Duitse segmentenbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Harry,

Helemaal goed :P :P
Zoiets moet het worden:
Afbeelding

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door geertvt »

Doorzichtige brug! :D


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

De volgende stap is de acrylprofieltjes per 2 in een paar stukjes styreenprofiel lijmen.
Afbeelding

En natuurlijk kwam de nijvere Immerwach direct kijken of zijn nieuwe "Sperren" ook genoeg ruimte voor zijn zorvuldig gekweekte bierbuik boden.............
Afbeelding

"Fahrkarte bitte!" was het eerste dat hij zei. (Typisch staaltje beroepsdeformatie, als je het mij vraagt ;) )

Hij vond het wel "Ein bisschen eng", maar zijn nieuwe Sperren konden toch zijn goedkeuring wegdragen.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

dit wordt dus duidelijk weer een perfect staaltje priegelwerk.

hulde voor zoveel geduld.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Vandaag had ik tijd om even naar de printshop te gaan om de etalage interieurs te laten printen op 120 gr/m2 papier. Alle afbeeldingen heb ik 4 tot 5 x gekopieerd, zodat het geen ramp is als mijn mes een keer uitschiet bij het uitsnijden van de plaatjes van 1 x 1,5mm.

Janiegein deed me het idee aan de hand van een etalage met modeltreinen. Nou Jan, daar is'ie dan: een etalage met blikken Spoor I treinen uit 1938. Niet mijn merk, maar daar gaat het niet om.
Afbeelding

Ik denk dat menig klein Preisermannetje zijn neusje plat drukt tegen de etalageruit.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door tv_man »

Ja die winkeletalage ziet er heel authentiek uit zo, precies het juiste koude licht van wanneer je er laat op de avond langsloopt. Echt mooie details dit!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door FidOo »

Wow Ben,

Dat effect is echt perfect zeg.. Het licht is inderdaad wel koud, misschien wel wat te koud voor de periode welke je uitbeeldt (Zou perfect zijn voor een gerenoveerd station, gebouwd rond TP2/3, verbouwd in TP6). Maar goed, dat laat zich niet meer veranderen en het misstaat niet ofzo.
Verder is het echt station echt waanzinnig gaaf!

Ben wel benieuwd naar de de rest van de baan er om heen eigenlijk.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

Hoi Ben,

ik voel mij zeer vereerd dat jij mijn suggestie voor invulling van een etalage als eerste hebt uitgevoerd.
over deze etalage kan ik alleen maar zeggen wow. knap knap en nog eens knap.

het is dat je weet dat het om modelbouw gaat maar anders is het zo een foto uit het eggie van toen. dikke complimenten.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

@ Joost,

Tja, ik weet niet welke kleurtemperatuur in S-Bahn stations in de 30-er jaren werd toegepast. Ik heb bij de aanleg van de plafondverlichting wat testjes gedaan en 5000 gr. K (daglicht) leek met het beste overeenkomen met wat ik mij meen te herinneren aan Berlijnse stations die ik in 2007 heb bezocht.
De verlichting in de etalages is wat warmer (warm wit), maar ik heb bij het maken van de foto ook niet op de witbalans gelet.

@ Jan,
Dit vond ik wel de leukste uitdaging. Ik wist van tevoren niet of het wel zou lukken. Het zijn 1:32 modellen in 1:160, dus de schaal is, als ik goed reken 1:5120! Daarom heb ik deze eerst gemaakt. Als deze zou lukken, zouden de andere geen probleem kunnen zijn. (Die zijn iets minder priegelig.)
Maar dit is wat mij betreft wel de grens van wat ik nog aan details kan verwerken.
Maar hoe dan ook: ik vind het resultaat heel leuk, dus ik ben blij met de inspiratie die je me gaf :P :P :P .

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

en je hebt er ook nog een nieuw beroep bij gekregen. ETALEUR !!! ook dat is een vak apart net als jouw geknutsel en gefrunnik.

blijft toch GIGA knap


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door mikey »

Het ziet er allemaal weer gelikt uit Ben. Ik hou van die detaillering. Ga zo door :D


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Alro »

Ben een trouw volger van dit draadje, vooral door jouw oog voor detail en de sublieme afwerking daarvan.
Maar door de opmerking van Joost dat ie nieuwsgierig is naar de rest van baan kwam ik tot mn schande achter dat ik alles voor 2018 van dit draadje gemist heb.
Heb nu alles vanaf het begin weer ingelezen, weet nu dus ook eindelijk waar de titel “segment”baan op slaat :lol: want ik had tot nu toe alleen nog maar over het station gelezen.
Ook dat eerdere gedeelte was zeer leerzaam voor mij.
Laatst gewijzigd door Alro op 30 jun 2019 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ben, als je een nog realistischere uitstraling voor je etalages of winkels wil kan ik je aanraden om foto's echte etalages of winkel interieurs achter het glas te lijmen. Ik doe dat ook al jaren zie bijvoorbeeld; Oberbreitlingen Am Hammerkloth of Westerwiehe Leibnitzgasse. Het kost wel veel zoekwerk om geschikte foto's te vinden maar wat geschikt sla je op en kan je gebruiken wanneer je het nodig hebt. Ik heb zo inmiddels een heel foto archief met zowel foto's als logo's want soms moet je het een en ander combineren om tot het gewenste resultaat te komen.

Als je het voorwerk gedaan hebt is het in het gebruik denk ik een stuk minder bewerkelijk als de techniek die je nu voor je modelspoor etalage gebruikt hebt.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Michel,

Ik heb ook overwogen wat jij adviseert. Maar:
a. voldoende bruikbare foto's van etalages uit de jaren '30 in kleur heb ik niet kunnen vinden;
b. foto's blijven altijd nog tweedimensionaal en ik wilde graag 3D voorstellinkjes maken;
c. in twee etalages plaats ik fysieke voorwerpen, wat sowieso een beter beeld geeft dan een afbeelding.

Zou ik in een moderner periode bouwen, dan was het echter wel een optie geweest, maar voor tijdperk II vond ik het beter voor losse plaatjes en objectjes te kiezen.
En ik vond het een uitdaging om te proberen een zo "echt" mogelijke modelspooretalage te maken. Eens een miere.......dinges, altijd een miere....dinges. :mrgreen:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Dat het bij jou jaren 30 is heb ik even gemist omdat ik 70% van het topic nog niet doorgekeken heb en ja dan worden afbeeldingen vinden lastig inderdaad. Voor de laatste 20 jaar had je( geld voor iedereen overigens) uit mijn voorraad kunnen putten.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Hoi Michel,

In ieder geval dank voor het meedenken. En leuke diorama's overigens :-)

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Allemaal dank voor jullie leuke reacties. Ook leuk om te zien dat het draadje frequent wordt gelezen. Ik hoop maar dat meelezende "collega's" ook wat hebben aan de beschrijvingen van mijn bouwsels. Ik hoop de komende dagen nog wat te doen, maar het ziet er naar uit dat het erg warm wordt.
Een ondergronds station werkt dan normaal gesproken verkoelend, maar dat is bij mij op zolder niet het geval. Het is er nu al 25 graden :cry:

Maar misschien kan ik nog wat prutsen aan de etalages, de "Sperren", lift toegangen en nog wat ledjes solderen. (Heb er net weer drie opgeblazen :oops: )

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door martindomburg »

Echt leuk gedaan, ik speel al een tijdje met het idee om de werkplaats van DTS te verwerken in Schellenbach. Dit bied wel veel inspiratie, dank hiervoor.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Michiel »

Bjor, ik ben een van die stille meelezers, maar geniet van elke update. Je maakt er werkelijk iets bijzonders van. In 't begin zag ik het niet echt zitten, maar nu begint het er werkelijk formidabel en uniek uit te zien. Mijn respect voor jouw inzicht, planning en modelbouwkunst.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door spoor65 »

Bjor,

Ik kan mij aansluiten bij Michiel, gaande weg de bouw van jouw baan, ben ik het steeds meer gaan waarderen,
in het begin had ook ik mijn twijfels omtrent de opzet en de uitvoering, maar gaandeweg is mijn bewondering behoorlijk gegroeid, mooie ideetjes op zeer mooie manier uitgevoerd, waarmee je toch een erg uniek geheel weet neer te zetten.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

@ Martin,
Een leuk idee! En leuk dat ik je blijkbaar op ideeën heb gebracht. Ik ben benieuwd naar jouw aanpak.

@ Michiel, Freddy,
Het idee van een ondergronds station is bij mij ook langzaam gegroeid. Het begon met het plan twee sporen als een soort paradespoor zichtbaar te maken, toen met één perronnetje daarlangs en een doorgang naar daarachter liggende gangen en daarna is het langzaam gegroeid naar het idee van een station over de hele diepte, met een stationshal daarboven.
Wekenlang heb ik toen foto's van m.n. Duitse S-Bahn stations bekeken, kleuren getest en nagedacht over hoe ik e.e.a. zo moest bouwen dat het allemaal demontabel bleef. Vooral dat laatste heeft de meeste hoofdbrekens gekost. Maar het geheel is nu al meerdere malen uit- en in elkaar gezet zonder schade. Ik zal wel eens foto's plaatsen van alle "onderdelen" als ik alle aansluitingen voor de verlichting op orde heb.

Ik heb ook een draadje op het Oostenrijkse 1 zu 160 forum gemaakt en daar leuke discussies gehad o.a. over de rookafvoer. Daar werd mij o.m. de suggestie gedaan om in het plafond boven de sporen roosters te maken van een afzuiginstallatie. Zoekend naar voorbeelden daarvan stuitte ik op een foto van de Wiener Stadtbahn die onder een luchtspoor doorloopt en waar de stoom en rook zijdelings ontsnapt. Daar reden dus stoomtreinen door een half open tunnel. En zo groeit het ontwerp tijdens de bouw verder.

Mag ik vragen waar jullie aanvankelijke twijfels uit voortkwamen? Daar kan ik misschien nog wat van leren.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Nadat de eerste drie etalages waren ingericht, kwam Immerwach op een drafje naar de stationshal. Hij is en blijft tenslotte een spoorman ;)

Afbeelding

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

FANTASTISCH PERFECT SUPER WOW


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door geertvt »

Echt heel erg leuk gedaan!


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Nico Essers »

Mooi gemaakt Ben, ziet er heel realistisch uit.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Plaats reactie