LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
-
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Michiel, ook ik volg je draadje. Je samenvatting hierboven is erg verhelderend. Ikzelf herken met een klein schaduwstation experiment van jaren terug al mijn teleurstelling dat een heel deel van de treinbewegingen buiten zicht gebeurden. Als daar ook nog een lange helix trajecten worden toegevoegd dan begrijp ik helemaal je frustratie over veel afstand en weinig rendement van al de beweging.
Ik wens je veel succes met de aanpassingen!
Ik wens je veel succes met de aanpassingen!
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
oh boy ....
dat klinkt alsof je dan alles gaat afbreken Michiel, dus ook de helixen?
Eigenlijk dus helemaal opnieuw beginnen?
Guus
dat klinkt alsof je dan alles gaat afbreken Michiel, dus ook de helixen?
Eigenlijk dus helemaal opnieuw beginnen?
Guus
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Ik breek alleen het schaduwstation af, en de twee helixen. De bovenbaan blijft volledig bestaan. Ik weet dat het twee jaar werk is, maar niets doen is stilstaan.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Bedankt voor je uitleg Michiel. Daar kan men een wijze les uit trekken, lange schaduwstations en grote helixen doen afbreuk aan de 'paradetijd' van je materieel. Daarnaast goede betrouwbare wissels kiezen natuurlijk.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Ha Michiel,
Een moedig besluit. Welke plannen ben je aan het uitdenken voor de nieuwe opzet? En dan met name de onderbaan?
Lekker dan, ik heb net mijn helixen er in zitten. Er bekruipt mij de angst dat ik dan hetzelfde kan ervaren als jij. Waaruit merk je trouwens dat het klimmen van de treinen slecht voor ze is? Versleten tandwielen of oververhitte motoren? Het lijkt mij toch dat het niet zo zou mogen zijn. Een loc moeten kunnen trekken, of dat nu een heuvel op is of een lange stam is dan toch om het even?
Een moedig besluit. Welke plannen ben je aan het uitdenken voor de nieuwe opzet? En dan met name de onderbaan?
Lekker dan, ik heb net mijn helixen er in zitten. Er bekruipt mij de angst dat ik dan hetzelfde kan ervaren als jij. Waaruit merk je trouwens dat het klimmen van de treinen slecht voor ze is? Versleten tandwielen of oververhitte motoren? Het lijkt mij toch dat het niet zo zou mogen zijn. Een loc moeten kunnen trekken, of dat nu een heuvel op is of een lange stam is dan toch om het even?
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Sleet merk ik vooral aan de sleepcontacten. Die zijn al zo dun, en slijten toch wel ergerlijk snel. Aan tandwielen of motoren merk ik niet veel. Motoren lopen wel warm, maar niet alarmerend. Drijfwielen slijten ook wel merkelijk.
De nieuwe opzet van het schaduwstation is eentje op (bijna) gelijke hoogte met de bovenbaan.
De nieuwe opzet van het schaduwstation is eentje op (bijna) gelijke hoogte met de bovenbaan.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Je pakt het wel rigoreus aan Michiel.
Geeft mij de kans te kijken hoe je jouw baan opbouwt.
grt Piet.
Geeft mij de kans te kijken hoe je jouw baan opbouwt.
grt Piet.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Knap dat je het aandurft om zo het roer om te gooien. Maar wat nodig is, is nodig.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Hallo Michiel,
Ik heb geen ervaring met een groot schaduwstation en ook niet met een helix. Ik ben er nooit aan begonnen.
In mijn vorige baan zat zelfs helemaal geen schaduwstation en reden de treinen bijna helemaal in het zicht. Er waren alleen twee onzichtbare inhaalsporen. Dat beviel echter helemaal niet (veel te weinig afwisseling in het rollend materieel).
Het alternatief: schaduwsporen dicht bij de bovenbaan bevalt mij wel. Het is wel zaak om de bereikbaarheid van de schaduwsporen in de gaten te houden. Ik doe dat door grote delen van de bovenbouw afneembaar te maken (vrijwel alle delen waar geen rails ligt zijn afneembaar).
Veel succes.
Hoor je nog wel eens iets van Urbanie en Germaine?
m.vr.gr.
Hans
Ik heb geen ervaring met een groot schaduwstation en ook niet met een helix. Ik ben er nooit aan begonnen.
In mijn vorige baan zat zelfs helemaal geen schaduwstation en reden de treinen bijna helemaal in het zicht. Er waren alleen twee onzichtbare inhaalsporen. Dat beviel echter helemaal niet (veel te weinig afwisseling in het rollend materieel).
Het alternatief: schaduwsporen dicht bij de bovenbaan bevalt mij wel. Het is wel zaak om de bereikbaarheid van de schaduwsporen in de gaten te houden. Ik doe dat door grote delen van de bovenbouw afneembaar te maken (vrijwel alle delen waar geen rails ligt zijn afneembaar).
Veel succes.
Hoor je nog wel eens iets van Urbanie en Germaine?
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Moedig besluit Michiel, ik denk wel dat je er alleen maar op vooruit kan gaan. Nu mijn baan zover klaar is dat hij dichtgemaakt kan worden bekruipt mij eigenlijk al een tijdje het zelfde gevoel. Te veel verborgen spoor ten opzichte van het zichtbare spoor. Nu is het voor mij een test/oefen baan dus ik verander hem nu niet, echter mijn toekomstige grote baan wordt zeker anders ingedeeld.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
- Berichten: 3200
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Goede morgen,
Moedig besluit inderdaad.
Ben al z'n 15/16 jaar aan mijn baan aan het bouwen en inderdaad als ik het over zou (kunnen) doen dan waren mijn schaduwstations anders gemaakt.
Regel 1) het achterste spoor nooit dieper dan 60 / 70cm van de voorkant
Regel 2) schaduwstation aan de voorkant en niet tegen de achterwand.
Regel 3) beter 1 goed schaduwstion dan meerdere kleinere
Dat zou nu mijn bouw criteria worden
Maar ja ik kan het niet meer verbouwen en dus doe ik het met wat ik heb en ben er ook tevreden mee
Sterkte
Mvrgr Bob
Moedig besluit inderdaad.
Ben al z'n 15/16 jaar aan mijn baan aan het bouwen en inderdaad als ik het over zou (kunnen) doen dan waren mijn schaduwstations anders gemaakt.
Regel 1) het achterste spoor nooit dieper dan 60 / 70cm van de voorkant
Regel 2) schaduwstation aan de voorkant en niet tegen de achterwand.
Regel 3) beter 1 goed schaduwstion dan meerdere kleinere
Dat zou nu mijn bouw criteria worden
Maar ja ik kan het niet meer verbouwen en dus doe ik het met wat ik heb en ben er ook tevreden mee
Sterkte
Mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
@Pieter, wees gerust, het opbouwen gaat een stuk rustiger dan het afbreken.
@Ron, ik had meer moeite met het afscheid en afbreken van m'n Brussel-Noord project, want dat was hopeloos opgeven. Nu, met dit schaduwtstation weet nu precies wat ik wél wil. En dan is deze afbraak een stap vooruit. Zonde van tijd en moeite? Niet echt, want het was een process waar ik door moest.
@Hans, een schaduwstation dichtbij is wat ik nu beöog. Een schaduwstation op bijna dezelfde hoogte, kleiner maar beter. En Germaine en Urbanie wachten geduldig de dag dat hun stad vorm krijgt, dwz, wanneer ik met scenery begin (=macro-opnames) zullen ze wel eens komen piepen.
@Nico, daarom was het ook een testbaan. Goed dat je daarmee bent begonnen. Jouw definitieve kan er enkel beter van worden. En ik zou nu ook adviseren om een helix enkel te gebruiken wanneer ECHT niets anders mogelijk is. Maar gelukkig is iedereen anders, en bouwen anderen wel helixen en diepe schaduwtations met plezier en voldoening.
@Bob, Jouw baan is een parel aan het worden. En betreffende jouw schaduwstation-regels:
1) check! Ik hou het bij 40cm. Normaal heb ik met 2x6 opstelsporen genoeg (t' Is nooit genoeg, maar ergens moeten we toch een lijn trekken)
2) check! de baan komt los van de muur, en langs de achterkant ligt ie dus vooraan, als je snapt wat ik bedoel.
3) ...check?... Ik hou een hondebot-sporenplan aan, en heb dus 1 schaduwstation aan elke kant van het bot.
@Ron, ik had meer moeite met het afscheid en afbreken van m'n Brussel-Noord project, want dat was hopeloos opgeven. Nu, met dit schaduwtstation weet nu precies wat ik wél wil. En dan is deze afbraak een stap vooruit. Zonde van tijd en moeite? Niet echt, want het was een process waar ik door moest.
@Hans, een schaduwstation dichtbij is wat ik nu beöog. Een schaduwstation op bijna dezelfde hoogte, kleiner maar beter. En Germaine en Urbanie wachten geduldig de dag dat hun stad vorm krijgt, dwz, wanneer ik met scenery begin (=macro-opnames) zullen ze wel eens komen piepen.
@Nico, daarom was het ook een testbaan. Goed dat je daarmee bent begonnen. Jouw definitieve kan er enkel beter van worden. En ik zou nu ook adviseren om een helix enkel te gebruiken wanneer ECHT niets anders mogelijk is. Maar gelukkig is iedereen anders, en bouwen anderen wel helixen en diepe schaduwtations met plezier en voldoening.
@Bob, Jouw baan is een parel aan het worden. En betreffende jouw schaduwstation-regels:
1) check! Ik hou het bij 40cm. Normaal heb ik met 2x6 opstelsporen genoeg (t' Is nooit genoeg, maar ergens moeten we toch een lijn trekken)
2) check! de baan komt los van de muur, en langs de achterkant ligt ie dus vooraan, als je snapt wat ik bedoel.
3) ...check?... Ik hou een hondebot-sporenplan aan, en heb dus 1 schaduwstation aan elke kant van het bot.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Hoi michiel dat is een flinke tegenslag zeg.
Maar goed betrouwbaarheid is erg belangrijk anders heb je meer ergernis dan plezier asan je hobby.
Dat je wissels met plastic hartstuk hebt gebruikt zou nooit mijn keuze zijn, het probleem met je bezetmelders zou niet nodig moeten zijn.
Op mijn baan heb ik heel veel bezetmeldpunten en nooit problemen mee ( via loconet )
Maar goed een moedig besluit en het word er uiteindelijk alleen maar beter van.
Succes !!!
Maar goed betrouwbaarheid is erg belangrijk anders heb je meer ergernis dan plezier asan je hobby.
Dat je wissels met plastic hartstuk hebt gebruikt zou nooit mijn keuze zijn, het probleem met je bezetmelders zou niet nodig moeten zijn.
Op mijn baan heb ik heel veel bezetmeldpunten en nooit problemen mee ( via loconet )
Maar goed een moedig besluit en het word er uiteindelijk alleen maar beter van.
Succes !!!
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Het is een propvol weekend met amper tijd voor mezelf, maar toch begonnen met de wederopbouw van de baan. Nog niet veel kunnen doen, maar alle kleine beetjes helpen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Ze zeggen niet voor niets beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald, maar toch respect dat je zo'n beslissing hebt genomen.
Succes met de wederopbouw!
Succes met de wederopbouw!
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Even bezig geweest om te zien of m'n idee wel past. Ik heb het sporenplan van het schaduwstation ingevoerd. Een eerste versie ziet er zo uit. Dit plan kan nu rustig verder sudderen; de tijd dat ik het houtwerk het gebouwd...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Hi Michiel,
Knap dat je het aandurft maar beter nu dan met ontevreden gevoel blijven zitten.
MEt je nieuwe baanplan heb je zeker meer activiteit op de bovenbaan ...tenminste ga ervan uit dat er hoogte verschil is... kan je dan nog bij de achterkant?
Groetjes Bjorn
Knap dat je het aandurft maar beter nu dan met ontevreden gevoel blijven zitten.
MEt je nieuwe baanplan heb je zeker meer activiteit op de bovenbaan ...tenminste ga ervan uit dat er hoogte verschil is... kan je dan nog bij de achterkant?
Groetjes Bjorn
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
De baan komt los van de muur. Ik kan er dus heel makkelijk bij. 40cm is echt niet te veel. Dat was trouwens het uitgangspunt van de hele opzet.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Waarom zet je je baan niet op wieltjes? Heb dat zelf ook gedaan en bevalt mij prima.
Lekker veel ruimte aan de voorkant als je er niet hoeft te zijn en andersom ook .
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Een kort filmpje met een voorstelling van de huidige toestand... met aarzelend commentaar... huhum... ::)
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Dat zijn drastische maatregelen maar het beloofd weer wat moois te worden.
Ga je draadje zeker volgen. Had zelf ook voor mijn toekomstige baan een groot schaduwstation in gedachte die met 2 of 3 helixen aangesloten zou worden op de baan. Maar na het lezen van jouw argumenten begin ik daar aan te twijfelen.
Ga je draadje zeker volgen. Had zelf ook voor mijn toekomstige baan een groot schaduwstation in gedachte die met 2 of 3 helixen aangesloten zou worden op de baan. Maar na het lezen van jouw argumenten begin ik daar aan te twijfelen.
Met vriendelijke groet,
Sander
Sander
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Wat een prachtige verzameling stoomlocs heb je daar. Dat ziet er schitterend uit in je vitrine. Het is een groot oppervlak maar kun je er geen wieltjes onder zetten om het verschuiven makkelijker te maken. Vooral omdat je het schaduwstation straks alleen via de achterzijde kunt bereiken. Verder alleen maar bewondering voor deze rigoreuze omslag.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Succes met de wederopbouw van je baan Michiel ,
leuk je stem te horen in het filmpje .
Bij mijn baan heb ik mijn oude Fleischmann wissels gebruikt en dat loopt gelukkig goed .
mvg Sjaak
leuk je stem te horen in het filmpje .
Bij mijn baan heb ik mijn oude Fleischmann wissels gebruikt en dat loopt gelukkig goed .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093