N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu za jan 19, 2019 10:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 215 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Duitse segmentenbaan
BerichtGeplaatst: di dec 18, 2018 16:21 

Hoi Jan,

Ik ben er druk mee bezig, maar het is veel (leuk!) werk. Ik heb gemerkt dat ik met Pattex 100% lijm en secondenlijm hetzelfde resultaat bereik. Ik maak de achterkant eerst met grof schuurpapier wat ruw. Daarna kan ik het op hout en styreen plakken en dat zit het ook stevig vast, maar als je een stevig kracht zet, dan springt het er uiteindelijk vanaf. Nu hoeft het niet te bewegen, dus de kans is groot dat het goed blijft zitten.
Het voordeel van gelamineerd papier is dat de plasticlaag aan de voor- en achterkant sterk en flexibel is. Het kreukt en scheurt niet en laat zich prima snijden.
Bovendien zijn er stukken die ik aan beide uiteinden gewoon met breed plakband vast kan plakken op hout. Dat blijft heel goed zitten en als de tape na jaren toch loslaat, kan ik het gewoon opnieuw vastplakken.
Andere stukken die wegvallen achter een andere wand kan ik haaks omvouwen en met twee kleine schroefjes in een houten blokje vastzetten.

Ik ben dan ook heel blij met mijn blokkendoos. Nee, niet zo een:
https://f.jwwb.nl/public/i/w/c/temp-vqu ... d818db.jpg

maar zo een:
https://img.tweedehands.nl/f/normal/303 ... wielen.jpg

Die vond ik voor een paar Euro in een kringloopwinkel (geen scenerybouwer kan zonder!) en het beukenhout is ideaal om te gebruiken als bevestigingssteun voor allerlei objecten en je kunt er prima in boren en frezen. Het splijt niet, splintert niet en heeft allerlei handige vormen. Sinds mijn kleutertijd niet meer zo blij geweest met mijn blokkendoos :P

Nu had ik bedacht dat ik de kopwanden van de stationshal rond wilde maken. Ik heb lang gezocht naar twee halfronde wanden met een straal van ca 8xm. Uiteindelijk bleek ik een neef met een groothandel in installatietechniek te hebben en die verkoopt prachtige PVC rioolbuizen en -moffen. En zo'n mof past precies.

Dat het nog niet klaar is, komt omdat ik 3 uitgangen van bagageliften in de kopwanden van de perrons heb gemaakt. Daar moeten deuren in en uiteraard licht. De liften zelf zie je niet. Die staan achter de kopwanden.

De liftportalen:
Afbeelding

In de hal komen twee wanden met etalages met kleding, fietsen, radio's e.d. Die etalages heb ik uit hout gefreesd en ook daar maak ik verlichting in.
De ruwbouw van de etalages. De totale ruimte wordt in drie gelijke delen verdeeld.
Afbeelding

Er dan zijn er nog de drie ronde kiosken die je ook in mockup ziet op pagina 14. Die ben ik meteen aan het inrichten en bevestigen. En ook daar komt verlichting in.
Afbeelding

Zodra e.e.a. op zijn plaats staat, volgens er nog wat foto's en een beschrijving van de constructie.

Maar nu eerst een paar nieuwe freesjes kopen. Ze zijn tot op de draad versleten.... :mrgreen:

Ben

Laatst bijgewerkt door Bjor op wo dec 19, 2018 10:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 18, 2018 18:04 

Ben,
Beukenhout is lekker hard, daar willen de freesjes wel op sneuvelen.
Leuk idee trouwens.

Project Nieuw Neuffen | Fleischmann Picolo | Dinamo | iTrain

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 18, 2018 19:31 

Hoi Ben,

Dat valt alleszins mee; ik doe maanden met een frees en ik kan zeggen dat ik aardig wat meters heb weggefreesd. Ik heb wel altijd een klein voorraadje in huis.

Ben

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 19, 2018 11:41 

Ben,

je geeft meer dan alleen maar antwoord op mijn vraag of het plaatsen van de gelamineerde bekleding lukt.

een compleet verslag over hoe je het e.e.a. in gedachte hebt en tot uitvoer probeert te brengen uitgebreid met het het hoe en waarom.

beaamd voor de zoveelste keer jouw doel om een perfect plaatje af te leveren.

verdiend wederom respect en bewondering.

ik blijf je met belangstelling volgen, dank je wel.

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 19, 2018 11:54 

Jan,

Ik heb het hoe en wat even beschreven. Misschien hebben anderen er ook nog iets aan.
Zoals je ziet kost het veel tijd, maar ik overhaast het niet. Desondanks heb ik nogal wat stukjes hout en muurbekleding in de prullenbak moeten kieperen.
"2x Meten en 1x zagen" zei mijn wijze vader altijd. Maar ja, ik zal eens naar mijn vader luisteren................... :mrgreen:

Ben

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 31, 2018 16:53 

ja ja als je je vader nog hebt verdiend dat zeker als aanbeveling maaaaar,

mocht je niet meer in het gelukkige bezit van een vader zijn dan weet ik zeker dat er van bovenaf met je meegekeken wordt en je wordt ingeseind wanneer je de fout in gaat :)

het blijft echter een feit dat het JOUW handen zijn die het maken en dat blijft knap.

we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 31, 2018 17:30 

Langzamerhand vinden steeds meer tegelwanden hun plek. Het bepalen wat vastgeplakt moet worden en wat demontabel moet blijven vergt nogal wat tijd. Van de eerste twee kiosken zijn de gaten in de wanden voor de loketten gemaakt.

In de eerste kiosk bevinden zich de bagageafgifte en de loketten.

Afbeelding

In de tweede een kranten- en rookwaren kiosk en Inlichtingenbalie

Afbeelding

In de derde kiosk is een Bierstube gevestigd, maar die is nog niet open :evil:

Tussen de tweede en derde kiosk is de doorgang naar de gangen die naar het hooggelegen station leiden en naar de uitgang op straatniveau.

Afbeelding

Tenslotte zijn de uiteinden van de hal begrensd door een rondlopende muur. Op de voorgrond het trapgat voor de trap naar de traverse van waaraf de sporen bereikbaar zijn.

Afbeelding

De rest van dit jaar wordt er niet meer gebouwd ( :x ). Rest mij daarom niets anders dan iedereen een heel Gelukkig en voorspoedig modelspoorjaar 2019 te wensen.

Ben

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 31, 2018 18:01 

Ben;
Wederom mooie plaatjes van de kiosken met fraaie details.
Ja het lijkt mij logies dat dit de nodige tijd en veel denkwerk kost.
Desalniettemin weer dikke complimenten en ja natuurlijk ook jij met jouw familie de beste wensen voor 2019.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 01, 2019 10:54 

Ben,
Zet je wel een hek om dat gat zodat de preisers er niet perongeluk invallen. :roll:
Ziet er mooi uit met die ronde wand.

Project Nieuw Neuffen | Fleischmann Picolo | Dinamo | iTrain

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 01, 2019 17:08 

Dag Ben,

Ja, er moet inderdaad nog een stevige borstwering omheen en tijdens de bouw eigenlijk een bouwhek, maar het project staat onder enorme financiële- en tijdsdruk en ik heb laag ingeschreven, dus ik moet ergens op de kosten besparen. :mrgreen: :mrgreen:

Ik heb wel een bouwinspecteur in een doosje liggen, maar dat laat ik nog maar even dicht :twisted: .

Rest me jullie een heel gelukkig en voorspoedig 2019 te wensen.

Ben

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 215 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur