LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Welkom collega's modelbouwers!

Een nieuw draadje voor een nieuw project. Helemaal zeker is het nog niet, maar alle indicatoren wijzen in de richting dat mijn volgende baan als thema het station van Brussel-Luxemburg anno 1920 zal hebben. Ik ben nog hoopvol om een origineel sporenplan te kunnen bemachtingen, maar zolang kan ik alvast in grote lijnen de zaak plannen.

Afbeelding

Via Bruciel is een idee te verkrijgen van het algemeen concept van het sporenplan: een doorgaand station op een dubbelsporig hoofdlijn met onmiddellijk aansluitend een vrij omvangrijke opstelbundel. Het station ligt op lijn 161 (Brussel-Namen-Luxemburg).

Afbeelding

Het uitgangspunt met deze baan is om het eigenlijke station op te bouwen met modules, maar de rest van de baan als vaste baan uit te voeren, waar dan plaats is voorzien voor deze modules. Dit laat dan toe om eventueel later met de modules naar buiten te komen, deel uit makend van een samengestelde modulebaan (clubs, expo's,...).

Op de kopse kanten komen de helixblokken. Ertussen ligt het schaduwstation in half-open constructie (mogelijk plexiglas panelen ervoor tegen stof). Bovenop is ruimte om de 5 modules met het eigenlijke station te plaatsen. Onder de baan een rij opbergkasten. Kan ik m'n rommel kwijt, en is de vrouw blij. Een achtergrond en fries maakt het geheel af. Een eerste idee met een vrij klassiek concept. Maar ik denk dat dit een betere basis is om op te bouwen dan de loodzware alles-in-een ingenieuse modules die ik voor Brussel-Noord had bedacht.

Het gedetailleerd bouwverslag zal ook hier op dit forum verschijnen, beetje per beetje naarmate de werkzaamheden vorderen. Een compilatie van het bouwverslag en extra achtergrondinformatie zal te vinden zijn op de eigen website:

https://sites.google.com/site/projectlx1920/

Het startschot is gegeven, het plannen kan beginnen, de werkzaamheden zouden weldra moeten volgen. Veel leesplezier en hopelijk een inspiratie voor jullie om er ook een lap op te geven! ;)
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 10:33, 2 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920

Bericht door BenQ »

Michiel,
Een nieuw idee om een modelbaan te beginnen.
Wat is er geworden van Brussel-Noord ?


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920

Bericht door Michiel »

Mee gestopt. In het Brussel-Noord draadje heb ik aangegeven waarom ik niet met Brussel-Noord doorga. ;)

http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... &start=430 (zie halverwege pagina)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920

Bericht door BenQ »

Michiel,
Had het niet gezien, nu wel.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Gisterenavond ben ik naar de bouwmarkt getrokken en heb een stapeltje houten latten gekocht. De kop is eraf. Het zaagwerk is begonnen. Een nieuwe modelbaan wordt gebouwd.

Het meubel wordt in elkaar getimmerd. Het zal nog een poosje duren vooralleer het eerste deel klaar is (niveau met schaduwstation), want dergelijk timmerwerk is niet meteen m'n ding (heb er ook niet veel gereedschap voor), maar we moeten er doorheen.

Binnenkort meer...


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Redskin »

De ervaring en inzicht neemt niemand je af. Die heb je met het mammoetproject verder uitgebreid. ;)
Ga je weer met belangstelling volgen Michiel. Succes en ik hoop in ieder geval dat Urbanie, Germaine en de andere bewoners weer een plekkie vinden op of rond het station :)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Hoontje »

Inderdaad, moedig besluit Michiel en wat Frank zegt is helemaal waar, dat pakt niemand je meer af!

Je baanbouw lijkt wel wat op mijn modulebaan, alleen heb ik geen fries en kasten eronder... Ben benieuwd hoe een en ander bij jou uitpakt. Vond Brussel - Noord al een gaaf, immens project, maar dit doet er absoluut niet onder voor!!!
Succes!

Groetjes en ik blijf volgen,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Ik heb het sporenplan van het schaduwstation wat verder uitgewerkt. Voorlopig lijkt dit wel potentieel te hebben:

* Twee maal 12 opstelsporen, elk nog opgedeeld in 2 secties voor in totaal maximaal 48 treinen
* Maximale treinlengte is 2 meter (trein met 12 rijtuigen)
* Gescheiden Noord en Zuid bundel
* Mogelijkheid om tijdens testritten beneden te blijven (via gele wissels)
* Enkel twee keerlusschakelingen nodig voor de hele baan
* Gebruik van prijsvoordelige code 80 wissels (Peco, ST 5/6)
* Alle opstelsporen hebben dezelfde opstellengte

Indien jullie opmerkingen hebben, suggesties, of jullie zien kemels en kalamiteiten, aarzel niet!

https://sites.google.com/site/projectlx ... ie%201.png
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door evo »

Hoi Michiel,
Ik zie dat je ST5/6 wissels gaat gebruiken. Ik had er daarvan ook een paar in m'n schaduwstation en die gaven bij sommige loks af en toe problemen met stroomafname.
Waar zijn die twee rode lussen voor bedoeld?
Groeten,
Edwin


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Hoi Edwin,

Het is misschien niet duidelijk maar dit zijn twee gescheiden schaduwstations: eentje voor de noordzijde, en eentje voor de zuidzijde. Die rode lussen zijn de keerlussen voor elk station. Elke helix heeft dus z'n eigen opstelbundel met keerlus.

Ik heb alleen maar goeds gelezen (hier en elders) over de ST-5/6 wissels. Ik heb er eentje gekocht en heb rijtesten gedaan, zonder enig probleem. Jouw ervaring bezorgt me een beetje. Weet je nog meer precies onder welke omstandigheden ze stroomafnameproblemen gaven?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Hoontje »

Bij de Spoorstaaf clubbaan geven ze kortsluiting wanneer enkele treinstellen erover rijden. De wielflens raakt beide spooorstaven (van zowel aafbuiged als recht doorgaand spoor.
We lossen dit euvel op door de hartstukken toch te polariseren dmv relais' of microswitches. In het draadje Schellenbach van Martin Domburg legt hij het aansluiten uit.
Thuis op mijn eigen baan heb ik het nog niet meegemaakt. Ik gebruik alleen geen DCC maar Dinamo en rijdt niet met dezelfde treinstellen als de club. (Lilliput Flirt / Piko Flirt)

De kosten van een relaisprint (4 wissels per print) zijn ong. 25,- euro. Microswitches kosten enkele centwn per stuk. Beiden kun je bestellen bij Martin

Groetjes

Hoontje



Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Thalys »

En om stilvallen te voorkomen kan je hem ook nog voorzien van wat draadjes.

http://n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f= ... 8&start=80 Ongeveer halverwege een fototje met dat ik bedoel.

Gr,

Wesley
Laatst gewijzigd door Thalys op 30 jul 2015 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Het testrijden hier had ik analoog gedaan. Misschien dat ik best de DCC test ook eens doe. Hoe dan ook lijkt me het idee om de polariteit van de tongen vast te bedraden geen overbodige ingreep om ergernis later te vermijden. Bedankt voor jullie reacties. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door BenQ »

Wesley,
Even je url aanpassen, de tweede [/ staat verkeerd deze moet aan het eind voor url] komen.

http://n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f= ... 8&start=80


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door FidOo »

Het stil vallen hebben we eigenlijk geen last van op de clubbaan. Het verhaaltje kortsluiting doordat de wielen in de punt van het hartstuk beide railstaven raken is een groter probleem. Idd polariseren we daarom de wissels met micro-switches.

Alleen ik zou persoonlijk deze wissels niet gebruiken. Ze zijn namelijk R1. En dit probeer je over het algemeen juist te vermijden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

De kostsluiting in het punstuk heb ik inderdaad ervaren. Met een halfrond vijltjes was dit probleem vrij makkelijk en definitief verholpen.

De straal van het afbuigend spoor is volgens fabrikant 228mm, wat eerder R2 is dan R1. Met R1 heb ik inderdaad problemen met bepaald meterieel om door de bocht te komen. R2 gaf bij mij nooit problemen (Zelfs een Bigboy kwam door de R2 bocht, niet de mijne, maar ooit een test met het model van een kennis). Ik heb vorige week uigebreidde rijtesten gedaan met een heel rits locomotieven en wagons, en niet één probleem gehad tijdens een paar uur testrijden over deze Peco ST-5 wissel; geen haperingen, geen stilstand, geen ontsporing... niets. Voorlopig ben ik heel positief over deze wissel. Maar de DCC test moet ik dus nog eens over doen. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Hoontje »

Michiel, mits mogelijk, zou je eens een foto kunnen trekken van het gevijlde wissel?

Dank je,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Onder het motto: waarom makkelijk doen als het moeilijk ook gaat! :D Dit is versie 2 van het shaduwstation. Een hoop simpeler. Nadeel: krappere keerlusboog (R2) en geen doorlopend proefrijmogelijkheid in het schaduwstation zelf.

https://sites.google.com/site/projectlx ... ie%202.png

@Hoontje, wanneer ik m'n testbaantje weer heb uitgepakt, dan neem ik eens een foto van de bijgewerkte wissel. ;)
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Ik heb een filmpje gemaakt tijdens het testen van de Peco ST-5/6 wissels. Naar mijn ervaring voldoen ze uitstekend.

https://youtu.be/hHWsm2M-JI8


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door marco »

Hee michiel fijn weer iets van je te zien !!
Jammer dat je mega project niet haalbaar bleek maar zoals jezelf al zei niet geschoten is altijd mis ;)
En zo blijft het idd niet door je hoofd spoken.
Ik ga je uiteraard weer volgen succes !!!


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door evo »

Hoi Michiel,

De problemen die ik had waren met een Fleischmann 7175 BR50 met kabinetender. Deze stond af en toe stil op de wissels.
Ik zie dat je aan het proberen bent om de kruisingen uit het schaduwstation te verwijderen. Wat je ook zou kunnen doen om dit te bereiken is om het voorste schaduwstation 5cm lager te leggen dan het achterste. Je kunt dan de keerlussen leggen zoals je ze origineel had gepland (met grote radius). In dit geval gaat de ene keerlus 1 verdieping lager dan de andere.

Groeten,

Edwin


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

@Marco, bedankt! ;)

@Edwin, ik heb hier ook met een 5-asser geprobeerd, zonder probleem op de wissel. De keerlussen plan ik half onder de helixen. De straal van de keerlus wordt hierdoor heel aanvaardbaar, ik behoud de opstellengte van 2m en alles ligt op 1 niveau, wat voordelig is voor het bouwgemak en de bereikbaarheid. Maar bedankt voor het meedenken. Alle ideeën zijn welkom.

https://sites.google.com/site/projectlx ... %202.1.png
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Maurits71 »

Michiel,

zoals je het nu geplanned heb zal ik denkelijk niet lukken, de minimale doorrij hoogte moet bijna 5 cm zijn. ik denk dat je tegen de 5 % aanzit dan op het kruisbare gedeelte., mijn helixen zijn 85 cm doorsnee, 5 cm per laag is stijgings percentage tussen de 2 en 2.5.

enige wat je zou kunnen doen is Ron zijn advies deels opvolgen en je keerlus iets laten zakken, 2 a 2.5 cm is genoeg.

rest, heel mooi schaduw station.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Hoi Maurits, ik was inderdaad van plan om de lus zelf een cm of 2 te laten zakken, net voldoende om onder de helix door te komen. Dat komt neer om een helling van 1% voor de lus; te verwaarlozen tov de helling van de helix, die ongeveer 2% zal bedragen. Ik heb vertrouwen in dit sporenplan. Ik ben er zelf tevreden over... zoals het op op papier uit ziet.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Maurits71 »

ok top


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Plaats reactie