LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door marco »

Zo michiel ik had ff een tijdje niet gekeken maar flinke vorderingen zie ik.
Fijn gevoel dat je weer kan rijden na de ombouw, als alles dan ook nog goed werkt is dat een fijn gevoel.
IK blijf je volgen.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Michiel,

Zoals al enkel hiervoor schreven een mooie update.
Heb dan ook direct de moeite genomen de vorige up-dates ook te bekijken (ben lang niet op het forum geweest )
De treinen rijden mooi door de wisselstraten heen en dat gaat zo te zien soepel.
Ik ken het gevoel: "als je wat gebouwd heb en het werkt" , dat geeft wel weer een kick

lekker doorgaan al zal het nu te heet zijn :D

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Hube »

Hoi Michiel,

Een hele mooie baan !! Ik volg het met veel belangstelling.
Vooral de drastische keuzes die je af-en-toe moet maken. Maar "beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald"
De treinen lopen heel mooi. En mis je nu de helixen??

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Wat is nu 8gr? Niets toch? Wel, in een aangedreven tender van een schaal-N loc is dat een groot verschil. Met 8 gram meer trekt ze meteen een paar wagons meer, of komt een helling op nu zonder doordraaiende wielen.

Ik vervang de toch al vrij lelijke kunstof kolen door een loden inleg. Twee vliegen in één klap: zwaardere tender en mooiere kolen. Het lood is makkelijk verkrijgbaar in de bouwmarkt als loodslabben voor dakbedekking. Het is met mes of schaar te bewerken. (Handen wassen erna, want giftig)

Dit is het resultaat in de eerste fase: stukjes lood vervangen de plastieke kolen. Naderhand, wanneer de lijm droog is, wordt het zwart geverfd, en komt er een laag echte kolen op. Wordt vervolgd...

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Zo, de tender is nu 8 gram zwaarder.

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door FidOo »

Geen verschil te zien maar wel te merken. Top tip.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Merijn »

Slimme vondst! En twee vliegen in één klap. De kolen zien er zo ook meteen erg goed uit. Ik heb ooit bij een webshop voor modelbouwvliegtuigen loodkogeltjes gekocht. Die worden gebruikt om de modellen uit te balanceren zodat ze beter vliegen. De kogels worden dan simpelweg met wat lijm op de benodigde plekken aangebracht. Zou dat nog een truc zijn om aanvullende loodballast binnen in je tenders aan te brengen?

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Loden vissers-kogeltjes hebbn hun nut, maar niet echt om de plastieken namaak-kolen te vervangen in een tender. Kogeltjes zomaar erbovenop leggen, is geen zicht en je kan niet te hoog gaan waardoor de winst in gewicht ook maar minimaal is.

Gisteren heb ik na meer dan een maand de spanning weer op de baan gezet, en de treinen weer even een halfuurtje laten rijden. En wat me opvalt is dat ik geen enkel probleem heb gehad na die vrij lange stilstand: geen stilstanden, geen ontkoppelingen, geen ontsporingen... Toch heerlijk wanneer een baan rijdt zoals je hoopt dat ie zou moeten rijden. In schaal N is dat alvast niet echt evident. Ik ben blij met deze meevaller van gisteren. De locomotief met verzwaarde tender deed het formidabel goed.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Belangrijke aanpassing in verband met rijbewegingen, en voor de exploitatie van het station in z'n geheel.
Een tijdje geleden kreeg ik onderstaande foto te zien. Een interessante foto omdat het om Brussel-Luxemburg ging ergens rond de jaren '50, maar nog interessanter gezien de spooraansluiting rechts op de foto. (foto: Eric Russel: 1950)
Afbeelding

Ik beschikte sinds het begin van de bouw van de baan maar over één enkel sporenplan, gedateerd uit 1983. Ik heb geen enkel ander sporenplan van het station kunnen vinden, en dus was dit de basis voor het sporenplan van mijn modelbaan, aangepast weliswaar aan de periode rond 1920-1930, maar speculatief. Op dit sporenplan is duidelijk een scheiding te zien tussen het doorgaand station, en de kopsporen die samenkomen toe een keerspoor. Deze kopse sporen hebben langs de kant van Schaarbeek GEEN verbinding met het hoofdspoor.

Afbeelding

Mijn huidig sporenplan volgt het plan uit 1983: een totale scheiding van de kopsporen tov de doorgaande sporen. Kwa exploitatie is dit zeer expliciet, en hebben de kopse sporen van het staion een heel apart regime tov de doorgaande sporen.

Afbeelding

Door enkel 1 wissel om te draaien, en een wachtspoor in te leveren dat blijkbaar ook niet op de foto te ontwaren is, wordt het sporenplan aangepast aan de nieuwe toestand. Op de foto er wel edegelijk een verbinding van de kopse perronsporen tot op het hoofdspoor! Dit heeft enorme konsekwentie in verband met de exploitatie van het station, want de kopse sporen zijn nu niet meer exclusief kopsporen, maar worden ook deels gebruikt voor doorgaand verkeer. Dat is een uitdagend vooruitzicht, met heel veel meer rijmogelijkheden.

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Hoontje »

Leuk hè zo foto's kijken en zaken ontdekken. Kwam laatst voor mijn projecten ook weer nieuwe foto's tegen. Erg leuk, ook wel jammer als je dan enthousiast wordt en dus delen van de baan moet wijzigen... Ben heel benieuwd naar de filmpjes met de nieuwe situatie en je nieuwe rijmogelijkheden!

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

De ontbrekende wissels zijn besteld. Van zodra ik ze ontvangen heb, kan het sporenleggen beginnen. Wanneer alles dan ook nog aangesloten is, en in Koploper ingevoerd, ga ik weer een filmpje maken. Zeker weten! ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Hoontje »

Gezien je tempo, morgen klaar dus? ;) Hihihi veel plezier in elk geval!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

De kopsporen zijn gedeeltelijk weer opgebroken, om te herleggen naar de nieuwe situatie. Ik wacht nog op de levering van de ontbrekende wissels. En dus toch weer even de locomotieven de wielen later strekken tussen de rommel door, met amper noemenswaardige problemen. De nerveuze camerabewegingen en de ongepaste bombastische muziek horen bij de rommel, evenals het miauwen van de nieuwe, jonge kat in de achtergrond. Veel kijkplezier!

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Vandaag ben ik even bezig geweest met het "debuggen" van de treinenloop: stopplaats aan het perron afhankelijk van treinlengte, probleem met kruiswissel waarbij twee kruisende rijpaden elkaar niet uitsloten, een losgetrokken draad ontdekt van een puntstuk (onze nieuwe kat?!),...

En ook bezig geweest met het inbouwen van de draaischijf. Nog niets aangesloten, nog geen motoraandrijving, het aanloopspoor ligt nog los; enkel maar de fysische plaatsing gedaan.

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3015
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Ron »

Blijf genieten van die stomers met lange slepen erachter.
Was een hele verbouwing, maar als het voor jou lekker werkt was het al het werk wel waard, want dit rijdt allemaal geweldig
veel plezier met de draaischijf, ben weer zeer benieuwd.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door bob vermeulen »

Heb weer even mogen genieten vanochtend van je nieuwste filmpje. :o
Prachtig zoals een station eruit ziet met al die dat stoom geweld ;)

blijft genieten hoe je stationssporen er nu blij liggen (een station in een bocht is altijd imposant ;)

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Merijn »

Ziet er weer goed uit Michiel!


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Ron, Bob en Merijn, bedankt voor jullie leuke reacties. :)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

En hier gaan we weer. De volledige baan wordt afgebroken, in voorbereiding van de komende verhuizing. Modules staan tegen de muur. Maar het volledig meubel wordt afgebroken, want het kan in z'n geheel de kamer niet uit. Ik weet weer wat te doen...

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door BenQ »

Michiel,
Je bent drukker met de onderbouw dan met de baan, heb dat zelf ook.
Veel plezier in je nieuwe huis en met het opnieuw opbouwen, past de baan ergens in het nieuwe huis ?


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Hoi Ben, ik volge je draadje in stilte, maar inderdaad, weer opnieuw... En plaats voor de baan was een van de criteria bij het zoeken. Dus, in principe zou de baan moeten passen in het nieuwe huis. Het blijft toch een beetje spannend afwachten.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door FidOo »

Succes met de komende verhuizing Michiel. We verheugen ons op de wederopbouw.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Ad_M »

Ook veel succes van deze kant met de verhuizing Michiel
Ik kijk er naar uit wanner je weer je voortgang kan posten

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Merijn »

Succes met verhuizen Michiel! Dat is weer een hele onderneming... Hopelijk heb je redelijk snel weer tijd en fysieke/geestelijke ruimte voor de hobby!

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Nico Essers »

Zo hoef je je wel niet te vervelen Michiel ;) , dat zal wel even duren alvorens je weer met de baan aan de slag kunt. Een nieuwe woning betekend meestal veel klussen. Veel succes met de verhuizing. We wachten rustig op het vervolg van LX1920.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Plaats reactie