N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu zo dec 17, 2017 22:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 497 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 50  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jul 26, 2015 11:45 

Welkom collega's modelbouwers!

Een nieuw draadje voor een nieuw project. Helemaal zeker is het nog niet, maar alle indicatoren wijzen in de richting dat mijn volgende baan als thema het station van Brussel-Luxemburg anno 1920 zal hebben. Ik ben nog hoopvol om een origineel sporenplan te kunnen bemachtingen, maar zolang kan ik alvast in grote lijnen de zaak plannen.

Afbeelding

Via Bruciel is een idee te verkrijgen van het algemeen concept van het sporenplan: een doorgaand station op een dubbelsporig hoofdlijn met onmiddellijk aansluitend een vrij omvangrijke opstelbundel. Het station ligt op lijn 161 (Brussel-Namen-Luxemburg).

Afbeelding

Het uitgangspunt met deze baan is om het eigenlijke station op te bouwen met modules, maar de rest van de baan als vaste baan uit te voeren, waar dan plaats is voorzien voor deze modules. Dit laat dan toe om eventueel later met de modules naar buiten te komen, deel uit makend van een samengestelde modulebaan (clubs, expo's,...).

Op de kopse kanten komen de helixblokken. Ertussen ligt het schaduwstation in half-open constructie (mogelijk plexiglas panelen ervoor tegen stof). Bovenop is ruimte om de 5 modules met het eigenlijke station te plaatsen. Onder de baan een rij opbergkasten. Kan ik m'n rommel kwijt, en is de vrouw blij. Een achtergrond en fries maakt het geheel af. Een eerste idee met een vrij klassiek concept. Maar ik denk dat dit een betere basis is om op te bouwen dan de loodzware alles-in-een ingenieuse modules die ik voor Brussel-Noord had bedacht.

Het gedetailleerd bouwverslag zal ook hier op dit forum verschijnen, beetje per beetje naarmate de werkzaamheden vorderen. Een compilatie van het bouwverslag en extra achtergrondinformatie zal te vinden zijn op de eigen website:

https://sites.google.com/site/projectlx1920/

Het startschot is gegeven, het plannen kan beginnen, de werkzaamheden zouden weldra moeten volgen. Veel leesplezier en hopelijk een inspiratie voor jullie om er ook een lap op te geven! ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Laatst bijgewerkt door Michiel op di sep 19, 2017 10:33, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 26, 2015 12:42 

Michiel,
Een nieuw idee om een modelbaan te beginnen.
Wat is er geworden van Brussel-Noord ?

Project Nieuw Neuffen | Fleischmann Picolo | Dinamo | iTrain

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 26, 2015 12:50 

Mee gestopt. In het Brussel-Noord draadje heb ik aangegeven waarom ik niet met Brussel-Noord doorga. ;)

http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... &start=430 (zie halverwege pagina)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 26, 2015 12:59 

Michiel,
Had het niet gezien, nu wel.

Project Nieuw Neuffen | Fleischmann Picolo | Dinamo | iTrain

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 28, 2015 09:08 

Gisterenavond ben ik naar de bouwmarkt getrokken en heb een stapeltje houten latten gekocht. De kop is eraf. Het zaagwerk is begonnen. Een nieuwe modelbaan wordt gebouwd.

Het meubel wordt in elkaar getimmerd. Het zal nog een poosje duren vooralleer het eerste deel klaar is (niveau met schaduwstation), want dergelijk timmerwerk is niet meteen m'n ding (heb er ook niet veel gereedschap voor), maar we moeten er doorheen.

Binnenkort meer...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 28, 2015 09:32 

De ervaring en inzicht neemt niemand je af. Die heb je met het mammoetproject verder uitgebreid. ;)
Ga je weer met belangstelling volgen Michiel. Succes en ik hoop in ieder geval dat Urbanie, Germaine en de andere bewoners weer een plekkie vinden op of rond het station :)

Materieel D/A/CH/F/I/, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 28, 2015 20:38 

Inderdaad, moedig besluit Michiel en wat Frank zegt is helemaal waar, dat pakt niemand je meer af!

Je baanbouw lijkt wel wat op mijn modulebaan, alleen heb ik geen fries en kasten eronder... Ben benieuwd hoe een en ander bij jou uitpakt. Vond Brussel - Noord al een gaaf, immens project, maar dit doet er absoluut niet onder voor!!!
Succes!

Groetjes en ik blijf volgen,

Hoontje

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 29, 2015 21:44 

Ik heb het sporenplan van het schaduwstation wat verder uitgewerkt. Voorlopig lijkt dit wel potentieel te hebben:

* Twee maal 12 opstelsporen, elk nog opgedeeld in 2 secties voor in totaal maximaal 48 treinen
* Maximale treinlengte is 2 meter (trein met 12 rijtuigen)
* Gescheiden Noord en Zuid bundel
* Mogelijkheid om tijdens testritten beneden te blijven (via gele wissels)
* Enkel twee keerlusschakelingen nodig voor de hele baan
* Gebruik van prijsvoordelige code 80 wissels (Peco, ST 5/6)
* Alle opstelsporen hebben dezelfde opstellengte

Indien jullie opmerkingen hebben, suggesties, of jullie zien kemels en kalamiteiten, aarzel niet!

https://sites.google.com/site/projectlx ... ie%201.png

Laatst bijgewerkt door Michiel op di sep 19, 2017 10:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 30, 2015 05:54 

Hoi Michiel,
Ik zie dat je ST5/6 wissels gaat gebruiken. Ik had er daarvan ook een paar in m'n schaduwstation en die gaven bij sommige loks af en toe problemen met stroomafname.
Waar zijn die twee rode lussen voor bedoeld?
Groeten,
Edwin

Edwin

Lid van Modelspoorclub Maas & Waal

Laatste project: een kleine N baan

Dit is mijn vorige baan

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 30, 2015 06:30 

Hoi Edwin,

Het is misschien niet duidelijk maar dit zijn twee gescheiden schaduwstations: eentje voor de noordzijde, en eentje voor de zuidzijde. Die rode lussen zijn de keerlussen voor elk station. Elke helix heeft dus z'n eigen opstelbundel met keerlus.

Ik heb alleen maar goeds gelezen (hier en elders) over de ST-5/6 wissels. Ik heb er eentje gekocht en heb rijtesten gedaan, zonder enig probleem. Jouw ervaring bezorgt me een beetje. Weet je nog meer precies onder welke omstandigheden ze stroomafnameproblemen gaven?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 497 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 50  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur