We zijn live met het nieuwe forum.
Mocht er onverwachts nog iets niet werken, meld het dan even in dit topic .

De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

doniek

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De grote verhuizing

Bericht door doniek » 26 sep 2018 10:05

Wow, wat een operatie! Goed dat alles soepel verlopen is!
martindomburg schreef: Wel zonder de helixxen en de frieslijst. Die staan daar nu alleen maar in de weg, en zijn later makkelijk te vervoeren.
Die zijn inderdaad stukken kleiner :lol:

Vincent
Contacteer:

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De grote verhuizing

Bericht door Vincent » 26 sep 2018 16:34

Langer aan het rijden geweest, dan ik heb mogen werken.

vincent
www.elfd.nl

Onderwerp starter
martindomburg
Contacteer:

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De reanimatie

Bericht door martindomburg » 17 nov 2018 01:22

Tijd geleden dat er weer wat gepost is hier. We zijn bezig geweest met het voorbereiden van de reanimatie na de verhuizing. Na lang wikken en wegen hebben we besloten om de layout wat te gaan wijzigen. De grootste wijziging komt aan de linkerzijde waar we de helix een kwartslag gaan draaien. Dit omdat we aan die zijde ruim 60cm extra ruimte hebben.

De komende weken gaan we de baan uitlijnen en de beide helixxen opnieuw afstellen. De overgangen worden permanent bevestigd en de linker helix gaat nieuwe ingangen krijgen. Als dat gereed is zal de gehele frieslijst en de omlijsting van de baan vernieuwd gaan worden en voorzien van een verse nette laklaag. Het doel is om dit met de open dag van 16 maart geraliseerd te hebben.

In het voorjaar wil ik een start gaan maken aan het doel van dit project: De Scenery, waarvan ik heb besloten een nieuw ontwerp te maken. Door de extra lengte ontstaan nieuwe mogelijkheden en zag ik een weg om mijn oorspronkelijke 4 vereisten zonder compromissen te kunnen realiseren: Lang paradespoor, groot station, stoomdepot en goedenoverslag.

Nou dat ziet er dan zo uit:

AfbeeldingSchellenbach V11 scenery by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingSchellenbach V11 by Martin Domburg, on Flickr

Even een walktrough:

vanaf de onderlaag kan het station van onder en boven betreden worden. De bovenste entree kent een derde spoor welke zal leiden naar een dubbel servicespoor boven de werktafel. Aan de onderzijde kan de trein kiezen om linksaf te slaan naar het station, of rechtdoor te gaan en via een stijgspoor achterlangs te stijgen naar 10 cm hoogte. Aan de linkerzijde komt dat stijgspoor dan terecht op het lange paradespoor, welke aan de onderzijde een keerlus heeft met drie opstelsporen voor een schaduwstation functie.

Het station kent twee doorrijdsporen, één in het midden en één bovenin. Links een drietal opstelsporen voor treinstellen en daaronder een goederenoverslag. Aan de rechterzijde komt een middelgroot stoomdepot met draaischijf.

De bruine vlakken zijn bergen, de grijze vlak onderin moet een dorp of stad worden. Tussen het station en het paradespoor wil ik een doorgaande weg maken met wat retail en horeca.

Vind het idee zo wel geslaagd, nu nog bouwen. (zou het dan toch dat versie 11 van het ontwerp de realiteit gaat worden?)

Groetjes Martin

141

Bericht door 141 » 17 nov 2018 10:13

Dat ziet erg indrukwekkend uit!

Gr. Clemens

Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach

Bjor

Bericht door Bjor » 17 nov 2018 10:20

Martin,

Een fraai ontwerp! En ik vond de baan al zo mooi als hij was!
Een fraaie ruimte ook. Alleen vraag ik me af wanneer de volgende verhuizing is ? :mrgreen:
Maar zonder gekheid: ik heb de laatste activiteiten met bewondering nog eens rustig doorgelezen. Wat een werk!

Jouw ondergrondse station vind ik heel mooi getroffen. Een prachtige lengte en uitgebalanceerde kleuren. Zie ik het goed dat het grotendeels uit gelaserd karton is gemaakt?
En de achterwand heb je laten printen?

Ben

Liefhebber van N-spoor, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II
en verder alles wat met groot- en modelspoor te maken heeft.

Onderwerp starter
martindomburg
Contacteer:

Bericht door martindomburg » 19 nov 2018 16:36

Het gehele ondergrondse station is ontworpen en gebouwd uit karton. Markenburg heeft dit gedaan voor mij :)

Een paar pagina's terug vind je alle details

groetjes

Onderwerp starter
martindomburg
Contacteer:

Bericht door martindomburg » 20 nov 2018 09:47

Kleine anti-climax. Bij het tekenen van dit ontwerp heb ik er geen rekening mee gehouden dat de onderbaan te dicht bebouwd is waardoor ik problemen ga krijgen met de montage van servo's en electronica. Ik ga denk ik weer terug naar het vorige ontwerp en dat aanpassen aan de huidige afmetingen.

:mrgreen:

Nico Essers

Bericht door Nico Essers » 20 nov 2018 11:18

Martin,

Ik heb bij mijn baan gebruik gemaakt van het Bowdenkabel principe om de wissels aan te sturen. De servo's hoeven dan niet onder de wissels gemonteerd te worden maar op een makkelijker bereikbare plaats inclusief elektronica. Je kunt zo makkelijk een meter overbruggen. Misschien een optie voor je. Het is namelijk een heel mooi plan dat je nu hebt voor je bovenbaan.

Afbeelding

Vriendelijke groetjes Nico

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.6
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN

Onderwerp starter
martindomburg
Contacteer:

Bericht door martindomburg » 20 nov 2018 11:57

Klopt, moet ook eerlijk bekennen dat ik het ook nog niet helemaal los kan laten. We spelen nu met het idee om alle electronica decentraal op te gaan stellen.

Wordt vervokgt mar zoals de vkag nu zwaait ga ik toch wel verder met het nieuwe ontwerp. Zal alleen wel heel veel extra werk zijn :)

spoor65

Bericht door spoor65 » 20 nov 2018 17:27

Ach Martin, heel veel extra werk betekend voor jou toch maar hooguit 2 weken extra er aan kwijt zijn.

Lekker doen zoals je het mooi vind, ontwerp ziet er goed uit.

mvg

Freddy

Met minder haast kun je wat vaker in de spiegel kijken

Als je oordeelt over mensen,
heb je geen tijd om van ze te houden.

lid van http://www.mcdespoorstaaf.nl/
DCC met Twin Center en http://www.rosoft.info

Plaats reactie