N-Spoorforum
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/

De bouw van Stadt Schellenbach: Verbetering stabiliteit
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=8235
Pagina 1 van 40

Auteur:  martindomburg [ di dec 30, 2014 23:35 ]
Berichttitel:  De bouw van Stadt Schellenbach: Verbetering stabiliteit

Vrienden,

Het is al een tijd geleden dat jullie wat over mijn grote project hebben gehoord sinds het nieuws dat we van locatie gaan veranderen. Inmiddels is het weer zover. De verbouwing van de nieuwe locatie is reeds begonnen en de afbraak van de oude locatie ook.

In dit draadje zal ik de bouw van Schellenbach gaan verslaan. Zoals bekend word deze schaal N baan aangestuurd met Dinamo en iTrain. Maar eerst een reminder van het baanplan. Ik praat jullie er even doorheen:

Afbeelding
SS3

Dit is het onderste niveau en komt 10 cm van de grond te staan. De wisselstraten liggen al op het huidige Erlebniswelt wat we nu aan het afbreken zijn. Dit SS is opgebouwd uit Peco code 80 settrack wissels. Er zijn 22 opstelsporen, een ijkspoor en een opstelstation voor losse locs. Aan beide zijde bevind een keerlus waardoor ik een soort hondebot creeer. Aan weerszijde komt een dubbelspoors helix langs alle drie de schaduwstations naar het scenery niveau toe. Zodoende kunnen er 4 treinen tegelijk in- en uitrijden en hebben ze alle vrijheid in het SS om te komen en te gaan in elke directie. Dit geld overigens voor alle drie de schaduwstations. Doordat ik de blokken ga schakelen met relais kan ik het hele schaduwstation met maar 11 blokken uit Dinamo besturen. Dat is net iets meer als 1 TM-H blokkaart.

Alleen SS3 bestaat uit code 80, alle andere sporen worden gelegd in Peco Code 55

Afbeelding
SS2

Dit is het middelste schaduwstation welke 30 cm hoger ligt als SS3. Hij is maar 30 cm diep zodat ik altijd goed bij SS3 kan komen. D

Afbeelding
SS1

Dit is de bovenste schaduwstation welke op 20 cm boven SS2 komt te liggen. Door de relaisschakelingen kan ik SS2 en SS1 over TM-H blokkaart verdelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het scenery niveau is het interessantst. Aan de linkerzijde loopt de trein vanuit SS het station binnen, waarna hij aan de rechterzijde (A, Sorry er staat B zie ik, never mind) naar een derde helix rijd. Hier stijgt hij 10 cm om direct een keuze te krijgen: Of rechtdoor naar de onderste helix terug naar SS of linksaf de scenery weer in. Via uitgang B stijgt hij via een helix naar +20 om bij B weer eruit te komen en over een lang paradespoor naar links te rijden. Bij de scissor verdwijnt hij weer naar een vierde SS. Hij krijgt bij de scissor een keuze. Of hij gaat Linksaf naar het vierde SS wat achteraan ligt. of hij gaat rechtsaf en komt 5 cm lager enkelspoors bij C er weer uit en gaat rechts bij D via een helix naar dat vierde SS. Dit SS heeft een keerlus om treinen komend vanuit de enkelsporige deel weer terug te kunnen sturen. Treinen die direct naar het SS gingen kunnen doorrijden via het enkelspoor.

Dan zien we bij het station een extra perron. Dit is het nevenspoor met een aansluiting naar het depot en een stukje industrie. De treinen vertrekken rechts en verdwijnen bij E een helix in en komen bij E aan de voorzijde er weer uit. Bij F gaat hij naar een andere helix en stijgt hij boven alles uit om boven op het vierde SS een station binnen te rijden. Links van dat station zit een verborgen twee-sporige keerlus. Aan de rechterzijde van het station zit nog een aansluiting naar een volgend station onderaan.

Kortom erg veel te zien en te beleven. Hier komt ook nog een stukje MCC en dag- nachtsimulatie!!!!

Maar goed nu terug naar de realiteit:

Vanavond is een begin gemaakt aan de demontage op de oude locatie in Ermelo.

Afbeelding

Afbeelding

Alle electronica is gedemonteerd en ook de rails is verwijderd welke overbodig is geworden. De volgende stap is het doorzagen en het maken van nieuwe modules uit de oude. 3 maanden werk in 1 avond afgebroken... snik....

Maar goed aan de andere kant van het land :mrgreen: in harderwijk is de demontage van de garage begonnen. Al het interieur is gesloopt en er resten nu nog enkel kale muren en plafond.

Afbeelding

Afbeelding

Jaja en gereedschap. Volgende week worden de bouwmaterialen geleverd. De wanden worden geisoleerd met Gipsen voorzetwanden. Om vocht tegen te gaan gebruik ik gewapende dampdichtfolie en dampopen folie. Tegen het plafond komt glaswol deken tussen de balken en een systeemplafond met LED verlichting. De stalen garagedeur word geisoleerd met glaswol en een triplex plaat. De vloer krijgt een tempex bodem en isolatiedeken met daarop een bedje van kliklaminaat.

Zat te doen dus :):) heb er al zin in

groetjes Martin

Auteur:  Jerome [ di dec 30, 2014 23:43 ]
Berichttitel:  Re: De bouw van Schellenbach

Mensen wat een werk weer Martin.

Suc6!

Greetz, Jerome

Auteur:  Robert_N-Nm [ wo dec 31, 2014 02:33 ]
Berichttitel:  Re: De bouw van Schellenbach

Tja dit is natuurlijk de ultieme manier om bezig te blijven :mrgreen: ik zeg inderdaad geen landschap op de teststrecke gewoon doorklussen met je kadaver :twisted:

Auteur:  martindomburg [ wo dec 31, 2014 08:47 ]
Berichttitel:  Re: De bouw van Schellenbach

Ik blijf erbij adhd is en superdanoontjepowerrrrrrrrr! !!!!!!!

:mrgreen: :mrgreen:

Auteur:  Krab [ wo dec 31, 2014 10:00 ]
Berichttitel:  Re: De bouw van Schellenbach

Hoi Martin ,
denk aan een goede verwarming voor de ruimte . ;)
En niet je baan in de buurt i.v.m. spoorspatting . :o


mvg Sjaak

Auteur:  Hoontje [ wo dec 31, 2014 11:48 ]
Berichttitel:  Re: De bouw van Schellenbach

Vloerverwarming erin. Heb je dat probleem niet :mrgreen:

Auteur:  martindomburg [ za jan 03, 2015 21:00 ]
Berichttitel:  Re: De bouw van Schellenbach

De Radiator krijgt een nieuw plekje, weg van de modelbaan maar toch centraal. Dus dat komt wel goed :)

Auteur:  Maurits71 [ za jan 03, 2015 21:41 ]
Berichttitel:  Re: De bouw van Schellenbach

nou veel verbouwse maar weer

Auteur:  WaboCo [ za jan 03, 2015 22:14 ]
Berichttitel:  Re: De bouw van Schellenbach

Succes Martin, Weer een mooie uitdaging. Ik kom t.z.t. wel een keer bij je kijken.
Mocht je binnenkort een keer tijd over hebben, dan zou ik je kennis graag een keer inhuren!

Groet, Wico

Auteur:  martindomburg [ za jan 03, 2015 23:19 ]
Berichttitel:  Re: De bouw van Schellenbach

WaboCo schreef:
Succes Martin, Weer een mooie uitdaging. Ik kom t.z.t. wel een keer bij je kijken.
Mocht je binnenkort een keer tijd over hebben, dan zou ik je kennis graag een keer inhuren!

Groet, Wico


Dat mag altijd kerel, stuur me tzt maar even een mailtje op info@martinenellen.nl

Groetjes

Pagina 1 van 40 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/