Duitse segmentenbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Hoi Jan,

Het lijkt ingewikkelder dan het is hoor. Als het een vast baan was, zou ik ook een draadje rechtstreeks van de rails naar het besturingstableau hebben getrokken. Maar ik moest zo nodig een baan in segmenten :shock: :shock:
Om de zaak overzichtelijk te houden zijn maar een paar dingen belangrijk:
- gebruik voor rijstroom een andere kleur draden dan voor verlichting en seinen;
- geef +, - en schakeldraden ook een eigen, vaste kleur.
- geef aan welk deel van de baan door welke trafo wordt aangestuurd (zoals jij al doet)
- zet bij iedere aansluiting op de baan en op het besturingstableau een nummertje, zodat je weet welke draad waarvoor dient. Dit kun je ook in een lijstje zetten.

Ik heb een baan in segmenten en ik wil het persé modulair houden. Dat leidt vanzelf tot een grotere, fysieke en administratieve complexiteit.
Vanuit mijn vroegere werk ben ik gewend om in processen en structuren te denken, dus voel ik me hier ook wel bij thuis. ;) ;)

Overigens bouw ik liever aan de scenery en rijd ik met treintjes. Dit geborduur met draadjes vind ik dan ook meer een noodzakelijk kwaad :? :?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Gisteren was de bedrading van de drie segmenten die onder de schuine kap liggen klaar. Ook de bedrading van het bijbehorende deel van het besturingstableau was afgerond, dus ik kon de drie segmenten onderling koppelen en verbinden aan het tableau. Spanning er op en.... alles reed. Bij het ondergrondse station had ik nog veel bedradingsfouten, omdat ik ergens in het midden was begonnen. Maar aan de hand van een uitgebreid ontwerp van de bedrading en onderlinge koppelingen, bleek het nu een fluitje van een cent en werkte het allemaal meteen.
Die gesegmenteerde bouw kost me veel werk (ik heb ruim 800 verbindingen gesoldeerd en heb er nog ca. 400 te gaan), maar het loont de moeite. Geen gekruip en gesleutel onder de baan meer, maar ontspannen aan mijn bureau met alle ruimte en licht. (De senioren onder ons weten wat ik bedoel.)

Als het nu nog even slecht weer blijft, kan ik nog voor het warme weer het opklapbare segment met bijbehorende brug bedraden, zodat ik de hele onderbaan kan berijden.
En ook in de zomer is er nog genoeg werk te doen. Ik verheug me al op het bouwen van het ondergrondse station, de verlichting en de inrichting van de perrons, lekker in de tuin, met een koel drankje onder handbereik.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Na ruim een half half jaar ruim 300 meter draad te hebben getrokken, 1225 contactjes te hebben gesoldeerd, kabelbomen te hebben gevlochten en segmenten te hebben af- en aangekoppeld, is het dan zo ver. De onderbaan kan in zijn geheel worden bereden. D.w.z. dat de treinen het gehele hondebot van de onderbaan kunnen rondrijden. In zijn totaliteit ligt er 40,7 m rails, wat in 1:1 neerkomt op 6,5 km. 1 Maal het hondebot door is een lengte van 3,3 km.

Dat moest natuurlijk worden getest met een trein met mijn langste rijtuigen:

https://www.youtube.com/watch?v=Ptj7XpC ... e=youtu.be

Nu zal er in de zomer niet veel aan de baan gebeuren, maar het eerste wat nu wordt aangepakt, is de bouw van het ondergrondse station.
Op zoek naar voorbeelden van zo'n station heb ik in de afgelopen twee jaar eerst het Internet afgezocht naar voorbeelden. Ook vond ik een prachtig boek: Eisenbahnmetropole Berlin, 1894 bis 1934 van Dirk Winkler, EK-Verlag 2015, ISBN 978-3-8446-6405-8
Dit geeft een uitvoerig en van veel foto's voorzien overzicht van de complexe geschiedenis van de Berlijnse Stadtbahn, of S-Bahn.
Dat bracht me op het idee zoveel mogelijk elementen van de geschiedenis van de Stadtbahn te gebruiken bij de bouw en inrichting van een ondergronds station en het in de twintiger- en dertiger jaren van de vorige eeuw gebruikte materieel, voor zover in N verkrijgbaar.

