Duitse segmentenbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

:D :D juist daarom, ik dacht het is om de hoek zeg je dus verzend technisch fluitje van twee cent. :mrgreen:

maar heb jij ook een buitengaan verbod?? bouwmarkten zijn volgens mij gewoon open voor publiek.dan denk ik simpel gezegd wat let je.

ik mag gelukkig ook gewoon gaan en staan waar ik wil alleen goed oppassen en afstand houden.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Jan,

Wij zorgen voor een "kwetsbare oudere" dus we nemen geen enkel risico. XPS is gelukkig geen eerste levensbehoefte :D

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

sorry dat wist ik niet en natuurlijk heb je gelijk.

geen risico nemen want veiligheid gaat voorop en natuurlijk moet je dat als eerste koesteren. :D


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Vandaag had ik zin eens wat kleur aan de baan toe te voegen. Een verzameling schuim met rails gaat snel vervelen, dus heb ik de tunnelportalen eens vormgegeven. Uit een paar blokjes XPS de tunnelvorm uitgezaagd, aan de buitenkant wat stukjes uitgebroken en in de primer gezet.
Daarna een donkergrijze basislaag aangebracht en toen die vrijwel droog was, een wash met verdunde, lichtgrijze verf.
Om die snel te drogen heb ik er met mijn airbrush koude lucht overheen geblazen. Dat geeft een mooi effect; de luchtstroom blaast de lichtgrijze verf deels weg en er ontstaat een natuurgetrouw patroon van lichtere en donkere stukken rots.
Daarna op de delen waar planten kunnen groeien wat bruin Minitec poeder aangebracht en het geheel bekleed met fijne grasvlokjes, kleine struikjes en foliage.
De portalen in de primer gezet en de stenen in diverse tinten (grijs, mosgroen, oker en bruin) geverfd.
Alles met Vallejo acryl verf.
En dit is het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Folkert van Wijk »

Zo, die zijn mooi geworden!


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Nico Essers »

Dat is heel goed gelukt Ben. De portalen zien zo aangekleed er heel fraai uit


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3014
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Ron »

De portalen zien er geweldig uit.
Mooie kleuren en het doet het goed met het groen.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Dank voor jullie reacties. Ik heb vooraf veel voorbeeldfoto's bekeken en wat daarbij opvalt is dat tunnelportalen en steunmuren lang niet altijd alleen maar grijs zijn. Sommigen zijn zelfs ronduit "bont" gekleurd.
In een Miba (Spezial 107) las ik dat als je grijs gebruikt, je dit vooral niet moet mengen uit zwart en wit, maar juist door bijv. rood, geel en blauw. Vaak meng ik er ook een klein beetje oker doorheen. Op die manier werkt het grijs minder "vlak" en lijkt het veel meer op natuursteen of beton.
Ook het aanbrengen van meerdere lagen en "nat in nat" werken, levert een levendiger resultaat op dan het opbrengen van één enkele kleur.
Ik heb me hier lekker op uit kunnen leven :D :D

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 08 jan 2022 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

en hieruit blijkt duidelijk dat je meeeer kunt dan alleen "maar" detailverwerking in stationshallen :lol:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Ben,

De tunnelportalen zijn realistisch je hebt zelfs aan de binnen kant gedacht met die kalk strepen en alg aanslag .
Maar ook het groen aan de buiten kant mag er wezen.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

De twee verhoogde sporen die uit de tunnel komen leiden via een kleine brug over een landweg en het laaggelegen spoor naar de toekomstige helix.
De kleine brug:
Afbeelding

De grote brug bestaat uit twee Arnold vakwerk bruggen. Er is genoeg doorrijhoogte:
Afbeelding[/url]

De landhoofden staan nog los en de opleggingen moet ik nog maken, maar het levert een mooi plaatje op:
Afbeelding

Gezicht vanaf het plateau waar de gasfabriek moet komen:
Afbeelding

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Michiel »

Die spiegel had me even misleid! :D

Mooie composite van lijnen. Erg leuk!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Folkert van Wijk »

Mooie bruggenhoofden ook!
Zelf gemaakt?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Alle muren en landhoofden zijn van XPS gemaakt. Daardoor blijft de scenery erg licht. En dat is belangrijk, omdat ik dit segment in zijn geheel omhoog moet kunnen klappen om bij de bedrading te kunnen. Zie:
viewtopic.php?f=14&t=8057&start=20#p157046

Bovendien is het makkelijk te bewerken. De voegen zijn met frees en "Lego hulpstukken" ingekrast.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Er is wat tijd overheen gegaan sinds het vorige bericht, maar de zorg voor een ziek familielid (geen Corona gelukkig) maakte dat mijn aanwezigheid elders werd vereist. Gelukkig gaat het inmiddels beter en heb ik in de afgelopen 2 maanden wel wat kunnen doen.

Na de werkzaamheden aan de helling was het tijd de perrons aan te leggen. Wegens ruimtegebrek heb ik gekozen voor de in periode II nog ruimschoots voorkomende lage perrons van aangestampte aarde. Die heb ik gemaakt van strookjes ondervloer, waar ik met een bolkopfreesje een aflopende kant aan maakte. De perrons heb ik bestrooid met het hele fijne split van Minitec. Dat laat zich met verdunde boekbinderslijm en met een paletmes prima glad afwerken. Het oppervlak is na twee of drie behandelingen mooi glad en gelijk. en meteen "op kleur".
Afbeelding

Na de bouw van de perrons moesten de bedrading en de wisselaandrijvingen van het goederenstation worden aangelegd. Dat zijn ruim 100 verbindingen. Gelukkig kon ik comfortabel achter de opgeklapte baan zitten tijdens het bedraden:
Afbeelding

Afbeelding

Nog even een overzicht over de hele baan. Links het ondergrondse station, achterin het schaduwstation(netje) waar de helix overheen komt en rechts het personen- en goederenstation "Maxwitz"
Afbeelding

Nu nog de schakelaars van het goederenstation afmonteren op het bedieningspaneel, proefrijden en dan gaan mijn vrouw en ik ons weer een paar maanden wijden aan onze jaren 20 arbeiderswoninkje. Daar hebben we ook weer zin in :-)

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

dat ziet er weer behoorlijk degelijk en indrukwekkend uit.

noeste huisvlijt lijkt het mij.

overzicht van hele baan geeft ook genoeg info hoe alles globaal is opgebouwd.

complimenten en wachten nieuwsgierig op het vervolg nadat je/jullie weer uitgeprutst zijn aan jullie ook al zo mooie arbeiders woning.

succes en tot ?????


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door BenQ »

Ben,
Gefeliciteerd met je 66e verjaardag.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Dank Ben,

Ondanks de zomerse warmte hebben mijn vrouw en ik een aardige stap voorwaarts gezet met ons jaren '20 huis. Zie:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 0#p1038158
De schilder (mijn vrouw) gaat een dezer dagen aan de slag....

Ik heb inmiddels het werk aan de baan hervat met het nauwkeurig aansluiten van de brug op de helling.
De brug met één landhoofd is verwijderbaar, omdat hij precies over de scheiding van twee segmenten loopt.

Ook ben ik mijn baan aan het vergroenen. Nee, niet in het kader van de energietransitie, maar gewoon met grasjes van Woodland en zo ;)
Foto's volgen binnenkort.

Voor mijn verjaardag heb ik een financiële bijdrage gekregen voor de omruil van mijn Proxxon MF70 voor een CNC versie van dezelfde machine. Daarmee kan ik veel objecten die ik voor mijn baan en ons poppenhuis maak computergestuurd maken en daarbij zijn dan ook ronde objecten en onderdelen met schuine kanten mogelijk. Als dat lukt, verschijnen daar in de toekomst wel fotootjes van.

En nu morgen weer naar zolder...................... :P

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

Hoi Ben,

Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag. 66 klinkt voor mij al als lang geleden want toen kon ik de wereld nog verbouwen, kom nu niet meer verder dan 1 spa steek in de grond want dan zit ik al zonder lucht dus er kan veeel veranderen in 8 jaar.

De verbouwing die noodzakelijk in onze achtertuin moet plaats vinden na het leeghalen van mijn kolvijver moet ik helaas door de gezondheid uit handen geven en zullen mijn kids dit ter hand nemen. Daarmee komt voor mij de gelegenheid om toch met mijn andere hobby (treintjes) bezig te blijven zijn.
Als jij je nieuwe draaibank hebt kunnen we weer van allerhande mooie fijngedetailleerde zaken genieten.
T. is nog een klein half uurtje te gaan en dan is deze dag ook weer om.

Ik pak nog even een gele rakker en zeg proost op het nieuwe jaar.

Uiteraard ook de felicitaties voor jouw dierbaren.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Langzaam, heel langzaam begint er een beetje sfeer op de baan te komen. De achterkant van het grootste segment kan van aankleding worden voorzien, voordat de bouw van de helix op het aangrenzende segment begint.
Het is nog lang niet klaar, maar nu toch maar een indruk van de huidige stand van zaken:

Afbeelding

Afbeelding
De grote muurdelen zijn nog niet helemaal klaar. Ze moeten wat donkerder, zoals de middelste twee en de scheiding tussen de kleuren moet vager.
En de buitenste moeten ook nog wat worden verweerd, want bovenop die muur komt later de gasfabriek te staan met daarvoor een kolenbunker.

Afbeelding

Afbeelding

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

In de afgelopen maand de muren verder afgemaakt en een oprit gemaakt naar de helix, die hier komt:
Afbeelding

De koppeling tussen oprit en helix heb ik gemaakt met een scharnier met losse pen. Als ik de pen er uit trek, kan ik de helix van de baan tillen en kan ik de onderliggende sporen schoonmaken of reparaties uitvoeren.
Linksboven komt de koppeling met het hooggelegen station, ook met een scharnier.

De helix staat op een 80cm diep deel van de baan. Gelukkig hoeft ik niet uren met gestrekte armen aan de helix te werken, maar nu kan ik hem in de naastgelegen ruimte zetten en er op mijn gemak aan werken:
Afbeelding

Op het segment rechts naast de helix heb ik een paar lantaarns geplaatst en de muren nog wat donkergrijze wash gegeven.
Afbeelding

In de muur zit een doorlaat voor leidingen naar een toren waarin kolen naar de hoger geplaatste kameroven van de gasfabriek worden getransporteerd. Die toren bestaat nog niet.
Afbeelding

Afbeelding

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door traiNiac »

Prachtig die laatste foto Ben!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

Ik vind een helix maar een duf ding. Vaak is het een gesloten doos waarin een trein (soms onzichtbaar) omhoog en omlaag rijdt. Hij staat ook meestal vreselijk in de weg, vooral, als ik hem - zoals op mijn baan - bovenop drie segmenten moet zetten.
Ik moest voor dit probleem meerdere oplossingen bedenken:
- de helix moest op ca 6cm hoogte beginnen, zodat treinen er onderdoor konden rijden;
- er moest een hoogteverschil van 20 cm worden overbrugd, maar de sporen op de "begane grond" moest ik kunnen bereiken bij ontsporingen en voor een schoonmaakbeurt;
- Voor groter onderhoud moest de helix afneembaar blijven;
- het zou leuk zijn als er ook iets van de treinen te zien zou zijn en de helix ook op de begane grond nog wat ruimte zou bieden voor sporen en scenery.

Na wat probeersels, is het dit geworden:
- het begin van de helix staat bovenaan een Woodland helling van XPS met een standaard stijging van 3%;
- de helix staat in een rechthoekig frame van 135 x 55cm, gemaakt van 3mm aluminium hoeklijnen, die met bouten aan elkaar zitten;
- het eind van het hondebot van de hoofdbaan is onder de helix voor 50% zichtbaar gebleven;
- om ontsporingen te kunnen verhelpen heb ik op het eerste niveau het spoor buiten de helix gevoerd, waar hij over een talud en een boogbrug over de lus van het hondebot en een weg loopt. Het frame en de helix worden aan het zicht onttrokken door een verticale achtergrond met een rotswand met daaronder een glooiende helling die afloopt naar het hondebot spoor en het viadukt;
- dit externe deel is links en recht met scharnieren aan het tracé van de helix verbonden en is snel los te halen en te verwijderen;
- het tweede niveau blijft binnen de helix, maar het spoor wordt deels zichtbaar door een galerij met open arcademuur; ook dit spoordeel is uitneembaar door het loshalen van twee scharnieren.

Maar een plaatje zegt meer dat deze berg woorden:
Afbeelding

Er komt nu dus nog 1,5 winding bovenop.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door janiegein »

Hoi Ben,

ik zie dat je de de periode welke je gebruikt hebt om samen met jouw vrouw aan het mini huisinrichtingsproject weer hebt afgesloten en je je weer op jouw baan hebt gestort om ons weer te verblijden met allerhande ingenieuze knutsel toestanden waarmee je weer onze ogen probeert uit te steken.

het wordt zo langzamerhand ook wel tijd om de nodige kwijlbakjes rond jouw baan te gaan neerhangen want als ik draadje zo terugkijk zitten er verdomd mooi plaatjes tussen die mij het kwijl uit de bek doen druipen.

knap werk gemaakt van dat wat je klaar hebt maar nog knapper wat er lijkt aan te komen.

we gaan weer in de volgstand.

een dikke :Thumb verdiend.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duitse segmentenbaan

Bericht door Bjor »

:lol: :lol: Nee hoor Jan, ik probeer niemand de ogen uit te steken. Ik heb alleen geprobeerd om "outside the helix" te denken en die nu eens niet als een "black box" te bouwen. Misschien breng ik daarmee ook anderen op ideeën waar ze iets mee kunnen.

Maar bedankt voor je lovende woorden. Die zijn voor mij weer een stimulans. We kunnen nu toch nergens heen dankzij dat @*&$# virus. :roll:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie