LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
soldeer je de flexrails aan elkaar?vooral in de bochten is dat wel eens nodig.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Hoi Bert! Het hangt helemaal van de situatie af hoe ik flex aan elkaar verbind:
Elektrische verbinding in een rechte baansectie: flexrails worden aan elkaar gesoldeerd tot een lengte van een blok (ongeveer 2m). Tussen blokken zal ik losse, niet gesoldeerde raillassen gebruiken om railspatting te voorkomen.
Geïsoleerde verbinding in een rechte baansectie: dan gebruik ik gewoon de kunststoffen raillassen van de fabrikant.
Elektrisch verbinding in een boog: ik zal de spoorstaven met metalen railassen verbinden en dan vast solderen in rechte stand, en buig dan de verbonden flex in de gewenste boog. Dit is voldoende stevig om de mechanische spanning van de rail in boog op te vangen.
Geïsoleerde verbindingen in een boog: dan zal ik printplaatjes met eilandjes gebruiken waarop de rails in rechte stand wordt gesoldeerd. De railstaaf wordt dan doorgeslepen tot aan de printplaat. Ik doe dit omdat kuststoffen raillassen de mechanische spanning van een rail in gebogen toestand niet kunnen opvangen. Dus daarom printplaatjes.
Mijn methodes zijn niet heilig en de enige goede. We hebben allemaal onze techniek, en er zijn meerdere goede technieken om flex te verbinden, Ik geef mijn methode mee. Anderen doen het anders, en is ook prima zolang het werkt en men er tevreden over is.
Elektrische verbinding in een rechte baansectie: flexrails worden aan elkaar gesoldeerd tot een lengte van een blok (ongeveer 2m). Tussen blokken zal ik losse, niet gesoldeerde raillassen gebruiken om railspatting te voorkomen.
Geïsoleerde verbinding in een rechte baansectie: dan gebruik ik gewoon de kunststoffen raillassen van de fabrikant.
Elektrisch verbinding in een boog: ik zal de spoorstaven met metalen railassen verbinden en dan vast solderen in rechte stand, en buig dan de verbonden flex in de gewenste boog. Dit is voldoende stevig om de mechanische spanning van de rail in boog op te vangen.
Geïsoleerde verbindingen in een boog: dan zal ik printplaatjes met eilandjes gebruiken waarop de rails in rechte stand wordt gesoldeerd. De railstaaf wordt dan doorgeslepen tot aan de printplaat. Ik doe dit omdat kuststoffen raillassen de mechanische spanning van een rail in gebogen toestand niet kunnen opvangen. Dus daarom printplaatjes.
Mijn methodes zijn niet heilig en de enige goede. We hebben allemaal onze techniek, en er zijn meerdere goede technieken om flex te verbinden, Ik geef mijn methode mee. Anderen doen het anders, en is ook prima zolang het werkt en men er tevreden over is.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
hoi Michiel,
Dank voor je uitgebreide uitleg met leerzame tips.
Spoorspattingen bij geisoleerde verbindiingen in bogen heb ik in het verleden geprobeerd op te lossen met aan de rail gesoldeerde schroefjes aan de buitenzijde,maar jouw methode is denk ik een prima optie.
groet,
Bert
Dank voor je uitgebreide uitleg met leerzame tips.
Spoorspattingen bij geisoleerde verbindiingen in bogen heb ik in het verleden geprobeerd op te lossen met aan de rail gesoldeerde schroefjes aan de buitenzijde,maar jouw methode is denk ik een prima optie.
groet,
Bert
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Het recupereren van de opgebroken sporen vraagt meer aandacht en tijd dan ik dacht om ze een beetje op te kuisen: oude draadjes eraf solderen, isolatiesleuven weer dichten, doorgeknipte gesoldeerde railassen wegknippen, kopse kanten weer mooi haaks vijlen... En vooral dat het geen Peco code 55 is, maar GT-Gleiss code 80, wat minder robuust is. Het werken vraag wat meer voorzicht, of de railschoenen scheuren door. Maar ondertussen ligt het hoofdspoor op het eerste segment. Alle benodigde flexrails om de volledige lengte van het schaduwstation af te leggen (dubbelspoor), zijn ook al opgeschoond en klaar om aan elkaar te rijgen. De werken vorderen, maar iets langzamer dan gehoopt... "let niet op de rommel", zoals men pleegt te zeggen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Goed Bezig...enne dit is nog netjes
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Rommel? Waar? Ziet er weer prima uit!
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
ik heb voor mijn huidige baan ook (heel) oud railmateriaal gebruikt.wel de oude minitrixwissels vervangen door peco's.achteraf had ik beter al de rails nieuw kunnen aanschaffen want dat een aantal keren gebruikte spul is een hoop werk om het weer toonbaar en in orde te krijgen. ziet er al goed uit,michiel ondanks de rommel
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Hoi Michiel,
Zelf de afgelopen winter nauwelijks met de treintjes bezig geweest, maar nu je draadje helemaal bijgelezen en je filmpjes bekeken. Ik heb zelf het plan opgevat om een vaste baan te gaan maken, maar worstel ook met de schaduwstations. Helixen was ik sowieso al niet van plan te bouwen, maar jouw ervaringen met het verslijten van de loks hebben me helemaal overtuigd. Dank voor het delen van je ervaringen. Hebben we allemaal weer baat bij. Succes met de bouw.
Zelf de afgelopen winter nauwelijks met de treintjes bezig geweest, maar nu je draadje helemaal bijgelezen en je filmpjes bekeken. Ik heb zelf het plan opgevat om een vaste baan te gaan maken, maar worstel ook met de schaduwstations. Helixen was ik sowieso al niet van plan te bouwen, maar jouw ervaringen met het verslijten van de loks hebben me helemaal overtuigd. Dank voor het delen van je ervaringen. Hebben we allemaal weer baat bij. Succes met de bouw.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Bedankt voor jullie reacties! Het voorlopig dubbelspoor loopt nu volledig om. Treinen kunnen weer rijden. Ik kan nu de twee nieuwe hoeksegmenten testrijden, en verder elektrisch aansluiten: wisselaandrijvingen monteren, bezetmelders configureren, Koploper aanpassen naar nieuwe situatie en testrijden om te zien of de rails goed ligt.
Later zal het achterliggend dubbespoor vervangen worden door de twee schaduwstations.
Later zal het achterliggend dubbespoor vervangen worden door de twee schaduwstations.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Het lag er vingerdik op: een filmpje hing in de lucht... nu niet meer. Ze hangt nu rond op YT. Een kort verslag van het testrijden met treinen op de enige overgebleven helling op m'n modelbaan. Ik reed er met een paar typische treinsamenstellingen op...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Ik denk dat menigeen jaloers zal zijn op een sleep van 2 meter in N, ik in ieder geval wel!
P.s. ik heb de link even aangepast zodat het filmpje hier op het forum afspeelt zonder naar youtube te hoeven surfen.
P.s. ik heb de link even aangepast zodat het filmpje hier op het forum afspeelt zonder naar youtube te hoeven surfen.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Wat een fijne mijlpaal weer Michiel! Hopelijk blijft het allemaal werken zoals je wilt. Gezien jou oog voor detail en precisiewerk, ben ik heel benieuwd naar de scenery.
Groetjes en veel plezier
Hoontje
Groetjes en veel plezier
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Gaaf man, ofschoon het helemaal niet mijn epoche is. Maar supermooi om te zien. En treinen van 2 meter
Groet,
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Mooi filmpje met mooi materiaal. Ik werd er helemaal rustig van!
Groetjes Geert
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Grote klasse Michiel, eer van je vele werk.
grt Piet.
grt Piet.
-
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Dank voor het delen! Heel tof om te zien!! Ik weet niet of ik het goed zag maar slipt de 2m goederentrein dubbeltractie een beetje? Of is dat gezichtsbedrog qua filmpje/ zie ik het gewoon niet goed. Ik vraag het ook omdat ik even benieuwd ben of het erg is dat een modeltrein iets slipt op de rail bij dit soort extremere belasting?
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Dat ziet er goed uit Michiel. De laatste trein van 2 meter ziet er geweldig uit zo langzaam rijdend de helling op. Mooi dat er weer gereden kan worden.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Hallo Michiel
Dat ziet er prachtig uit.
Ik kijk vol verwachting uit naar de scenery.
m.vr.gr.
Hans
Dat ziet er prachtig uit.
Ik kijk vol verwachting uit naar de scenery.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Bedankt mannen, maar ik kom toch nog even deel twee binnen duwen. Ik heb de laatste anderhalve dag liggen strijden tegen mezelf, en ik heb gewonnen. Het was een wirwar van vreemde bezetmeldingen, verkeerde draadjes, vergeten Koploper-instellingen... Het kluwen werd ontward, de onenigheid gladgestreken, en treinen rond gereden. Hier is een filmpje van vijf treinen die hun ding doen... maar een wreed accident ligt op de loer!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Michiel, het rijd fantastisch mooi over je baan.
Geen race baan, maar een snelheid die bij deze treinen hoort, ik vind dit een mooie (schaal?) snelheid.
Mvg,
Marc
Geen race baan, maar een snelheid die bij deze treinen hoort, ik vind dit een mooie (schaal?) snelheid.
Mvg,
Marc
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Hallo Michiel,
Leuke film, vooral dat versneld afspelen geeft een goede indruk van het treinverloop.
Hopelijk is er niks beschadigd door het ongeluk.
m.vr.gr.
Hans
Leuke film, vooral dat versneld afspelen geeft een goede indruk van het treinverloop.
Hopelijk is er niks beschadigd door het ongeluk.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Bedankt Marc en Hans. En de schade viel mee. Het was een lege trein, geen gewonden, zelfs de blikschade was minimaal. Dus geen paniek. Jammer dat ik vergeten ben om er een reportage van te maken... met twee nieuwsgierige dames op de voorgrond.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Je maakt het wel spannend in je filmpje!
Valt me nu pas op dat de treinen in België links rijden, vind ik als linkshandige veel mooier
Valt me nu pas op dat de treinen in België links rijden, vind ik als linkshandige veel mooier
Groetjes Geert
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Geweldig filmpje Michiel. Misschien ligt het aan mij, maar alle commentaar wordt in mijn hoofd met een licht Frans accent voorgelezen Accident klinkt dan zoveel leuker als ongeluk.
Overigens wel een vraag, op 0:18 van het filmpje rijdt er in het midden onder een trein binnen over wat mij lijkt een Y-wissel, deze komt mij enigszins vreemd voor, een rechter wissel lijkt me daar logischer. Is dit naar waarheid of eigen invulling?
Overigens wel een vraag, op 0:18 van het filmpje rijdt er in het midden onder een trein binnen over wat mij lijkt een Y-wissel, deze komt mij enigszins vreemd voor, een rechter wissel lijkt me daar logischer. Is dit naar waarheid of eigen invulling?
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
De woordkeuze is bewust Belgisch met franse invloed, als aanvulling voor de sfeer: Brussel begin vorige eeuw. Ik zou ook een hoog-Hollandse taalgebruik kunnen hanteren, maar dat zou vloeken met het thema. Vandaar. En, een beetje Vlaams is toch steeds charmant, nee?
Betreffende de Y-wissel is het concept overgenomen van het origineel plan: de hoofdlijn loopt vloeiend door (de rechter boog op de Y-wissel), en de aftakking naar het perronspoor links gebeurt via het linker spoor van de Y-wissel. Daaropvolgend heb je weer een gelijkaardig verhaal bij de volgende wissel, en krijg je dus die zwalpende trein over de twee wissels. Ik zou het ook anders gedaan hebben, maar historisch ligt het nu eenmaal zo. Perfectie is soms ook saai, moet je maar denken.
En aan iedereen, bedankt voor de leuke commentaren, en dus ook de pertinente vraagjes.
Betreffende de Y-wissel is het concept overgenomen van het origineel plan: de hoofdlijn loopt vloeiend door (de rechter boog op de Y-wissel), en de aftakking naar het perronspoor links gebeurt via het linker spoor van de Y-wissel. Daaropvolgend heb je weer een gelijkaardig verhaal bij de volgende wissel, en krijg je dus die zwalpende trein over de twee wissels. Ik zou het ook anders gedaan hebben, maar historisch ligt het nu eenmaal zo. Perfectie is soms ook saai, moet je maar denken.
En aan iedereen, bedankt voor de leuke commentaren, en dus ook de pertinente vraagjes.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)