LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

PatrickReijn
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2016 16:46

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door PatrickReijn »

Het ziet er allemaal geweldig uit! mooie vorderingen.

Groetjes Patrick



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door marco »

Lekker bezig michiel word een schitterend station met mooie wisselstraten.
Ben zelf toevallig ook met de perons bezig.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Dit is de situatie van vanavond: 3 hoofdspoorperrons zijn in gips gezet. Morgen herstel ik twee locomotieven die de geest hebben gegeven de afglopen rijsessies.

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Vorig weekend weer lekker bezig geweest. Een paar locomotieven hersteld, een Belgische armsein uit messing in elkaar gesoldeerd, en een Amerikaanse oorlogslocomotief (ex-ROD, Belgische Staat type 39) van decoder voorzien. Gisteren reed alles verrassend goed.

Afbeelding

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door traiNiac »

Zeer fraai armsein Michiel!



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door tv_man »

Inderdaad een erg mooie sein. Bouwpakket? Armen gaan zeker te zijner tijd netjes bewegen?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Norman en Harry, bedankt voor de reaktie. ;)

De seinen worden inderdaad geleverd als een messing kit. Ze zijn ontworpen als statische seinen. Het zal een echte uitdaging worden om ze operationeel te maken; zowel mechanisch (bewegen van armen, 2 keer 3 posities) als optisch (lichtsein achter de gaten in de armen). Voorlopig laat ik ideeën rustig sudderen, maar binnen afzienbare tijd ga ik het wel eens proberen.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door tv_man »

Hopelijk gaat het lukken! Nu ziet het er al veelbelovend uit, succes met de details!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Vandaag begonnen met de aanleg van de wisselstraat voor de nadering van het deel kopstation van Brussel-Luxemburg. Dat zijn de oranje en blauwe sporen op het plan. De wissel over de segmentscheiding (rechtsboven op de foto) ligt al vast, de anderen kunnen nu ook geplaatst worden. De sporen van het rode deel op het plan zijn de opstelsporen. Die komen weer veel later om evidente redenen. ::) ;)

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door martindomburg »

Netjes weer vakman, blijft toch imposant zo'n wisselstraat.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door spoor65 »

weer een mooi stukje werk Michiel.

Al reageer ik niet zo vaak, maar blijf jouw project elke keer weer met bewondering volgen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Thanks Martin en Freddy. Gisteren heb ik de kopsporen op het tweede segment aangelegd. De nieuwgelegde sporen en wissels zijn nog niet aangeloten, maar langzamerhand krijgt het wel station allure.

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Michiel,

Inderdaad het begint een station van betekenis te worden.
Mooi sporenplan geworden en de 2 kopspoortje zal je veel plezier aan gaan beleven, ik heb er ook meerdere en daar is altijd bedrijvigheid tijdens het rijden en dat maakt het levendig.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Sebastiaan1201 »

Goedendag Michiel.

Je bent goed bezig en het ziet er mooi slank uit.
Ik ga je volgen.

Gr Sebastiaan


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Jos »

Dat ziet er goed uit Michiel!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door traiNiac »

Michiel,

Prachtige wisselstraat wordt het, te meer omdat hij zich over verschillende segmenten uitstrekt.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Afbeelding

Na een warrige periode in m'n hoofd, twijfelen tussen doorgaan met de baan zoals ze is, of schaduwstation helemaal veranderen met behoud van de bovenbaan, heb ik de knoop doorgehakt. Hoewel ik allesbehalve een perfectionist ben, blokkeerde ik helemaal op een aantal ergenissen betreffende het huidige schaduwtstation. M'n creativiteit werd steeds weer beknot door die fixatie op die pijnpunten. Steeds was ik bezig met hoe op te lossen. De problemen voor me uit schuiven voor later ooit eens, bleek niet te lukken.

Dus, ruimen, plaats maken, en schuiven met die handel. De baan moet van de muur, een cm of 80. En dat blijkt toch een hels karwij. Het ding weegt een ton (spreekwoordelijk). Maar de aanzet is gegeven. De deelse afbraak is begonnen. Constructie door destructie. Een stap achteruit om verder te kunnen springen. ... Als een mens maar bezig is...

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door maarten »

Moedig besluit Michiel! Maar als ik het zo lees eigenlijk wel onvermijdelijk en waarschijnlijk het enige juiste.

Kun je aangeven waar het niet goed zat? Misschien kunnen we er ook wat van leren. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door BenQ »

Michiel,
Het laatste stuk van jouw onderschrift kwam dus behoorlijk in gevaar maar het is toch weer goed gekomen.
Veel plezier met verbouwen. ;)
Ik had zelf ook problemen met de baan en deze verplaatst, 55 cm van de muur, maar dat is toch te weinig om er goed bij te kunnen dan is die 80 cm precies goed.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

@Ben, het onderschrift blijkt we een beetje de rode draad: het "pleizeert" niet meer helemaal, dan moet het anders. Vandaar dus. Goed gezien. ;)

@Maarten, de oorzaak van m'n ontevredenheid is verpreid te lezen in dit draadje, maar om het kort op te sommen:

1) De Peco ST5/6 wissels: als een trein op 1 van deze wissels 1 keer op 100 een probleem geeft (stilstand, kortsluiting,...) dan zeg je "och ja, daar leef ik wel mee". Maar wanneer je er een klein 50 hebt liggen wordt het 1 keer op 2. En dat breekt toch een beetje zuur op. Met de Electrofrog wissels van Peco heb ik GEEN enkel probleem. Dus stilletjes-aan ombouwen dan maar...

2) De Helixen doen het echt naar behoren. Geen enkel probleem mee, zelfs lange treinen rijden redelijk de helling op. Maar het concept ergert me behoorlijk. Ik heb 10-14 treinen die bijna permanent rijden, maar je ziet ze niet. Veel lawaai, maar allemaal in de catacomben buiten zicht. Een trein is meer dan 10 minuten onderweg voor 1 rondje, maar je ziet ze mogelijk maar 15 seconden, uitgezonderd de tijd dat de trein stilstaat in het station. De locomotieven slijten bijzonder snel met het constant helling-rijden. Het "redement" van elke trein is bijzonder laag. Dus dan liever kleine schaduwstations zonder helix.

3) Doordat de totale baanlengte zo groot is (oa door de helixen), heb ik veel meer bezet/terugmelders nodig. Ik ben al van Lenz RS overschakeld naar S88 (Littfinski brol buitengegooid want firmware gebugd en Peter Littfinski wou daar niets van weten), maar heb toch nog sporadische spookmeldingen. S88 heeft geen foutcorrectie in het protocol zoals RS, en een toevallige elektromagnische spike in de lucht kan dus een spookmelding opleveren. Ik wil het elektrich deel dus vereenvoudigen: minder bezetmelders = minder problemen.

Dus alles samen beslist om het anders te doen. Perfect zal het nooit worden, maar weer een stap in die richting is wel meegenomen.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door erik-n-fan »

Michiel, ook ik volg je draadje. Je samenvatting hierboven is erg verhelderend. Ikzelf herken met een klein schaduwstation experiment van jaren terug al mijn teleurstelling dat een heel deel van de treinbewegingen buiten zicht gebeurden. Als daar ook nog een lange helix trajecten worden toegevoegd dan begrijp ik helemaal je frustratie over veel afstand en weinig rendement van al de beweging.
Ik wens je veel succes met de aanpassingen!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door piksov »

oh boy ....

dat klinkt alsof je dan alles gaat afbreken Michiel, dus ook de helixen?

Eigenlijk dus helemaal opnieuw beginnen?

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Ik breek alleen het schaduwstation af, en de twee helixen. De bovenbaan blijft volledig bestaan. Ik weet dat het twee jaar werk is, maar niets doen is stilstaan. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door maarten »

Bedankt voor je uitleg Michiel. Daar kan men een wijze les uit trekken, lange schaduwstations en grote helixen doen afbreuk aan de 'paradetijd' van je materieel. Daarnaast goede betrouwbare wissels kiezen natuurlijk. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie