LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Raymond (UK) »

Dat ziet er zeer netjes uit Michiel ! 8-)


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Jeroen »

Nou zeg, netjes gewerkt hoor. Je kan wel zien dat je redelijk thuis bent met houtbewerken! Ben benieuwd, Michiel.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Jos »

Voor stoppen ben ik al te ver Michiel :-)
En dank voor je mooie woorden!
Ik ben nu zover dat alle rails ligt. Nu nog druk met testen en afregelen van servo's.
Daarna nog een hoop in koploper invoeren. Maar er zit gelukkig goede vooruitgang in nu :-)

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Hoontje »

@ Michiel, het ziet er netjes uit hoor. Vraag; in je vorige draadje liet je ook je eerste messing bouw van een locomotief zien. Ga je daar nog mee verder?

@ Jos, blij te horen dat je doorzet en dat alle rails ligt. Ook voor mij was (en is) "Roosenbosch" een bewijs dat er heel veel moois in een NL thema te maken is. Bovendien blijft je AHOB uit styreen ongeëvenaard!
Succes beiden en hou vol!

Ik blijf volgen! (En genieten )

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Hoi Hoontje, Jos, Jeroen en Raymond,

@Hoontje, de bouw van het type 10 in messing wordt heel zeker verder gezet. Maar eerst wil ik graag weer treinen zien rijden. Dat is al heel lang geleden (behalve een beetje testrijden op een klein ovaaltje, of heen-en-weer voor de loods). Daarom zou ik graag alvast eerst het schaduwstation deels operationeel krijgen.

Wat is een "AHOB"?

@Jos, super! Ik hoop weer regelmatig updates te zien van je meesterlijke baan.

@Raymond, bedankt voor de aanmoediging!

@Jeroen, houtbewerking is niet meteen m'n ding, maar bouw met potlood, meter en handzaag een beetje wat me structureel voldoende lijkt. Ik heb geen plan, gewoon wat improviseren en bouwen wat ik voor ogen heb. Ik ben voorlopig toch al tevreden met het resultaat. Misschien komen de kemels later opdraven... :D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Ondertussen is het hele raamwerk van m'n baan klaar. De volle lengte staat hier nu te pronken: 5,30 hele meters. Nog een paar kantjes afwerken, bodemplaten van de helixblokken plaatsen, en dan eens kijken naar de rijplaat voor het schaduwstation.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Hoontje »

Hoi Michiel,

Een AHOB is een afkorting voor: Automatische Halve OverwegBomen. Oftewel een door spoorbomen beveiligde spoorwegovergang.
Ben blij te horen dat je het messingproject niet stillegt!

Succes verder!

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Weer een beetje opgeschoten met het meubel. De rijplaat van het schadustation is klaar. Ik moet nog wel de balken dempen met een laagje kurk.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Richard1978
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 jun 2009 10:06

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Richard1978 »

Goed om te zien dat je blijft doorgaan na een flinke tegenvaller,
ik zou het niet zien zitten en waarschijnlijk opgeven.
Strak werk zoals altijd, ben benieuwd naar de verhalen van de dames,
mochten ze nog terugkeren.


Met vriendelijke groeten,
Richard ( Prem )
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Het is weer een tijdje geleden dat ik met een update kwam. Ik heb een paar wissels gekocht om te testen. En, wanneer men een hoopje recupratieflexen aan elkaar soldeert, krijgt men een testovaaltje met inhaalspoor. Dat valt wel even mee, want wie weet wat het allemaal had kunnen worden. ::)

Nu nog een paar rijdbare locomotieven vinden. Die zijn bij mij niet dik gezaaid. Dat heb je wanneer je steeds maar 20 of 30 euro neerlegt voor afdankertjes. Dit trammetje rijdt alvast. Nu nog eens dieper grabbelen in de doos met locs...

Afbeelding

Aanvulling: Ik heb een eerste trein samengesteld om de wissels te testrijden: 193cm lang met 63 assen. Vanavond ga ik deze knaap een tijdje rondjes laten rijden, en zien hoelang het duurt vooralleer er een wiel naast het spoor is gesukkeld.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door brizbo »

Indrukwekkende "knaap" michiel 8-)

Is het allemaal belgisch materiaal dat er aan hangt?

Ben benieuwd naar de test!


Fabrice
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Er zitten een acht-tal Belgen tussen. De rest is buitenlands, met voornamelijk duits spul. In een goederentrein is een buitenlander al gemakkelijker te verantwoorden, maar zoveel... Wees gerust, ze worden allemaal nog een voor een aangepakt. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Een kort filmpje met de lange treinen in actie: https://youtu.be/MBZVh5Sdc2A


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Treinen rijden de helling op! Het keerspoor in het shaduwstation moet onder de toekomstige helix door. Ik stelde me vragen over de hellingsgraad en lange treinen. Een test dan maar. Een enkelvoudige locomotief met een sleep van 2 meter komt probleemloos de 1% helling op. Ik vermoed dat ik geen zorgen hoef te maken ivm de slenk onder de toekomstige helixen.

Een filmpje!
https://youtu.be/hs5oLw7iFgU


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door maarten »

Je link doet het niet Michiel. Ik heb het even voor je aangepast (URL tags vergeten). ;)

Edit: netjes hoor! Niet de aandrang gehad om te testen wat hij bij 2% doet?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

De 2% komt, met de bouw van, de helix. Ik vrees dat dat andere koek zal zijn. ;)

(en bedankt voor het aanpassen van de link)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Hoontje »

Mooie mijlpaal Michiel. Keep it up!

Groetjes,

Hoontje



Haes2006
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:09
Locatie: Almere

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Haes2006 »

Michiel,

Ik bewonder altijd jouw bouw draadjes. Wat mij wel opvalt is dat telkens "groots" gedacht wordt en uitgevoerd. Maar als je aan het laatste stadium toekomt dan wordt de baan niet afgemaakt. Heel jammer, maar ik ken het wel. Is mij ook drie keer gebeurd.
Het lijkt mij voor een hoofdstation een te klein oppervlak waar je het station op wil bouwen. Misschien gaat oom dit eindresultaat je tegenvallen

Ik bouw zelf een relatief klein eindstation(Hellendoorn, helaas niet meer bestaand) en dat neemt bij mij al bijna 4 meter lengte in. Ik hou mijn sporenplan dus "simpel", zodat ik het ook nog af kan krijgen binnen een bepaalde tijd.

Ik rij overigens naar Fremo finescale normen(code 40) dus zelf rail en wissels bouwen/wielen afdraaien ed.
Met dit project ben ik ca twee jaar bezig en er rijdt nog niets. Het frustreert niet, omdat het een hobby is en blijft.

Groet,
Hans


Bezig met: N finescale station Hellendoorn(exact 1:160) en de NAM Schoonebeek(lengte verkleind)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Je hebt helemaal gelijk, Hans. Ik zoek de uitdaging, en geef er dan een lap op. Voor mij is het bezig zijn belangrijker dan het doel op zich. Maar het is wel belangrijk om te merken dat het vooruit gaat. Het vorige project was TE groots (en technisch onhaalbaar). Vandaar dat ik ben overgestapt naar dit project; een stuk kleiner.

M'n schaduwstation lijkt me al groot genoeg zoals ik het nu heb gepland. In totaal 22 sporen van +2 meter. Daar kan ik een hoop treinen op neerzetten. Komt erbij dat op het rangeerdeel op de bovenbaan nog eens 10 opstelsporen zullen komen. Plek zat lijkt me. De afmetingen van het station zelf zijn volledig op schaal. Met m'n 5,30m komt het volledige station zonder lengte- en breedtebeknibbeling in uitbeelding. Dat was een van de redenen waarom ik dit station, Brussel-Luxemburg, heb gekozen.

Ik overweeg ook om een deel zelf wissels te bouwen. De eigenaardige wissels die niet standaard te koop zijn zou ik eventueel willen zelf bouwen, maar dan wel in code 55.

Op het moment ben ik financieel wat aan het ademhappen. Sparen voor de volgende stap: wissels en sporen leggen. De aanschaf ervan is toch een belangrijk deel uit een doorsnee gezinsbudget, dus het is even sparen (en de vrouw happy houden) ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Haes2006
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:09
Locatie: Almere

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Haes2006 »

Heel veel succes en bovendien plezier met het bouwen.
Ik ga je zeker volgen


Bezig met: N finescale station Hellendoorn(exact 1:160) en de NAM Schoonebeek(lengte verkleind)

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Wablo »

Michiel,
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, dat wij nog maar vele jaren van jouw bouwkunsten mogen genieten,
groetjes,
Bert


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door spoor65 »

Gefeliciteerd Michiel.

En hopelijk zien wij hier snel weer eens wat vorderingen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Bedankt mannen!

Voorlopig heb ik me een andere (niet-modelspoor)uitdaging op de schouders gehaald. Maar modelspoorbouw zal wel weer opgepikt worden over onbepaalde tijd. Jullie zien me dan wel weer verschijnen.

Het leven is kort, en er is zoveel te doen. Geen tijd om alles tegelijk te doen.... jammer.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Yo! De manne!

Terug van weggeweest, en ik geef er weer een lap op. Gezien het houtwerk voldoende klaar is om er een schaduwstation op aan te leggen, doen we dat dan maar. Dus, volgend objectief: een schaduwstation met geautomatiseerd verkeer, beginnend met het aftekenen van de positie van de sporen, en het aanleggen van de eerste drie opstelsporen als test-kees.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Hoontje »

aha, d'n Michiel is terug! Ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Was erg gecharmeerd van je plannen namelijk.
Succes,

Groetjes,

Hoontje


Plaats reactie