Duitse segmentenbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Maarten,

Vuilnisbakken zijn een kenmerk van "onze" tijd. In tijdperk II komen ze in de publieke ruimte veel minder voor. Ik heb heel wat oude foto's van stations uit dat tijdperk bestudeerd en niet of nauwelijks vuilnisbakken aangetroffen. Hier en daar komen ze in oude S- en U-Bahn stations wel voor, maar dan vrijwel uitsluitend op de perrons.
Bedenk dat er vroeger domweg veel minder was om weg te gooien. Eten deed men vooral in de stationsrestauratie of in restaurants, waar door kellners werd bediend. Snacks en voorverpakte koek en snoep bestond niet of nauwelijks en dit werd vooral in winkels verkocht. Koek en snoep was in die tijd bovendien een luxeartikel dat velen zich niet konden veroorloven en dat alleen bij bijzondere gelegenheden werd gekocht. Snackbars bestonden ook nog niet. Dat kwam allemaal pas na de 2e Wereldoorlog op onder invloed van de Amerikanen.
En je treinkaartje gaf je bij de laatste controle af aan de controlerende beambte.

Maar op de perrons plaats ik nog meubilair en daar hoort een enkele vuilnisbak ook bij.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door thevandijks »

Wat een heerlijke tijd dat al die rommel nog niet bestond!

Groet Hans


Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

even een opzetje in een andere schaal om te zien hoe alles op zijn plaats komt te staan is typisch een bouwwijze zoals ik helemaal bij jou vind passen. denk maar aan jouw poppenhuis met kamer en keuken.
zeer gedetailleerd en uitzonderlijk mooi gemaakt.

ook dit station als het helemaal klaar is zal dat een station zijn waar we onze vingers bij kunnen aflikken en ook daar geld dan zorg voor voldoende kwijlbakjes voor de bezoekende kijker. :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Jan,

Dank voor je lovende woorden, maar nu moet ik het in 1:160 nog wel "even" waarmaken natuurlijk :roll: . Er is nu weer even een klusje van een dikke week tussengekomen, dus het duurt even voordat ik de eerste bouwactiviteiten kan ontplooien. Maar de wind gaat naar het noorden draaien en de herfstnevelen rollen weer aan, dus er komen weer lange modelbouwdagen en -avonden aan.......

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Tja, die modelbouwavonden zijn er nu wel, maar de stationshal-in-wording ligt er nog steeds verlaten bij. De oorzaak: de kleinkinderen. We zijn in september met onze twee kleinzoons van 4 1/2 en 2 1/2 jaar naar het modelspoormuseum in Valkenburg geweest. Het zei de jongens in het begin niet zoveel, tot de jongste het LGB baantje naast het station ontdekte. Daar was hij vervolgens niet meer weg te slaan. En toen hij in het binnenmuseum echte treinen ontdekte, moest hij overal op en in (en onder!), want het ene was nog mooier dan het andere. Ook de oudste liet zich niet onbetuigd en die wierp zich met verve op een zelf te besturen baan. Bij ons thuis zag de jongste later een YouTube filmpje waarin een P8 met veel stoom en herrie voorbij stampte. Een half uur heeft hij op mijn schoot naar de trein zitten kijken, voortdurend roepend: "TEIN!!! Komt wook uit!"
Een boek met treinen voor kleine kinderen werd in dankbaarheid aanvaard. Iedere avond (en ook overdag) moet hij uit zijn "Teineboep" worden voorgelezen en als zijn ouders of wij daar even geen tijd voor hebben, dan leest hij zijn knuffels en de kat er zelf uit voor.
De rest van zijn dagen vult hij vaak samen met zijn broertje met hun Lego trein.
Waarom dit verhaal? Omdat dit een levend teken van hoop is voor de toekomst van onze hobby. Houd dus moed! Er is nog hoop :mrgreen: :mrgreen: Maar ook omdat het heerlijk is om de jeugd zo te zien opgaan in het onderwerp van hun interesse.
En dat er toch niets mooiers is dan met mijn kleinzoons lekker met treintjes te spelen! Maar ja, ik houd ze nog even bij mijn N-baan en -materieel vandaan, dus goede raad was duur: er moet een speelbaan komen.

En dat is dan ook de reden voor de stilte in dit draadje: ik ben bezig met de bouw van een H0 speelbaan :geek:
Voor wie de bouw wil volgen: kijk even bij de buren:
https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... 3221780609

Voor de Kerst moet de baan klaar zijn om te gebruiken en dat gaat wel lukken. Tot die tijd blijft het even stil in dit draadje..................... :mrgreen: :mrgreen:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

Hoi Ben,

ja voor nu nog heb ik geen "last "van kleinkinderen die mijn hobby eventueel ondermijnen. maar begrijp goed dat jij erg zuinig zal willen zijn op de zolderverdieping.
Ik heb een zwager die dan wel met HO bezig is op zolder maar hij heeft de fout gemaakt om aan zijn kleinkinderen die mooie baan te laten zien en er mee laten spelen. gevolg is nu dat hij er ook wel eens mag zijn en bekijken want de heren 10 en 12 jaar hebben de regie overgenomen.

dus van uit jouw standpunt heeeeel verstandig om er een kinderproef Ho baantje voor te maken war ze zich in later stadium op kunnen en mogen uitleven zonder dat jij van je eigen baan verstoten wordt.

en gezien jouw kijk op finesses denk ik dat jouw kleinkinderen een mooi en leerzaam speelbaantje zullen krijgen.
succes in ieder geval met dit project.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Dank je wel Jan,

Ja, het is inderdaad ook een beetje eigen belang, maar daarnaast is het ook wel weer eens leuk om met H0 bezig te zijn. Zo'n 50 jaar geleden hadden mijn broer en ik een H0 baan met Jouef treinen. Dat was een drama. De rails oxideerde waar je bij stond, de aandrijvingen van de Jouef loks waren in die tijd van blik (tegenwoordig is dat gelukkig verleden tijd) en alle rijtuigen en wagons waren van plastic en die stuiterden voortdurend uit de rails.
Weliswaar heb ik twee van de simpelste Fleischmann lokjes van minimaal 40 jaar oud en een paar eenvoudige wagons, maar die lokjes zijn bijna onverwoestbaar en na een goede schoonmaakbeurt lopen ze allebei als een zonnetje. Dat garandeert de mannen tenminste onbelemmerd rijplezier. Er komen twee houten, of Lego stationnetjes, twee portaalkranen met een magneethaakje en kistjes met een kopspijkertje, zodat kistjes van de ene in de andere wagon kunnen worden overgeladen, of van en naar het laadplatform kunnen worden overgebracht. Verder twee portaalseinhuizen, misschien met een paar simpele, handbediende armseinen, twee overwegen, wegen voor autootjes en wat (Lego) huisjes.
Dat zal allemaal nog wel niet voor Kerstmis klaar zijn, maar dan zullen ze al wel kunnen rijden.

En nu ga ik weer wat rails vastlijmen.................... 8-)

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

JohanN
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 okt 2008 07:16

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door JohanN »

Hallo Ben,
Leuk dat je kleinzoons zo enthousiast zijn en dat je graag wat voor ze wilt bouwen. Ik begrijp dat je je eigen spullen wilt beschermen maar waarom geef je ze niet iets wat ze zelf kunnen opbouwen, veranderen en weer afbreken? Daar leren ze het meest van en houd ze langer bezig. Ik zeg dit omdat ik voor mijn kinderen ook de regie had genomen met bouwen van een kodelbaan en dat zie ik achteraf als grote fout. Mijn vader liet me altijd mijn gang gaan en zei er alleen wat van als ik de rommel niet opruimde. Daardoor heb ik veel plezier (gehad) in de hobby. Ik wens jullie veel treinenplezier toe!

Groeten, Johan.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Johan,

Voor onze 2 en 4 jarige kleinzoons is de opbouw van een H0 baan nog wel een brug te ver. Maar er is veel ruimte op de baan waarop ze met Lego aan de slag kunnen om een tunnel en huisjes te bouwen. Doordat het twee van elkaar onafhankelijke ovaaltjes zijn met twee gemeenschappelijke stationnetjes, ontstaan er veel speelmogelijkheden. Daarnaast leven ze zich nog steeds graag uit met een houten Brio baan, die ze zelf leggen. En dan hebben ze thuis nog een Lego baan, dus creatieve mogelijkheden genoeg :)

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Klein kinderen bij de modelbaan is leuk.
Mijn kleindochter is al van af een jaar of 3 actief.
Daarom lopen er bij mij op de baan ook tijger :lol:
We gaan nu bezig met haar eerste projectje (dat bij op de baan gaat komen).
De spullen heeft ze samen met Hans in de winkel bij elkaar gezocht en weldra gaan we beginnen aan een weide met paarden. Er komt ook een stal bij.

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst :D

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Na nog wat aan de speelbaan voor de kleinkinderen te hebben verbeterd heb ik de bouw van het station weer opgepakt. Dat begon met het frezen van de overige trappen tussen de perrons en de traverse. De trap die ik al eerder had gemaakt had een wat ongelukkige verdeling van treden en tussenliggend bordessen. Ook de tweede kon me niet helemaal bekoren, dus zat er niks anders op dan zes nieuwe trappen te maken.
Ik gebruik daarvoor lindehouten balkjes van 15 x 20 mm. Iedere trap wordt uit twee balkjes en een latje van 5mm dik opgebouwd om aan de benodigde 45 treden te komen.
Ik heb gelukkig nog een modelspoorwinkel in de buurt, maar daar waren de balkjes al weken uitverkocht en bleken ook niet te komen. Geen voorraad bij de groothandel. Wat nu?
Toevallig vond ik ergens onder de baan wat beukenhouten balkjes van een oude boekenstandaard. Die waren 22 x 15mm.
Dat bleek een uitkomst. Het beukenhout laat zich nog mooier frezen dan lindenhout. Het splintert niet of nauwelijks en laat zich mooi glad afwerken.

Dat bracht me op het idee hier af en toe eens bij een paar kringloopwinkels langs te gaan op jacht naar een oude blokkendoos. Daar zit vaak beukenhout in. Maar dat terzijde.

Na een paar dagen waren de trappen af. Maar nu moesten er nog twee trappen tussen de traverse en de bovenliggende stationshal komen. Dat zou heel wat complex freeswerk vergen en mijn voorraad balkjes was niet zó groot. Dus maar eens gezocht op Internet en bij Shapeways vond ik wat ik zocht. Een dubbele trap (voor gescheiden stijgend en dalend reizigersverkeer) met een tussenbordes en met een hoogte van 50mm. (Daar moet een stukje tussenuit, want de afstand is opnieuw ca. 45mm.) Daarvan er maar twee besteld. Beter goed gekocht dan slecht gefreesd, zeg ik altijd maar.

Dat betekende wel dat er gat in het plafond van de perronhal en de vloer van de stationshal moet komen. Na 4 x meten en 1 x zagen lukte het die precies op de juiste plek te krijgen.
Randen afgewerkt en klaar. Vanavond de trappen eens neergezet en de stationshal los op de perronhal gezet om te kijken of het allemaal een beetje paste.

Nou, dat viel gelukkig niet tegen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Door het flitslicht is het niet zichtbaar, maar de lampen verlichten precies de trappen, opdat de Preisertjes op weg naar de trein niet struikelen...... :ugeek:

De hal is nog een kale ruimte met alleen een rij pilaren. Daar gaat de komende maanden nog hard worden gewerkt :mrgreen:
Afbeelding

Of de omvang en onderlinge afstand van de pilaren de grondlaag boven de hal eigenlijk wel kan dragen heb ik maar niet uitgerekend. Ik wil in de hal straks vooral (P)rei(s)(z)igers zien en geen woud van dikke pilaren. Het zal wel niet instorten......................(hoop ik) :mrgreen: :mrgreen:

Overigens had ik vorig jaar het plan eerst de lampenkappen in de perronhal te monteren, maar dat heb ik maar even nagelaten. Ze zouden er prompt weer af zijn gebroken bij al het meet, pas en zaagwerk. Nu eerst maar eens de tegelzetter bestellen voor de kopse wanden en de zijkanten van de trappen. En dan de stationshal inrichten, volgens de hiervoor getoonde studie.

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 13 feb 2018 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Rem_Brand »

Lekker bezig :)
En inderdaad, instorten zal het zeker niet (hoop ik ook niet ;) )


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Na afloop van zijn dienst neemt de stationschef Immerwach eens een kijkje in de nieuwe hal. De trappen staan er nu. Hij is best tevreden met wat hij ziet. Een mooie en ruime toekomstige werkplek.
Als nu alleen de bouw maar eens opschoot.............. :evil:

Afbeelding

Maar ja, rechts achter dit station ligt de rechter lus van het hondebot. De ruimte daarvoor was maar nèt genoeg. In de eerste versie was de hele lus opgebouwd uit Roco R1 bogen. Dat bleek voor een aantal grotere loks te krap. Soms liep er wel eens één uit de rails. In de tweede versie had ik ruimere bogen gelegd, maar nu lag er een linkse bocht direct achter een rechtse. De VT137 van Hobbytrain haalde dat niet. De motorwagen trok de bijwagen uit de rails. Uiteindelijk heb ik de twee tegenbogen vervangen door een stuk Roco flex, waardoor in het midden nog maar een heel flauwe boog met tegenboog ligt. Ook de VT137 loopt daar nu soepel door heen.
Dat kostte allemaal tijd, maar ik weet nu tenminste dat ook treinstellen hier allemaal doorheen kunnen.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

al met al toch nog steeds een project waarbij bij mij het water uit de mond druipt.

man waar haaaaal je het geduld vandaan. :lol:

geweldig mooi gemaakt tot zover.

had je tussendoor ook nog een schaalmodel gemaakt om één en ander uit te kunnen meten ? dit vertelde je om alles naar verhouding te kunnen maken.

betekend dat je dan wel een poosje uit de lucht geweest bent maar zeker niet hebt stilgezeten. :)


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Folkert van Wijk »

't word erg mooi, de sfeer in het station wordt goed getroffen.
Ben heel benieuwd naar de voltooiing.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Ik heb inderdaad een tijdje weinig aan de baan kunnen doen (gepensioneerden komen altijd tijd tekort; je kent dat ;) ). Dat kwam ook omdat ik mij een tijd lang het hoofd heb gebroken over de vraag hoe ik de ronde wanden in de bovenliggende stationshal wilde maken. In mijn bericht van 24 september 2017 heb ik die in de achterwand van de voorstudie voor de stationshal gebouwd. In het echt moeten ze groter worden. De straal van de ronding is 75mm. Dan past er precies 1/4 van een cirkel tussen twee pilaren. Ik dacht die te maken uit een oude maatbeker, die ik vast wel bij een kringloopwinkel zou kunnen vinden. Als ik daar een "ring" van 8cm hoog uit zou zagen, zou ik meteen het glas voor de loketten hebben en dat alleen met een geprinte tegelwand behoeven te beplakken, waarin ook de loketten en andere openingen uitgesneden zou kunnen worden. Helaas. Ik kon nergens een maatbeker met een loodrechte omtrek vinden. Ze lopen allemaal naar onderen een beetje taps toe.
Ik heb nu een andere oplossing. Uit een plaatje triplex heb ik een paar cirkels van 150mm gefreesd. Die heb ik vervolgens in vieren gezaagd. Twee van die kwart cirkels worden met dunne houten blokjes daartussen op elkaar gelijmd. Tegen de ronde rand wordt dan een wand van dun styreen geplakt, die op zijn beurt weer met een geprinte tegelwand worden beplakt.

Ik moet er steeds rekening mee houden in welke volgorde ik de onderdelen van het station moet maken, want anders kan ik ergens in de volgende fase niet meer bij, of kan iets niet meer goed worden gespoten of geverfd. Ook moeten bijna alle onderdelen demontabel blijven, om bij storingen nog bij alle sporen te kunnen en om periodiek het station stofvrij te maken.
Wat nu nog moet gebeuren is:
- 3D geprinte trappen tussen de traverse en de stationshal inkorten en voorlopig monteren;
- de trappen, traversen en de vloer en plafond stationshal spuiten/schilderen;
- drie liftschachten met (niet beweegbare) liften bouwen en twee daarvan door de vloer van de stationshal voeren, waarvoor een deel van de bedrading in het plafond moet worden verlegd;
- in de stationshal borstweringen rond de trapgaten plaatsen;
- rechte en gebogen wanden van de stationshal maken en voorlopig plaatsen; uitsparingen voor etalages, loketten e.d. maken;
- achter die uitsparingen interieurs van kaartverkoop, bagageafgifte, informatiebalie, etalages e.d. maken en voorzien van led verlichting;
- plafondverlichting stationshal aanbrengen;
- kaartcontrole voorzieningen maken en plaatsen, plus al het overige meubilair in de stationshal, zoals banken, telefooncellen, aankomst- en vertrekstaten, bewegwijzering;
- lichtseinen bouwen en installeren;
- ondersteunende stalen binten onder traversen plaatsen;
- 3D geprinte hekken langs rand traversen spuiten en plaatsen;
- voor perrons maken/plaatsen: kantoortje perronchef, banken, prullenbakken, kiosk, mechanische bestemmingsborden, borden met stationsnaam, aankomst- en vertrekstaten, bewegwijzering;
- tegelwanden voor alle wanden en zijkanten trappen, plus stationsnaam in tegelmotief ontwerpen en laten printen;
- geprinte tegelwanden aanbrengen
- tunnelwanden maken en schilderen en voorzien van bedrading en verlichting;
- alle verlichting aansluiten op voedingsleiding en centrale besturingseenheid;
- en alles waar ik nu nog niet aan heb gedacht.

Wanneer het klaar is? Geen flauw idee. Maar dat geeft ook niks. De weg is het doel en steeds als er weer een onderdeel is gelukt, is er weer een klein juichmomentje. En tussendoor schakel ik het licht in de perronhal in en laat een paar treinen door het station denderen.
En dat de stationschef Immerwach steeds in mijn nek hijgt......................ach, hij is maar 8mm groot :mrgreen:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

Hoi Ben,

ja dat is op zijn zachtst gezegd nog een hele berg werk.

en ja het lijkt mij logies dat dat een heleboel tijd zal gaan kosten met al de door jouw aangekaarte fijn knutselwerken.

wat me dan wel weer tegenvalt met al jouw gedreven finesses is de kreet een niet werkende lift :?: :?: :?: :?:

dat klopt eigenlijk niet bij jouw doel de perfecte verfijning.

maar evengoed zoals al eerder gezegd diep respect voor de wijze en uitvoering zoals jij dat aanpakt.

blijf je trouw volgen want tenslotte afkijken mag ook en we zijn nooit te oud om wat bij te kunnen leren.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

janiegein schreef:wat me dan wel weer tegenvalt met al jouw gedreven finesses is de kreet een niet werkende lift :?: :?: :?: :?:
Ik weet het Jan, ik wordt gemakzuchtig, moet ik toegeven :oops:
Maar om eerlijk te zijn: het maken van een werkende aandrijving betekent prutsen met motortjes, schakelingen en draadjes en dat trekt mij het minst. Bovendien; het station moet demontabel blijven en dat vergroot de moeilijkheidsfactor ook nog eens. Dus helaas; mijn Preisertjes zijn toch vooral aangewezen op de trap.................... :twisted:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

hoi Ben erg jammer dat je al zo,n hoop werk van je trappen hebt gemaakt.

kwam onderstaande link tegen en dacht dat kun jij vast ook wel in N maken.

https://youtu.be/CAIF0AUWpmw


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Fantastisch Jan, wat een creativiteit! :P :P
Maar of ik dat ook in N zou maken? Kweennie. Het lijkt me heel moeilijk en waar laat je de Preisertjes als ze eenmaal boven of beneden zijn? Ze slaan steeds zo hard met hun gezicht tegen de grond. :o

Deze jongens hebben dat anders opgelost. Daarin verzinken de reizigers alleen in de grond als ze eenmaal beneden zijn :roll: :
https://www.youtube.com/watch?v=qq-7sEj6mCA
(Kijk bij 0:30)

Ik denk dat ik het toch maar bij mijn trappen houd. Die roltrap met die ketting zie ik jou nog wel eens maken. Nu het met je auto's is gelukt........ 8-) .

Overigens dat het hier stil is betekent niet dat ik niet aan het bouwen ben. Ik heb de loketten, kiosk en Bierstube 1) in de hal al in ruwbouw klaar, maar ben nu eerst aan de liften bezig.
Daar ben ik met verschillende materialen aan het testen en het worden nu waarschijnlijk liftkooien en -schachten van styreen, waarbij de schachten aan de binnenkant met fijn gaas worden bekleed.

Ben

1) In periode II kwam je in stations ook melkbars tegen (echt waar!). Maar melk, ik weet het niet hoor. :roll: Ik heb eens een enquete onder de Preisertjes gehouden. 98% Sprak zich uit vóór een Bierstube, dus: exit melkbar.
Reactie van de Preisertjes: :Thumb
Laatst gewijzigd door Bjor op 03 apr 2021 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

oke Ben,

ik kwam dat tegen en dacht ineens aan jou omdat jij zo gigantisch mooi klein gedetailleerd dingetjes in elkaar weet te prutsen dat ik dit object ook eigenlijk wel iets voor jou zou hebben gedacht.

maar goed ik begrijp je overwegingen om het op de geplande manier voort te zetten.

overigens zou ik ook niet weten waar ze in de praktijk die preisertjes laten aan het begin en einde van de roltrap.

en nee ik zie mezelf dat niet gaan maken.

ben al jaren mijn hoofd aan het breken over het zelf kunnen maken van een vorm van kabelbaan maar dat blijft denk ik ook bij alleen maar de gedachtegang. heb tenslotte ook nog bergen klussen op, in, onder en op de baan die nog gerealiseerd moeten worden.

maar zoals je zegt wij zijn pensionada,s dus alle tijd van de wereld zo die tijd ons nog gegund is.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Er komen dus geen roltrappen, maar voor de slecht ter been zijnde Preisigers moeten er natuurlijk wel liften komen. Dat kostte me de afgelopen weken nogal wat hoofdbrekens en bovendien was ik druk met andere dingen. Maar tijdens een een paar verfrissende wandelingen, kwamen er ook praktische ideeën naar boven borrelen.
Ik ben begonnen met de liftkooien. Er moesten er drie komen, één voor elk perron.
De kooien heb ik uit een vel 0,5mm dik styreen gesneden. Het met de hand uitsnijden van drie precies gelijke wanden was een hele klus. Het precies uitsnijden van de raampjes lukte niet goed.
Daarom het styreen op een plaatje hout in de tafelfrees gespannen. De snijlijnen heb ik meegefreesd en daardoor kreeg ik drie precies gelijken wanden.

Afbeeldingliftkooi1 by Ben Jorna, on Flickr

Afbeeldingliftkooi5 by Ben Jorna, on Flickr

De uitgefreesde wanden moesten met een roterend koperborsteltje van braampjes worden ontdaan.

Afbeeldingliftkooi4 by Ben Jorna, on Flickr

Na de vouwlijnen ondiep ingekrast te hebben, heb ik die later met een fijn schroevendraaiertje verder V-vormig wat "uitgediept" zodat ik het wandje in drie vlakken kon vouwen. De vouwlijnen infrezen lukte niet. Ik ging er steeds doorheen, of het styreen scheurde bij het vouwen.

De liftkooien zijn 11 x 7 x 12 mm. De bodem en het plafond zijn van 1mm dik styreen. Het leek me wel leuk om licht in de liftkooien aan te brengen. In het dakje heb ik een gaatje van 1mm geboord en daar een van lakdraad voorzien ledje ingeplakt. Een dikke druppel Kristal Klear aan het plafond dient als plafonnière Op de lift zit een juk van I-binten, waaraan de hijs- en verlichtingkabels zitten.
De raampjes (2x6mm) zijn eveneens van Kristal Klear.
Hier wat foto's van één van de drie liftkooien:

Afbeeldingliftkooi6 by Ben Jorna, on Flickr

Afbeeldingliftkooi7 by Ben Jorna, on Flickr

Afbeeldingliftkooi8 by Ben Jorna, on Flickr

Afbeeldingliftkooi9 by Ben Jorna, on Flickr

De volgende fase is de bouw van vier liftschachten, die uit styreen profielen en 0,4mm gaas worden opgebouwd.

In de hal komen achter gebogen wanden loketten voor bagage afgifte, kaartjes, informatie en een krantenkiosk. Rechts komt de Bierstube. De ruimten hebben al hun ruwe vorm, maar de aankleding volgt nog.

Afbeelding

Afbeelding


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

kwijl kwijl kwijl,

Ben wat heb je dit weeeer fantastisch in elkaar gefröbeld het kan niet anders dan dat jij in jou werkbaar leven minstens fijn instrumentmaker of horlogemaker moet zijn geweest om dit op deze manier voor elkaar te boksen .

mooi mooi en nog eens giga mooi.

en ga je ons nu ook nog vertellen dat het de bedoeling is dat de liften ook als zo danig gaan bewegen ???

je bent en blijft een wondermens met het maken van zulks fijn gedetaieerde scenery.

nogmaals complimenten.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Hoi Jan,

Dank voor je lovende woorden, maar nee, als ik zulke werkzaamheden zou hebben verricht zou de lift zeker gaan bewegen, maar dat doet hij niet. Het worden statische modellen. Van fijn mechanica heb ik geen kaas gegeten. Ik heb wel over een aandrijving nagedacht, maar dit deel van de baan hangt 30cm boven mijn werkplek onder de baan, dus naar onderen kan geen aandrijving o.i.d. uitsteken en naar boven kan dat ook niet, want daar komt een kopstation. En vroegere pogingen om iets bewegends te maken leidden steeds tot niks.
Wel doe ik steeds meer ervaring op met mijn tafelfrees. Zonder dat gereedschap zou het allemaal een stuk moeilijker (maar niet onmogelijk) zijn om drie gelijke kooitjes te maken.

Verder is het een kwestie van veel geduld en rust. Ik merk wel dat als ik moe ben, ik mijn handen niet stil genoeg kan houden. Ik maak dan ook vaak malletjes en hulpconstructies om kleine onderdelen te kunnen frezen, vijlen of schilderen. Dat kost wel meer tijd, maar die heb ik dan weer genoeg.

En als dat dan klaar is, kunnen mijn vrouw en ik er met een lekker bakkie of glaasje erbij een tijdje rustig van genieten. :P

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Rem_Brand »

Wauw, ziet er goed uit zeg.

Goed gereedschap is echt het halve werk. Zonder dat kan je vaak veel minder secuur werken en op schaal zie je eventuele foutjes vele malen sneller als wanneer dat in 1:1 is.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Plaats reactie