Pagina 21 van 38

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground

Geplaatst: 23 jun 2018 23:08
door Arnold1978
Mooi zo'n lang station.

Mvg

Arnold

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground

Geplaatst: 25 jun 2018 21:20
door martindomburg
Met de opendag in zicht komt ook de tijd voor het afwerken.Gisteren heb ik de onderdelen voor de omkisting van de helixxen en de omlijsting van de baan gezaagd, vanavond na wat administratief werk de delen maar even in elkaar geschroefd.

AfbeeldingIMG_20180625_214645 by Martin Domburg, on Flickr
Mooie bak rondom de rechter helix

AfbeeldingIMG_20180625_214652 by Martin Domburg, on Flickr
De linker helix krijgt een simpele afscherming

Afbeelding2018-06-25_10-14-29 by Martin Domburg, on Flickr
Het frontpaneel van het ondergronds station. Na het schilderen komt er plexiglas achter de doorkijk.

Het paneel is kantelbaar via een viertal scharnieren en word met twee magneten overeind gehouden.

AfbeeldingIMG_20180625_215351 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20180625_215406 by Martin Domburg, on Flickr

Ook heb ik de ledstrips van het ondergronds station aangebracht. 3 ledstrips die boven het plafond zitten.

AfbeeldingIMG_20180625_214631 by Martin Domburg, on Flickr

Ik vind het ergens nog te zacht. Ik voed de strips met 15V maar dan worden de leds best warm. Omdat ze richting het witte karton zijn gericht vind ik dat niet zo'n prettig idee. Nu heb ik het gedimd met een 180 Ohm weerstand in de GND van de strips. Wil eens kijken wat er met 120 Ohm en 100 Ohm gebeurd. Ook heb ik de VVP even geprobeerd maar het vermogen genereerde best wat warmte in de spanningsregelaar. Vandaar dat ik het met weerstanden probeer.

Morgen voordat ik begin met werken maar even plamuren en schilderen :)

Groetjes

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground

Geplaatst: 05 jul 2018 17:54
door martindomburg
De open dag is nog twee nachtje slapen......

Maar we hebben het gered :) Tussen het ombouwen en een beurs door de laatste puntjes op de i kunnen zetten:

De frontpanelen hebben een enkele laklaag gekregen. Ik heb bewust maar 1 laag gedaan want we hebben goed nieuws! We gaan verhuizen :mrgreen: Pas eind van het jaar hoor, maar toch. We hebben een huis gekocht in Ermelo dicht bij de locatie waar ik workshops geef. DTS en de modelbaan krijgen een permanente plek in de loods in Ermelo. Ik zal daar een werkplaats gaan bouwen met voldoende ruimte voor ombouwen, demonstreren en natuurlijk de modelspoorbaan.

Maar nu terug naar de update:

AfbeeldingIMG_20180626_124120 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20180626_124125 by Martin Domburg, on Flickr

Nice kleurtje al zeg ik hetzelf.

Afgelopen zaterdag kreeg ik van Mark de resterende onderdelen van het station en gisteravond heb ik alles af kunnen maken.

AfbeeldingIMG_20180703_230514 by Martin Domburg, on Flickr

De inwoners van Schellenbach check,
secondelijm check,
pincet check

En het plaatsen kan beginnen:

AfbeeldingIMG_20180703_230510 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20180703_230459 by Martin Domburg, on Flickr

Ook is de kiosk geplaatst waar men de wachttijd kan doden met een kopje chino of iets lekkers.
Maar na een avondje prutsen en voor god spelen heb ik dan ook wel een heel erg mooi resultaat behaald

AfbeeldingIMG_20180704_021020 by Martin Domburg, on Flickr
Opa gaat een dagje uit, de zuster helpt hem naar zijn trein

AfbeeldingIMG_20180704_021029 by Martin Domburg, on Flickr
Lang wachten zo, iTroRailTrein heeft nog wat vertraging

AfbeeldingIMG_20180704_021036 by Martin Domburg, on Flickr
Aan beide zijden een roltrap en gewone trap naar de bovenwereld. Twee hulpverleners hebben geen zin hierin en kiezen voor de lift.

AfbeeldingIMG_20180703_230505 by Martin Domburg, on Flickr
Wat zou ze vanavond eten? Andijvie.....

AfbeeldingIMG_20180704_020948 by Martin Domburg, on Flickr
De man met de koffer had niet verwacht dta het perron zo lang was, de man in de witte jas is het allang gewend.

AfbeeldingIMG_20180704_021002 by Martin Domburg, on Flickr
Handig een lift, is toch voor betaald. Dan gebruiken we hem ook gewoon.

AfbeeldingIMG_20180704_021010 by Martin Domburg, on Flickr
Druk in de kiosk zeg... hé ligt daar nu een euro op de vloer?

AfbeeldingIMG_20180705_183751 by Martin Domburg, on Flickr
Het geheel achter een mooie dikke plexi glasplaat, met dank aan Ton Edders!

Zoal sje kan zien is ook de verlichting een flink stuk verbeterd, Ik heb een 12V VSP module gebruikt en nu worden de leds niet meer warm en geven ze ruim licht in het geheel. Wel moest ik nog even de tunnels aanpakken. Met de 3D printer heb ik mallen geprint om zo een kartonnen donkere tunnel te maken.

AfbeeldingIMG_20180705_183633 by Martin Domburg, on Flickr

Nou, pfoe. Gelukkig is het zaterdag niet zo warm als vandaag. Lekker de hele dag rijden en met een geschat bezoekersaantal van 40 kijkers word het bere gezellig.

Groetjes

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Schellenbach Underground

Geplaatst: 05 jul 2018 21:57
door Hoontje
Oh die tunnelbuizen schreeuwen gewoon om leuke doorkijkjes!
Kleine gaten erin waar je bv een groep ratten ziet, of een zwerver bij een ton met vuur of een ontsnapte gevangene, of Batman... De turtles... :mrgreen:

Tot zaterdag!

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De grote verhuizing

Geplaatst: 21 sep 2018 09:49
door martindomburg
Het is al een poosje stil in dit draadje, maar daar gaat verandering in komen.

Vanwege een verhuizing moet de modelspoorbaan verkassen. Met Domburg Train Support betrek ik een grote nieuwe werkplaats welke ik nu aan het verbouwen ben. Maar voor dat die afgebouwd kan gaan worden moet de modelspoorbaan wel eerst in die ruimte geplaatst worden. Anders komt het gevaarte van 4x3 meter niet meer binnen.

AfbeeldingIMG_20180830_213344 by Martin Domburg, on Flickr
De nieuwe locatie is 9x3,5 meter en bied ruim plaats voor de modelspoorbaan.

Deze week heb ik de baan transporteerbaar gemaakt. Zo heb ik al het rijdende materiaal verwijderd en opgeslagen. De helixxen gedemonteerd en de modelspoorbaan electrisch afgekoppeld. En nu staat het geheel klaar in de wacht voor wat komen gaat.

AfbeeldingIMG_20180920_142218 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20180920_142212 by Martin Domburg, on Flickr

En wat gaat er komen:
Begin volgende week word de garagedeur hersteld en dan kan de baan naar buiten. Met hondjes willen we het geheel op een auto ambulance rollen en zo in zijn geheel vervoeren naar de nieuwe locatie. Daar kunnen we nu het geheel gemakkelijk de ruimte in rollen en een plekje geven in het midden van de ruimte. Als de wanden daarna verder zijn afgewerkt en geschilderd dan zal de baan zijn definitieve plek krijgen en ook zal de frieslijst weer worden opgehangen.

Er gaat wel wat veranderen:
- De lussen links en rechts ga ik anders maken,
- De Helixxen worden vast gemonteerd en de overgangen opnieuw aangebracht. Er is straks voldoende ruimte rondom bij de helix te kunnen.
- Er komt een nieuw programmeer-, ijk- en testspoor.

Nou, tot volgende week, spannend allemaal.

Groetjes

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De grote verhuizing

Geplaatst: 21 sep 2018 11:09
door Alro
Succes, Martin!

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De grote verhuizing

Geplaatst: 21 sep 2018 14:14
door Hannes62
Heel veel succes en we hopen natuurlijk op updates !!!

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De grote verhuizing

Geplaatst: 21 sep 2018 16:49
door RogerB
Veel succes Martin! En de foto's zien we wel weer verschijnen :mrgreen:

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De grote verhuizing

Geplaatst: 25 sep 2018 22:04
door martindomburg
Zo de verhuizing is achter de rug, viel me echt 100 % mee eigenlijk. Samen met mijn vader, Christian en Vincent hebben we de baan opgepakt en op de aanhanger gezet. Na het zekeren van de baan op de aanhanger kon de karavaan vertrekken. Wel zonder de helixxen en de frieslijst. Die staan daar nu alleen maar in de weg, en zijn later makkelijk te vervoeren.

Nadat de baan op de nieuwe locatie was gearriveerd hebben we hem naar binnen getilt en in het midden van de ruimte geplaatst. Voor de zekerheid in geplakt met plastic folie tegen stof en verf. Nu kunnen de wanden gesloten worden en de wanden afgewerkt worden.

De schade?
- twee plintjes die in de weg zaten......

Hier een foto reportage:

AfbeeldingIMG_20180925_190017 by Martin Domburg, on Flickr
Klaar voor transport

AfbeeldingIMG_20180925_192859 by Martin Domburg, on Flickr
Ook de kleine man helpt flink mee, stoere boy.

AfbeeldingIMG_20180925_194801 by Martin Domburg, on Flickr
Daar gaat die dan!

AfbeeldingIMG_20180925_201528 by Martin Domburg, on Flickr
Daar staat die dan, op zijn nieuwe onderkomen.

Nou al met al was het met 45 minuten geklaard, ben zeer tevreden! En belangrijker nog, Schellenbach kan weer voort!

Groetjes

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De grote verhuizing

Geplaatst: 26 sep 2018 09:23
door sik234
Dat is nog een spoor vervoer. Dat is nog al spanend mooi dat alles goed is gegaan:)

ps mooi station

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De grote verhuizing

Geplaatst: 26 sep 2018 10:05
door doniek
Wow, wat een operatie! Goed dat alles soepel verlopen is!
martindomburg schreef: Wel zonder de helixxen en de frieslijst. Die staan daar nu alleen maar in de weg, en zijn later makkelijk te vervoeren.
Die zijn inderdaad stukken kleiner :lol:

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De grote verhuizing

Geplaatst: 26 sep 2018 16:34
door Vincent
Langer aan het rijden geweest, dan ik heb mogen werken.

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie

Geplaatst: 17 nov 2018 01:22
door martindomburg
Tijd geleden dat er weer wat gepost is hier. We zijn bezig geweest met het voorbereiden van de reanimatie na de verhuizing. Na lang wikken en wegen hebben we besloten om de layout wat te gaan wijzigen. De grootste wijziging komt aan de linkerzijde waar we de helix een kwartslag gaan draaien. Dit omdat we aan die zijde ruim 60cm extra ruimte hebben.

De komende weken gaan we de baan uitlijnen en de beide helixxen opnieuw afstellen. De overgangen worden permanent bevestigd en de linker helix gaat nieuwe ingangen krijgen. Als dat gereed is zal de gehele frieslijst en de omlijsting van de baan vernieuwd gaan worden en voorzien van een verse nette laklaag. Het doel is om dit met de open dag van 16 maart geraliseerd te hebben.

In het voorjaar wil ik een start gaan maken aan het doel van dit project: De Scenery, waarvan ik heb besloten een nieuw ontwerp te maken. Door de extra lengte ontstaan nieuwe mogelijkheden en zag ik een weg om mijn oorspronkelijke 4 vereisten zonder compromissen te kunnen realiseren: Lang paradespoor, groot station, stoomdepot en goedenoverslag.

Nou dat ziet er dan zo uit:

AfbeeldingSchellenbach V11 scenery by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingSchellenbach V11 by Martin Domburg, on Flickr

Even een walktrough:

vanaf de onderlaag kan het station van onder en boven betreden worden. De bovenste entree kent een derde spoor welke zal leiden naar een dubbel servicespoor boven de werktafel. Aan de onderzijde kan de trein kiezen om linksaf te slaan naar het station, of rechtdoor te gaan en via een stijgspoor achterlangs te stijgen naar 10 cm hoogte. Aan de linkerzijde komt dat stijgspoor dan terecht op het lange paradespoor, welke aan de onderzijde een keerlus heeft met drie opstelsporen voor een schaduwstation functie.

Het station kent twee doorrijdsporen, één in het midden en één bovenin. Links een drietal opstelsporen voor treinstellen en daaronder een goederenoverslag. Aan de rechterzijde komt een middelgroot stoomdepot met draaischijf.

De bruine vlakken zijn bergen, de grijze vlak onderin moet een dorp of stad worden. Tussen het station en het paradespoor wil ik een doorgaande weg maken met wat retail en horeca.

Vind het idee zo wel geslaagd, nu nog bouwen. (zou het dan toch dat versie 11 van het ontwerp de realiteit gaat worden?)

Groetjes Martin

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie

Geplaatst: 17 nov 2018 10:13
door 141
Dat ziet erg indrukwekkend uit!

Gr. Clemens

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie

Geplaatst: 17 nov 2018 10:20
door Bjor
Martin,

Een fraai ontwerp! En ik vond de baan al zo mooi als hij was!
Een fraaie ruimte ook. Alleen vraag ik me af wanneer de volgende verhuizing is ? :mrgreen:
Maar zonder gekheid: ik heb de laatste activiteiten met bewondering nog eens rustig doorgelezen. Wat een werk!

Jouw ondergrondse station vind ik heel mooi getroffen. Een prachtige lengte en uitgebalanceerde kleuren. Zie ik het goed dat het grotendeels uit gelaserd karton is gemaakt?
En de achterwand heb je laten printen?

Ben

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie

Geplaatst: 19 nov 2018 16:36
door martindomburg
Het gehele ondergrondse station is ontworpen en gebouwd uit karton. Markenburg heeft dit gedaan voor mij :)

Een paar pagina's terug vind je alle details

groetjes

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie

Geplaatst: 20 nov 2018 09:47
door martindomburg
Kleine anti-climax. Bij het tekenen van dit ontwerp heb ik er geen rekening mee gehouden dat de onderbaan te dicht bebouwd is waardoor ik problemen ga krijgen met de montage van servo's en electronica. Ik ga denk ik weer terug naar het vorige ontwerp en dat aanpassen aan de huidige afmetingen.

:mrgreen:

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie

Geplaatst: 20 nov 2018 11:18
door Nico Essers
Martin,

Ik heb bij mijn baan gebruik gemaakt van het Bowdenkabel principe om de wissels aan te sturen. De servo's hoeven dan niet onder de wissels gemonteerd te worden maar op een makkelijker bereikbare plaats inclusief elektronica. Je kunt zo makkelijk een meter overbruggen. Misschien een optie voor je. Het is namelijk een heel mooi plan dat je nu hebt voor je bovenbaan.

Afbeelding

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie

Geplaatst: 20 nov 2018 11:57
door martindomburg
Klopt, moet ook eerlijk bekennen dat ik het ook nog niet helemaal los kan laten. We spelen nu met het idee om alle electronica decentraal op te gaan stellen.



Wordt vervokgt mar zoals de vkag nu zwaait ga ik toch wel verder met het nieuwe ontwerp. Zal alleen wel heel veel extra werk zijn :)

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie

Geplaatst: 20 nov 2018 17:27
door spoor65
Ach Martin, heel veel extra werk betekend voor jou toch maar hooguit 2 weken extra er aan kwijt zijn.

Lekker doen zoals je het mooi vind, ontwerp ziet er goed uit.

mvg

Freddy

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie

Geplaatst: 25 dec 2018 10:39
door Zonneveld
Hallo Martin, gisteravond , kerstavond, vrouw naar de kerkdienst,, je hele draadje doorgenomen. 4 uur kijk plezier. Wat een werk, wat een enthousiasme om dit zo op te zetten en vooral "doorgaan is je sterke punt. Ben benieuwd hoe het er nu uitziet. Neem ook je tijd, want verhuizen gun je je vijand nog niet. Zie je gauw.

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie

Geplaatst: 25 dec 2018 12:14
door martindomburg
Hoi,

Ja momenteel staat de baan nog even stil, we zijn nu inderdaad druk met verhuizen en het wegwerken van achterstand met ombouwwerk door alle verhuizingen.

Maar ik verwacht in februari de baan weer rijdend te gaan maken.

Groetjes

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie

Geplaatst: 09 jan 2019 22:08
door martindomburg
JAAAAAAAA DAAR IS TIE WEER :lol:

We zijn weer begonnen met de reanimatie, want 16 maart moet het rijden natuurlijk tijdens de Digitale Demodag. Althans ik ben zelf nog niet begonnen maar mijn vader (Ook N-rijder) is begonnen. Hij is momenteel bezig om de frieslijst aan de linkerzijde te verlengen en de boarding en beplating te maken/vervangen.

Maar eerst moet de helix opnieuw worden aangesloten. Deze is 90 graden gedraaid voor meer lengte en een betere bereikbaarheid.

AfbeeldingIMG_20190109_123942 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190109_123957 by Martin Domburg, on Flickr
De linker helix krijgt aan de achterzijde nieuwe aansluitingen. De afgaande sporen worden langs de muur naar de ingang van de helix gebracht. ZO kan ik weer wat hoogte winnen en de hellingspercentage straks van 2,4% terugbrengen naar 2,1%

AfbeeldingIMG_20190109_124003 by Martin Domburg, on Flickr
De boarding word vervangen, en er komt een dichte plaat boven op waar de scenery op aangebracht gaat worden. Dit word een spantenbouw van 5-10 cm boven de vaste plaat.

Aan de rechterzijde ga ik de helix twee lagen ophogen om dit te realiseren.

AfbeeldingIMG_20190109_123951 by Martin Domburg, on Flickr

Word wel wat, word rap weer vervolgt.

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie

Geplaatst: 10 jan 2019 22:11
door WouterX
Ik was natuurlijk ook even nieuwsgierig naar "Stadt Schellenbach", mijn mond viel open. Wat een onderneming! Lezen van het draadje ook, daar begin ik vanavond niet meer aan :D

Groet,
Wouter

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie

Geplaatst: 13 jan 2019 09:37
door Wablo
Martin,
Het begint er al weer aardig strak uit te zien, jij, je vader, je broer, is de hele familie N-spoor verslaafd :mrgreen:
groetjes,
Bert