De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie
Goeie, die heb ik wel liggen
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie
Gaaf hoor, vond het al jammer dat het er op de open dag maar stil bijstond. Kan niet wachten op de live beelden! Succes!
Groetjes Geert
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie
Wacht niet langer
Hier weer een update. HET RIJD WEER!!!!!
Althans de drie schaduwlagen zijn weer operationeel, het ondergrondse deel met station moet nog hersteld worden.
Maandagavond begonnen met rijden, een tweetal schoonmaaktreinen waarvan één trein een tomix heeft. En een tweetal lange slepen. Belangrijkste inzet is een cameratrein met op een dieplader een SQ13 Wifi camera met HD kwaliteit. Voordeel ervan is dat je sneller hobbels, slechte wissels en rommel kan opsporen.
Inmiddels zijn er al heel veel probleempjes uit gehaald en opgelost. Nu ga ik de boel een beetje verder vullen omdat er met elke trein weer nieuwe problemen naar voren komen. Het lijkt erop dat alle inspanningen zijn vruchten afwerpen en Schellenbach SS straks gewoon probleemloos kan gaan rijden!!!
Ik heb een filmpje gemaakt van de inspectieronde:
Kwaliteit afhankelijk van je internetverbinding 720HD
Groetjes Martin
Hier weer een update. HET RIJD WEER!!!!!
Althans de drie schaduwlagen zijn weer operationeel, het ondergrondse deel met station moet nog hersteld worden.
Maandagavond begonnen met rijden, een tweetal schoonmaaktreinen waarvan één trein een tomix heeft. En een tweetal lange slepen. Belangrijkste inzet is een cameratrein met op een dieplader een SQ13 Wifi camera met HD kwaliteit. Voordeel ervan is dat je sneller hobbels, slechte wissels en rommel kan opsporen.
Inmiddels zijn er al heel veel probleempjes uit gehaald en opgelost. Nu ga ik de boel een beetje verder vullen omdat er met elke trein weer nieuwe problemen naar voren komen. Het lijkt erop dat alle inspanningen zijn vruchten afwerpen en Schellenbach SS straks gewoon probleemloos kan gaan rijden!!!
Ik heb een filmpje gemaakt van de inspectieronde:
Kwaliteit afhankelijk van je internetverbinding 720HD
Groetjes Martin
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie
Martin,
Heel indrukwekkend. Mooi om te zien dat alles weer gaat "lopen".
Bij 15:36 moet je nog wel even een moertje aandraaien
Ben
Heel indrukwekkend. Mooi om te zien dat alles weer gaat "lopen".
Bij 15:36 moet je nog wel even een moertje aandraaien
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie
Pffft, dat was een hele zit, maar inderdaad zeer indrukwekkend.
Top, Martin!
Ik heb er nog geen ervaring mee maar wat ik uit andere draadjes hierover begrepen heb moet je hiervan niet teveel van gebruiken. Hoogstens een paar centimeter per 10 meter.
Misschien dat andere forumleden hierover beter kunnen adviseren?
(maar misschien weet je er zelf wel genoeg over )
Top, Martin!
Zou je dat wel doen?martindomburg schreef: ↑14 apr 2019 18:14Simpel, meer resultaat per ronde 1 wagen reinigt een beetje, dus meer wagens meer reinigen.
Ga ook eens proberen wat ATF op de filtjes te doen
Ik heb er nog geen ervaring mee maar wat ik uit andere draadjes hierover begrepen heb moet je hiervan niet teveel van gebruiken. Hoogstens een paar centimeter per 10 meter.
Misschien dat andere forumleden hierover beter kunnen adviseren?
(maar misschien weet je er zelf wel genoeg over )
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie
Goed idee Martin om op de viltjes ook ATF te doen, gewoon lekker laten rijden en je ziet de treinen steeds beter rijden.
Laatst 4 maanden niet gereden door omstandigheden, maar uit eindelijk toch maar eens de stroom er op gezet en met
volle bewondering gekeken hoe de 19 treinen zonder morren gingen rijden op mijn baan, een fantastisch gezicht.
En niet eerst de rails en wissels schoonmaken.
Mvg. Marc
Laatst 4 maanden niet gereden door omstandigheden, maar uit eindelijk toch maar eens de stroom er op gezet en met
volle bewondering gekeken hoe de 19 treinen zonder morren gingen rijden op mijn baan, een fantastisch gezicht.
En niet eerst de rails en wissels schoonmaken.
Mvg. Marc
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 11 mar 2015 21:38
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie
Ik rijdt H0
Maar onder mijn trix rail reiniger(klapdeksel wagentje) en onder een zelf gemaakte rail reiniger (oude lima met stuk spijker broek als vilt) doe ik al jaren de viltjes met een doorweekte watten staaf in dopen en rijden
Toaal geen probleem
nietmetslippen ,en ook de asbblijven goed
Wel rijdt ik met de net ingesmeerde wagens een ronde of 2 en dan de rest erachter aan
Doe ik1 X per jaar ongeveer
verders een roco clean er tussen ,en alles draaid continu mee
Maar onder mijn trix rail reiniger(klapdeksel wagentje) en onder een zelf gemaakte rail reiniger (oude lima met stuk spijker broek als vilt) doe ik al jaren de viltjes met een doorweekte watten staaf in dopen en rijden
Toaal geen probleem
nietmetslippen ,en ook de asbblijven goed
Wel rijdt ik met de net ingesmeerde wagens een ronde of 2 en dan de rest erachter aan
Doe ik1 X per jaar ongeveer
verders een roco clean er tussen ,en alles draaid continu mee
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie
Ben heel benieuwd, ga het van het weekend proberen
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie
Ziet er allemaal weer veelbelovend uit Martin en die ATF, tsja de één vloekt er over en de ander zweert er bij. Zelf heb ik er goede ervaringen mee, soms in het begin merk je wel eens dat je iets te veel hebt gebruikt maar dan merk je na het uitrijden in mijn ervaring er profijt van hebt.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie
Ik rij er al heel lang mee hoor, het werkt super op de modelbaan, nooit meer poetsen.
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie
Top! Vandaag waren mijn leerlingen bezig met de Cito toets. Mooi tijd om onder werktijd even naar je project kunnen kijken
Wat een scherpe beelden zeg! Hoe ziet de camerawagon/trein er uit?
Groetjes Geert
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie
Top! Dat wordt de tunnels ophogen...
Groetjes Geert
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak
Ola vrienden,
Het is weer eens tijd voor een korte update en een flinke mijlpaal.
In de verloren uurtjes van de afgelopen weken heb ik gewerkt aan de modelbaan en het gehele Schaduwstraject is weer operationeel en functioneel!!!
En dan was het grote moment daar:
IMG_20190429_223928 by Martin Domburg, on Flickr
De doorbraak naar boven: De scenery!
Na 7 jaar bouwen, testen en verbeteren ben ik eindelijk zover om aan de scenery te gaan werken.
Even een korte reminder hoe het gaat worden:
Schellenbach V12 by Martin Domburg, on Flickr
Ik ben beginnen met de uitbraken links en rechts nadat ik de bodemplaten (12mm gegrond multiplex) heb gesteld en defenitief heb bevestigd.
Door het trace uit te zagen en aan te sluiten op de ondergrondse laag heb ik een mooie soepele overgang na de stijgingen. Ik werk dan vervolgens gewoon hierop verder met 6 mm triplex en 2mm kurk.
IMG_20190429_223908 by Martin Domburg, on Flickr
Met kleine latjes zorg ik voor de juiste hoogte van het uitgezaagde trace
IMG_20190503_120226 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190503_123509 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190503_123515 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190503_120213 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190503_120219 by Martin Domburg, on Flickr
Maar nu komt het moeilijkste van allemaal. Het van te voren plannen van het trace op de bovenbouw. Omdat ik al wel een baanplan heb maar nog zeker ben van de vorm van de scenery wil ik de rijstroken waar de rails op komt te liggen zo dun mogelijk houden. Wat bijvoegen kan later makkelijker dan weghalen. Dus beginnen we te tekenen en te meten en te twijfelen en toch weer anders maken........
IMG_20190507_100614 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190507_100607 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190507_100611 by Martin Domburg, on Flickr
Hier heb ik nog wel even werk aan om uit te tekenen en te zagen. Als alle rijstroken zijn gezaagd dan bouw ik het in elkaar met spanten van 9mm triplex.
We gaan gestaag verder Het eerste wat ik rijdend wil gaan maken is de bypass tussen de beide ingangen en het spoor naar een nieuw service spoor boven de werktafel.
Word dus vervolgt
Groetjes
Het is weer eens tijd voor een korte update en een flinke mijlpaal.
In de verloren uurtjes van de afgelopen weken heb ik gewerkt aan de modelbaan en het gehele Schaduwstraject is weer operationeel en functioneel!!!
En dan was het grote moment daar:
IMG_20190429_223928 by Martin Domburg, on Flickr
De doorbraak naar boven: De scenery!
Na 7 jaar bouwen, testen en verbeteren ben ik eindelijk zover om aan de scenery te gaan werken.
Even een korte reminder hoe het gaat worden:
Schellenbach V12 by Martin Domburg, on Flickr
Ik ben beginnen met de uitbraken links en rechts nadat ik de bodemplaten (12mm gegrond multiplex) heb gesteld en defenitief heb bevestigd.
Door het trace uit te zagen en aan te sluiten op de ondergrondse laag heb ik een mooie soepele overgang na de stijgingen. Ik werk dan vervolgens gewoon hierop verder met 6 mm triplex en 2mm kurk.
IMG_20190429_223908 by Martin Domburg, on Flickr
Met kleine latjes zorg ik voor de juiste hoogte van het uitgezaagde trace
IMG_20190503_120226 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190503_123509 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190503_123515 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190503_120213 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190503_120219 by Martin Domburg, on Flickr
Maar nu komt het moeilijkste van allemaal. Het van te voren plannen van het trace op de bovenbouw. Omdat ik al wel een baanplan heb maar nog zeker ben van de vorm van de scenery wil ik de rijstroken waar de rails op komt te liggen zo dun mogelijk houden. Wat bijvoegen kan later makkelijker dan weghalen. Dus beginnen we te tekenen en te meten en te twijfelen en toch weer anders maken........
IMG_20190507_100614 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190507_100607 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190507_100611 by Martin Domburg, on Flickr
Hier heb ik nog wel even werk aan om uit te tekenen en te zagen. Als alle rijstroken zijn gezaagd dan bouw ik het in elkaar met spanten van 9mm triplex.
We gaan gestaag verder Het eerste wat ik rijdend wil gaan maken is de bypass tussen de beide ingangen en het spoor naar een nieuw service spoor boven de werktafel.
Word dus vervolgt
Groetjes
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak
Prachtig hoor, "eindelijk" boven. Dit is een mooi moment, en erg motiverend om die bypass af te krijgen, al is het voorlopig gewoon dubbelspoor.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak
Ziet er goed uit Martin! Succes met het verder bouwen. Ik blijf je vorderingen volgen.
Groeten Serge
Groeten Serge
-
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak
Ziet er veelbelovend uit Martin! gefeliciteerd met deze mooie mijlpaal. Ik blijf het draadje met veel interesse volgen!
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak
Hoi Martin,
Mooi man, eindelijk met de bovenbouw begonnen, ziet er strak uit.
mooi ontwerp ook voor het baanplan, maar, mmm, lockerkhof? heb je al zoveel locs naar de mallemoeren geholpen?
mvg
Freddy
Mooi man, eindelijk met de bovenbouw begonnen, ziet er strak uit.
mooi ontwerp ook voor het baanplan, maar, mmm, lockerkhof? heb je al zoveel locs naar de mallemoeren geholpen?
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak
Dank jullie
Vandaag een dagje vrij genomen om eens lekker aan de baan te werken. Heerlijk om gewoon even een hele dag te knutselen ipv telkens een uurtje hier en daar. En dat geeft resultaat!!
Ik heb de doorbraken voorzien van rails en wisselstraten, en vervolgens de omloop van het nevenspoor gelegd. Omdat deze verbonden is met de wisselstraten links en rechts kan ik deze ook gebruiken als bypass voor het huidige gedeelte. Zo kunnen treinen straks gewoon rond rijden door het ondergrondse gedeelte terwijl ik verder bouw aan de scenery.
Maar eerst de sporen van het ondergronds station weer aansluiten op de doorgaande sporen die uit het Schaduwgedeelte komen.
IMG_20190508_091552 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190508_091558 by Martin Domburg, on Flickr
Eerst heb ik de wissels en het kruis aan elkaar vastgesoldeerd en voorzien van een paar lengtes flexrails. Vervolgens alles op maat geslepen en aangesloten aan de bestaande sporen.
IMG_20190508_093733 by Martin Domburg, on Flickr
Door schade en schande ben ik inmiddels zover dat ik gewoon alle rails eerst koppel met de normale railasjes en deze vervolgens vastsoldeer. Later als het vastligt en de draden eraan zijn gesoldeerd slijp ik de scheidingen erin met een dunne slijpschijf op de proxxon. Zo heb ik nooit last van verspringende overgangen en storingen door slechte raillassen. IK soldeer echt elk railasje vast.
IMG_20190508_133258 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190508_133253 by Martin Domburg, on Flickr
Na deze wisselstraat gaat de rails in een bocht omhoog en komt hij uit op een wisselstraat. De twee bovenste uitgangen naar achterlangs stijgen naar het station die op 15 cm hoogte zit. Het derde spoor van bovenaf stijgt hier een stukje van mee en gaat halverwege vlak oversteken naar een sparing in de zijwand aan de linkerzijde. Die loopt door als servicespoor boven de werkbank.
Het onderste spoor is de aansluiting naar het nevenstation met daarboven (waar nu al rails op aangesloten is) de omloop terug. Deze gaat nu dienst doen als bypass.
Deze wissels zijn allen van het type "large"en als proef laat ik hier de veertjes erin en stuur ik deze aan met Tg9d digitale servo's.Eens kijken of dat de betrouwbaarheid nog verder verbeterd.
IMG_20190508_133300 by Martin Domburg, on Flickr
Het linker gedeelte:
IMG_20190508_133239 by Martin Domburg, on Flickr
Ook hier komt de uitbraak uit op een wisselstraat. De aftakking sluit aan op de omloop (tijdelijke bypass). De rechtdoorgaande sporen lopen in het zicht door naar rechts en stijgen naar 5 cm hoogte. Aan de rechterzijde komt een kleine Helix van Markenburg. Een 4-sporige helix met 2,5 laag dient bovendien als klein schaduwstation en brengt de treinen naar het stationsniveau.
De wissels zijn de nieuwe Unifrog wissels van Peco met een gescheiden hartstuk. De wissels lijken me ideaal voor DCC rijders omdat de timing van het polarisatierelais niet meer interessant is. Maar voor Dinamo rijders heeft het geen toegevoegde waarde omdat die geen last hebben van kortsluiting. Kwestie van redelijk goed timen van het relais. Wat dan wel weer een voordeel is van het geisoleerde hartstuk is dat je bij een overloop situatie in theorie geen scheidingen hoeft te slijpen waar de twee wissels elkaar verbinden. Maar ik twijfel wel of een verschil tussen de scheidingen van beide staven die ruim 3 centimeter is wel of geen problemen op gaat leveren. Dat ga ik zeker even uittesten. Aan het hartstuk zit een draad die je middels een relais moet gaan schakelen tussen de linker of rechter spoorstaaf naar gelang de stand van de wissel.
Op de voorgrond zie je het spoor doorlopen naar het nevenstation. Dat deel word pas aangelegd als het station klaar is zodat ik veilig op de baan kan zitten om de scenery van het station kan maken.
IMG_20190508_133242 by Martin Domburg, on Flickr
Zo dit gaat lekker, volgende week weer verder Al hoewel ik ga zo langzamerhand maar eens wat gebouwen en bruggen knutselen.
Vandaag een dagje vrij genomen om eens lekker aan de baan te werken. Heerlijk om gewoon even een hele dag te knutselen ipv telkens een uurtje hier en daar. En dat geeft resultaat!!
Ik heb de doorbraken voorzien van rails en wisselstraten, en vervolgens de omloop van het nevenspoor gelegd. Omdat deze verbonden is met de wisselstraten links en rechts kan ik deze ook gebruiken als bypass voor het huidige gedeelte. Zo kunnen treinen straks gewoon rond rijden door het ondergrondse gedeelte terwijl ik verder bouw aan de scenery.
Maar eerst de sporen van het ondergronds station weer aansluiten op de doorgaande sporen die uit het Schaduwgedeelte komen.
IMG_20190508_091552 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190508_091558 by Martin Domburg, on Flickr
Eerst heb ik de wissels en het kruis aan elkaar vastgesoldeerd en voorzien van een paar lengtes flexrails. Vervolgens alles op maat geslepen en aangesloten aan de bestaande sporen.
IMG_20190508_093733 by Martin Domburg, on Flickr
Door schade en schande ben ik inmiddels zover dat ik gewoon alle rails eerst koppel met de normale railasjes en deze vervolgens vastsoldeer. Later als het vastligt en de draden eraan zijn gesoldeerd slijp ik de scheidingen erin met een dunne slijpschijf op de proxxon. Zo heb ik nooit last van verspringende overgangen en storingen door slechte raillassen. IK soldeer echt elk railasje vast.
IMG_20190508_133258 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190508_133253 by Martin Domburg, on Flickr
Na deze wisselstraat gaat de rails in een bocht omhoog en komt hij uit op een wisselstraat. De twee bovenste uitgangen naar achterlangs stijgen naar het station die op 15 cm hoogte zit. Het derde spoor van bovenaf stijgt hier een stukje van mee en gaat halverwege vlak oversteken naar een sparing in de zijwand aan de linkerzijde. Die loopt door als servicespoor boven de werkbank.
Het onderste spoor is de aansluiting naar het nevenstation met daarboven (waar nu al rails op aangesloten is) de omloop terug. Deze gaat nu dienst doen als bypass.
Deze wissels zijn allen van het type "large"en als proef laat ik hier de veertjes erin en stuur ik deze aan met Tg9d digitale servo's.Eens kijken of dat de betrouwbaarheid nog verder verbeterd.
IMG_20190508_133300 by Martin Domburg, on Flickr
Het linker gedeelte:
IMG_20190508_133239 by Martin Domburg, on Flickr
Ook hier komt de uitbraak uit op een wisselstraat. De aftakking sluit aan op de omloop (tijdelijke bypass). De rechtdoorgaande sporen lopen in het zicht door naar rechts en stijgen naar 5 cm hoogte. Aan de rechterzijde komt een kleine Helix van Markenburg. Een 4-sporige helix met 2,5 laag dient bovendien als klein schaduwstation en brengt de treinen naar het stationsniveau.
De wissels zijn de nieuwe Unifrog wissels van Peco met een gescheiden hartstuk. De wissels lijken me ideaal voor DCC rijders omdat de timing van het polarisatierelais niet meer interessant is. Maar voor Dinamo rijders heeft het geen toegevoegde waarde omdat die geen last hebben van kortsluiting. Kwestie van redelijk goed timen van het relais. Wat dan wel weer een voordeel is van het geisoleerde hartstuk is dat je bij een overloop situatie in theorie geen scheidingen hoeft te slijpen waar de twee wissels elkaar verbinden. Maar ik twijfel wel of een verschil tussen de scheidingen van beide staven die ruim 3 centimeter is wel of geen problemen op gaat leveren. Dat ga ik zeker even uittesten. Aan het hartstuk zit een draad die je middels een relais moet gaan schakelen tussen de linker of rechter spoorstaaf naar gelang de stand van de wissel.
Op de voorgrond zie je het spoor doorlopen naar het nevenstation. Dat deel word pas aangelegd als het station klaar is zodat ik veilig op de baan kan zitten om de scenery van het station kan maken.
IMG_20190508_133242 by Martin Domburg, on Flickr
Zo dit gaat lekker, volgende week weer verder Al hoewel ik ga zo langzamerhand maar eens wat gebouwen en bruggen knutselen.
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak
Ik soldeerde bij de vorige baan ook de wissels vast aan de scherpe kant maar bij de huidige baan die ik dat niet meer.
Soldeer er gewoon twee draadjes aan en die soldeer ik weer aan de rails.
Bij sporen of repareren minder kapotte wissels.
Martin je gaat weer als een speer.
Soldeer er gewoon twee draadjes aan en die soldeer ik weer aan de rails.
Bij sporen of repareren minder kapotte wissels.
Martin je gaat weer als een speer.
-
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak
Na een paar experimenten kies ik er ook voor om extra draadjes te solderen ipv alle lasjes te verbinden. Dit laatste doe ik alleen als het echt korte stukjes spoor zijn.
Tevens soldeer ik de draden aan de onderkant van de peco code 55 rails door iets ruimte te maken onder de spoorstaaf tussen 2 dwarsliggers in. Zo is de aansluiting totaal onzichtbaar. t kost wat (teveel) tijd ... maar dat vond ik het wel waard tov solderen zichtbaar aan de buitenkant spoorstaaf.
Je gaat echt als een speer inderdaad!
Tevens soldeer ik de draden aan de onderkant van de peco code 55 rails door iets ruimte te maken onder de spoorstaaf tussen 2 dwarsliggers in. Zo is de aansluiting totaal onzichtbaar. t kost wat (teveel) tijd ... maar dat vond ik het wel waard tov solderen zichtbaar aan de buitenkant spoorstaaf.
Je gaat echt als een speer inderdaad!
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak
Tnxs
Je kan de draden gewoon aan de zijkant solderen. Als je netjes en klein soldeert zie je er na het verweren en ballasten helemaal niks meer van.
Bij Dinamo hebben extra draden geen nut, dat is blokgestuurd.
Groetjes
Je kan de draden gewoon aan de zijkant solderen. Als je netjes en klein soldeert zie je er na het verweren en ballasten helemaal niks meer van.
Bij Dinamo hebben extra draden geen nut, dat is blokgestuurd.
Groetjes
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak
Vrienden,
Hier weer een kleine update, ik ben begonnen met de spantenbouw van de scenery. Zoals jullie hebben kunnen zien heb ik alle rijstroken (horizontale delen) uitgetekend en gezaagd. Nu word het tijd om de spanten te maken zodat de layout vorm krijgt. Aanvankelijk wilde ik eerste de bypass aansluiten en werkend maken maar daarbij stuitte ik op een probleem met de infrastructuur. Ik moet kabelwegen hebben om de blokken en wissels te bedraden vanaf de modules. Op de gemaakte platen in het schaduwstation heb ik nog plek voor 5 OC32 modules en 3 TM44 modules. Voor nu is dat voldoende maar in de toekomst worden dat er veel meer. Deze modules gaan op een bord aan de rechter buitenzijde van de baan.
Omdat ik het niet zie zitten om allemaal losse draden over de baan te trekken heb ik ervoor gekozen om flexibele kabels te gebruiken met 5 of 10 adres 0,5mm2. Voor blokken, relaismodules en kleine seinen gebruik ik 5-aderige kabels en voor de vertrekseinen en specifieke functies gebruik ik 10-aderige kabels. ZO houd ik het overzichtelijk en word het geen chaos. Zolang de kabels maar niet getwiste aders hebben krijg ik ook geen last van overspraak. De servo modules krijgen wel getwiste kabels in de vorm van UTP maar die kabels moeten ook gescheiden liggen van kabels met PWM.
Maar wel leuk dus die kabels maar daarvoor heb ik spanten nodig met sparingen om de kabels te geleiden naar hun plek.
Dus rest nu de schone taak om eerst alle spanten te plaatsen. De spanten maak ik van 9 mm populieren triplex. En dat komt er dan zo uit te zien:
IMG_20190516_142253 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190516_142328 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190516_142440 by Martin Domburg, on Flickr
Het stationsgedeelte
IMG_20190516_142435 by Martin Domburg, on Flickr
In de spanten bevinden zich ook rijstroken waar straks rails op komt te liggen. Onder het station maak ik de voorzijde uitneembaar zodat ik er altijd bij kan mocht daar iets gebeuren. Omdat daar geen wissels liggen verwacht ik daar weinig tot geen problemen, maar just in case worden bepaalde delen van de bovenplaat ook uitneembaar. Zoals achterin de hoek en bij de uitbraak links.
IMG_20190516_142421 by Martin Domburg, on Flickr
De grote vlakken aan de linkerzijde zijn los en worden straks voorzien van spanten om een berg te vormen. Dat hele geheel is straks liftbaar waardoor ik bij calamiteiten altijd erbij kan.
IMG_20190516_132514 by Martin Domburg, on Flickr
Een van de trace's lijd naar het nieuwe ijk- en servicespoor
IMG_20190516_132455 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190516_132505 by Martin Domburg, on Flickr
Aan de andere zijde liggen de trace's klaar, daar moet ik nu de spanten gaan aftekenen en zagen. Als dit geplaatst is kan ik de blokken en wissels gaan bedraden en zo van onderen naar boven alle trace's definitief plaatsen en aansluiten. Pas als dat helemaal correct functioneerd ga ik aan het station werken.
Ondertussen stromen de onderdelen binnen vanuit leveranciers. Zo zijn alle perron's, seinen en tunnelprotalen alsmede de bruggen binnen. Ik wacht nog op het station van Kibri. Wat ook gerarriveerd is de helix welke ik heb besteld bij Markenburg
IMG_20190515_143141 by Martin Domburg, on Flickr
Deze helix is kant en klaar en is uitgezet op 4 sporen, echt ideaal omdat ik via 1,5 omwenteling van het paradespoor naar het station ga. Door een tussenhoogte te nemen van 6 cm heb ik een hellingshoek van net 2% en zo heb ik straks dat een trein hier moet wachten tot er een tweede trein binnen is voordat hij mag vertrekken. En dat in beide richtingen.
Ook heb ik van de week van Arnold de nieuwe NS Traxx binnen gekregen, heb al zin om die toe te voegen aan de huidige stam met traxx en IC rijtuigen. Verder is er de nieuwe Minitrix Twindexx ICE besteld bij Grootendorst in Woerden. Motivatie genoeg om door te gaan in ieder geval. Telkens een uurtje hier en daar en voor je het weet rijd de boel
Groetjes Martin
Hier weer een kleine update, ik ben begonnen met de spantenbouw van de scenery. Zoals jullie hebben kunnen zien heb ik alle rijstroken (horizontale delen) uitgetekend en gezaagd. Nu word het tijd om de spanten te maken zodat de layout vorm krijgt. Aanvankelijk wilde ik eerste de bypass aansluiten en werkend maken maar daarbij stuitte ik op een probleem met de infrastructuur. Ik moet kabelwegen hebben om de blokken en wissels te bedraden vanaf de modules. Op de gemaakte platen in het schaduwstation heb ik nog plek voor 5 OC32 modules en 3 TM44 modules. Voor nu is dat voldoende maar in de toekomst worden dat er veel meer. Deze modules gaan op een bord aan de rechter buitenzijde van de baan.
Omdat ik het niet zie zitten om allemaal losse draden over de baan te trekken heb ik ervoor gekozen om flexibele kabels te gebruiken met 5 of 10 adres 0,5mm2. Voor blokken, relaismodules en kleine seinen gebruik ik 5-aderige kabels en voor de vertrekseinen en specifieke functies gebruik ik 10-aderige kabels. ZO houd ik het overzichtelijk en word het geen chaos. Zolang de kabels maar niet getwiste aders hebben krijg ik ook geen last van overspraak. De servo modules krijgen wel getwiste kabels in de vorm van UTP maar die kabels moeten ook gescheiden liggen van kabels met PWM.
Maar wel leuk dus die kabels maar daarvoor heb ik spanten nodig met sparingen om de kabels te geleiden naar hun plek.
Dus rest nu de schone taak om eerst alle spanten te plaatsen. De spanten maak ik van 9 mm populieren triplex. En dat komt er dan zo uit te zien:
IMG_20190516_142253 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190516_142328 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190516_142440 by Martin Domburg, on Flickr
Het stationsgedeelte
IMG_20190516_142435 by Martin Domburg, on Flickr
In de spanten bevinden zich ook rijstroken waar straks rails op komt te liggen. Onder het station maak ik de voorzijde uitneembaar zodat ik er altijd bij kan mocht daar iets gebeuren. Omdat daar geen wissels liggen verwacht ik daar weinig tot geen problemen, maar just in case worden bepaalde delen van de bovenplaat ook uitneembaar. Zoals achterin de hoek en bij de uitbraak links.
IMG_20190516_142421 by Martin Domburg, on Flickr
De grote vlakken aan de linkerzijde zijn los en worden straks voorzien van spanten om een berg te vormen. Dat hele geheel is straks liftbaar waardoor ik bij calamiteiten altijd erbij kan.
IMG_20190516_132514 by Martin Domburg, on Flickr
Een van de trace's lijd naar het nieuwe ijk- en servicespoor
IMG_20190516_132455 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190516_132505 by Martin Domburg, on Flickr
Aan de andere zijde liggen de trace's klaar, daar moet ik nu de spanten gaan aftekenen en zagen. Als dit geplaatst is kan ik de blokken en wissels gaan bedraden en zo van onderen naar boven alle trace's definitief plaatsen en aansluiten. Pas als dat helemaal correct functioneerd ga ik aan het station werken.
Ondertussen stromen de onderdelen binnen vanuit leveranciers. Zo zijn alle perron's, seinen en tunnelprotalen alsmede de bruggen binnen. Ik wacht nog op het station van Kibri. Wat ook gerarriveerd is de helix welke ik heb besteld bij Markenburg
IMG_20190515_143141 by Martin Domburg, on Flickr
Deze helix is kant en klaar en is uitgezet op 4 sporen, echt ideaal omdat ik via 1,5 omwenteling van het paradespoor naar het station ga. Door een tussenhoogte te nemen van 6 cm heb ik een hellingshoek van net 2% en zo heb ik straks dat een trein hier moet wachten tot er een tweede trein binnen is voordat hij mag vertrekken. En dat in beide richtingen.
Ook heb ik van de week van Arnold de nieuwe NS Traxx binnen gekregen, heb al zin om die toe te voegen aan de huidige stam met traxx en IC rijtuigen. Verder is er de nieuwe Minitrix Twindexx ICE besteld bij Grootendorst in Woerden. Motivatie genoeg om door te gaan in ieder geval. Telkens een uurtje hier en daar en voor je het weet rijd de boel
Groetjes Martin
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak
Hier weer even een korte update! Vanmorgen na het opruimen van de werkplaats even wat tijd gevonden om de overige spanten en rijstroken te plaatsen. Het geheel begint nu heel mooi vorm te krijgen:
IMG_20190520_103134 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190520_103254 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190520_103104 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190520_103113 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190520_103109 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190520_103246 by Martin Domburg, on Flickr
De volgende stap is het aanbrenhgen van twee draadgoten 40x40mm onder de baan zodat de kabels naar onderen kunnen. Via de draadgoot kunnen de kabels dan naar de plekken van de blokkaarten en OC32 modules zich bevinden.
Groetjes
IMG_20190520_103134 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190520_103254 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190520_103104 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190520_103113 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190520_103109 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20190520_103246 by Martin Domburg, on Flickr
De volgende stap is het aanbrenhgen van twee draadgoten 40x40mm onder de baan zodat de kabels naar onderen kunnen. Via de draadgoot kunnen de kabels dan naar de plekken van de blokkaarten en OC32 modules zich bevinden.
Groetjes
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak
Ziet er weer strak uit!
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid