LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Toch wel, geen paniek.
De voorste rode lus is na de hele omwenteling 1 niveau gedaald (ongeveer 5cm), en kan langs zij in het segment keren. Het zal niet makkelijk zijn om dit zo achteraf te gaan uitvoeren, maar het is ook niet onmogelijk. De achterste rode lus is niet gezakt, maar kan keren op gelijke hoogte, onder de hoge stad die er bovenop komt. Dat is dus de makkelijkste kant.
De voorste rode lus is na de hele omwenteling 1 niveau gedaald (ongeveer 5cm), en kan langs zij in het segment keren. Het zal niet makkelijk zijn om dit zo achteraf te gaan uitvoeren, maar het is ook niet onmogelijk. De achterste rode lus is niet gezakt, maar kan keren op gelijke hoogte, onder de hoge stad die er bovenop komt. Dat is dus de makkelijkste kant.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Schaduwstation eronder zonder een helix en de middelste modules scharnierend ophangen zodat je bij het schaduwstation kunt.
Groetjes,
Gerard
Groetjes,
Gerard
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Ik heb een dergelijk concept overwogen, maar zonder helix zak je niet zomaar 15cm. En praktisch lijkt het me ook niet, want je moet telkens alles van de bovenbaan halen, om vb een zetje te kunnen geven aan een twijfelende loc in het schaduwstation, om maar een voorbeeld te geven. Maar toch bedankt voor het creatief meedenken, Gerard.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Was net aan de wandel en zat te denken als je die daling door zet naar voren zou je de scahduwstation eronder aan de voorkant kunnen doen en kan je er makkelijk bij
Maar wat je net schreef de daling is wel moeilijk
Maar wat je net schreef de daling is wel moeilijk
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
-
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Rechtermodule is al bijna een helix. Beetje verbouwen. Vanaf links de volledige lengte gebruiken om via de achterwand te dalen. Dus 1 helix aan de rechterzijde en dan schaduwstation in een keerlus eronder. Die kan je zo moeilijk/simpel maken als je wil.
Zo heb ik mijn baan ook gebouwd. schaduwstation in een keerlus via een splitsing naar een dubbelsporige bovenbaan, ook in een keerlus (2 dus). Schaduwstation kan dan 1 richtingsverkeer blijven.
Volgens mij heb je ruimte (en kunde) genoeg om er wat van te maken. Beetje creatief zijn.
Zo heb ik mijn baan ook gebouwd. schaduwstation in een keerlus via een splitsing naar een dubbelsporige bovenbaan, ook in een keerlus (2 dus). Schaduwstation kan dan 1 richtingsverkeer blijven.
Volgens mij heb je ruimte (en kunde) genoeg om er wat van te maken. Beetje creatief zijn.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Ja, maar Michiel was in zijn vorige baan nu net van de helix afgestapt (vanwege slechte ervaringen). Om hem dan nu terug te bouwen...
Michiel, kun je het schaduwstation niet op een andere plek bouwen? Bv langs een zijmuur en dan verbinden met een brug over het looppad? (Als je begrijpt wat ik bedoel).
Door de brug uitneembaar te maken, blokkeer je de woonkamer niet als je niet rijdt.
Het schaduwstation kan worden afgedekt met een plaat of worden ingebouwd in een kast.
Groet, Wim
Michiel, kun je het schaduwstation niet op een andere plek bouwen? Bv langs een zijmuur en dan verbinden met een brug over het looppad? (Als je begrijpt wat ik bedoel).
Door de brug uitneembaar te maken, blokkeer je de woonkamer niet als je niet rijdt.
Het schaduwstation kan worden afgedekt met een plaat of worden ingebouwd in een kast.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Ik denk dat een klimspiraal geen probleem hoeft te zijn. Ik rij met hetzelfde materieel als Michiel en ondervindt geen problemen in de spiraal zelf.
Grootste probleem waren de wissels volgens mij. Daarom zei ik ook dat je een schaduwstation zo moeilijk mogelijk kan maken als je zelf wil. Ik heb 6 sporen met ieder 5 blokken achter elkaar. Dat zijn dan dus ook maar 10 wissels, maar wel 30 opstelblokken, Veel ruimte dus. De baan van Michiel is even diep alleen VEEL breder dan de mijne. Moet technisch dus allemaal wel haalbaar zijn. En je kunt natuurlijk ook met nog minder wissels af.
Grootste probleem waren de wissels volgens mij. Daarom zei ik ook dat je een schaduwstation zo moeilijk mogelijk kan maken als je zelf wil. Ik heb 6 sporen met ieder 5 blokken achter elkaar. Dat zijn dan dus ook maar 10 wissels, maar wel 30 opstelblokken, Veel ruimte dus. De baan van Michiel is even diep alleen VEEL breder dan de mijne. Moet technisch dus allemaal wel haalbaar zijn. En je kunt natuurlijk ook met nog minder wissels af.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Er zijn twee basisaspecten waarom ik uiteindelijk heb afgezien van mijn schaduwstation.
Het eerste aspect waren de insulfrog wissels die met kleine stoomlocs regelmatig haperingen veroorzaakten. Maar het ander aspect was het feit dat treinen bijna uitsluitend aan het schaduwrijden waren. Veel lawaai maar op de bovenbaan gebeurde bijna niets. Slijtage met het voortdurend klimmen in spiralen was ook aanzienlijk, en gezien die slijtage vooral tijdens het schaduwrijden optrad, was het in feite verloren slijtage, zonder nut. Kortom, een (bijna) vlakke baan is zoveel efficienter en interessanter.
Maar ieder weegt zijn eigen voorkeuren en ervaringen af. Geen probleem met zij die wel tevreden zijn van hun helixen en het schaduwrijden van treinen.
Het eerste aspect waren de insulfrog wissels die met kleine stoomlocs regelmatig haperingen veroorzaakten. Maar het ander aspect was het feit dat treinen bijna uitsluitend aan het schaduwrijden waren. Veel lawaai maar op de bovenbaan gebeurde bijna niets. Slijtage met het voortdurend klimmen in spiralen was ook aanzienlijk, en gezien die slijtage vooral tijdens het schaduwrijden optrad, was het in feite verloren slijtage, zonder nut. Kortom, een (bijna) vlakke baan is zoveel efficienter en interessanter.
Maar ieder weegt zijn eigen voorkeuren en ervaringen af. Geen probleem met zij die wel tevreden zijn van hun helixen en het schaduwrijden van treinen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
He Michiel,
Als je die keerlussen houdt zoals je rood hebt getekend, kan je dan ook niet 1 aftakking maken dat je een verbinding tussen beide legt? Evt dubbelspoor ...niet noodzakelijk overigens en kan je ook nog verrassend af en toe onderlangs doorrijden.
just a thought
Als je die keerlussen houdt zoals je rood hebt getekend, kan je dan ook niet 1 aftakking maken dat je een verbinding tussen beide legt? Evt dubbelspoor ...niet noodzakelijk overigens en kan je ook nog verrassend af en toe onderlangs doorrijden.
just a thought
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
-
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Michiel, mee eens. Iedere extra gereden meter (en zeker omhoog) zorgt voor extra slijtage.
Aan de andere kant; geen schaduwstation en daarmee iedere keer je materieel vastpakken en eventueel in en uit een doosje zorgt ook voor slijtage. Zeker de zelfbouw modellen wil je niet te vaak vastpakken.
Ik zou ook willen dat alles op 1 niveau zou/kon staan. Maar ja, concessies he.
Aan de andere kant; geen schaduwstation en daarmee iedere keer je materieel vastpakken en eventueel in en uit een doosje zorgt ook voor slijtage. Zeker de zelfbouw modellen wil je niet te vaak vastpakken.
Ik zou ook willen dat alles op 1 niveau zou/kon staan. Maar ja, concessies he.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geen schaduwstation is ook geen oplossing lijkt me.
Misschien kun je een lang en smal schaduwstation maken? 4 sporen naast elkaar. 2 treinen per spoor. De baan moet dan iets naar voren om ruimte te maken. 15 cm is genoeg denk ik. Ik weet niet of je er aan de voorzijde dan nog goed langs kunt. Zo niet, dan kun je nog een hapje uit de bestaande modules nemen. Voor het stationsemplacement is er nog ruimte.
Behalve doorgaande schaduwsporen kun je ook nog kopsporen toevoegen die tegen de steunpilaar eindigen.
Succes met puzzelen!
Groet, Wim
Misschien kun je een lang en smal schaduwstation maken? 4 sporen naast elkaar. 2 treinen per spoor. De baan moet dan iets naar voren om ruimte te maken. 15 cm is genoeg denk ik. Ik weet niet of je er aan de voorzijde dan nog goed langs kunt. Zo niet, dan kun je nog een hapje uit de bestaande modules nemen. Voor het stationsemplacement is er nog ruimte.
Behalve doorgaande schaduwsporen kun je ook nog kopsporen toevoegen die tegen de steunpilaar eindigen.
Succes met puzzelen!
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Een spoor over de hele lengte onderdoor lijkt me heel lastig om goed aangelegd te krijgen, alsook de aansluiting langs de ander kant... weer stijgen met een spiraal? Ook een lang spoor tegen de muur wordt lastig om aangesloten te krijgen, en hoe ligt de baan dan? Met de voorkant tegen de paal? Dat zou ook niet praktisch zijn. Maar in elk geval bedankt voor het meedenken en de suggesties. Het stimuleert de inspiratie.
Maar Wim, jij las m'n gedacht. Ik was inderdaad van plan om twee, mogelijk 3 sporen parallel in beide rode lussen aan te leggen, maar ik moet nog uitzoeken of het past, en hoe scherp de bochten worden. In elk geval is er ook nog het groene schaduwstation met een opstelspoor of 8.
Maar Wim, jij las m'n gedacht. Ik was inderdaad van plan om twee, mogelijk 3 sporen parallel in beide rode lussen aan te leggen, maar ik moet nog uitzoeken of het past, en hoe scherp de bochten worden. In elk geval is er ook nog het groene schaduwstation met een opstelspoor of 8.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Michiel,
Dit bleef me ff bezighouden....is het mogelijk om een lat/balk langs de achterkant te plaatsen? Hoeft maar 3 to 4 cm breed te zijn en je hebt je overloopspoor van de ene kant naar de andere kant zonder dat je onder de baan hoeft uit te komen, dus geen daling van 10 of 15 cm maar gewoon ofver de hele lengte dalen of stijgen tussen de rode keerlussen, en je andere ideeen kunnen dan ook ook van parallel sporen in de rode lussen .....just a thought
Dit bleef me ff bezighouden....is het mogelijk om een lat/balk langs de achterkant te plaatsen? Hoeft maar 3 to 4 cm breed te zijn en je hebt je overloopspoor van de ene kant naar de andere kant zonder dat je onder de baan hoeft uit te komen, dus geen daling van 10 of 15 cm maar gewoon ofver de hele lengte dalen of stijgen tussen de rode keerlussen, en je andere ideeen kunnen dan ook ook van parallel sporen in de rode lussen .....just a thought
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Jouw idee van de smalle lat neem ik mee in mijn overwegingen. Ik ga eens zien hoe makkelijk dit uit te voeren is, en wat ik ervoor inruil. Bedankt voor het idee.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Hallo Michiel,
Ik bedoelde eigenlijk ook een plank achter de baan. Geen Ondergronds schaduwstation. Wel iets breder; 15 cm of zo, zodat er 4 schaduwsporen op kunnen. Ik zal proberen het morgen eens te schetsen.
Groet, Wim
Ik bedoelde eigenlijk ook een plank achter de baan. Geen Ondergronds schaduwstation. Wel iets breder; 15 cm of zo, zodat er 4 schaduwsporen op kunnen. Ik zal proberen het morgen eens te schetsen.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Hoi Wim, ik had je inderdaad verkeerd begrepen. Een smalle lat achter de baan is eventueel een optie. Maar het vergt nog onderzoek of het ook mogelijk en eventueel wenselijk is. Ik moet m'n gedacht er nog laten over gaan. Maar bedankt voor je voorstel.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Hoi Michiel,
Het schetsje wordt wat later. Ik ben er vandaag niet aan toegekomen en stap zometeen op het vliegtuig naar het vaderland.
Groet, Wim
Het schetsje wordt wat later. Ik ben er vandaag niet aan toegekomen en stap zometeen op het vliegtuig naar het vaderland.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
De verhuizing is voor het grootste deel achter de rug, en heb dus langzamerhand weer tijd voor de hobby. Eerste werk: de baan weer opbouwen tot de toestand dat ik het had opgebroken. En als echte onvervalste pragmaticus heb ik de latten en planken dus niet gemerkt bij het afbreken. 't Komt allemaal wel goed. Laat de puzzel maar beginnen!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
En nu maar duimen dat je geen latten overhoud ergens
Succes met de opbouw.
Succes met de opbouw.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Sterkte Michiel hahahaha Komt vast goed!
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Succes met de heropbouw van de puzzel!
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Je vrouw moet je wel erg lief vinden dat je het naast de woonkamer mag plaatsen
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Het baanmeubel staat, en de modules liggen erop, los en nog niet aangesloten, maar ik twijfel... het is nogal volumineus. Mogelijk doe ik er verdieping af, opdat alles wat lager komt te liggen en het gevaarte minder invasief is... Maar er is toch al vooruitgang.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Ik heb het hele gevaarte 30 cm verlaagd opdat het iets beter verteerbaar is door gezinsleden. En een houten ruwbouw in de living is niet mooi, en het is moeilijk om in te beelden hoe het zou staan mocht het een beetje aangekleed zijn. Dus snel Gimp erbij gehaald. Dan wordt het iets makkelijker om te zien dat het niet helemaal horribel zal worden... denk ik dan met een gekleurde bril op m'n neus.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Wauw, jij mag dit in de woonkamer neerzetten?
Een erg lieve vrouw heb jij zeg.
Goed om te zien dat alles weer staat. Nu weer aansluiten en verder bouwen.
Een erg lieve vrouw heb jij zeg.
Goed om te zien dat alles weer staat. Nu weer aansluiten en verder bouwen.
Groet,
Wouter
Every day is a school day.
Wouter
Every day is a school day.