Workshop Piko digitaal. Lees hier verder: viewtopic.php?f=43&t=12832

Duitse segmentenbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1077
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor » 02 jun 2018 16:37

Hij weet het nog niet, maar de altijd ijverige stationschef Immerwach hoeft niet langer twee trappen op om van perron 3 naar de stationshal te komen. Vanaf nu kan hij met de lift, nu de luchtbrug ook is opgeleverd:
Afbeelding

Afbeelding

De brug is opgebouwd uit 0,5mm styreen plaat en 0,2 mm strips en een 3D geprint hek dat ik bij Shapeways heb besteld. In 1:1 zou dat hek ca 2m hoog zijn. Prima voor de brug, want veilig voor suïcidale Preisertjes. :mrgreen:
In de hal ga ik dezelfde hekjes gebruiken, maar dan in de breedte gehalveerd, zodat er hekjes van ca 1m ontstaan.

Over de bouw van de lift zoals beloofd nog het volgende:

Liftschacht en -kooi zijn opgebouwd uit platen en strips van polystyreen. De liftkooi is opgebouwd uit 0,5 mm plaat en de schacht bestaat uit 2 mm. haakse strips op de hoeken met daartussen horizontale spanten van 0,5 mm. dik en de kruisspanten van 0,2mm. strips. Het gaas is 0,3 mm. dik en heeft een maaswijdte van ca. 0,5 mm. Alles is gelijmd met Olba industriële lijm. De verbindingen zijn daardoor niet meer los te krijgen als de lijm is uitgehard. Het is cyanoacrylaat, maar verbindingen laten zich nog enkele seconden na het aanbrengen corrigeren.

Ik heb eerst de kooien gemaakt. Op basis daarvan heb ik de maat van de schacht bepaald. Het ontwerp heb ik gemaakt door de profielen uit te leggen op millimeterpapier, waarop ondersteboven breed plakband is geplakt. Daardoor blijven de onderdelen tijdens de montage gefixeerd en kan er niks verschuiven. Alles is opgebouwd met stripjes styreen, die één voor één werden uitgericht op het millimeterpapier en dan aan elkaar gelijmd.

De volgorde van de bouw luistert heel nauw. Als de schacht in elkaar zit, kun je niet meer bij de liftkooi komen, dus was de volgorde als volgt:
– het eerste onderdeel was een ladderbaan, bestaande uit twee “H” profielen die met “U” profieltjes en platte strips met elkaar werden verbonden en waartussen zich het contragewicht op en neer kan bewegen. Op dit contragewicht is aan de bovenzijde een U-vormig stuk 0,25 mm verenstaal gelijmd dat dienst doet als dubbele hijskabel;
– In de buitenste holten van de H profielen werden twee 0,5 mm messing staafjes gelijmd, voor de voeding van de verlichting.
– daarna werden de linkerzijde en de achterzijde samengebouwd uit styreestrips met daarachter dun gaas;
– vervolgens werden voor- en rechterzijde samengebouwd;
– in het midden van beide zijkanten werd een U profiel gelijmd, dat als geleider van de lift dient;
– in de rechterzijkant werd een bodemplaatje gelijmd, waarin aan de achterkant twee 0,5 mm gaatjes werden geboord;
– voor de bovenzijde van de schacht werd een plaatje styreen voorzien van drie doorvoergaten voor een hijskabel uit 0,25 mm verenstaal en twee lakdraden voor de verlichting van de kooi gemaakt.

Daarna zijn de delen met gaas met afplaktape afgedekt, waarmee ook een deel van het styreen werd afgedekt. De onderdelen werden met alcohol ontvet en met de airbrush gespoten. Eerst een laag primer en daarna IDF groen van Vallejo.
Na het verwijderen van de afplaktape zijn de styreendelen die daaronder hadden gezeten met een heel fijne penseel geschilderd.
Omdat ik niet door het gaas kon spuiten om daarachter lopende strips groen te maken, schemeren die hier en daar wit tussen de mazen van het gaas door.
Dat ga ik bij de volgende twee liftschachten anders doen. Daarbij zal ik eerst de styreendelen in één keer groen spuiten en daarna pas het gaas vastlijmen.

Het bleek dat de Evergreen hoekprofielen niet precies haaks waren. De zijkant en de achterkant maakten geen hoek van 90 graden, maar van ongeveer 85 graden. Door de twee delen op de rand van een haaks blokje hout te drukken en met een föhn te verwarmen, kon ik de beide zijden haaks op elkaar krijgen.

Nadat alle bevestigingspunten van verf waren ontdaan, is de liftkooi tegen de geleider aan de linkerzijde gelijmd, werd de ladderbaan tegen de achterwand geplaatst, waarbij de messing bedrading aan de onder- en bovenzijde uit de liftschacht steken en zijn de linker- en achterzijde aan de rechter- en voorzijde gelijmd.
Tenslotte is het plafond aan de bovenzijde vastgelijmd. De lakdraden die van de kooi komen, moesten toen nog aan de messing draden van de ladderbaan worden bevestigd. Solderen ging niet meer, omdat de bovenzijde van de schacht dan de kans loopt te smelten. Daarom heb ik het lakdraad kaalgebrand en om de uiteinden van de messing draden gedraaid en gefixeerd met zilverlijm.
Er staat geen trekspanning op de draden, dus dat mag geen probleem oplveren. .
Bij de volgende liften zal ik wel de lakdraden vóór montage eerst aan de messing draden solderen.

Tenslotte steken de messingdraden door het perron heen. Onder het perron maak ik van messing buis twee contrastekers, waar de voedingsdraden aan worden gesoldeerd.

Maar dat zal nog even moeten wachten. Het jaren 20 huis staat te wachten op de voortgang van de bouw. Daar ga ik de komende weken bij goed weer in de tuin lekker aan prutsen…...

Ben


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 824
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Zoetermeer

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door mikey » 02 jun 2018 17:51

Dat is een mooie lift geworden Ben! Het contragewicht is een mooi detail.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl (terug in Delft)
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier

Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 519
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Nico Essers » 02 jun 2018 20:30

Die liftschacht en kooi zijn echt mooi gemaakt. Ongelooflijk gedetailleerd voor zelfbouw. Knap knutselwerk Ben.


Vriendelijke groetjes Nico

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.8 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2


Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Arnold1978 » 03 jun 2018 00:19

Ziet er netjes uit!

Mvg

Arnold



Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 1733
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein » 03 jun 2018 18:18

Ben,

ik blijf je maar complimenteren want dit is weer zo,n fraai stukje noeste handenarbeid welke volgens mijn bescheiden mening niemand hier op het forum je nadoet. Top Top Top. Sorry Kees ,maar ik denk dat Ben iets meer gedetailleerder is. :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1077
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor » 03 jun 2018 19:27

Jan,

Nou Jan, hier en op beurzen die ik staaltjes modelbouw waar ik mezelf nog niet in staat acht, maar dank voor het compliment. In de afgelopen jaren heb ik veel van collega modelbouwers mogen afkijken en als ik zie wat bijvoorbeeld (zonder alle overigen tekort te willen doen) Jesse hier de afgelopen jaren heeft gebouwd en wat de mannen van Mitropa allemaal voor elkaar krijgen, dan heb ik nog een lange weg te gaan. Maar het is leuk om dingen te proberen. Denk maar niet dat ik een lege prullenmand heb. Menig probeerseltje is daar al in beland :roll: .

@ Arnold, Mike, Nico,
Ook mijn dank. Het is leuk dit soort dingen te maken. Naast het station heb ik nog een aardig lijstje met ideeën. Meer dan ik tijd heb, vrees ik..... :mrgreen:

Ben


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1077
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor » 27 nov 2018 17:45

Er zijn al weer bijna 6 maanden voorbij! Wat vliegt de tijd. :mrgreen:
Maar we hebben niet stil gezeten. In de stationshal zijn de pilaren op hun plaats gezet en de skeletten van de kiosken zijn van wanden voorzien. Nu de inrichting nog.

Afbeelding

De wanden moeten uiteraard worden voorzien van tegels. Ik had bedacht dat het voor een strak resultaat goed zou zijn om de objecten die aan de wand hangen, aanplakbiljetten, vertrekstaten, aanwijzingen e.d. met de wand mee te printen. En de opschriften wilde ik weergeven in het vooroorlogse lettertype Tannenberg Normal, een z.g. Frakturschrift. Dat is als font niet vrij verkrijgbaar, dus dat werd knippen en plakken. Het verzamelen van alle objecten en maken van teksten en het bepalen van de juiste plaats was een klus van weken. Op Internet zocht ik voorbeelden uit de dertiger jaren. Pas toen realiseerde ik me hoeveel informatie er in die tijd al in een station was te vinden.
Maar uiteindelijk is het gelukt. Alle wanden, borden en naamschilden e.d. heb ik in Libre Office Draw getekend, opgeslagen als pdf file en bij een printschop laten printen op 120 grams papier en laten lamineren.
Dit is het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

De tegelzetter kan aan de slag :D

Ben


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 1733
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein » 28 nov 2018 10:58

wat moet ik aan mijn reeds gegeven complimenten nog toevoegen.

dit bijzondere printwerk ziet er weer zeer professioneel uit en ben benieuwd hoe dat er uit zal zien als dit allemaal weer op zijn plaats is gepriegeld.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 1077
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor » 28 nov 2018 11:24

Jan,

Ja, dat op zijn plaats priegelen is nog even een dingetje. Want de wanden zijn met PE gelamineerde vellen papier. En PE (polyetheen) laat zich moeilijk lijmen.

Ben


Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 1733
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein » 18 dec 2018 12:31

Hoi Ben,

wil het plaatsen van jouw vellen muurdecoratie al een beetje lukken???

jij had er over dat dat spul lastig te plakken is.

zou het een optie wezen om daar de spuitlijm van Action voor te gebruiken???

ben benieuwd naar de resultaten ;)


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Plaats reactie