Daarbij zal ik de geschiedenis zeker geweld aan doen, want in de tien- en twintiger jaren reden er stoom lokomotieven over de Stadtbahn en die kwamen niet op ondergrondse stations. Dat gebeurde pas na invoering van het elektrische bedrijf, in het midden van de twintiger jaren.
Er is overigens in die jaren wel geëxperimenteerd met ondergrondse stations voor stoomtreinen, met name in Londen, maar de stoom- en vooral de rookwolken uit de loks benamen vooral het publiek op de perrons de adem. De afvoer van rook en stoom door roosters in het plafond naar het straatniveau zorgden daar dan weer voor schrikreacties bij paarden, die soms ook door de rook werden bevangen of op hol sloegen.

In Berlijn werd in de zestiger jaren van de 19e eeuw besloten tot de bouw van een bovengrondse ringbaan, door de voorsteden van de stad.
Pas in 1902 kreeg Berlijn een U(ntergrund)-Bahn, met elektrisch aangedreven treinstellen.
De S-Bahn kreeg pas ondergrondse stations (bijv. Station Potsdamer Platz) nadat ook deze baan was overgestapt op elektrische aandrijving. De netten zijn tegenwoordig deels met elkaar verweven, zodat reizigers op een aantal stations van S-Bahn op U-Bahn kunnen overstappen en v.v..

Op mijn baan rijd ik zowel met stoom als met diesel, benzine, accu en elektrische treinstellen. Veel daarvan kwam en komt nooit op de S-bahn, maar het station ligt nu eenmaal midden in mijn baan en kan niet worden ontweken. Dus rijd ik historisch – niet – verantwoord met alles wat ik leuk vind door mijn ondergrondse wereld. Klachten van Preisertjes over de luchtkwaliteit bij gebruik van stoomtractie zal ik negeren. Mijn 1:160 reizigertjes zijn overigens goed in hun adem inhouden ;) .

Nu probeer ik wel het materiaal te bemachtigen dat ongeveer in de periode tussen 1913 en 1940 op de S-Bahn werd gebruikt.
Voor 1913 werden veel verschillende typen lokomotieven gebruikt, zoals o.m. De S1 t/m S5, G1, 2, 3 en 5, T1 t/m T10. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd steeds meer de T11, 12 en14 ingezet en vanaf 1921 werden geleidelijk alle oudere typen tenderlokomotieven afgestoten.
Na de oprichting van de DRG werden de T11 loks vernummerd naar BR 74 0-3, De T12 naar BR 74 4-12 en de T14 naar BR 93 0-4

De T12 is ooit door Arnold uitgebracht onder nummer 0150 in een set met 4 coupé rijtuigen.

http://www.spurweite-n.de/ncontent/ndb/ ... Count=2760

In het origineel reden de rijtuigen per twee kortgekoppeld. Er werden rijtuigen van het type A3, B3, C3 en Cpw3 ingezet.
De Arnold modellen zijn van de BC3 en C3tr. Of die ook daadwerkelijk op de Berliner S-Bahn dienst hebben gedaan, heb ik niet kunnen vaststellen.

De Arnold set staat in ieder geval nog op mijn verlanglijstje.

In 1913 werd ook een test uitgevoerd met een AT3 Akku-Triebwagen. De testresultaten waren negatief, omdat de capaciteit van de accu's onvoldoende bleken.
Dat biedt wel een mogelijkheid om met mijn twee AT 3's de tests nog eens dunnetjes over te doen.
Roco bracht deze prachtige modellen nog uit kort voordat het de productie van N-spoor beëindigde

http://www.mobadaten.info/wiki/Datei:ROC_23390.jpg

De Königliche Eisenbahn-Direktion (K.E.D.) Berlin heeft de eerste decennia van de 20e eeuw geëxperimenteerd met verschillende tractiesoorten, zowel stoom, als elektrisch. Er zijn ook proeven genomen met een onbemande motorwagen die een uit coupérijtuigen met twee stuurstanden bestaande trein trokken. De rijstroom werd verkregen uit een bovenleiding. Pantografen op de stuurstandrijtuigen namen de stroom af, die door een kabel naar de vooroplopende motorwagen werd gevoerd. De motorwagen konden daardoor laag blijven, zodat de wagenvoerder vanaf de stuurstand er net overheen op de baan kon kijken.

http://www.hansgruener.de/docs_d/db_eis ... ng_205.htm

Hier een eigenbouw model in H0 van een begenadigd modelbouwer:
http://www.rbd-breslau.de/16-triebwagen/eb_1.html

Uiteindelijk werd rond 1920 gekozen voor elektrisch aangedreven motorwagens, eerst gevoed via de bovenleiding, maar toen bleek dat de bovenleiding door de hoogte van viaducten en bruggen niet overal toepasbaar was, d.m.v. een stroomrail.
Dit systeem wordt bij S- en U-Bahn ook vandaag de dag nog toegepast.
In 1927 verschenen de modellen ET/EB 165, Bauart 1927 op de baan.
Daarvan heb ik begin 2016 een mooi setje van Arnold en Rivarossi op de kop kunnen tikken.

Afbeelding

Hoewel dus historisch dus niet geheel correct, kan ik met dit materieel momenten uit de geschiedenis van de S-Bahn laten herleven. Dat ik daarbij wat heen en weer schiet door de ca 150 jarige geschiedenis van de S-Bahn......ach; het is MIJN baan.

En nu maar bouwen.......... :) :) :) :) :) :) :)

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 16 jul 2017 15:11, 2 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Ben.

Filmpje gezien en mijn complimenten toegevoegd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Rob,

Dank. Ik ben ook blij dat er uiteindelijk kan worden gereden.

Bij nader inzien ben ik toch niet zo tevreden over het solderen van de rials op messing schroeven. Ik merk hier en daar toch hoogteverschil en op sommige overgangen blijven de rails niet helemaal goed in elkaars verlengde liggen, omdat de Peco flexrails op sommige overgangen in een boog liggen en blijkbaar toch de neiging hebben terug te willen in een rechte lijn. Het gaat weliswaar meestal maar om kleine afwijkingen, maar soms net genoeg om een trein te laten "springen" of zelfs ontsporen. Een beetje bijbuigen van de laatste millimeters rail is dan meestal afdoende, maar dan is het een minder "vloeiende" overgang.

Wie heeft die ervaring ook? Doet dat zich ook voor bij rails die aan de uiteinden op Pertinax zijn gesoldeerd? Ik denk er namelijk over om bij de segmenten van de toekomstige bovenbaan de rails op de uiteinden op Pertinax plaatjes te solderen.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door traiNiac »

Hallo Ben,

Ik heb die ervaring niet. Ik gebruik geen messing schroeven, maar messing spijkertjes. Indien er nog wat hoogteverschil is, kunnen die iets verder in het hout gedrukt worden. Ik slijp de kop plat, soldeer de rail erop en stel ze dan op hoogte door met een vlak voorwerp (ik gebruik een stukje plat staal) alle vier de railstaven op de zelfde hoogte te krijgen. Een moduleovergang in een bocht doe ik nooit, want dat is -- ook met pertinax -- alleen goed te krijgen als je de rails over de verbonden modules legt, vastsoldert en dan doorslijpt. Hier een paar fotootjes van mijn methode:

Afbeelding Afbeelding


Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

hoi Ben,

mooi filmpje met een duidelijk verloop van jouw baan.

de verstoring van ongelijkheid in de rail ook de oorzaak van de ( hik ) op 2.20 ???

PS mooi wensenlijstje heb je nog.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Hoontje »

Hoi Ben,

Hetgeen jij beschrijft, ben ik nu dus aan het testen op mijn eigen modulebaan. Als er bevindingen zijn vna mijn kant, dan vind je ze in mijn eigen draadje. Heb ook messing schroeven, spijkers en nu dus printplaatjes in gebruik. Die laatste hebben eigenlijk wel mijn voorkeur, omdat daar het soldeeroppervlak groter is én de rails dus minder snel terug kan veren in 'rechte lijn'.

Verder, mooie plannen!

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Hoi Jan,

Ik vind het ook wel een geslaagd ontwerp. Ik kan nu op verschillende manieren van station naar station rijden. Dat geeft veel rijplezier. Ik ben nu zogezegd een "blije rijder" ;) ;)
Analoog reden alle loks meteen goed, op een enkel hikje na (bij 2:20 was dat een erg vuil stukje roco rails, die ik daar in het schaduwstation heb gebruikt) maar het viel me op dat als ik de baan digitaal aanstuurde, loks op veel meer plaatsen last hadden van vuile rails (ik had ze bij de bouw veelvuldig vastgepakt en zo en niet schoongemaakt). Maar een railgum, gevolgd door een veegje ATF deed wonderen.

Hoe dan ook, een problematisch overgang zie je bij 1:02. De lok maakt daar op de overgang een klein rukje naar rechts. De rails steken 5mm over het messing schroefje uit en die laatste stukjes heb ik iets naar binnen moeten buigen om een ontsporing te voorkomen. In de boog zit daardoor nu een klein knikje. Maar hij loopt er niet meer uit. Na wat licht buig- en slijpwerk heb ik nu nog maar één plek met een hoogteverschil, terwijl ik bij de bouw de rails eerst over de scheiding heb gelegd, aan beide zijden vastgesoldeerd en daarna doorgeslepen. Blijkbaar is de methode van koppelen van segmenten (zie mijn 2e posting op pag. 1) toch net niet stabiel en precies genoeg.

Wat mijn wensenlijstje betreft: Die T12 komt er nog wel eens. Van de AT3 heb ik er al 2 en de losse motorwagen zijn niet in model verkrijgbaar. Gelukkig heb ik genoeg ander materieel dat op mijn ondergrondse station langs mag komen (ook al reed dat niet op een S-Bahn). Ik zal er eens een line-up van maken en hier plaatsen.

@Harry: Dat is een prima methode. Ziet er goed uit. Zo had ik het beter ook kunnen doen. Overigens heb ik ook de rails eerst over de scheiding gelegd, vastgesoldeerd en toen doorgeslepen. Maar die Peco rails wil toch bijna weer geheel recht buigen. Ik heb vorig jaar een boog 3 zomermaanden in gebogen stand in railspanners laten staan, maar toen ik de spanners verwijderde, sprongen de rails weer in bijna volledig rechte stand terug. Ik heb één R1 bocht moeten maken. Die heb ik aan beide zijden op 4 schroeven gesoldeerd en daarbij blijven de rails beter in gebogen stand staan.
Helaas kan ik aan de railbevestiging nu niet veel meer doen, zonder ingrijpend te slopen en breken en dat is het me niet waard. Dan maar een paar onregelmatige overgangen.

@Hoontje: Bij mijn vorige baan heb ik op mijn brug ook Pertinax gebruikt en dat beviel me ook goed. Daar gebruikte ik Arnold rails en die blijven in gebogen stand beter staan. De spanning op de gebogen rails is daar dus minder. Voor Peco zou ik nu de voorkeur geven aan Pertinax, of (in bogen 4) messing spijkers zoals Harry gebruikt. Maar ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.


Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door traiNiac »

Hoi Ben,

Logisch dat je het niet afbreekt, maar je vroeg naar ervaringen, dus ... :D
Ik zie trouwens dat je de bekende Gamma-ondervloerplaten gebruikt. Ik bevestig mijn rails meteen op het hout, maar ik heb door de geringe maten van mijn segmenten geen last van lawaai. Het klankbordeffect is daardoor zeer beperkt.
Ik heb ook een HO-segment gemaakt, waarbij de rails op schuimrubber stroken ligt. Behalve aan het uiteinden van het segment. Daar heb ik -- om verticale beweging van de rails te voorkomen -- stukjes kurk gebruikt. Om duidelijk te maken wat ik bedoel hierbij dan een fotootje van HO-rails op een N-forum. Zou ik nu van het N-Spoorforum verbannen worden? :lol: :lol:

Afbeelding


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door BenQ »

Ben,
Ik denk dat je altijd 4 spijkers moet gebruiken. Zelf gebruik ik lijm of kit om de rails vast te zetten, maar dat is bij Fleischmann Piccolo.
Heb nu een helix met Peco 80 gemaakt en heb de uiteinden met houtlijm vastgezet en dat gaat tot nu toe goed.
Bij de methode met pertinax maken ze ook wel eens de bielsen met dit plaatje.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

traiNiac schreef:Hoi Ben,
Logisch dat je het niet afbreekt, maar je vroeg naar ervaringen, dus ... :D
Hoi Harry,
Ik ben dan ook blij met jouw heldere antwoord en foto's, omdat ik inderdaad niet wil gaan slopen, maar vooral nadenk over welke methode het beste is voor de toekomstige bovenbaan.
Op de bestaande onderbaan komt een bovenbaan, die vooral bestaat uit een depot onder de schuine kap en een kopstation met verborgen omloopspoor 20 cm. boven het huidige, ondergrondse station:
Afbeelding

Depot en kopstation zullen uit 4 of 5 segmenten bestaan, die ik onderling wil koppelen met vlakke scharnieren. De helix (2,25 windingen) en de helling worden ook met scharnieren gekoppeld.

Ik denk dat ik jouw advies en dat van Ben (Bedankt Ben!) opvolg en zeker bij bogen de rails aan beide zijden van de scheiding op 4 spijkers soldeer om de veerspanning van de rails op te vangen. Waar bijv in het midden van het kopstation en in de tuin 8 of meer parallelle sporen over een scheiding liggen, is het misschien makkelijker Pertinax te gebruiken.

Daarover heb ik nog een vraagje: Waar zaag ik Pertinax het beste mee? Ik gebruik een Proxxon corund slijpschijfje of mijn Proxxon KS230 tafelzaagmachientje met zaagblad voor kunststof. Beide vind ik vrij moeizaam gaan.

Die schuimplaten liggen er deels voor de demping en deels als spoordijk(je). Op de "landschapsdelen" zal het schuim t.z.t. grotendeels worden weggesneden.
De rails liggen nu nog met schroefjes vast, maar de rails worden uiteindelijk bij het ballasten vastgelegd met boekbinderslijm.

En wat die H0 rails op dit forum betreft: het zij je vergeven. Van mij mag je blijven :lol: :lol: :lol:

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 16 jul 2017 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door traiNiac »

[/quote]
Daarover heb ik nog een vraagje: Waar zaag ik Pertinax het beste mee? Ik gebruik een Proxxon corund slijpschijfje of mijn Proxxon KS230 tafelzaagmachientje met zaagblad voor kunststof. Beide vind ik vrij moeizaam gaan.
[/quote]

Hallo Ben,

Ik gebruik gewoon een grote ijzerzaag of snij het in met een stanleymes (aan de koperzijde) en breek het dan af in een bankschroef. Nadeel van deze methode zijn wat bramen, want pertinax breekt niet mooi af. Voor kleine stukken niet zo'n probleem, gewoon even met de vijl eroverheen. Met een Proxxon machientje duurt me veel te lang.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Ondanks wat overgangsprobleempjes (zie hierboven), rijden er natuurlijk ook gewoon treinen over de baan. Hier een fotootje van het materieel dat ik zonder een te grote rook- en roetbelasing van de Preiserreizigertjes wel in het ondergrondse station zal toelaten:
[Afbeelding
Van achter naar voren en v.l.n.r.:

- VT137 Triebwagen Bauart "Hamburg"
- DW8 (Kittel Dampftriebwagen)
- VT 853 Dieseltriebwagen met 2st. VB 140 Beiwagen
- VT 137/VS125 Dieseltriebwagen
- AT 483/484 Akku Triebwagen (DRG uitvoering)
- ETA 178 Akku Triebwagen (rode DB uitvoering)
- VT75.9 Schienenbus met bijwagen (vroege DB uitvoering)
- ET/EB 165/155 Berliner S-Bahn DRG vierwagenstel

Er zitten dus 2 stellen uit tijdperk III tussen, maar dat maakt me niet veel uit.

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 16 jul 2017 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door traiNiac »

Hallo Ben,

Die VT 137 is van Hobbytrain toch? Doet-ie het goed? Het is nogal een aanschaf namelijk.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Hoi Harry,

Ja, dit is de analoge versie, nr. H2680. Een prachtig gedetailleerd stel met zelfs opengeklapte bovenlichten (Wel een vergootglaasje bij pakken :)). Het stel rijdt soepel, zelfs door R1. De snelheid is mooi beperkt, maar de motor maakt wel een gierend geluid. Niet dat ik me daaraan stoor overigens. Wel oppassen als je je rails hebt vastgestschroefd, zoals ik (tijdelijk). Het motor draaistel hangt wat laag, zodat hij wel eens op een schroefje kan blijven hangen. Maar verder op Peco code 55 geen probleem.
Ik ben er reuze blij mee.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door traiNiac »

Hallo Ben,

Dank voor je reactie. Dat motordraaistel, gaat dat problemen opleveren bij zaken die dezelfde hoogte als de spoorstaven hebben? Of steekt jouw schroef daar nog boven uit?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Hallo Harry,

Over schroefjes die gelijk liggen met de spoorstaaf schuurt het motordraaistel soms heen. Dat komt, omdat bij het aandraaien van de schroef de rails iets naar beneden wordt gedrukt en er in het spoor een kleine "kuil" ontstaat en een schroefje er soms een beetje scheef inzit, zodat een randje net te hoog komt. Ik heb eens een schroef op een plekje zonder dwarsliggers precies recht in de baan gedraaid. Dan was er geen probleem als bovenkant spoorstaaf gelijk was aan bovenkant schroef. Terecht, anders zou het motorstel ook op wissels vastlopen. Maar de marge is dan minimaal (ik schat < 0,25 mm)
Toch is het goed om voorzichtig te zijn. De tandwieltjes van de aandrijving komen 0,25 mm door de onderzijde v.h. draaistel heen en kunnen op den duur dus afslijten als ze ergens overheen schuren.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door traiNiac »

Dank Ben,

Bij mij zal het alleen bij overwegen fout kunnen gaan. Het weggedeelte tussen de sporen is even hoog als de railstaven.



FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door FidOo »

Ben, Harry, dat treinstel is inderdaad waanzinnig mooi! Heb er toevallig pas 1 voorzien van decoder met geluid! Echt gaaf. heeft inderdaad wel een wat lawaaierige aandrijving. Al doet een beetje vet en olie wonderen. ik had overigens geen last van dat het treinstel ergens op de bodem bleef hangen. Maar laag ligt hij zeker.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

@ Harry, Joost:

Hier een filmpje van het treinstel met het motor geluid:
https://www.youtube.com/watch?v=qudx5qG ... e=youtu.be

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door traiNiac »

Mooi!! Inderdaad wel een beetje fors motorgeluid bij volle snelheid.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Vanavond ook nog eens goed nagedacht over de indeling van het ondergrondse station. Ik had eerst de hoogte boven de perrons op 7 cm bepaald, maar het station is 30 cm diep en dan wordt het wel een hele lage kijkdoos. Om de treinenloop beter te kunnen zien heb ik het plafond verhoogd naar 8cm en het ingekort tot boven de rand van het middelste perron. Daarboven komen twee stationshallen van iets meer dan 3 cm hoog met winkels en veel loopruimte.
Dwars op de perronsporen komen twee traversen, die vanaf de perrons met trappen bereikbaar zijn. Vanaf de traversen kunnen de Preisigers met trappen de stationshal(len) bereiken.
Met een paar plaatjes MDF, wat met lego verhoogde, kale pilaren en een Lego traverse heb ik een testopstelling gemaakt.
Hier een fotootje van het station, zoals een machinist dat ziet bij de nadering van perronspoor 3:
Afbeelding

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 16 jul 2017 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door BenQ »

Ben,
Gefeliciteerd met je 62e verjaardag.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

Ben,

van harte gefeliciteerd met jou 62 ste verjaardag.

dat er nog maar vele mogen volgen en dat het ook jouw vergund is om nog lang van onze o zo mooie hobby te genieten.

fijne dag tezamen met jouw gezin.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie