LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Weer thuis na een heerlijke 2 weken ontspannen vakantie. En dus meteen weer bezig met de bedrading van de rechter keerlus. Met een beetje meeval is dat volgend weekend klaar. Dan zou ik meteen ook de eerste handbestuurde rondjes moeten kunnen gaan rijden. Automatisatie met bezet- en terugmeldingen komt daarna, wanneer het met de hand rijden vlot verlopen is.
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door maarten »

Wel een mijlpaal als je (handmatig) een hele ronde kunt rijden! ;-) :Thumb


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Dat is zo, Maarten. Sinds ik de helixen en het diepliggend schaduwstation heb afgebroken, hebben treinen nooit meer een rondje kunnen rijden. Dat zal binnenkort weer kunnen. Een mijlpaal inderdaad. :)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

De hele handel hangt aan elkaar, mechanisch en elektrisch, maar de overgangen tussen segmenten vooraan en de hangbakken achteraan moeten verbeterd worden. Zoals het nu is, is het een drama om het uitgelijnd te krijgen, en vooral te houden. Dus nog even doorgaan met het creatief knutselen voordat hier treinen over kunnen rijden.

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door traiNiac »

Segmentovergang is altijd lastig. Zeker in N. Succes Michiel


Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Pierre »

Succes man! Het is echt een drama zo'n segment overgang. Zeker met een los overgang stuk zoals bij jou. Pfff.! ;) Ziet er verder wel gelikt uit.


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

De lus is gesloten. Een testlocomotief heeft een paar rondjes gereden, maar niet zonder hinder. Maar het spoor heeft overal spanning, dat is al dat. Maar deze tussenstukjes zoals op de foto tussen de baan en de hangbakken aan de achterkant zijn echter nog problematisch. Met wat prutsen is het tijdelijk wel goed te krijgen, maar het schiet zo weer fout. Kwestie van een tiende millimeter. En dat is voldoende voor ontsporing. Ik heb er nog geen "mooie" oplossing voor gevonden. Het blijft dus knoeien met schroefjes en klemmende latjes. Maar ik ben wel weer een stap verder, en dat is het belangrijkste.

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Rehorst
Berichten: 165
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Rehorst »

Michiel.

Ik ken het probleem en heb dit op mijn baan opgelost door op de segmentscheiding een stukje rail los te laten zitten en deze
aan een zijde de gewone raillasjes te laten zitten en aan de andere kant twee schuif raillasjes te gebruiken.
Op de schuifraillasjes heb ik aan de onderzijde een klein stukje messing dwars gesoldeerd waarmee ik ze kan schuiven over de railstaaf.
Als ik een segment moet verwijderen dan dan schuif ik van de losse stukjes rail de schuifladders terug en kan ik het ruiltje optillen en uit de railschoentjes aan de andere kant trekken, als de segmenten weer gekoppeld moeten worden ga ik omgekeerd te werk, schuif het ruiltje in de railschoentjes druk het railtje naar beneden op de goede plaats en schuif de schuilasjes weer terug.
Zo heb je nooit geen wisselende spoorstaven bij de segment overgangen.

Ik hoop dat het duidelijk is, ik ben namelijk niet thuis, dat duurt nog twee weken, anders had ik er een foto bij gedaan


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Dat is een goede suggestie, Piet. Mocht ik er met mijn systeem niet uit komen, dan overweeg is het zeker. Dank voor de tip!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Ipio
Berichten: 455
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Ipio »

Michiel,

Wat Piet aanhaalde met die railschoentjes dat heb ik ook toegepast bij een dubbelsporige brug, die staat bij mij op een aparte module.
Moet de brug-module van zijn plaats af, dan schuif ik totaal 4 railschoentjes per kant terug zodat de brug vrij is,
dan kan ik deze module weg schuiven of hem op tillen.
Aan de twee vaste kanten van mijn baan, heb ik de railsen ook vast gesoldeerd, zoals bij jou Michiel


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door bpieters »

Ik pas een stuk flexrail van ca. 10 cm toe met aan 1 kant schuifbare lassen en aan de andere zijde vaste lasjes.
Bij niet gebruik verwijder ik het stuk flex.
Aan beide kanten schuifbare pasjes kan uiteraard ook.(afhankelijk van de situatie)
Werkt prima tot nu toe.
De lengte van 10cm is voldoende om onregelmatigheden te overbruggen.

@michiel vooral de omkaderde railstukken zien er niet jofel uit.
Misschien het overgangstuk wat langer maken.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Nog een filmpje om het af te leren... ;D

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door bpieters »

Leuk filmpje weer,Michiel.
Op een paar haperingen na rijdt het wel goed.
Ben wel benieuwd hoe met langere treinen gaat.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Ik ben ook wel benieuwd hoe het met langere treinen zal gaan. Maar eerste het probleem met die tussenstukjes oplossen, en de blokken in Koploper ingeven. Mogelijk volgend weekend een resultaat...


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Folkert van Wijk »

Heb net je filmpje bekeken. 't lijkt een hele puzzel, maar het rijd al wel heel soepel. Ook de overgangen gingen in dit filmpje heel netjes. Leuk om alles zo even te zien 't wordt een mooie baan!



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door FidOo »

Blijft een imposante baan Michiel. En de filmpjes vind ik ook goed.
Wat betreft die losse stukjes tussen de baan en je hangbakken. Is het geen optie om dat op dezelfde manier te doen als de overige bakken, dus geen losse stukjes maar gewoon vast en gesoldeerd op de rand?


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door bpieters »

FidOo schreef: 13 sep 2022 18:52 Blijft een imposante baan Michiel. En de filmpjes vind ik ook goed.
Wat betreft die losse stukjes tussen de baan en je hangbakken. Is het geen optie om dat op dezelfde manier te doen als de overige bakken, dus geen losse stukjes maar gewoon vast en gesoldeerd op de rand?
Ik denk dat Michiel dat tussenstukje gebruikt om nog enige stelmogelijkheid te hebben.Misschien ipv een star tussenstuk een flexibel stukje rail nemen.Het type lok in het filmpje is vwb de overgangen wat makkelijker dan bijv. een stoomlok.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

De hangbakken achter de baan liggen in de lengterichting van de baan. Vaste soldeerstukjes koud tegen elkaar gaat niet. De baan is meer dan 5m meter lang, en de rek en krimp onder invloed van temperatuur en vochtigheid is groter dan 1/10 mm. 1/10 mm is voldoende opdat een flens haakt, en de trein ontspoort.

De tussenstukjes zijn gemaakt met flex rails, maar doordat het allemaal vastgesoldeerd is, zit er bijna geen beweging meer in.

De voorgestelde oplossing, om langs een kant gesoldeer op een printplaat, en de ander kant los met schuifbare raillassen lijkt me de meest betrouwbare en flexible. Dat ga ik dus eens proberen...

Dank voor de suggesties. :)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Hugo »

Is het de constructie met hangbakken die de overgangen extra gevoelig maakt voor deze problematiek? Ik kan mij voorstellen dat door het eigen gewicht er speling ontstaat.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Dat valt wel mee hoor, Hugo. Die hangbakken klemmen stevig tegen de achterwand van de baan, zonder enige speling of beweging. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

En dan een filmpje van het eerste rondje met een trein, met alle miserie erbij. Maar niets is onoverkomelijk.

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Folkert van Wijk »

Michiel, gisteravond had ik je filmpje op youtube al bekeken. Ondanks de haperingen toch mooi om ook eens zo'n mooie lange trein over je baan te zien gaan.

Uit ervaring weet ik inmiddels dat je uiteindelijk op een punt komt, waarop alles soepel en zonder storing gaat lopen.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door bpieters »

Leuk om zo ‘n lange trein te zien.
De overgangen van de bakken gaat vrijwel probleemloos.
De wisselstraat aan het eind van het filmpje is wel een probleempje maar met wat schoonmaakwerk op te lossen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Ik zit met een probleem. Ik heb een Lenz LZV100 centrale en een Rosoft S88XpressNetLI interface naar de computer. Handmatig, zonder computer rijden de treinen zonder probleem. Maar van zodra ik de computer inschakel, en Koploper opstart gebeurt er na verloop van tijd iets merkwaardigs. Alles rijdt prima, tot er plots een totale reset optreedt. Alle wissels gaan plots tijdens de rijsessie tegelijk in initiele stand, en Koploper is niet op de hoogte van de gewijzigde toestand. Gevolg: onstporingen alom.

Ik heb de indruk (hypothese met veel speculaas), dat de centrale of S88XepressNetLI teveel commandos te verwerken krijgt, en dat wanneer de commando-buffer overloopt een reset optreedt. Het duurt telkens ongeveer 10 minuten na opstart van de baan, computer en Koploper.

Mijn modelbaan is niet uitzonderlijk groot. Ik heb nog geen idee waarom de baan deze problemen geeft. Het lijkt sterk op de problemen die ik ook leek te hebben met de Littfiski RS terugmelders een paar jaar geleden: de rede waarom ik was overgestapt op S88 terugmelders.

Kortom, ik zit nog met de handen in het haar (en heb nog genoeg), en weet voor het moment nog niet hoe het probleem te analyseren.

Maar hier is alvast een filmpje van een rondje handmatig rijden...

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Update: vandaag stond de baan sinds 9u 's ochtens aan zonder computer en dus zonder Koploper. Nu net kreeg de baan weer plots een complete reset van alle wissels. De computer of Koploper zijn dus niet de oorzaak. Ik heb net de S88XpressNetLI interface losgekoppeld. Enkel de Lenz LZV100 centrale staat nog aan. Het is weer wachten en zien of die reset wel of niet optreedt...


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie