LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door erik-n-fan »

Michiel, ook ik volg je draadje. Je samenvatting hierboven is erg verhelderend. Ikzelf herken met een klein schaduwstation experiment van jaren terug al mijn teleurstelling dat een heel deel van de treinbewegingen buiten zicht gebeurden. Als daar ook nog een lange helix trajecten worden toegevoegd dan begrijp ik helemaal je frustratie over veel afstand en weinig rendement van al de beweging.
Ik wens je veel succes met de aanpassingen!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door piksov »

oh boy ....

dat klinkt alsof je dan alles gaat afbreken Michiel, dus ook de helixen?

Eigenlijk dus helemaal opnieuw beginnen?

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Ik breek alleen het schaduwstation af, en de twee helixen. De bovenbaan blijft volledig bestaan. Ik weet dat het twee jaar werk is, maar niets doen is stilstaan. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door maarten »

Bedankt voor je uitleg Michiel. Daar kan men een wijze les uit trekken, lange schaduwstations en grote helixen doen afbreuk aan de 'paradetijd' van je materieel. Daarnaast goede betrouwbare wissels kiezen natuurlijk. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Alfred »

Ha Michiel,

Een moedig besluit. Welke plannen ben je aan het uitdenken voor de nieuwe opzet? En dan met name de onderbaan?

Lekker dan, ik heb net mijn helixen er in zitten. Er bekruipt mij de angst dat ik dan hetzelfde kan ervaren als jij. Waaruit merk je trouwens dat het klimmen van de treinen slecht voor ze is? Versleten tandwielen of oververhitte motoren? Het lijkt mij toch dat het niet zo zou mogen zijn. Een loc moeten kunnen trekken, of dat nu een heuvel op is of een lange stam is dan toch om het even?


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Sleet merk ik vooral aan de sleepcontacten. Die zijn al zo dun, en slijten toch wel ergerlijk snel. Aan tandwielen of motoren merk ik niet veel. Motoren lopen wel warm, maar niet alarmerend. Drijfwielen slijten ook wel merkelijk.

De nieuwe opzet van het schaduwstation is eentje op (bijna) gelijke hoogte met de bovenbaan.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

PietB
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 nov 2018 22:08
Locatie: Hoofddorp

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door PietB »

Je pakt het wel rigoreus aan Michiel.
Geeft mij de kans te kijken hoe je jouw baan opbouwt. ;)

grt Piet.


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Overdijk »

Knap dat je het aandurft om zo het roer om te gooien. Maar wat nodig is, is nodig.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Hans »

Hallo Michiel,

Ik heb geen ervaring met een groot schaduwstation en ook niet met een helix. Ik ben er nooit aan begonnen.
In mijn vorige baan zat zelfs helemaal geen schaduwstation en reden de treinen bijna helemaal in het zicht. Er waren alleen twee onzichtbare inhaalsporen. Dat beviel echter helemaal niet (veel te weinig afwisseling in het rollend materieel).

Het alternatief: schaduwsporen dicht bij de bovenbaan bevalt mij wel. Het is wel zaak om de bereikbaarheid van de schaduwsporen in de gaten te houden. Ik doe dat door grote delen van de bovenbouw afneembaar te maken (vrijwel alle delen waar geen rails ligt zijn afneembaar).

Veel succes.

Hoor je nog wel eens iets van Urbanie en Germaine?


m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Nico Essers »

Moedig besluit Michiel, ik denk wel dat je er alleen maar op vooruit kan gaan. Nu mijn baan zover klaar is dat hij dichtgemaakt kan worden bekruipt mij eigenlijk al een tijdje het zelfde gevoel. Te veel verborgen spoor ten opzichte van het zichtbare spoor. Nu is het voor mij een test/oefen baan dus ik verander hem nu niet, echter mijn toekomstige grote baan wordt zeker anders ingedeeld.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door bob vermeulen »

Goede morgen,

Moedig besluit inderdaad.
Ben al z'n 15/16 jaar aan mijn baan aan het bouwen en inderdaad als ik het over zou (kunnen) doen dan waren mijn schaduwstations anders gemaakt.

Regel 1) het achterste spoor nooit dieper dan 60 / 70cm van de voorkant
Regel 2) schaduwstation aan de voorkant en niet tegen de achterwand.
Regel 3) beter 1 goed schaduwstion dan meerdere kleinere
Dat zou nu mijn bouw criteria worden :oops:

Maar ja ik kan het niet meer verbouwen en dus doe ik het met wat ik heb en ben er ook tevreden mee :D :o
Sterkte

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

@Pieter, wees gerust, het opbouwen gaat een stuk rustiger dan het afbreken. ;)

@Ron, ik had meer moeite met het afscheid en afbreken van m'n Brussel-Noord project, want dat was hopeloos opgeven. Nu, met dit schaduwtstation weet nu precies wat ik wél wil. En dan is deze afbraak een stap vooruit. Zonde van tijd en moeite? Niet echt, want het was een process waar ik door moest.

@Hans, een schaduwstation dichtbij is wat ik nu beöog. Een schaduwstation op bijna dezelfde hoogte, kleiner maar beter. En Germaine en Urbanie wachten geduldig de dag dat hun stad vorm krijgt, dwz, wanneer ik met scenery begin (=macro-opnames) zullen ze wel eens komen piepen. ;)

@Nico, daarom was het ook een testbaan. Goed dat je daarmee bent begonnen. Jouw definitieve kan er enkel beter van worden. En ik zou nu ook adviseren om een helix enkel te gebruiken wanneer ECHT niets anders mogelijk is. Maar gelukkig is iedereen anders, en bouwen anderen wel helixen en diepe schaduwtations met plezier en voldoening. ;)

@Bob, Jouw baan is een parel aan het worden. En betreffende jouw schaduwstation-regels:
1) check! Ik hou het bij 40cm. Normaal heb ik met 2x6 opstelsporen genoeg (t' Is nooit genoeg, maar ergens moeten we toch een lijn trekken)
2) check! de baan komt los van de muur, en langs de achterkant ligt ie dus vooraan, als je snapt wat ik bedoel.
3) ...check?... :roll: Ik hou een hondebot-sporenplan aan, en heb dus 1 schaduwstation aan elke kant van het bot.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door marco »

Hoi michiel dat is een flinke tegenslag zeg.
Maar goed betrouwbaarheid is erg belangrijk anders heb je meer ergernis dan plezier asan je hobby.
Dat je wissels met plastic hartstuk hebt gebruikt zou nooit mijn keuze zijn, het probleem met je bezetmelders zou niet nodig moeten zijn.
Op mijn baan heb ik heel veel bezetmeldpunten en nooit problemen mee ( via loconet )
Maar goed een moedig besluit en het word er uiteindelijk alleen maar beter van.
Succes !!!


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Het is een propvol weekend met amper tijd voor mezelf, maar toch begonnen met de wederopbouw van de baan. Nog niet veel kunnen doen, maar alle kleine beetjes helpen.

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door doniek »

Ze zeggen niet voor niets beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald, maar toch respect dat je zo'n beslissing hebt genomen.
Succes met de wederopbouw!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Even bezig geweest om te zien of m'n idee wel past. Ik heb het sporenplan van het schaduwstation ingevoerd. Een eerste versie ziet er zo uit. Dit plan kan nu rustig verder sudderen; de tijd dat ik het houtwerk het gebouwd...

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Debvd »

Hi Michiel,

Knap dat je het aandurft :-) maar beter nu dan met ontevreden gevoel blijven zitten.

MEt je nieuwe baanplan heb je zeker meer activiteit op de bovenbaan ...tenminste ga ervan uit dat er hoogte verschil is... kan je dan nog bij de achterkant?

Groetjes Bjorn


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

De baan komt los van de muur. Ik kan er dus heel makkelijk bij. 40cm is echt niet te veel. Dat was trouwens het uitgangspunt van de hele opzet.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door doniek »

Michiel schreef: 20 jan 2019 18:40 De baan komt los van de muur. Ik kan er dus heel makkelijk bij. 40cm is echt niet te veel. Dat was trouwens het uitgangspunt van de hele opzet.
Waarom zet je je baan niet op wieltjes? Heb dat zelf ook gedaan en bevalt mij prima.
Lekker veel ruimte aan de voorkant als je er niet hoeft te zijn en andersom ook :).


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Michiel »

Een kort filmpje met een voorstelling van de huidige toestand... met aarzelend commentaar... huhum... ::)

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door SdeVries »

Dat zijn drastische maatregelen maar het beloofd weer wat moois te worden.

Ga je draadje zeker volgen. Had zelf ook voor mijn toekomstige baan een groot schaduwstation in gedachte die met 2 of 3 helixen aangesloten zou worden op de baan. Maar na het lezen van jouw argumenten begin ik daar aan te twijfelen.


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Nico Essers »

Wat een prachtige verzameling stoomlocs heb je daar. Dat ziet er schitterend uit in je vitrine. Het is een groot oppervlak maar kun je er geen wieltjes onder zetten om het verschuiven makkelijker te maken. Vooral omdat je het schaduwstation straks alleen via de achterzijde kunt bereiken. Verder alleen maar bewondering voor deze rigoreuze omslag.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Bericht door Krab »

Succes met de wederopbouw van je baan Michiel ,
leuk je stem te horen in het filmpje .
Bij mijn baan heb ik mijn oude Fleischmann wissels gebruikt en dat loopt gelukkig goed .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie