus geen roltrappen, maar voor de slecht ter been zijnde Preisigers moeten er natuurlijk wel liften komen. Dat kostte me de afgelopen weken nogal wat hoofdbrekens en bovendien was ik druk met andere dingen. Maar tijdens een een paar verfrissende wandelingen, kwamen er ook praktische ideeën naar boven borrelen.
Ik ben begonnen met de liftkooien. Er moesten er drie komen, één voor elk perron.
De kooien heb ik uit een vel 0,5mm dik styreen gesneden. Het met de hand uitsnijden van drie precies gelijke wanden was een hele klus. Het precies uitsnijden van de raampjes lukte niet goed.
Daarom het styreen op een plaatje hout in de tafelfrees gespannen. De snijlijnen heb ik meegefreesd en daardoor kreeg ik drie precies gelijken wanden.

Afbeeldingliftkooi1 by Ben Jorna, on Flickr

Afbeeldingliftkooi5 by Ben Jorna, on Flickr

De uitgefreesde wanden moesten met een roterend koperborsteltje van braampjes worden ontdaan.

Afbeeldingliftkooi4 by Ben Jorna, on Flickr

Na de vouwlijnen ondiep ingekrast te hebben, heb ik die later met een fijn schroevendraaiertje verder V-vormig wat "uitgediept" zodat ik het wandje in drie vlakken kon vouwen. De vouwlijnen infrezen lukte niet. Ik ging er steeds doorheen, of het styreen scheurde bij het vouwen.

De liftkooien zijn 11 x 7 x 12 mm. De bodem en het plafond zijn van 1mm dik styreen. Het leek me wel leuk om licht in de liftkooien aan te brengen. In het dakje heb ik een gaatje van 1mm geboord en daar een van lakdraad voorzien ledje ingeplakt. Een dikke druppel Kristal Klear aan het plafond dient als plafonnière Op de lift zit een juk van I-binten, waaraan de hijs- en verlichtingkabels zitten.
De raampjes (2x6mm) zijn eveneens van Kristal Klear.
Hier wat foto's van één van de drie liftkooien:

Afbeeldingliftkooi6 by Ben Jorna, on Flickr

Afbeeldingliftkooi7 by Ben Jorna, on Flickr

Afbeeldingliftkooi8 by Ben Jorna, on Flickr

Afbeeldingliftkooi9 by Ben Jorna, on Flickr

De volgende fase is de bouw van vier liftschachten, die uit styreen profielen en 0,4mm gaas worden opgebouwd.

In de hal komen achter gebogen wanden loketten voor bagage afgifte, kaartjes, informatie en een krantenkiosk. Rechts komt de Bierstube. De ruimten hebben al hun ruwe vorm, maar de aankleding volgt nog.

Afbeelding

Afbeelding


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

kwijl kwijl kwijl,

Ben wat heb je dit weeeer fantastisch in elkaar gefröbeld het kan niet anders dan dat jij in jou werkbaar leven minstens fijn instrumentmaker of horlogemaker moet zijn geweest om dit op deze manier voor elkaar te boksen .

mooi mooi en nog eens giga mooi.

en ga je ons nu ook nog vertellen dat het de bedoeling is dat de liften ook als zo danig gaan bewegen ???

je bent en blijft een wondermens met het maken van zulks fijn gedetaieerde scenery.

nogmaals complimenten.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Hoi Jan,

Dank voor je lovende woorden, maar nee, als ik zulke werkzaamheden zou hebben verricht zou de lift zeker gaan bewegen, maar dat doet hij niet. Het worden statische modellen. Van fijn mechanica heb ik geen kaas gegeten. Ik heb wel over een aandrijving nagedacht, maar dit deel van de baan hangt 30cm boven mijn werkplek onder de baan, dus naar onderen kan geen aandrijving o.i.d. uitsteken en naar boven kan dat ook niet, want daar komt een kopstation. En vroegere pogingen om iets bewegends te maken leidden steeds tot niks.
Wel doe ik steeds meer ervaring op met mijn tafelfrees. Zonder dat gereedschap zou het allemaal een stuk moeilijker (maar niet onmogelijk) zijn om drie gelijke kooitjes te maken.

Verder is het een kwestie van veel geduld en rust. Ik merk wel dat als ik moe ben, ik mijn handen niet stil genoeg kan houden. Ik maak dan ook vaak malletjes en hulpconstructies om kleine onderdelen te kunnen frezen, vijlen of schilderen. Dat kost wel meer tijd, maar die heb ik dan weer genoeg.

En als dat dan klaar is, kunnen mijn vrouw en ik er met een lekker bakkie of glaasje erbij een tijdje rustig van genieten. :P

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Rem_Brand »

Wauw, ziet er goed uit zeg.

Goed gereedschap is echt het halve werk. Zonder dat kan je vaak veel minder secuur werken en op schaal zie je eventuele foutjes vele malen sneller als wanneer dat in 1:1 is.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Rembrand,

Zeker. Ik gebruik dan ook heel vaak mijn frees ook voor het exact op maat snijden van kleine voorwerpen in hout en styreen. De kruistafel laat zich over de x en y as instellen tot op bijna 0,01mm precies.
ideaal als je meerdere onderdelen moet hebben die allemaal even groot zijn, precies haaks moeten zijn e.d. Daar komt bij dat ik door mijn familie ook wel een beetje een mierenn........er wordt genoemd. :oops: :oops:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

Hoi Ben,

waar ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar ben is de maat van bijv. de liftkooi in vergelijking met de werkelijkheid in de vorm van als je bijvoorbeeld eens je duim mee zou fotograferen om dan duidelijk te laten zien hoe klein de werkelijk gigantische priegelarij is waar jij mee bezig bent.

ik bedoel wat je laat zien is hartstikke knap gemaakt maar we kunnen hier niet aan zien hoe groot/ klein dat eigenlijk is.

als je begrijpt wat ik bedoel.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Hoi Jan,

Alsjeblieft:
Afbeelding

En hier de ladderbaan, die achter de liftkooi komt in de liftschacht. Tussen de binten "beweegt" zich het contragewicht op en neer. In de buitenzijde van de staanders kan ik mooi de draadjes wegwerken voor de liftkooiverlichting die onder het perron worden aangesloten.

Afbeelding

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

wederom een paar dikke duimen .

dank je wel


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door tv_man »

Klein dus. :)

Erg mooi.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door traiNiac »

heel mooi


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

De volgende stap is de bouw van drie liftschachten. Ik gebruik daarvoor haakse styreenstrips voor de hoeken en platte strips voor de zijden van 0,1 - 0,5mm dik. Het gaas heeft mazen van 0,4 mm. Het gaas is van rolletjes die je ook gebruikt om afrasteringen te maken.
Aan de hand van de maten van de liftkooi heb ik de breedte van de ladderbaan bepaald waarin het contragewicht hangt en waardoor straks de bedrading van de verlichting loopt.
Vervolgens heb ik de achterwand gemaakt van stripjes styreen en gaas.
Afbeelding

Het is wel van belang van tevoren te bepalen in welke volgorde de liftschacht in elkaar moet worden gezet. De liftkooi achteraf in een complete schacht plaatsen gaat waarschijnlijk niet lukken.
Daarom bestaat de montage uit de volgende stappen:
- bouw en haakse samenbouw van de achter- en linker wand;
- bouw van de voorkant met deur en rechterwand en die haaks aan elkaar lijmen;
- lakdraad in de H binten van de ladderbaan plakken;
- maken van een plafond met doorvoeren voor de hijs- en verlichtingskabels (nou, "kabels" :mrgreen: );
- bouw van het dak van de schacht;
- ontvetten en spuiten van de ladderbaan, draden en de beide helften van de schacht (kleur: gun metal);
- vastlijmen van de liftkooi in de definitieve positie op één van beide helften;
- doorvoeren hijs- en verlichtingskabels door het plafond en de verlichtingskabels daar verbinden met die uit de ladderbaan;
- samenvoegen van de twee helften van de schacht;
- maken doorvoeren bedrading in het perron;
- bedrading onder het perron afmonteren en aansluiten op voeding.

De eerste helft van de schacht is klaar:
Afbeelding

Afbeelding

Aan de onderzijde is een dichte wand met daar bovenop een hekwerk aangebracht.
Op een hoogte van ca 12 cm, ter hoogte van de vloer van de stationshal is de schacht ook met gaas dicht gemaakt.
Deze lift komt te staan op perron 3, vooraan. De stationhal ligt een stuk naar achteren en boven perron 1 en 2. Om van deze lift in de stationshal te komen, maken de Preisigers straks gebruik van een luchtbrug, die ik nog moet maken.

Het lijmen van metaal op styreen gaat prima. Ik gebruik daarvoor de industrielijm van Olba. Die laat zich nog korte tijd corrigeren en is na ruim een uur geheel uitgehard. De verbinding loshalen gaat dan niet meer.

De schacht moet uiteraard gespoten worden. Omdat het witte styreen door het gaas heen schijnt waar beide op elkaar zijn gelijmd, moest het een metaalkleur zijn. Ik heb daarvoor Vallejo Gun metal gekocht. Ik ga er van uit dat ik met een 0,2mm naald de verf zo fijn kan spuiten dat de mazen niet verstopt raken. We zullen zien.................. :roll:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Rem_Brand »

Wauw ben, dat ziet er super netjes uit.

Ben benieuwd hoe het zal gaan met het in de verf zetten van het geheel.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

Hoi Ben,

het wordt eentonig maar het blijft echt kwijl, kwijl, kwijl.

wauw hoe krijg je het voor elkaar. diepe buiging.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

en met zulks gedetailleerde werkstukken is het toch niet vreemd dat wij veronderstellen dat je dit ook werkbaar zou kunnen maken, mits je daar de ruimte voor onder of boven de baan, voor had :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Jan,

Het is echt niet zo moeilijk als het lijkt. Wat mij erg helpt is het uitmeten op millimeterpapier. Je ziet op de foto een stukje liggen.
Dat heb ik met brede stroken plakband op het snijbord geplakt. Daar bovenop heb ik nog eens stroken plakband geplakt, maar nu ondersteboven; dus met de lijm naar boven.
Daar plak ik één staander op, tel de afstand naar de positie van de volgende staander en plak ook die precies op het juiste lijntje. Dan snijd ik de stripjes die er tussen moeten op de juiste lengte en plak ze in het profiel.
Door het plakband ligt het heel lichte object goed vast en kan dus niet verschuiven. Als alle stripjes vast zitten pel ik het styreen voorzichtig van het plakband.

Zo maak ik ook houten schuttingen en deurtjes, door die op millimeterpapier te tekenen en daar plakband overheen te spannen.
Daar plak ik houten latjes op en lijm die met haakse en schuine latjes of balkjes vast.

Zo werkt het snel en haaks.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Nico Essers »

Mooi gemaakt Ben, ik zie het graag die zelfbouw projectjes.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Arnold1978 »

Ziet er allemaal top uit, erg mooi gemaakt en het station met al die tegeltjes is ech geweldig gemaakt.
Mijn complimenten en respect.


mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

De eerste lift is grotendeels klaar. Het was nog een aardige klus die veel meer tijd vroeg dan ik had gedacht. Geen probleem natuurlijk, want het resultaat is er ook naar. Hij is precies zo geworden als ik had bedacht. Ik wilde hem eerst spuiten in de kleur gunmetal, maar koos toch voor idf groen. Dat is een beetje grijs-groen en dat past goed bij de kleurstelling van het station. Direct na de installatie en de eerste test kwam stationschef Immerwach aanrennen en bekeek vanaf de trap welgemoed de lift."Donnerwetter, endlich ist der erste Aufzug da. Das erspart mir das ständiche Treppen auf und ab rennen. Das macht mir die Arbeit endlich ein wenig leichter. Ich bin halt auch nicht mehr der Jüngste."
In zijn enthousiasme vergat hij dat de luchtbrug tussen de 1e etage en de stationshal nog niet was aangelegd. Dat komt nog. Als dat klaar is, plaats ik ook nog wat foto's van de bouw.

Afbeelding

De liftkooi is tijdelijk aangesloten op een ledtester. De bedrading moet nog worden aangesloten en er moet nog een dakplaat op de liftschacht.

Afbeelding

De twee andere liften bestaan ieder uit twee delen. Een deel in de stationshal en een deel in de perronhal. De schachten gaan dus niet door het plafond en de vloer heen. Daardoor blijft het station demontabel in geval van storingen en onderhoud. Doordat je niet schuin van boven of van onderen in de achterste liftschachten kunt kijken en de schachten boven en onder met een zwart plaatje zijn afgedekt, zal dat niet zichtbaar zijn.

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 21 mei 2018 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

over details gesproken !!!!!!

wauw en nog eens wauw.

prachtig Ben


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door spoor65 »

Wow. dat is gewoonweg schitterend gemaakt.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door traiNiac »

Ben,

Daar sluit ik me bij aan: prachtig!


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door 141 »

Wat is dit een mooi project! De lift is inderdaad erg knap gemaakt, petje af.

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door bob vermeulen »

Ben,

Heel erg leuk gemaakt. Nu ik alles van de lift samengebouwd zie heel ingenieus bedacht.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Folkert van Wijk »

Mooi hoor! Ik vindt de sfeer echt prachtig!
Zoals je in die foto's de perrons doorkijkt met dat licht op die achter wand. Gewoon super!


Plaats reactie