Duitse segmentenbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

janiegein

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein » 14 nov 2019 12:19

ja dan zullen de heren en of dames uit de Preiser familie die vallen onder de kreet grondverzet weer aan de bak mogen.

betekend ook dat jij als projectleider toch beter eerst een te doen lijstje moet maken om in de juiste volgorde de grondploeg hun werk te kunnen laten doen.

ik weet het, ik kamp al een tijdje met hetzelfde probleem, dat heet oud worden en daarmee verstrooid :lol:

gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Onderwerp starter
Bjor

Bericht door Bjor » 14 nov 2019 13:10

Het voordeel is dat er geen PFAS in mijn baan zit. De grondwerkers kunnen bij mij zó aan de slag. :mrgreen:

Ben

Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

janiegein

Bericht door janiegein » 14 nov 2019 13:17

PFAS????

Ben even niet bij de les. Help even?

gr jan

we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Ronald2016
Contacteer:

Bericht door Ronald2016 » 14 nov 2019 14:16

Niet alleen het stikstofbesluit dreigt de bouwsector plat te leggen. Ook de afgelopen juli ingestelde regels voor PFAS, chemische stoffen die in heel het land in de grond voorkomen, spelen bouwprojecten parten. De regels zijn zo streng, dat bijna nergens meer grond verplaatst mag worden.

https://www.ad.nl/binnenland/waarom-gif ... ~af76e8be/

Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

geertvt

Bericht door geertvt » 14 nov 2019 14:53

Bjor schreef:
13 nov 2019 22:45
Geert,

Dat is water met een druppeltje afwasmiddel erin. Dat breekt de oppervlaktespanning van het water, waardoor het niet als een druppeltje bovenop de ballast blijft liggen, maar er direct in trekt. Eén druppeltje afwasmiddel op een flesje water is genoeg, anders maak je sop :shock: :shock:.

Ben
Thanks! Helemaal duidelijk nu.

janiegein

Bericht door janiegein » 14 nov 2019 15:12

Ronald2016

dit art had ik even gemist. waarschijnlijk omdat dit niet interessant leek.

dank je wel voor uitleg en inderdaad daar hebben we op de baan gelukkig niks mee van doen.

gr jan

Onderwerp starter
Bjor

Bericht door Bjor » 16 jan 2020 22:24

Dat het de afgelopen twee maanden in dit draadje stil was, wil niet zeggen dat dat bij mij op zolder ook zo was. Integendeel. Er werd ballast gestort, een weg en moestuinen aangelegd, voor een hooggelegen huis moest een kloeke wand van natuursteen worden aangelegd en werkploegen op het gebied van de aanleg van bovenbouw gingen aan de slag met de leggen van de sporen in het goederenstation Maxwitz, onderdeel van het station van het pitoreske dorpje Maxwitz, alwaar ook de bouw van een gasfabriek(je) is gepland. Onder het terrein van de toekomstige gasfabriek werd een tunnel gegraven en de wanden zijn reeds deels bekleed met natuursteen.

Slenterend langs de werkzaamheden, struikelend over losse bielzen, spoorstaven en hopen zand, heb ik de volgende foto's gemaakt:

In een stuk XPS, of EPS, dat weet ik nooit, eerst voegen ingekrast. Om dat een beetje strak te krijgen kon ik een mooi passend hulpstukje van Lego maken. Een trap voor het ondergrondse station met een foutje kon nu mooi worden verbouwd tot een opgang naar het woonblok:
Afbeelding

Best een leuk muurtje geworden. Ik had ooit een voorraadje steunberen gemaakt, die nu goed van pas kwamen:
Afbeelding

Op de foto's van oktober 2015 was de brug te zien die de verbinding vormt tussen het ondergrondse station (Thysfeld-Tief) en het station van het dorpje Maxwitz: viewtopic.php?f=14&t=8057#p147926

Op de "brug" had ik moestuinen gepland naast een smal weggetje. De percelen zijn uitgezet, maar de tuinen zijn nog maagdelijk:

Afbeelding

...en naar de andere kant, kijkend in de tunnelmond:
Afbeelding

Eén huurder heeft zijn schuurtje al geplaatst en blijkbaar al wat groente ingezaaid...................
Afbeelding
De vervallen wagon naast de moestuinen wordt sporadisch gebruikt door een rondtrekkende los werkman die er af en toe slaapt. Het oude wagonnetje zal in toenemende mate overwoekerd raken.

Op het lang braakliggende terrein naast station Maxwitz was het goederenstation met dezelfde naam gepland. Net voor de Kerst begonnen de voorbereidingen voor het leggen van de sporen. De eerste fase is net afgerond:
Afbeelding

Aan de overzijde is het korte kolen losspoor van de gasfabriek zichtbaar.

Afbeelding

De sporen zijn al deels voorzien van een roestkleur en worden binnenkort aangesloten, zodat er proefgereden kan worden. Het goederenstation biedt plaats aan redelijk lange goederentreinen. Het loodsje is een restant uit de rommelbak en wordt binnenkort door iets beters vervangen. De verdere aankleding moet wachten tot het gedeelte daarachter van landschap is voorzien.

Op de onlangs gehouden Modelspoordagen in Rijswijk heb ik wat mooie foliage, vlokken en planten en struiken gekocht, waarmee ik eerst vooral de moestuinen en omgeving wil aankleden.

Ik doe weer voort......

piksov

Bericht door piksov » 16 jan 2020 23:01

Hi,

hoe gebruik je dat lego hulpstukje precies, ik denk dat je het over het schuim verplaats, en dan met een schroevendraaiertje gelijk de horizontale voegen krast?

Hoe doe je dan verticale voegen?

Guus

Onderwerp starter
Bjor

Bericht door Bjor » 16 jan 2020 23:25

Hoi Guus,

De horizontale voegen heb ik langs een stalen liniaal getrokken. Daar hield ik een latje boven om de afstand tot de vorige voeg steeds zo gelijk mogelijk te houden.
Het hulpstukje was juist voor de vertikale voegen. De lengte van een steen is gelijk aan de afstand tussen het rode en het blauwe plaatje.
Het was puur toeval dat het hulpstukje heel nauwkeurig om het stukje XPS schuim paste. Anders had ik het hulpstuk van hout gemaakt.

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 25 feb 2020 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.

janiegein

Bericht door janiegein » 17 jan 2020 09:45

en zo vullen wij pensionados onze uren met frunniken :lol:

maar evengoed weer een fraai stuk ontwerp om verder met de nodige details te verfraaien.

goed bezig Ben.

gr jan

Plaats reactie