De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door martindomburg »

We zijn er weer met een update. We hebben de modelbouw atelier even naar huis gehaald om thuis te kunnen werken aan het depot. Dat kwam mooi uit want ik vond het wel eens tijd om met de bouw van de ringloods aan de slag te gaan.

Als eerste moesten de onderdelen maar eens samengevoegd gaan worden, en zo ontstonden de buiten wanden.
Prefab bouw word steeds beter :)

Afbeelding

Afbeelding


Sorry voor het slechte licht.

Nu komt een deel wat ik erg lastig vond, verweren en inkleuren. Waar ben je dan bang voor? Als techneut is alles 1 of 0, aan of uit. Bij scenery bouwen is het meer schaal 0 tot 10.... en als je gewend bent om voor 10 te gaan is accepteren dat je soms een 3 moet leggen om een 7 toe te voegen lastig te begrijpen.....

Maar een wijze les: Eerst een proefstukje maken. En dat deed ik dan ook voor het eerste onderdeel, voegen:

Afbeelding

Afbeelding

Even wat kleuren geprobeerd, en uiteindelijk blijven steken bij MIG Stone Grey, en dan het definitieve proefstuk:

Afbeelding

De techniek was vrij eenvoudig. Eerst de verf flink verdund in laten trekken, dan met extra acrylic thinner laten vloeien. Dat is best geinig om te zien want je ziet de verf wash echt vloeien en bewegen tussen de voegen. Als het redelijk droog word met een natte doek de waas wegpoetsen.

Nou nu dan maar eens voor het eggie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan wil het niet zo mooi lukken als op het proefproject. Ik natuurlijk helemaal niet blij zijn.... Maar, dan gewoon accepteren dat het nog maar een basis is.... want nu komt de wash!

En dat betekent met de MIG Washes Black de hele muur insmeren....want een locdepot is natuurlijk smerig, vuil, goor en heel vies. Vervolgens laten drogen en de volgende dag eens kijken wat het effect is. En dan kom je erachter dat dat voegen echt maar een basis is en je er nu niet veel meer van ziet, maar wel blij bent dat je het hebt gedaan.

Nat:
Afbeelding

Afbeelding

Droog

Afbeelding

Afbeelding

De volgende stap is het verweren door middel van lichte drybrush, poeders en aanslag aanbrengen. Ik wil er ook een stukje graffiti en verlichting aan gaan brengen. Maar dat moet nog maar even wachten.

Aan beide zijden komt een stalen deur, deze wil ik met MIG Chipping fluid een mooi afbladerend effect gaan geven. Ik ben dit al wat gaan proberen:

Afbeelding

Techniek kan nog wat verbeterd worden maar het idee is er.

En dan de voorzijde. Dit liep even uit in een enorm drama. Tijdens het aanbrengen van de Black Wash begon alles aan deze zijde te bladeren

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Even inwendig staan vloeken, ook uitwendig niet heel bij geweest. Maar dan toch maar met cleaner de boel schoon borstelen en opnieuw beginnen. Ik realiseerde me ineens dat ik deze nog zonder primer had gespoten..... En inmiddels ben ik erachter dat dit echt onmisbaar is en erg belangrijk te gebruiken. Gelukkig heeft MIG ook primer voor in de airbrush en die werkt echt superfijn. Dus de volgende dag alles, maar weer opnieuw in kleur gezet

Afbeelding

vanavond maar even een beetje washes geprobeerd. Ik heb Rust gebruikt op de scharnieren en Streaking effects her en der toegepast, en afgewerkt met black washes. Dit zijn allemaal op Enamel basis en tot op heden blijft het perfect zitten op de acrylic verf. Dus missie geslaagd.

Afbeelding

Binnenkort de rest ook maar in de wash zetten en dan kan ik het geheel gaan afwerken met poeders.

Ondertussen ben ik ook begonnen aan het dak, die moet nog geheel in kleur gespoten worden. En ook zal ik moeten gaan starten met het 3D ontwerpen van de servohouders die de 12 deuren gaan bedienen. Als servo wil ik gebruik gaan maken van de Turnigy MX-95E servo. Deze 3 grams servo is heel klein, digitaal en goed weg te werken.

Voorlopig ben ik hier nog lang niet klaar :)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door Marksintpancras »

:Thumb lekker bezig kerel. Tja, primer op dat kunststof is wel verdomd handig, dan heb echt betere hechting. Anders is het net of je op bevroren olie aan het verven bent :lol:

Maar dat werkhok van jouw lijkt wel een atelier van een kunstschilder a la Van Gogh :D


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door martindomburg »

Ja we zijn met het hele gezin bezig, Ellen leert het vak ook een beetje nu.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door maarten »

martindomburg schreef: 17 feb 2021 08:55 Ellen leert het vak ook een beetje nu.
Dat zal onderhand wel tijd worden ook! :mrgreen: Maarre... ga jij nu ook leren bakken?? 8)7


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door Marksintpancras »

maarten schreef: 17 feb 2021 20:57
martindomburg schreef: 17 feb 2021 08:55 Ellen leert het vak ook een beetje nu.
Dat zal onderhand wel tijd worden ook! :mrgreen: Maarre... ga jij nu ook leren bakken?? 8)7
@maarten zal ik jouw eens een mooie anedotes vertellen. Elke keer als ik Martin tref heeft hij altijd verdomd lekkere broodjes kroket te eten, of het nu in Houten is, Rijswijk, of Horst is; die broodjes kroket die ik met Martin eet zijn altijd verdomd lekker :lol:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door Modelbouwerke »

Marksintpancras schreef: 17 feb 2021 21:24
maarten schreef: 17 feb 2021 20:57
martindomburg schreef: 17 feb 2021 08:55 Ellen leert het vak ook een beetje nu.
Dat zal onderhand wel tijd worden ook! :mrgreen: Maarre... ga jij nu ook leren bakken?? 8)7
@maarten zal ik jouw eens een mooie anedotes vertellen. Elke keer als ik Martin tref heeft hij altijd verdomd lekkere broodjes kroket te eten, of het nu in Houten is, Rijswijk, of Horst is; die broodjes kroket die ik met Martin eet zijn altijd verdomd lekker :lol:
Dat die broodje lekker zijn geloof ik zo.
Maar dat Martin die heeft klaargemaakt ........................... :lol:


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door martindomburg »

Ik kan net zo goed koken als......

Kom er maar in


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door janiegein »

nieuwe topic :!:

KOKEN met Martin :lol:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door Modelbouwerke »

martindomburg schreef: 17 feb 2021 21:36 Ik kan net zo goed koken als......

Kom er maar in
Na de lockdown kom ik af. :lol: :D


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door martindomburg »

Daar ben ik weer even, het is erg druk momenteel omdat we woensdag de winkel weer open mogen doen. Maar in de afgelopen tijd heb ik met het depot zeker niet stil gezeten. Het is echt heel verslavend aan het worden!

Hoever ben ik gekomen?
- Ik heb de wetwash verder afgemaakt, en ben begonnen met de bouw van het dak. Deze is deels gebouwd nu.
- Ook heb ik wat geëxperimenteerd met de chipping fluid van MIG

Ik wacht expres even met de wheatering van drybrush en poeders tot de rest klaar is. En met de rest bedoel ik natuurlijk de techniek :) Even een klein fotoverslag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de stalen deuren geprobeerd een mooie slijtage met roest te geven. Hiervoor heb ik "chipping fluid" gebruikt. MIG2010 Scrathes effect opm precies te zijn.

Hier een kleine video hoe dat werkt:


Persoonlijk had het contrast wel wat heftiger gemogen, een wat felle lichtere roestkleur was beter geweest, maar ik ben niet ontevreden over het effect!

En natuurlijk niet te vergeten en het eerste deel van het dak:

Afbeelding

Afbeelding

Een ander project wat nu eerst gedaan word zijn de aansturing van de deuren. Ik heb ervoor gekozen om elke deur een eigen servo te geven zodat ze straks onafhankelijk van elkaar in een bepaalde stand gezet kunnen worden. In het kader, gewoon omdat het kan.

Als servo heb ik gekozen voor de digitale MX-95e servo van 3 gram. Deze is lekker klein, mooi stil en beweegt erg mooi.

Om de servo's een mooie montage te geven heb ik met Fusion 360 een houder getekend en de printer aan geslingerd. Met dit als resultaat:

Afbeelding

En als dat gemonteerd is ziet dat er dan zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben nog niet tevreden over de overbrenging, ik gebruik 0,5 mm verenstaaldraad. Op zich is dat sterk genoeg maar ik vind de bewegingen nog niet mooi en vloeiend genoeg. Daar ga ik nog wel een paar avondjes aan spenderen binnenkort.

Al met al is het echt wel heel gaaf aan het worden. Heb echt wel veel zin om hem af te gaan maken zodra de drukte weer wat is gaan liggen.

Gisteren had ik zin om eens te kijken hoe het stoomdepot eruit begon te zien. En als je dan toch bezig bent dan maar eens kijken hoe groot de fluitketel collectie inmiddels is. Aan materiaal geen gebrek. Als ik me nu zo even goed herinner staat er een BR 23, BR 38, BR 41, BR 012, BR 44, BR 64, BR 62, BR 50, BR 65 en BR 82. En een Liliput BR 56, die vind ik zelf wel erg bijzonder. Je ziet die niet vaak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ook bij mij gaat er wel eens wat goed mis. Tijdens het rijden rook ik een brandlucht. Na lang zoeken troffen we in de helix een BR 101 aan die als afgeschreven beschouwd kan worden. De oorzaak was al snel gevonden, de motor is vastgelopen. Dit was nog een motor uit de slechte generatie flm motoren. Die moet je regelematig reviseren. En als je dat vergeet slaat die vast. Normaal zou de decoder in een beveiliging gaan, maar hier zat een nano decoder in. En die hebben geen beveiliging.... Dus rookpluim, brandschade en afschrijving.

Inmiddels besloten de IC trein die erachter zat te laten trekken door een nieuwe BR 120 van Fleischmann.

Afbeelding

Maar als afsluiter: Een van de nieuwe aanwinsten, de nieuwe Fleischmann RailLogix vectron

Afbeelding

Zo , nu even een weekje storten op het werk, volgende week gaan we weer verder met het depot. En er gaat meer gebeuren want er is een nieuwe ontwikkeling: Ellen heeft de hobby ontdekt en begon ineens over een kleine modelbaan in de woonkamer......... potverdikkeme, kom nooit van die treintjes af 8)7 8)7 8)7 7(8)7 |:( :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door Raymond (UK) »

Dat is wel een mooi stukkie met al die stomerts zeg. Het bouwen gaat ook aardig rap. Wel pech met die 101 maar een 120 is toch mooier dus dat komt goed uit... :lol:


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door martindomburg »

Gelukkig zijn er heel veeeeel mooie locomotieven, dus heel rouwig ben ik niet. De loc heeft toch 8 jaar goede diensten gedraaid, das best netjes!


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Martin voor je die gesmolten Br101 weg gooit, als statisch model of dummy is die best nog te redden als ik het gat in de kap zo zie.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door maarten »

martindomburg schreef: 28 feb 2021 20:18 Ellen heeft de hobby ontdekt en begon ineens over een kleine modelbaan in de woonkamer.........
Goh, vervelend! You lucky bastard!! :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door MaartenOtto »

Prima als statisch model...... Met een snijbrander, want stoom hoort in het museum of op de sloop. :-)


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door MaartenOtto »

martindomburg schreef: 28 feb 2021 20:18: Ellen heeft de hobby ontdekt en begon ineens over een kleine modelbaan in de woonkamer......... potverdikkeme, kom nooit van die treintjes af 8)7 8)7 8)7 7(8)7 |:( :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes
Ah.... Dikke vette Amerikaanse zesassers met double stack container wagens in Z dus _o_


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door Jeroen »

Tjooow,

Lekker bezig met je stoomdepot. Wat een karwei joh. En dat allemaal voor die ouwe meuk. Waar begin je aan..... 8)7

Zonde van je 101, maat. Kan gebeuren natuurlijk. Mocht je er verder niks meer mee doen, dan heb ik wel interesse in die lichtprintjes als het LEDs zijn. Laat maar weten joh.

Gave foto's! :Thumb


Afbeelding

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door FidOo »

Die 101 is prima te redden natuurlijk, gewoon een ombouwmotortje er in van de chinees. voor 25,- kan ie er weer tegenaan. Moet je alleen even een fatsoenlijke! decoder er in zetten!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door martindomburg »

whahahah stelletje el cheapo's 7(8)7

@Jeroen je mag hem hebben van me hoor :)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door Raymond (UK) »

[domme vraag]Waarom gebruik je 1 servo per deur en niet 1 servo om twee deuren tegelijkertijd te openen?[/domme vraag]


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door Jeroen »

martindomburg schreef: 02 mar 2021 09:52 whahahah stelletje el cheapo's 7(8)7

@Jeroen je mag hem hebben van me hoor :)
Hoi ‘m maar apart! Kom ‘m binnenkort halen. Rond borreltijd dan maar?😎


Afbeelding

piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door piksov »

Lijkt wel een kogelgat .....



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door FidOo »

FidOo schreef: 02 mar 2021 09:41 Die 101 is prima te redden natuurlijk, gewoon een ombouwmotortje er in van de chinees. voor 25,- kan ie er weer tegenaan. Moet je alleen even een fatsoenlijke! decoder er in zetten!
Oke ik heb duidelijk de ogen nog niet open gehad... iets met gapend gat in de zijkant.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door martindomburg »

FidOo schreef: 02 mar 2021 13:24
FidOo schreef: 02 mar 2021 09:41 Die 101 is prima te redden natuurlijk, gewoon een ombouwmotortje er in van de chinees. voor 25,- kan ie er weer tegenaan. Moet je alleen even een fatsoenlijke! decoder er in zetten!
Oke ik heb duidelijk de ogen nog niet open gehad... iets met gapend gat in de zijkant.
:mrgreen: whahahaha, heeft de kleine je zeker wakker gehouden. Of (en ik hoop het voor je) Hanna


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Bericht door martindomburg »

Raymond (UK) schreef: 02 mar 2021 11:29 [domme vraag]Waarom gebruik je 1 servo per deur en niet 1 servo om twee deuren tegelijkertijd te openen?[/domme vraag]
Dan bewegen altijd de beide deuren tegelijk, is in het echt ook niet zo. Daar doen ze eerst de ene deur open, dan pas de andere meestal.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie