Duitse segmentenbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

Ronald2016

dit art had ik even gemist. waarschijnlijk omdat dit niet interessant leek.

dank je wel voor uitleg en inderdaad daar hebben we op de baan gelukkig niks mee van doen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Dat het de afgelopen twee maanden in dit draadje stil was, wil niet zeggen dat dat bij mij op zolder ook zo was. Integendeel. Er werd ballast gestort, een weg en moestuinen aangelegd, voor een hooggelegen huis moest een kloeke wand van natuursteen worden aangelegd en werkploegen op het gebied van de aanleg van bovenbouw gingen aan de slag met de leggen van de sporen in het goederenstation Maxwitz, onderdeel van het station van het pitoreske dorpje Maxwitz, alwaar ook de bouw van een gasfabriek(je) is gepland. Onder het terrein van de toekomstige gasfabriek werd een tunnel gegraven en de wanden zijn reeds deels bekleed met natuursteen.

Slenterend langs de werkzaamheden, struikelend over losse bielzen, spoorstaven en hopen zand, heb ik de volgende foto's gemaakt:

In een stuk XPS, of EPS, dat weet ik nooit, eerst voegen ingekrast. Om dat een beetje strak te krijgen kon ik een mooi passend hulpstukje van Lego maken. Een trap voor het ondergrondse station met een foutje kon nu mooi worden verbouwd tot een opgang naar het woonblok:
Afbeelding

Best een leuk muurtje geworden. Ik had ooit een voorraadje steunberen gemaakt, die nu goed van pas kwamen:
Afbeelding

Op de foto's van oktober 2015 was de brug te zien die de verbinding vormt tussen het ondergrondse station (Thysfeld-Tief) en het station van het dorpje Maxwitz: viewtopic.php?f=14&t=8057#p147926

Op de "brug" had ik moestuinen gepland naast een smal weggetje. De percelen zijn uitgezet, maar de tuinen zijn nog maagdelijk:

Afbeelding

...en naar de andere kant, kijkend in de tunnelmond:
Afbeelding

Eén huurder heeft zijn schuurtje al geplaatst en blijkbaar al wat groente ingezaaid...................
Afbeelding
De vervallen wagon naast de moestuinen wordt sporadisch gebruikt door een rondtrekkende los werkman die er af en toe slaapt. Het oude wagonnetje zal in toenemende mate overwoekerd raken.

Op het lang braakliggende terrein naast station Maxwitz was het goederenstation met dezelfde naam gepland. Net voor de Kerst begonnen de voorbereidingen voor het leggen van de sporen. De eerste fase is net afgerond:
Afbeelding

Aan de overzijde is het korte kolen losspoor van de gasfabriek zichtbaar.

Afbeelding

De sporen zijn al deels voorzien van een roestkleur en worden binnenkort aangesloten, zodat er proefgereden kan worden. Het goederenstation biedt plaats aan redelijk lange goederentreinen. Het loodsje is een restant uit de rommelbak en wordt binnenkort door iets beters vervangen. De verdere aankleding moet wachten tot het gedeelte daarachter van landschap is voorzien.

Op de onlangs gehouden Modelspoordagen in Rijswijk heb ik wat mooie foliage, vlokken en planten en struiken gekocht, waarmee ik eerst vooral de moestuinen en omgeving wil aankleden.

Ik doe weer voort......


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door piksov »

Hi,

hoe gebruik je dat lego hulpstukje precies, ik denk dat je het over het schuim verplaats, en dan met een schroevendraaiertje gelijk de horizontale voegen krast?

Hoe doe je dan verticale voegen?

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Hoi Guus,

De horizontale voegen heb ik langs een stalen liniaal getrokken. Daar hield ik een latje boven om de afstand tot de vorige voeg steeds zo gelijk mogelijk te houden.
Het hulpstukje was juist voor de vertikale voegen. De lengte van een steen is gelijk aan de afstand tussen het rode en het blauwe plaatje.
Het was puur toeval dat het hulpstukje heel nauwkeurig om het stukje XPS schuim paste. Anders had ik het hulpstuk van hout gemaakt.

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 25 feb 2020 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

en zo vullen wij pensionados onze uren met frunniken :lol:

maar evengoed weer een fraai stuk ontwerp om verder met de nodige details te verfraaien.

goed bezig Ben.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door shoven »

Dat muurtje ziet er wel strak uit hoor, complimenten.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Hoontje »

Ziet er allemaal prima uit! Dat rangeer/goederenemplacement beloofd heel sfeervol te worden! Nu al, zo met het verloop van de sporen en dat gebouwtje.
Ik blijf volgen.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

????????? januari 2019 de laatste berichten rondom jouw baan.

dat je andere zaken hebt waar je je druk om maakt is duidelijk maar een jaar geen berichten vanaf jouw baan hoe kan dat ?????

bewust een jaartje niks doen ?????


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

:D Ha Jan,

Nou, zo dramatisch is het niet hoor! Mijn laatste bericht is van 19 januari, maar dan wel 2020 ;)
Maar de bouw moet helaas even wachten. Ik verkoop momenteel N-spullen uit een nalatenschap en dat is best veel werk. En dan zijn er nog andere klussen. Maar ik hoop binnenkort het werk weer te hervatten. Op de modelspoordagen heb ik foliage, vlokken en boompjes gekocht en bij Hans een partij wisselaandrijvingen (MTB MP1's) gehaald. Die komen onder het nieuw aangelegde goederenstation.
Ik heb ook een Arduino Nano en servo's gekocht, omdat tzt. het nog te bouwen bovengrondse station aardig wat wissels bevat en ik naar een wat voordeliger oplossing zoek voor de aandrijvingen. Plannen zat dus.

Bij de moestuinen heb ik tussendoor de daar geplaatste vervallen wagon laten overwoekeren met onkruid. Naar het schijnt slaapt daar af en toe een dakloze Preiser.... 8-)
Afbeelding

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

:roll: ik vrees dat ik A: een andere bril moet kopen en B: wat aan mijn geheugen moet laten doen.

:oops: hoe ik nou toch aan 2019 kom geeeeeen idee. Sorry.

Maar ben wel gelukkig dat ik het mis heb en jij wel degelijk bezig bent.
Met allerhande nieuw aangeschaft materiaal zul je ook weer uit de voeten kunnen en je kunnen uitleven in perfectie van jouw baan.

Nogmaals sorry en blijf je in blijde afwachting volgen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Dit deel van de baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&start=20#p157046
bevat een Woodland helling met daaroverheen een plateau waarop een gasfabriek komt en het station Maxwitz.
De scenery moet vooral licht van gewicht zijn, wil het segment nog makkelijk opklapbaar zijn.
De helling bestaat uit EPS (piepschuim) en dat is grotendeels lucht. Daar moeten rechte en schuine kanten tegenaan en gips zou daarvoor goed kunnen worden gebruikt, als het niet zo zwaar was. Ik had nog een 5cm dikke plaats XPS en daar heb ik steunmuren, hellingen en landhoofden van gemaakt.
XPS weeg ook bijna niets en laat zich met een hete draad snijder heel makkelijk bewerken, maar die heb ik niet. Wel een elektrische figuurzaag.
Maar die staat in de schuur en de baan staat op zolder.
Nu kunnen we dezer dagen niet zo makkelijk meer de deur uit, maar trappen lopen is ook heel goed voor de conditie en ik ben tientallen keren heen er weer geweest tussen zolder en schuur. En dan krijg je dit:

Afbeelding

Links daarvan gaat de weg onder een kleine brug onder het stijgende spoor door. De brug is nog niet klaar, maar de muur- en landhoofd delen staan al los opgesteld:

Afbeelding

Om de horizontale voegen in de deels gebogen muurdelen aan te brengen, heb ik een diamantschijf in mijn tafelfrees gezet en de schuimblokken langs de (stilstaande) diamantschijf getrokken. De stootvoegen heb ik weer met een Lego-malletje aangebracht:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De voegen in de arcadebogen in de muur moest ik anders insnijden, omdat een deel van de muur in springt.
Daarbij heb ik gebruik gemaakt van een graveerstiftje in de freesmachine. Het was even een paar uurtjes aan de zwengeltjes voor de X, Y en Z as draaien, maar het resultaat is wel aardig.

Afbeelding

Afbeelding

Nog maar een paar honderd voegjes.......................

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 25 mar 2020 16:37, 2 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Nico Essers »

Mooi werk Ben. Ik vindt het ideaal materiaal om mee te werken.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Zeker! Helaas is het XPS nu op. Weliswaar verkopen ze bij mij "om de hoek" losse platen, maar ja, Corona hè......................:-(

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

Thuisbezorgd.nl een optie???? :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Hoi Jan,

Ja, dat zou kunnen, maar de platen zijn heel kwetsbaar en ik wil wel graag een glad oppervlak. Dus ik wacht er maar even mee. Er is nog voor jaren werk, dus dan maar iets anders aanpakken. ;) ;)

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

:D :D juist daarom, ik dacht het is om de hoek zeg je dus verzend technisch fluitje van twee cent. :mrgreen:

maar heb jij ook een buitengaan verbod?? bouwmarkten zijn volgens mij gewoon open voor publiek.dan denk ik simpel gezegd wat let je.

ik mag gelukkig ook gewoon gaan en staan waar ik wil alleen goed oppassen en afstand houden.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Jan,

Wij zorgen voor een "kwetsbare oudere" dus we nemen geen enkel risico. XPS is gelukkig geen eerste levensbehoefte :D

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

sorry dat wist ik niet en natuurlijk heb je gelijk.

geen risico nemen want veiligheid gaat voorop en natuurlijk moet je dat als eerste koesteren. :D


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Vandaag had ik zin eens wat kleur aan de baan toe te voegen. Een verzameling schuim met rails gaat snel vervelen, dus heb ik de tunnelportalen eens vormgegeven. Uit een paar blokjes XPS de tunnelvorm uitgezaagd, aan de buitenkant wat stukjes uitgebroken en in de primer gezet.
Daarna een donkergrijze basislaag aangebracht en toen die vrijwel droog was, een wash met verdunde, lichtgrijze verf.
Om die snel te drogen heb ik er met mijn airbrush koude lucht overheen geblazen. Dat geeft een mooi effect; de luchtstroom blaast de lichtgrijze verf deels weg en er ontstaat een natuurgetrouw patroon van lichtere en donkere stukken rots.
Daarna op de delen waar planten kunnen groeien wat bruin Minitec poeder aangebracht en het geheel bekleed met fijne grasvlokjes, kleine struikjes en foliage.
De portalen in de primer gezet en de stenen in diverse tinten (grijs, mosgroen, oker en bruin) geverfd.
Alles met Vallejo acryl verf.
En dit is het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Folkert van Wijk »

Zo, die zijn mooi geworden!


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Nico Essers »

Dat is heel goed gelukt Ben. De portalen zien zo aangekleed er heel fraai uit


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3014
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Ron »

De portalen zien er geweldig uit.
Mooie kleuren en het doet het goed met het groen.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Dank voor jullie reacties. Ik heb vooraf veel voorbeeldfoto's bekeken en wat daarbij opvalt is dat tunnelportalen en steunmuren lang niet altijd alleen maar grijs zijn. Sommigen zijn zelfs ronduit "bont" gekleurd.
In een Miba (Spezial 107) las ik dat als je grijs gebruikt, je dit vooral niet moet mengen uit zwart en wit, maar juist door bijv. rood, geel en blauw. Vaak meng ik er ook een klein beetje oker doorheen. Op die manier werkt het grijs minder "vlak" en lijkt het veel meer op natuursteen of beton.
Ook het aanbrengen van meerdere lagen en "nat in nat" werken, levert een levendiger resultaat op dan het opbrengen van één enkele kleur.
Ik heb me hier lekker op uit kunnen leven :D :D

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 08 jan 2022 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

en hieruit blijkt duidelijk dat je meeeer kunt dan alleen "maar" detailverwerking in stationshallen :lol:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Ben,

De tunnelportalen zijn realistisch je hebt zelfs aan de binnen kant gedacht met die kalk strepen en alg aanslag .
Maar ook het groen aan de buiten kant mag er wezen.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Plaats reactie