De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Ik zal vanavond eens proberen wat te filmen, ben daar nog niet echt aan toe gekomen En met een goede reden, want gisteren kwam een lang gekoesterde wens in vervulling. Ik ben gisterochtend bij Markenburg langs geweest om het station op te halen.
In Houten begin mei gaf ik Mark de opdracht om een modern ondergronds station te ontwerpen. Zoals hij mij kent had ik geen tekening, ontwerp of voorbeeld van wat ik wilde. Alleen een hersenspinsel en wat aanwijzingen. Hier is hij mee aan de slag gegaan en na enig telefoon en mail verkeer zag ik gisteren het eindresultaat.
Mark heeft de kracht van karton en 3D lasertechniek meer dan bewezen met dit project, wat een treinenporno is het geworden! Ver boven al mijn verwachtingen!!!! Mark (Markenburg) onwijs bedankt voor het realiseren van dit werk!
IMG_20180620_081808 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180620_081838 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180619_233104 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180619_233049 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180619_233038 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180619_233055 by Martin Domburg, on Flickr
Er moet nog wel veel gebeuren, zo zijn de roltrappen, trappen, kiosk en reclamezuil nog in ontwerp en worden nageleverd.
In het plafond zie je diverse spotgaten, daarboven zitten een drietal gleuven waar ik een ledstrip direct of difuus kan plaatsen. Hier ga ik mee expirimenteren om een mooie verlichting te krijgen. Uiteraard moet er eerst zwart karton bovenlangs gespannen worden. Ook bij de lift en nooduitgangen komt vluchtwegverlichting en op het perron zelf komen bankjes en reizigers. De rails moet nog verweerd en ook de masten en portalen moeten nog draad en een smerige laag meuk en ellende.
De keuze voor deze masten en seinen zijn niet traditioneel voor ondergrondse stations. Maar het is een bewuste keuze omdat ik aan de voorkant geen uithangers kan plaatsen omdat de luchtankers op zijn bij de bouwmarkt De voorkant is geheel open. De afstand naar het plafond is te groot om ze daaraan te hangen.
Er is nog veel te doen dus.
Nog een paar foto's van de bouw zelf:
IMG_20180619_001702 by Martin Domburg, on Flickr
Betondranden op zijn plek en voorzien van een kleurtje
IMG_20180619_001712 by Martin Domburg, on Flickr
Ook de ballast aangebracht tussen de rails
IMG_20180619_225005 by Martin Domburg, on Flickr
De tunnelingangen zijn door de TBM uitgegraven
IMG_20180619_225000 by Martin Domburg, on Flickr
De perrons bestaan uit diverse delen. Op de kop zite een strook met daarop de boogmotief. Op het perrons twee dune randen, twee witte tegel strookjes en een brede middenstrook. Gewoon met onverdunde houtlijm aanbrengen.
IMG_20180619_230519 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180619_225013 by Martin Domburg, on Flickr
Het middendeel bestaat uit heeeeeel veel lose spanten en delen. Gelukkig had Mark dat zelf al in elkaar gezet voor me Ik hoefde enkel de tegelwand en de plafond aan te brengen.
IMG_20180619_233115 by Martin Domburg, on Flickr
Echt wel struk zo, maar er komt wel een beschermplaat voor
Vanavond gaan Chris en ik weer rijden om voor te bereiden voor de open dag 7 juli. Zal wel even wat filmpjes maken als alles meewerkt
Dit kleine jongentje gaat er echt wel even van genieten.
Groetjes
In Houten begin mei gaf ik Mark de opdracht om een modern ondergronds station te ontwerpen. Zoals hij mij kent had ik geen tekening, ontwerp of voorbeeld van wat ik wilde. Alleen een hersenspinsel en wat aanwijzingen. Hier is hij mee aan de slag gegaan en na enig telefoon en mail verkeer zag ik gisteren het eindresultaat.
Mark heeft de kracht van karton en 3D lasertechniek meer dan bewezen met dit project, wat een treinenporno is het geworden! Ver boven al mijn verwachtingen!!!! Mark (Markenburg) onwijs bedankt voor het realiseren van dit werk!
IMG_20180620_081808 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180620_081838 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180619_233104 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180619_233049 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180619_233038 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180619_233055 by Martin Domburg, on Flickr
Er moet nog wel veel gebeuren, zo zijn de roltrappen, trappen, kiosk en reclamezuil nog in ontwerp en worden nageleverd.
In het plafond zie je diverse spotgaten, daarboven zitten een drietal gleuven waar ik een ledstrip direct of difuus kan plaatsen. Hier ga ik mee expirimenteren om een mooie verlichting te krijgen. Uiteraard moet er eerst zwart karton bovenlangs gespannen worden. Ook bij de lift en nooduitgangen komt vluchtwegverlichting en op het perron zelf komen bankjes en reizigers. De rails moet nog verweerd en ook de masten en portalen moeten nog draad en een smerige laag meuk en ellende.
De keuze voor deze masten en seinen zijn niet traditioneel voor ondergrondse stations. Maar het is een bewuste keuze omdat ik aan de voorkant geen uithangers kan plaatsen omdat de luchtankers op zijn bij de bouwmarkt De voorkant is geheel open. De afstand naar het plafond is te groot om ze daaraan te hangen.
Er is nog veel te doen dus.
Nog een paar foto's van de bouw zelf:
IMG_20180619_001702 by Martin Domburg, on Flickr
Betondranden op zijn plek en voorzien van een kleurtje
IMG_20180619_001712 by Martin Domburg, on Flickr
Ook de ballast aangebracht tussen de rails
IMG_20180619_225005 by Martin Domburg, on Flickr
De tunnelingangen zijn door de TBM uitgegraven
IMG_20180619_225000 by Martin Domburg, on Flickr
De perrons bestaan uit diverse delen. Op de kop zite een strook met daarop de boogmotief. Op het perrons twee dune randen, twee witte tegel strookjes en een brede middenstrook. Gewoon met onverdunde houtlijm aanbrengen.
IMG_20180619_230519 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180619_225013 by Martin Domburg, on Flickr
Het middendeel bestaat uit heeeeeel veel lose spanten en delen. Gelukkig had Mark dat zelf al in elkaar gezet voor me Ik hoefde enkel de tegelwand en de plafond aan te brengen.
IMG_20180619_233115 by Martin Domburg, on Flickr
Echt wel struk zo, maar er komt wel een beschermplaat voor
Vanavond gaan Chris en ik weer rijden om voor te bereiden voor de open dag 7 juli. Zal wel even wat filmpjes maken als alles meewerkt
Dit kleine jongentje gaat er echt wel even van genieten.
Groetjes
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Wauw zeg, dat heeft Markenburg mooi gemaakt.
Wat ik vooral ook erg kicke vind is dat betonpanelen motief in de tunnels, is het nog een idee om die te verlengen zodat je een stuk de tunnel in kan kijken of is de lengte nu genoeg om dat reeds te doen.
Iig ziet het totaal er helemaal gaaf uit, inderdaad een super gezicht wat je wel niet kan met deze technieken
Wat ik vooral ook erg kicke vind is dat betonpanelen motief in de tunnels, is het nog een idee om die te verlengen zodat je een stuk de tunnel in kan kijken of is de lengte nu genoeg om dat reeds te doen.
Iig ziet het totaal er helemaal gaaf uit, inderdaad een super gezicht wat je wel niet kan met deze technieken
Groetjes, Rembrand
Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor
iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor
iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
- Locatie: Leiden
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Bijzonder fraai hoor, maar kom je nog wel aan je eigen opdrachten toe? Zoals bijvoorbeeld de Hondekop die ik vorige maand bij je heb ingeleverd...martindomburg schreef:Ik zal vanavond eens proberen wat te filmen, ben daar nog niet echt aan toe gekomen
Groet,
Robert Jan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Vorige maand.... Ohhh dan heb je nog even, die is nog niet aan de beurt.
Tuurlijk gaat dat gewoon door. Twee dagen in de week druk met de soldeerbout. Daarbuiten echter ook tijd voor gezin en hobby.
Nee mijn week zit vrij structureel in elkaar. Dinsdag en donderdag doe ik overdag support en ombouwen. De andere dagen ben ik huisvader. In de avonden werk ik bestellingen en emails weg. En woensdagavonden zijn hobbyavonden voor de modelbaan, maar soms ook even als mijn huiselijke taken klaar zijn en de Kids slapen of spelen.
Groetjes
Tuurlijk gaat dat gewoon door. Twee dagen in de week druk met de soldeerbout. Daarbuiten echter ook tijd voor gezin en hobby.
Nee mijn week zit vrij structureel in elkaar. Dinsdag en donderdag doe ik overdag support en ombouwen. De andere dagen ben ik huisvader. In de avonden werk ik bestellingen en emails weg. En woensdagavonden zijn hobbyavonden voor de modelbaan, maar soms ook even als mijn huiselijke taken klaar zijn en de Kids slapen of spelen.
Groetjes
Laatst gewijzigd door martindomburg op 20 jun 2018 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
- Locatie: Leiden
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Het was maar een plaagstootje, zij het met een lichte mate van ongeduld.martindomburg schreef:Vorige maand.... Ohhh dan heb je nog even, die is nog niet aan de beurt.
Ik hoor het wel als je zover bent...
Groet,
Robert Jan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Whahaha snap ik per week werk ik gemiddeld 5 ombouwen weg. Heb 3 maanden verwerkingstijd, reken maar uit
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Wow, dat is mooi gemaakt door Markenburg, ziet er superstrak uit. Ook de tekst op de achterwand ziet er schitterend uit.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Hoi Martin,
Zag het gisteravond al op Facebook..je gaat hard nu ennnnnn.....hoge kwijlfactor ....gaaf en ook weer complimenten voor markenburg...Sprak hem op de N-spoor beurs in Hilversum....bracht me wel nieuwe ideeen....
Dus weer naar de ontwerptafel....Hoop het allemaal live te zien op 7 juli
Gr Bjorn
Zag het gisteravond al op Facebook..je gaat hard nu ennnnnn.....hoge kwijlfactor ....gaaf en ook weer complimenten voor markenburg...Sprak hem op de N-spoor beurs in Hilversum....bracht me wel nieuwe ideeen....
Dus weer naar de ontwerptafel....Hoop het allemaal live te zien op 7 juli
Gr Bjorn
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Het gaat lekker hierzo! Gisteren even een uurtje kunnen besteden aan de scenery van het station. Met de airbrush alle lekker verweerd. Ook is de bovenleiding (ja ik weet dat het niet zo hoort, net als een hoog plafond en normale seinen. Hier kan het dus wel) geplaatst en voorzien van rijdraad.
Ondertussen teken ik ook aan wat nieuwe ontwerpen voor de scenery gedeelte. Het huidige design geeft me niet de gewenste effect die ik wil, ik wil meer less zeg maar. Zodra ik wat goeds heb zal ik het hier posten.
IMG_20180620_132736 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180620_132745 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180620_132802 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180620_132756 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180620_132749 by Martin Domburg, on Flickr
Lekker smutzig bah vies smerig. I like it
Volgende stap is de verlichting in orde maken en de verduistering aanbrengen rondom.
Zal de update afsluiten met een filmpje:
Ondertussen teken ik ook aan wat nieuwe ontwerpen voor de scenery gedeelte. Het huidige design geeft me niet de gewenste effect die ik wil, ik wil meer less zeg maar. Zodra ik wat goeds heb zal ik het hier posten.
IMG_20180620_132736 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180620_132745 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180620_132802 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180620_132756 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180620_132749 by Martin Domburg, on Flickr
Lekker smutzig bah vies smerig. I like it
Volgende stap is de verlichting in orde maken en de verduistering aanbrengen rondom.
Zal de update afsluiten met een filmpje:
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Had het filmpje al op youtube gezien, prachtige baan. Het station van Markenburg is ook heel mooi geworden. Superrrr.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Uitermate indrukwekkend, zowel de omvang van de baan als nonstop probleemloos rijden van tig treinen gedurende zowat 8 minuten. Mijn diep respect.
Maar als ik je baan zo bekijk, moet ik me zorgen maken over de bereikbaarheid van alle technische onderdelen? Het lijkt dat zowel elektronica als bepaalde bekabeling nogal ver en diep onderin geplaatst zijn. Kan je daar nog bij in geval van probleem?
De ondergondse halte (Schellenbach) is ook geweldig goed geworden, een echte aandachtstrekker.
Maar als ik je baan zo bekijk, moet ik me zorgen maken over de bereikbaarheid van alle technische onderdelen? Het lijkt dat zowel elektronica als bepaalde bekabeling nogal ver en diep onderin geplaatst zijn. Kan je daar nog bij in geval van probleem?
De ondergondse halte (Schellenbach) is ook geweldig goed geworden, een echte aandachtstrekker.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Bereikbaarheid is nergens een probleem. Ik kan overal goed bij!
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Zoals beloofd hierbij mijn hersenspinsel voor het zichtbare scenery gedeelte
Schellenbach V8 by Martin Domburg, on Flickr
Beginnend bij de rechter helix van het huidige gedeelte rijd de trein eerst een wisselstraat op waar hij linksaf kan naar het goederen emplancement. Een enkelspoor lijnt die op het nul niveau (+8 cm) tevoorschijn komt en in het midden uitkomt op een goederen sorteer emplancement voor de nog te ontwerpen kolen raffinaderij aan de linker zijde. Ook zit er een aftakking naar een leuk project: Loc kerkhof. Voor het emplacement komt een bushalte met toegang tot het ondergronds station.
De andere normale keuze is rechtdoor gaan en dan stijgt hij achterlangs via een twee laags helix om helemaal links op 25 cm hoogte tevoorschijn te komen bij Bahnhof Stadt Schellenbach. Een gebogen station met 3 perronsporen, een inhaal en parkeerspoor. Het station is gebaseerd op Station Osterburken van Kibri. De perrons zijn 150 cm lang en licht gebogen. Rechts van het station rijd de trein over een serie overloopwissels naar rechtsonder om via een korte helix naar 13 cm te dalen. Deze Helix heeft een schaduwfunctie doordat hij 4 spoors is uitgerust.
Hier rijdt de loc een lang paradespoor op met een brug over het goederenlijntje. Dit spoor sluit aan op de linker helix van het huidige gedeelte.
Over het gehele lagen niveau wil ik ook MCC auto's laten rijden.
Schellenbach7 scenery by Martin Domburg, on Flickr
Less is more zeg maar
Schellenbach7 zichtbaar_3D by Martin Domburg, on Flickr
Schellenbach7 zichtbaar_3D-2 by Martin Domburg, on Flickr
Schellenbach7 zichtbaar_3D-3 by Martin Domburg, on Flickr
Schellenbach V8 by Martin Domburg, on Flickr
Beginnend bij de rechter helix van het huidige gedeelte rijd de trein eerst een wisselstraat op waar hij linksaf kan naar het goederen emplancement. Een enkelspoor lijnt die op het nul niveau (+8 cm) tevoorschijn komt en in het midden uitkomt op een goederen sorteer emplancement voor de nog te ontwerpen kolen raffinaderij aan de linker zijde. Ook zit er een aftakking naar een leuk project: Loc kerkhof. Voor het emplacement komt een bushalte met toegang tot het ondergronds station.
De andere normale keuze is rechtdoor gaan en dan stijgt hij achterlangs via een twee laags helix om helemaal links op 25 cm hoogte tevoorschijn te komen bij Bahnhof Stadt Schellenbach. Een gebogen station met 3 perronsporen, een inhaal en parkeerspoor. Het station is gebaseerd op Station Osterburken van Kibri. De perrons zijn 150 cm lang en licht gebogen. Rechts van het station rijd de trein over een serie overloopwissels naar rechtsonder om via een korte helix naar 13 cm te dalen. Deze Helix heeft een schaduwfunctie doordat hij 4 spoors is uitgerust.
Hier rijdt de loc een lang paradespoor op met een brug over het goederenlijntje. Dit spoor sluit aan op de linker helix van het huidige gedeelte.
Over het gehele lagen niveau wil ik ook MCC auto's laten rijden.
Schellenbach7 scenery by Martin Domburg, on Flickr
Less is more zeg maar
Schellenbach7 zichtbaar_3D by Martin Domburg, on Flickr
Schellenbach7 zichtbaar_3D-2 by Martin Domburg, on Flickr
Schellenbach7 zichtbaar_3D-3 by Martin Domburg, on Flickr
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Ziet er fantastisch uit.
Is het wellicht een optie om modernere bovenleidingsmasten neer te zetten in het ondergrondse station.
Bijv. Sommerfeldt 400 of 432?
Is het wellicht een optie om modernere bovenleidingsmasten neer te zetten in het ondergrondse station.
Bijv. Sommerfeldt 400 of 432?
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Een klein detail betreffende het sporenplan van het hoofdstation: links heb je na de kruiswissel twee wissels na elkaar in het doorgaande hoofdspoor zitten. Men zal gebruikeljk maar 1 wissel in het hoofdpoor plaatsen, en op het aftakkend spoor de andere wissel(s), zoals je ook rechts-onderaan hebt gedaan.
Voor de rest, prima modern sporenplan. En, wat is een kolenraffinaderij?
Voor de rest, prima modern sporenplan. En, wat is een kolenraffinaderij?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Waar kolen gewonnen worden.
De scissor links heb ik expres zo gedaan omdat ik anders niet aan fatsoenlijke perronlengte kan komen. Als ik die wisselstraat uitvoer zoals ik rechts heb gedaan houd ik maar perrons over van net 1 meter en dan kan geen van de intercity's stoppen.
Ik heb wel het baanplan iets aangepast. Zo is de helix rechts achterin weg omdat ik het spoor links wat heb verlegd en het station een helling heb gegeven van 1 cm over de totale lengte van dat stuk. Ook is de aansluiting op de brug van de helix onderin verbeterd.
Schellenbach8 by Martin Domburg, on Flickr
Groetjes
De scissor links heb ik expres zo gedaan omdat ik anders niet aan fatsoenlijke perronlengte kan komen. Als ik die wisselstraat uitvoer zoals ik rechts heb gedaan houd ik maar perrons over van net 1 meter en dan kan geen van de intercity's stoppen.
Ik heb wel het baanplan iets aangepast. Zo is de helix rechts achterin weg omdat ik het spoor links wat heb verlegd en het station een helling heb gegeven van 1 cm over de totale lengte van dat stuk. Ook is de aansluiting op de brug van de helix onderin verbeterd.
Schellenbach8 by Martin Domburg, on Flickr
Groetjes
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
De kruiswissel (scissor zoals jij die noemt) is prima. Het gaat om de twee volgende wissels in het hoofdspoor. Normaal ligt er maar 1 in het hoofdspoor, de tweede wissel ligt meestal in het aftakkend spoor. Maar belangrijk is het niet.
Steenkoolmijn dus. Een raffinaderij gaat men stoffen raffineren (een chemische process om vb een product te "kraken"). Maar het is niet de bedoeling om op woorden te vitten. In het tegendeel, ik vroeg me af wat je er ging bouwen. Je plan is prima! Beter zo, zonder die lus onder het station.
Steenkoolmijn dus. Een raffinaderij gaat men stoffen raffineren (een chemische process om vb een product te "kraken"). Maar het is niet de bedoeling om op woorden te vitten. In het tegendeel, ik vroeg me af wat je er ging bouwen. Je plan is prima! Beter zo, zonder die lus onder het station.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Perfect!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
De werkwijze welke je nu toepast mbt de wissels (zoals Michiel bedoeld) heeft inderdaad de voorkeur bij doorgaande sporen. Hierbij wordt voornamelijk gecreëerd dat op het hoofdspoor met hogere snelheid dan, in Nederland bijvoorbeeld 40 km/u over het doorgaande spoor kan worden doorgereden door treinen die niet hoeven te stoppen (Internationale treinen, Goederentreinen enz.). Het wordt echter zeker niet overal toegepast. Daar waar het in werkelijkheid NIET wordt toegepast zie je dan ook dat de plaatselijke snelheid veelal met borden drastisch wordt teruggebracht naar bijvoorbeeld die 40 km/u (of hoger als de wissels het toelaten).
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Met de opendag in zicht komt ook de tijd voor het afwerken.Gisteren heb ik de onderdelen voor de omkisting van de helixxen en de omlijsting van de baan gezaagd, vanavond na wat administratief werk de delen maar even in elkaar geschroefd.
IMG_20180625_214645 by Martin Domburg, on Flickr
Mooie bak rondom de rechter helix
IMG_20180625_214652 by Martin Domburg, on Flickr
De linker helix krijgt een simpele afscherming
2018-06-25_10-14-29 by Martin Domburg, on Flickr
Het frontpaneel van het ondergronds station. Na het schilderen komt er plexiglas achter de doorkijk.
Het paneel is kantelbaar via een viertal scharnieren en word met twee magneten overeind gehouden.
IMG_20180625_215351 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180625_215406 by Martin Domburg, on Flickr
Ook heb ik de ledstrips van het ondergronds station aangebracht. 3 ledstrips die boven het plafond zitten.
IMG_20180625_214631 by Martin Domburg, on Flickr
Ik vind het ergens nog te zacht. Ik voed de strips met 15V maar dan worden de leds best warm. Omdat ze richting het witte karton zijn gericht vind ik dat niet zo'n prettig idee. Nu heb ik het gedimd met een 180 Ohm weerstand in de GND van de strips. Wil eens kijken wat er met 120 Ohm en 100 Ohm gebeurd. Ook heb ik de VVP even geprobeerd maar het vermogen genereerde best wat warmte in de spanningsregelaar. Vandaar dat ik het met weerstanden probeer.
Morgen voordat ik begin met werken maar even plamuren en schilderen
Groetjes
IMG_20180625_214645 by Martin Domburg, on Flickr
Mooie bak rondom de rechter helix
IMG_20180625_214652 by Martin Domburg, on Flickr
De linker helix krijgt een simpele afscherming
2018-06-25_10-14-29 by Martin Domburg, on Flickr
Het frontpaneel van het ondergronds station. Na het schilderen komt er plexiglas achter de doorkijk.
Het paneel is kantelbaar via een viertal scharnieren en word met twee magneten overeind gehouden.
IMG_20180625_215351 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180625_215406 by Martin Domburg, on Flickr
Ook heb ik de ledstrips van het ondergronds station aangebracht. 3 ledstrips die boven het plafond zitten.
IMG_20180625_214631 by Martin Domburg, on Flickr
Ik vind het ergens nog te zacht. Ik voed de strips met 15V maar dan worden de leds best warm. Omdat ze richting het witte karton zijn gericht vind ik dat niet zo'n prettig idee. Nu heb ik het gedimd met een 180 Ohm weerstand in de GND van de strips. Wil eens kijken wat er met 120 Ohm en 100 Ohm gebeurd. Ook heb ik de VVP even geprobeerd maar het vermogen genereerde best wat warmte in de spanningsregelaar. Vandaar dat ik het met weerstanden probeer.
Morgen voordat ik begin met werken maar even plamuren en schilderen
Groetjes
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
De open dag is nog twee nachtje slapen......
Maar we hebben het gered Tussen het ombouwen en een beurs door de laatste puntjes op de i kunnen zetten:
De frontpanelen hebben een enkele laklaag gekregen. Ik heb bewust maar 1 laag gedaan want we hebben goed nieuws! We gaan verhuizen Pas eind van het jaar hoor, maar toch. We hebben een huis gekocht in Ermelo dicht bij de locatie waar ik workshops geef. DTS en de modelbaan krijgen een permanente plek in de loods in Ermelo. Ik zal daar een werkplaats gaan bouwen met voldoende ruimte voor ombouwen, demonstreren en natuurlijk de modelspoorbaan.
Maar nu terug naar de update:
IMG_20180626_124120 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180626_124125 by Martin Domburg, on Flickr
Nice kleurtje al zeg ik hetzelf.
Afgelopen zaterdag kreeg ik van Mark de resterende onderdelen van het station en gisteravond heb ik alles af kunnen maken.
IMG_20180703_230514 by Martin Domburg, on Flickr
De inwoners van Schellenbach check,
secondelijm check,
pincet check
En het plaatsen kan beginnen:
IMG_20180703_230510 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180703_230459 by Martin Domburg, on Flickr
Ook is de kiosk geplaatst waar men de wachttijd kan doden met een kopje chino of iets lekkers.
Maar na een avondje prutsen en voor god spelen heb ik dan ook wel een heel erg mooi resultaat behaald
IMG_20180704_021020 by Martin Domburg, on Flickr
Opa gaat een dagje uit, de zuster helpt hem naar zijn trein
IMG_20180704_021029 by Martin Domburg, on Flickr
Lang wachten zo, iTroRailTrein heeft nog wat vertraging
IMG_20180704_021036 by Martin Domburg, on Flickr
Aan beide zijden een roltrap en gewone trap naar de bovenwereld. Twee hulpverleners hebben geen zin hierin en kiezen voor de lift.
IMG_20180703_230505 by Martin Domburg, on Flickr
Wat zou ze vanavond eten? Andijvie.....
IMG_20180704_020948 by Martin Domburg, on Flickr
De man met de koffer had niet verwacht dta het perron zo lang was, de man in de witte jas is het allang gewend.
IMG_20180704_021002 by Martin Domburg, on Flickr
Handig een lift, is toch voor betaald. Dan gebruiken we hem ook gewoon.
IMG_20180704_021010 by Martin Domburg, on Flickr
Druk in de kiosk zeg... hé ligt daar nu een euro op de vloer?
IMG_20180705_183751 by Martin Domburg, on Flickr
Het geheel achter een mooie dikke plexi glasplaat, met dank aan Ton Edders!
Zoal sje kan zien is ook de verlichting een flink stuk verbeterd, Ik heb een 12V VSP module gebruikt en nu worden de leds niet meer warm en geven ze ruim licht in het geheel. Wel moest ik nog even de tunnels aanpakken. Met de 3D printer heb ik mallen geprint om zo een kartonnen donkere tunnel te maken.
IMG_20180705_183633 by Martin Domburg, on Flickr
Nou, pfoe. Gelukkig is het zaterdag niet zo warm als vandaag. Lekker de hele dag rijden en met een geschat bezoekersaantal van 40 kijkers word het bere gezellig.
Groetjes
Maar we hebben het gered Tussen het ombouwen en een beurs door de laatste puntjes op de i kunnen zetten:
De frontpanelen hebben een enkele laklaag gekregen. Ik heb bewust maar 1 laag gedaan want we hebben goed nieuws! We gaan verhuizen Pas eind van het jaar hoor, maar toch. We hebben een huis gekocht in Ermelo dicht bij de locatie waar ik workshops geef. DTS en de modelbaan krijgen een permanente plek in de loods in Ermelo. Ik zal daar een werkplaats gaan bouwen met voldoende ruimte voor ombouwen, demonstreren en natuurlijk de modelspoorbaan.
Maar nu terug naar de update:
IMG_20180626_124120 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180626_124125 by Martin Domburg, on Flickr
Nice kleurtje al zeg ik hetzelf.
Afgelopen zaterdag kreeg ik van Mark de resterende onderdelen van het station en gisteravond heb ik alles af kunnen maken.
IMG_20180703_230514 by Martin Domburg, on Flickr
De inwoners van Schellenbach check,
secondelijm check,
pincet check
En het plaatsen kan beginnen:
IMG_20180703_230510 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180703_230459 by Martin Domburg, on Flickr
Ook is de kiosk geplaatst waar men de wachttijd kan doden met een kopje chino of iets lekkers.
Maar na een avondje prutsen en voor god spelen heb ik dan ook wel een heel erg mooi resultaat behaald
IMG_20180704_021020 by Martin Domburg, on Flickr
Opa gaat een dagje uit, de zuster helpt hem naar zijn trein
IMG_20180704_021029 by Martin Domburg, on Flickr
Lang wachten zo, iTroRailTrein heeft nog wat vertraging
IMG_20180704_021036 by Martin Domburg, on Flickr
Aan beide zijden een roltrap en gewone trap naar de bovenwereld. Twee hulpverleners hebben geen zin hierin en kiezen voor de lift.
IMG_20180703_230505 by Martin Domburg, on Flickr
Wat zou ze vanavond eten? Andijvie.....
IMG_20180704_020948 by Martin Domburg, on Flickr
De man met de koffer had niet verwacht dta het perron zo lang was, de man in de witte jas is het allang gewend.
IMG_20180704_021002 by Martin Domburg, on Flickr
Handig een lift, is toch voor betaald. Dan gebruiken we hem ook gewoon.
IMG_20180704_021010 by Martin Domburg, on Flickr
Druk in de kiosk zeg... hé ligt daar nu een euro op de vloer?
IMG_20180705_183751 by Martin Domburg, on Flickr
Het geheel achter een mooie dikke plexi glasplaat, met dank aan Ton Edders!
Zoal sje kan zien is ook de verlichting een flink stuk verbeterd, Ik heb een 12V VSP module gebruikt en nu worden de leds niet meer warm en geven ze ruim licht in het geheel. Wel moest ik nog even de tunnels aanpakken. Met de 3D printer heb ik mallen geprint om zo een kartonnen donkere tunnel te maken.
IMG_20180705_183633 by Martin Domburg, on Flickr
Nou, pfoe. Gelukkig is het zaterdag niet zo warm als vandaag. Lekker de hele dag rijden en met een geschat bezoekersaantal van 40 kijkers word het bere gezellig.
Groetjes
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground
Oh die tunnelbuizen schreeuwen gewoon om leuke doorkijkjes!
Kleine gaten erin waar je bv een groep ratten ziet, of een zwerver bij een ton met vuur of een ontsnapte gevangene, of Batman... De turtles...
Tot zaterdag!
Kleine gaten erin waar je bv een groep ratten ziet, of een zwerver bij een ton met vuur of een ontsnapte gevangene, of Batman... De turtles...
Tot zaterdag!
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De grote verhuizing
Het is al een poosje stil in dit draadje, maar daar gaat verandering in komen.
Vanwege een verhuizing moet de modelspoorbaan verkassen. Met Domburg Train Support betrek ik een grote nieuwe werkplaats welke ik nu aan het verbouwen ben. Maar voor dat die afgebouwd kan gaan worden moet de modelspoorbaan wel eerst in die ruimte geplaatst worden. Anders komt het gevaarte van 4x3 meter niet meer binnen.
IMG_20180830_213344 by Martin Domburg, on Flickr
De nieuwe locatie is 9x3,5 meter en bied ruim plaats voor de modelspoorbaan.
Deze week heb ik de baan transporteerbaar gemaakt. Zo heb ik al het rijdende materiaal verwijderd en opgeslagen. De helixxen gedemonteerd en de modelspoorbaan electrisch afgekoppeld. En nu staat het geheel klaar in de wacht voor wat komen gaat.
IMG_20180920_142218 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180920_142212 by Martin Domburg, on Flickr
En wat gaat er komen:
Begin volgende week word de garagedeur hersteld en dan kan de baan naar buiten. Met hondjes willen we het geheel op een auto ambulance rollen en zo in zijn geheel vervoeren naar de nieuwe locatie. Daar kunnen we nu het geheel gemakkelijk de ruimte in rollen en een plekje geven in het midden van de ruimte. Als de wanden daarna verder zijn afgewerkt en geschilderd dan zal de baan zijn definitieve plek krijgen en ook zal de frieslijst weer worden opgehangen.
Er gaat wel wat veranderen:
- De lussen links en rechts ga ik anders maken,
- De Helixxen worden vast gemonteerd en de overgangen opnieuw aangebracht. Er is straks voldoende ruimte rondom bij de helix te kunnen.
- Er komt een nieuw programmeer-, ijk- en testspoor.
Nou, tot volgende week, spannend allemaal.
Groetjes
Vanwege een verhuizing moet de modelspoorbaan verkassen. Met Domburg Train Support betrek ik een grote nieuwe werkplaats welke ik nu aan het verbouwen ben. Maar voor dat die afgebouwd kan gaan worden moet de modelspoorbaan wel eerst in die ruimte geplaatst worden. Anders komt het gevaarte van 4x3 meter niet meer binnen.
IMG_20180830_213344 by Martin Domburg, on Flickr
De nieuwe locatie is 9x3,5 meter en bied ruim plaats voor de modelspoorbaan.
Deze week heb ik de baan transporteerbaar gemaakt. Zo heb ik al het rijdende materiaal verwijderd en opgeslagen. De helixxen gedemonteerd en de modelspoorbaan electrisch afgekoppeld. En nu staat het geheel klaar in de wacht voor wat komen gaat.
IMG_20180920_142218 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180920_142212 by Martin Domburg, on Flickr
En wat gaat er komen:
Begin volgende week word de garagedeur hersteld en dan kan de baan naar buiten. Met hondjes willen we het geheel op een auto ambulance rollen en zo in zijn geheel vervoeren naar de nieuwe locatie. Daar kunnen we nu het geheel gemakkelijk de ruimte in rollen en een plekje geven in het midden van de ruimte. Als de wanden daarna verder zijn afgewerkt en geschilderd dan zal de baan zijn definitieve plek krijgen en ook zal de frieslijst weer worden opgehangen.
Er gaat wel wat veranderen:
- De lussen links en rechts ga ik anders maken,
- De Helixxen worden vast gemonteerd en de overgangen opnieuw aangebracht. Er is straks voldoende ruimte rondom bij de helix te kunnen.
- Er komt een nieuw programmeer-, ijk- en testspoor.
Nou, tot volgende week, spannend allemaal.
Groetjes
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum