LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Het schab waar de schaduwstationssegementen op gaan komen te liggen is klaar. Multiplex panelen om de segmenten te bouwen zijn besteld. Ik kan me even met iets anders bezig houden, want de levering van de panelen worden maar pas dinsdag verwacht.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Michiel,
Volg je draadje al een tijdje en ook de laatste drastische ontwikkelingen vind ik zeer moedig en interessant.
Nog even terugkomend op je filmpje: Wat kan jij boeiend commentaar geven, dat is weinigen gegeven en ook alles goed in beeld gebracht. Ik zag dat dit video nummer 22 was, toch eens op zoek gaan naar de andere 21.
En als ik in de verre toekomst een commentaarstem nodig heb bij mijn youtube filmpje zal ik toch eens proberen je in te huren
Top!!!
Volg je draadje al een tijdje en ook de laatste drastische ontwikkelingen vind ik zeer moedig en interessant.
Nog even terugkomend op je filmpje: Wat kan jij boeiend commentaar geven, dat is weinigen gegeven en ook alles goed in beeld gebracht. Ik zag dat dit video nummer 22 was, toch eens op zoek gaan naar de andere 21.
En als ik in de verre toekomst een commentaarstem nodig heb bij mijn youtube filmpje zal ik toch eens proberen je in te huren
Top!!!
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Hoi Ronald, bedankt voor je opmerkingen betreffende m'n filmpje. In deel 22 was de eerst keer dat ik met stem commentaar bracht. Heel onwennig en aarzelend, naar mijn gevoel.
Je zal wel ontgoocheld zijn met de 21 voorgaande stille edities, met enkel "maar" ondertitels...
Je zal wel ontgoocheld zijn met de 21 voorgaande stille edities, met enkel "maar" ondertitels...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Ziet er goed uit michiel daar ga je straks een hoop plezier aan beleven overal goed bereikbaar.
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Dat is inderdaad de bedoeling. Ik kijk er echt naar uit, dat de treinen hier achterom gaan kunnen rijden. Het is smal, maar het biedt wel een hoop extra mogelijkheden. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik er uiteindelijk mee ga doen, maar een dubbel schaduwstation (één per richting) wordt het in elk geval.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
hoi Michiel,
leuk baanplan!
dit concept vermindert wel de rijlengte drastisch,maar door bijv. het aan de linkerzijde 4-sporige traject icm het schaduwstation maakt weer afwisselend treinverkeer mogelijk.Misschien een optie om dit ook rechts toe te passen om zodoende geen flessehals te creeren.het rode spoor linksonder zou ook ipv doodlopend kunnen koppelen aan het schaduwstation zodat het spoor multifunctioneel wordt.
het geheel heeft de uitstraling van een groot stadsstation.
groet,
Bert
leuk baanplan!
dit concept vermindert wel de rijlengte drastisch,maar door bijv. het aan de linkerzijde 4-sporige traject icm het schaduwstation maakt weer afwisselend treinverkeer mogelijk.Misschien een optie om dit ook rechts toe te passen om zodoende geen flessehals te creeren.het rode spoor linksonder zou ook ipv doodlopend kunnen koppelen aan het schaduwstation zodat het spoor multifunctioneel wordt.
het geheel heeft de uitstraling van een groot stadsstation.
groet,
Bert
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Netjes Michiel, dit bied mogelijkheden. Dat de rijlengte verminderd kan men makkelijk verbloemen door de wachttijd in het schaduwstation te vergroten. Voordeel hiervan is dat er geen onnodig verslijt van de locs ontstaat door meters te maken die je toch niet ziet zoals in grote helixen. Ik vindt het concept heel interessant.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Bert, het sporenplan is deze van het echte station Brussel-Luxemburg rond 1930 (met wat speculatie, want ik heb enkel een plan van 1983). Het station heeft de hele tijd op een enkelvoudige dubbelspoorlijn gelegen. Flessenhalzen langs beide zijden. Men heeft het nooit verbreed tot 4 sporen of zo. Links heb je dus nog een uittrekspoor (rood), dat ik zo zou willen houden om verleiding te weerstaan, en een extra electrisch enkelspoorlijntje (blauw). Het zou makkelijk zijn om het hele station te stroomlijnen, optimaliseren en efficienter te maken, maar dat zou niet overeenkomen met de toestand van rond 1930. Ik kies voor het niet-optimale, warrige en eigenzinnige van dit plan, met z'n beperkingen. Maar ik snap je opmerkingen, en apprecieer je suggesties.
Nico, aan rijlengte heb je inderdaad niets wanneer je er geen plezier van hebt (verborgen sporen). Maar zoals je al aangaf is de winst in minder sleet op de locomotiefjes een belangrijk argument waarom ik de helixen heb weggedaan. En persoonlijk vind ik dit concept ook een stuk interessanter.
Nico, aan rijlengte heb je inderdaad niets wanneer je er geen plezier van hebt (verborgen sporen). Maar zoals je al aangaf is de winst in minder sleet op de locomotiefjes een belangrijk argument waarom ik de helixen heb weggedaan. En persoonlijk vind ik dit concept ook een stuk interessanter.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
hoi Michiel,
ik begrijp je uitgangspunt.
een beter concept dan de werkelijke toestand is niet mogelijk, ook al hebben wij als modelspoorder de neiging tot optimaliseren.
goed dat je deze beslissing hebt genomen en dit concept zal zeker meer plezier geven dan je oude baan.
groet,
Bert
ik begrijp je uitgangspunt.
een beter concept dan de werkelijke toestand is niet mogelijk, ook al hebben wij als modelspoorder de neiging tot optimaliseren.
goed dat je deze beslissing hebt genomen en dit concept zal zeker meer plezier geven dan je oude baan.
groet,
Bert
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Niets bijzonders te melden, behalve dat we nog bezig zijn. Alle acht nieuwe segmenten staan in de ruwbouw. Bovenbladen liggen nog los, want nu worden ze een voor een aangepast aan het sporenplan (hellingen, tracés,...). Deel één is afgerond, deel twee van "operatie Phoenix" is begonnen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Hoi Michiel,
Goed te zien dat je weer lekker bezig bent
Ziet er alweer goed uit
Mvgr Bjorn
Goed te zien dat je weer lekker bezig bent
Ziet er alweer goed uit
Mvgr Bjorn
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Thanks, Bjorn. Om de wrange nasmaak van het vorig filmpje door te spoelen, heb ik een nieuw filmpje gemaakt van van de wederopbouw, met een vrolijker beeld van de toestand:
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Leuk filmpje Michiel!
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Mooi filmpje en weer duidelijk ingesproken - daar hebben we geen ondertitels voor nodig wat we tegenwoordig op de Nedelandse TV altijd plegen te doen bij Vlaamse series (maar goed, in België kunnen ze op TV ook geen Hollands meer verstaan ).
Na dit “overbodig” commentaar van mij ben ik blij dat t weer de goede kant op gaat met je baan, Michiel!
Na dit “overbodig” commentaar van mij ben ik blij dat t weer de goede kant op gaat met je baan, Michiel!
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Goed bezig Michiel, leuk filmpje.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Die loopt lekker over je baan Michiel
En gelijk een stukje van je baan in opbouw gezien .
mvg Sjaak
En gelijk een stukje van je baan in opbouw gezien .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Ik ben inderdaad bezig met de wederopbouw, Sjaak. Vandaag heb ik het spoortrace van het laatste segment in ruwbouw gezet. De helling is 2%. Hopelijk vinden langere treinen dit ook wel lekker. Testritten zullen het later uitwijzen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Het was een super-drukke week, maar vandaag weer wat kunnen werken aan de baan. De kurk van het eerste segment ligt vast. Dit segment is klaar om sporen te ontvangen. 7 andere segmenten wachten nog om bekurkt te worden. De onderdoorgang op de foto is heel nipt. Normale modellen (stoom en diesels, niet elektrisch) kunnen er net onder. Ik moet nog wel testen met uitzonderlijk hoog materieel, zoals US-spul (ROD en WD oorlogsmaterieel) en de TOMIX stofzuiger.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
hoi Michiel,
ik zie op de tekening die op de baan ligt in rood aangegeven opstelsporen die ik niet zag op je eerdere baanplan.
Zijn dat extra sporen of vervallen de opstelsporen in het schaduwstation?
groet,
Bert
ik zie op de tekening die op de baan ligt in rood aangegeven opstelsporen die ik niet zag op je eerdere baanplan.
Zijn dat extra sporen of vervallen de opstelsporen in het schaduwstation?
groet,
Bert
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Heel netjes gemaakt Michiel.
Je zou misschien nog een paar mm hoogte kunnen winnen door boven het spoor triplex van 3 mm te gebruiken. Dat moet voor zo'n korte overspanning sterk genoeg zijn.
Je zou misschien nog een paar mm hoogte kunnen winnen door boven het spoor triplex van 3 mm te gebruiken. Dat moet voor zo'n korte overspanning sterk genoeg zijn.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
De rode opstelsporen zijn de openlucht opstelsporen van het station Brussel-Luxemburg voor het opstellen van treinen buiten de spitsuren, net als bij hjet grote voorbeeld. Deze sporen waren al gepland van het prille begin van m'n baan. Op de eerste pagina van mijn draad zie je die rode sporen ook liggen.
Ik bouw het station in fases, want meteen het hele station bouwen kost een fortuin aan wissels, aandrijvingen en decoders. Vandaar dat ik het stapje voor stapje doe, en dat de rode sporen niet altijd op het plan van het moment staan. De rode opstelsporen komen als laatste het station aanvullen want ze zijn het minst essentieel voor de werking van het station.
@Nico Essers, ik gebruik al 3 mm MDF voor de overspanning, daar waar de rest 8mm multiplex. We zitten op dezelfde golflengte.
Ik bouw het station in fases, want meteen het hele station bouwen kost een fortuin aan wissels, aandrijvingen en decoders. Vandaar dat ik het stapje voor stapje doe, en dat de rode sporen niet altijd op het plan van het moment staan. De rode opstelsporen komen als laatste het station aanvullen want ze zijn het minst essentieel voor de werking van het station.
@Nico Essers, ik gebruik al 3 mm MDF voor de overspanning, daar waar de rest 8mm multiplex. We zitten op dezelfde golflengte.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
hoi Michiel,
Het is mij duidelijk vwb de rode sporen. Ik had het nog niet eerder opgemerkt.Je hebt gelijk om dat in fases te doen.
Bij de tunnel zou je de mdf ipv het kurk kunnen leggen en onder evt de kurk weglaten of dunner kurk nemen.Scheelt weer een aantal mm's.
Mooi stukje werk maak je!
Groet,
Bert
Het is mij duidelijk vwb de rode sporen. Ik had het nog niet eerder opgemerkt.Je hebt gelijk om dat in fases te doen.
Bij de tunnel zou je de mdf ipv het kurk kunnen leggen en onder evt de kurk weglaten of dunner kurk nemen.Scheelt weer een aantal mm's.
Mooi stukje werk maak je!
Groet,
Bert
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Mocht de tunnel te laag zijn, heb ik inderdaad nog speelruimte langs die kant. Maar ik wil eerst alle kurk gelegd hebben op alle segmenten. Daarna ga ik sporen leggen (rudimentair) en testrijden.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Ik weet weer wat doen! ::) ;D
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)