Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Maurits71 »

Eens, 5 cm is al genoeg, wel even vinkje zetten bij gelijk stoppen in stopsectie


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

In koploper heb ik gelijk stoppen wel aanstaan. Voor het goed instellen van de decoders krijg ik binnenkort hulp van de SPROG II, hopelijk gaat het daarna wat makkelijker. Gisteren besteld bij Domburg.

Over het uitzetten van de rem en optrekvertraging. Is dit simpel het instellen van CV3 en CV4 naar een waarde van 0? Ik vind het instellen nog wel lastig. In de handleiding van de diverse decoders staat wel wat je kan instellen via welke cv's, maar niet hoe. Betekend 0 altijd uit?


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Jos »

CV3 is optrekvertraging en CV4 is remvertraging. Die kun je allebei op de minimumwaarde zetten (0 of 1, afhankelijk van de decoder) en in Koploper met massasimulatie de gewenste optrek- en afremvertraging instellen. Koploper kan de in de decoder ingestelde waardes niet "overschrijven" en bij direct stoppen bepaalt de decoder-instelling hoe snel jij echt stopt.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

Vandaag de bij Domburg Train Support bestelde Sprog II aangesloten. Wat een uitkomst dat programma. Veel blijft nog onduidelijk, maar het is nu wel overzichtelijk. En tevens kun je meerdere cv’s tegelijk programmeren. Ik heb programmeren van CV’s altijd lastig gevonden en kwam eigenlijk niet verder dan lokadres en richting. Nu ga ik me er meer in verdiepen en dat zal veel makkelijker gaan doordat het op het pc scherm staat ipv in een onoverzichtelijk menuutje in m’n intellibox.

Als eerste wil ik mijn poetstrein gaan inregelen. Dit zijn 2 Roco V200 met allebei een Tran DCX76z decoder, die in Multi-tractie gaan rijden en een digitale tomix stofzuiger en roco poetswagon gaan trekken. Een aantal aanpassingen al gedaan zoals rem en optrekvertraging op 0 gezet. Daarna de maximale en minimale snelheid ingesteld. CV2 op 5, CV5 op 255 en CV6 op de helft dus 130.

Ik dacht de maximale snelheid in koploper nu in te dammen op de 140km die deze lok kan rijden. Na het instellen dus de lok geijkt in koploper. De lok rijdt echter maar 132km en dit wordt al bereikt bij stap 16 van 28. De laatste stappen dus maar op 0 gezet.

Wat doe ik nu fout. Heb ik decoder niet goed ingesteld, of doe ik iets fout in koploper. Ik vindt het zo vreemd dat de stappen 17/28 niet gebruikt worden. Als de lok dan maar 132km rijdt alla, maar waarom dan deze rare verdeling in rijstappen. Kan iemand mij aangeven waar ik de oplossing moet zoeken.

Alvast bedankt.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door shoven »

CV5 lager zetten, nl. op de max snelheid die je wilt rijden (bij stap 28 dus).
Ik stel cv5 in, test in koploper op stap 28 bij het ijken en kijk of dat klopt met de gewenste snelheid. Zo ja, klaar en ijken maar. Zo nee, cv5 bijstellen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

En wat doen jullie met cv6.

Leeg laten, op de helft of op eenderde.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Jos »

Of leeglaten of ongeveer 1/3. Op lage snelheden valt het erg op als de decoder een stapje omhoog regelt, dus hoe kleiner de stappen in het lage bereik hoe mooier de lok optrekt en afremt.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

Oke,

we zijn een stuk verder. Een aantal adviezen opgevolgd, maar nu loop ik toch tegen iets vreemds aan.

Ik heb Vmin op 20 gezet, Vmax op 255 en Vgem op 100. (+/- 1/3e). Nu ben ik de lok in koploper gaan ijken. Vanaf decoder stap 28 terug naar 0km per uur. Zie foto van het scherm (Sorry heb geen internet bij de treinbaan)

Afbeelding

Het lijkt wel of de lok bij stappen 20 tm 28 teveel stroom krijgt en dat hij bij meer stroom nog slechter gaat presteren. is dit fenomeen bekend? of doe ik nog iets fout.

Ik had zelf bedacht om uit te zoeken welke waarde bij 134km hoort en die als max in te vullen. Vindt het echter wel vreemd.

Iemand een idee hierover?
Laatst gewijzigd door dwarsligger op 16 jan 2018 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Robbert-Jan
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013 18:20
Locatie: Rotterdam

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Robbert-Jan »

Wat een leuk ontwerp! In basis heb ik met een eerder baantje (Riedkircher Tal) hetzelfde principe gebruikt voor het schaduwstation en aansluiting naar het zichtbare gedeelte. Gelukkig heb jij wel rekening gehouden met de bereikbaarheid van de uiteindelijk niet meer zichtbare sporen :)

Voor wat betreft je eerdere vraag over het schoonmaken van je treinen: ik gebruik voor de buitenkant Cyberclean, een goedje waarmee je eenvoudig en snel alle hoekjes en gaatjes netjes schoon krijgt. Ik heb een kleine verpakking hiervan gekocht (iets van drie euro of zo), meer dan voldoende en goed voor jaren.

Groet,
Robbert-Jan.


Ik heb wel werk, maar even geen baan! Mijn oude baan in ons vorige huis: Riedkircher Tal (http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=7085)

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

Het inregelen gaat steeds beter. Ik vraag me nog wel af of jullie ook minimale snelheden hanteren. Dit zal wel meer afhankelijk zijn van de motor, maar is dat zo langzaam mogelijk. Of hanteren jullie bijvoorbeeld 10km per uur als minimum.

Dit lijkt me nogal belangrijk voor het aankoppelen van treinen.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Jos »

Hoe langzamer hoe mooier. Als een loc 1 km/u kan rijden doet ie dat bij mij ook.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Michiel »

dwarsligger schreef:...als je eenmaal gewend bent hoeveel ruimte je maar nodig hebt voor schaal N. Het idee van een H0 baan is dus naar de achtergrond verdwenen....
Ik had precies hetzelfde idee, een "kleine" H0-baan gewoon voor de lol, maar klein bleek erg groot in H0, en het project werd dus weer opgeborgen. :lol:
dwarsligger schreef:Afbeelding
Afbeelding
Hoe houden jullie het materieel schoon?
Prachtige collectie, met een paar Pruissen die perfect zouden passen op mijn Belgische baan. Betreffende het schoon houden, plan ik het schaduwstation volledig stofdicht te maken, met een ventilator met stoffilter zodat de kast in lichte overdruk is. Maar dat is voor veel later. Vandaag is het met een zacht penseel de locomotieven en wagons afborstelen tijdens het onderhoud.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door erik-n-fan »

Jos schreef:Hoe langzamer hoe mooier. Als een loc 1 km/u kan rijden doet ie dat bij mij ook.

Groetjes,
Jos
Helemaal mee eens! Maar koppelen vraagt soms iets extra vaart afhankelijk van de koppeling. Ik zit nu met Dapol koppelingen te spelen dan da's gewoon met 1 km/u rustig tuffen voorbij de magneet en klaar ben je. Altijd succes. Schone & goede rails is ook cruciaal om 1km/h te halen en niet snel op 0 km/h te eindigen :)

Twee irritaties op een beurs van mij als azijn p....
1. Elektrische locomotieven zonder bovenleiding of met bovenleiding maar zonder pantograaf (iets - met visdraadje oid) omhoog
2. Regionaal materieel dat op TGV snelheid (schaal > werkelijkheid) voorbij vliegt.

Want vaak is de baan eromheen helemaal aangekleed, leuk gedaan, origineel enz enz ... en worden deze 2 punten prompt genegeerd.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

Tja daar zit je dan. Al bijna 4 maanden thuis met een rughernia en weinig vut om ook maar iets te doen. Komt er iemand met een goed idee om er eens een weekje tussenuit te gaan, dat doet een mens goed. Dat was ook zo, maar in het zwembad maakte ik een verkeerde beweging en dan kom je dus thuis met een nekhernia. De gifbeker was blijkbaar nog niet leeg. Vooruitzichten zijn dat we over 3 maanden eens therapeutisch iets kunnen gaan doen. Staren naar computer schermen of treinbanen zit er voorlopig niet echt in, helaas. De tijd is er wel, maar het lichaam wil nog niet echt. Lang leve de morfine. :( :(

Sorry ik moest het even kwijt, het is gewoon zwaar ruk. Mijn andere hobby, bierbrouwen, ligt al helemaal stil. Als je het niet mag drinken, hoef je het al helemaal niet te maken, om er nog maar over te zwijgen dat een gistvat zo'n 20kg weegt en een kopje thee soms al te veel is.

Zo weer genoeg zelf medelijden gehad.

Een tijdje terug had ik al een test/programmerbaan gemaakt, een simpel ovaal. Via 3 schakelaars kan ik kiezen tussen aansturing via Koploper en de Sprog programmer, daarnaast leek het me handig om ook analoge loks te kunnen testen. Tot slot had ik nog een intellibox liggen te verstoffen, weggooien kan altijd nog en het staat wel stoer zo. De IB wordt gevoed vanuit de wisselspanning van de flm trafo. Schakelaars zijn aan-uit-aan schakelaars zodat de verschillende circuits ook echt gescheiden zijn. (ik was er bang voor dat bij aan-aan schakelaars toch een keer sluiting zou ontstaan).

Afbeelding

Ik hou er niet van om on-the-fly the programmeren als er meerdere loks op de baan staan, maar ik kom zo aardig in de buurt. Snelheid ijken via Koploper, niet goed, dan overschakelen naar de Sprog, aanpassen en opnieuw beginnen. Ik heb al wel 1 lok zo gedaan, omdat ik het daarna niet meer kon volhouden. Programmeren wordt zo een eitje (nu nog meer gevoel krijgen bij cv-waardes).

Nou dat was het weer. Hopelijk wordt het snel mooi weer. Kan ik naar buiten het gras zien groeien.
Laatst gewijzigd door dwarsligger op 16 jan 2018 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

garco
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door garco »

Hoi,

Heb je misschien de foto's of het baanplan nog ergens? Die op de vorige pagina's doen het niet meer...
Ik wilde er weer eens mee door in de wintermaanden...
Alvast bedankt!

Gr.


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

Laten we beginnen met goed nieuws, want ik heb alle foto's uit de fotoemmer overgeheveld naar een andere partij waardoor de berichten weer leesbaar zijn geworden.

Minder goed nieuws is dat het met mijn rug nog steeds niet goed gaat en voor de toekomst ziet het er ook niet rooskleurig uit. Gevolg is dat de "handzame" Unterberg in eens niet meer zo handzaam is. De bedoeling was dat ik deze baan naar de huiskamer kon verplaatsen, maar gezien formaat en gewicht zit dat er echt niet in. Daarom een drastisch besluit genomen. Zie hier het resultaat.

Afbeelding
De volledige baan gedemonteerd op de aanhanger :o :o :o

Het basis idee was om Unterberg en een speelbaan in H0 voor de jongens in de schuur te maken. Dat laatste was eigenlijk al afgeschoten. De ruimte in de schuur is groot genoeg voor een mooie N-baan. Daarom maar helemaal opnieuw begonnen. De baan wordt 360 x 90cm en zal in dezelfde sfeer als Unterberg Versie 1 gemaakt worden, daarom ga ik maar gewoon verder in hetzelfde draadje. Naast de baan is er ook ruimte voor een bureau en fitness apparatuur. (Nu nog een luie stoel, TV en biertap en dan is de mancave helemaal af :mrgreen: :mrgreen: )

Het baanplan is alleen nog maar getekend voor het schaduwstation.
Afbeelding

In het rood is de testbaan. Deze gaat volledig rond om het schaduwstation en is te schakelen tussen Koploper, Sprog, Untellibox en analoog.
In het blauw en groen zijn 6x5 opstelsporen.
In het grijs de wisselstraat en de plaats waar straks de railspiraal komt.

De rest van de baan is nog niet echt getekend, het basisidee is er wel, nu nog op papier, maar dat volgt later wel. Ik was al eventjes begonnen met bovenstaande te bouwen en dat is reeds in een vergevorderd stadium, later volgen hier de foto's van.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

garco
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door garco »

:o

Dan zal ik de geest van het oude ontwerp maar verder uitwerken. :D
Het gaat heel langzaam, maar met het terugplaatsen van de plaatjes (bedankt!), kan ik weer verder!

Sterkte met je rug!


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

@Garco, ik ben benieuwd naar jouw vorderingen. Heb je al een eigen topic gemaakt? Ik zou graag jouw interpretatie zien.



Ik was eigenlijk al verder dan mijn vorige post deed vermoeden. Hieronder een overzicht van de voortgang.

Ik hergebruik uit kosten overweging zoveel mogelijk onderdelen ook al zijn er goede andere alternatieven. Zo gebruik ik conrad wisselmotoren met LDT wisseldecoders. Voordat ik alle motoren weer ging monteren heb ik ze gecontroleerd op werking, van de eindafschakeling en puntstukschakeling. Over de bedrijfszekerheid twijfelde ik nogal eens bij de vorige baan. Sommige motoren hebben meer te verduren gehad door steeds het hergebruik in een andere baan dan dat ze daadwerkelijk waren gebruikt. Derhalve even een testprintje gemaakt.

Afbeelding
Op de foto is het niet helemaal goed zichtbaar, maar 1 van beide ledjes brand echt.

Verder wilde ik niet weer draadjes rechtstreeks aan de motor monteren, wellicht dat ik ze ooit weer voor een andere baan ga gebruiken (ff afkloppen). Daarom maar aansluitklemmen eraan gemaakt. Nu zijn ze ook makkelijker te vervangen,mocht er 1 sneuvelen na verloop van tijd.

Afbeelding


Ik was begonnen met monteren van onderen, maar heel snel was duidelijk dat dat geen goed plan voor de rug was. Daarom met vereende krachten de baan op zijn zijde gelegd. Dat werkt veel makkelijker.
Afbeelding

Alle electronica is aan de voorzijde weggewerkt achter een klepje. Ik merkte wel dat de wisseldecoders van LDT behoorlijk warm worden. Nu weet ik niet hoe dat is bij andere merken, iemand een idee over?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vandaag was het zover dat de baan weer rechtop gezet kon worden. Een mijlpaal. Nu is het railsschoonmaken en koploper vullen.
Afbeelding


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door shoven »

Wow, dat zier er strak uit. Netjes hoor.
Wordt die elektronica niet te warm achter die klep?
Komt op de plek waar nu die lus ligt straks een helix of iets dergelijks?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

@steven. Op de plaats van de lus komt straks inderdaad de klimspiraal. Ik wil echter eerst weer kunnen rijden en testen. en ook de bovenbouw is nog niet uitgetekend. Daarvoor moet ik lang achter de pc kunnen zitten om e.e.a. uit te kunnen tekenen. Dat is nog niet mogelijk met mijn rug, dus ik ben al blij dat we zover zijn, zo kan ik tenminste rijden.

Wat betreft de warmte heb ik geen idee. Dit was me nooit zo opgevallen tot nu dan. Achter de print zit een gleuf van zo'n 2,5cm waardoor de warmte kan verdwijnen. We zullen wel zien, ik kan altijd nog een 12v PC-ventilatortje er achter zetten oid om de warmte af te voeren.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

Afgelopen week heeft in teken gestaan van testen. Dat gaat nooit zonder slag of stoot. Mijn PC geupdate naar windows 8.1, beetje extra geheugen erin en voor 30 euro een oude XP computer klaar gemaakt voor de toekomst.

Koploper draait, maar ik kom er toch wel achter dat ik er nog vrij weinig vanaf weet. Ach dat zal gaande weg wel komen. Ik heb in het verleden eens de handleiding geprint om vervolgens volledig door te lezen, dat is ook geen optie. We proberen dus maar wat en zien wel hoever we komen.

De meeste treinen rijden nu, 2 hebben nog wat zorg nodig en 3 moeten er nog voorzien worden van een decoder, maar de rest rijd zowaar. Ik had meer problemen verwacht na zolang stil gestaan te hebben. Eerst maar eens alle treinen aan koploper voorstellen en ijken en daarna kunnen we wel eens kijken naar de CV waardes.

Foto's maken van modellen is toch wat anders dan overzicht foto's van de baan. Ik heb onderstaande foto's gemaakt met een digitale spiegelreflex, maar daar mag je ook wel een cursus voor volgen. Alle kennis is een beetje roestig geworden na lange periode van niets doen. De morfine helft ook niet echt bij helder nadenken moet ik zeggen. Wel lekker doezelen soms :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderstaande is toch nog wel 1 van mijn favorieten. Het blijven allemaal oude kneusjes, hier en daar mist nog weleens iets van de onderdelen of zoals hier een halfgaar trappetje aan de tender, maar goed daar was de prijs dan ook naar.
Afbeelding

oh ja mag ook wel eens met de stofkwast over de modellen.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door shoven »

dwarsligger schreef: Koploper draait, maar ik kom er toch wel achter dat ik er nog vrij weinig vanaf weet. Ach dat zal gaande weg wel komen. Ik heb in het verleden eens de handleiding geprint om vervolgens volledig door te lezen, dat is ook geen optie. We proberen dus maar wat en zien wel hoever we komen.
Je zou eens kunnen kijken naar de Maliebaan cursus op het Koploperforum. Die helpt je snel op weg en behandelt de basics van Koploper.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

Nou het punt is dat ik helemaal gek wordt van de spookmeldingen. Ik heb er al van alles tegen geprobeerd, maar ik weet eigenlijk niet of het een hard of software probleem is.

En zoals Wim altijd zegt, als het goed is aangesloten moet het werken. Maar ja spookmeldingen zijn zo'n vaag fenomeen.

1. Staart van de trein gaf spookmelding. Eerst "Minimale vrije tijd bezetmelder" opgeschroefd. Daarna maar vorige blok pas vrij gegeven op 2de bezetmelder volgende blok. Michiel had dit probleem ook al gehad. Dit geeft echter maar gedeeltelijk een oplossing.

2. Ik krijg regelmatig spookmeldingen op sporen die helemaal niet bezet zijn. Geen enkele wiel in dat blok.

3. Soms krijg ik bezetmeldingen in een blok waar een trein stilstaat, terwijl de verlichting gewoon brand. Lijkt wel alsof koploper de trein even kwijt was.

4. Regelmatig een trein die volgens koploper in een volgend blok is terwijl hij daar nog lang niet is, trein heeft dan paar cm gereden en staat dan stil, koploper zegt dat hij aangekomen is in het volgende blok, terwijl trein alleen nog maar op de inrijmelder staat en volgens koploper al op de stopmelder. gevolg spookmelding.

5. Een aantal keren precies andersom, koploper heeft bezetmelding van een blok compleet gemist. Trein is dus al een blok verder dan koploper denkt. gevolg spookmelding.

6. en als klap op de vuurpijl soms complete chaos. Alle blokken geven bezetmeldingen, maar dan ook alle.

Problemen zijn niet reproduceerbaar en er geldt volledige willekeur, voor zover ik kan nagaan. Bezetmeldingen komen van verschillende terugmelders.

Mijn PC heb ik laatst geupdate naar win 8.1 en de nieuwe versie van koploper, daarvoor nooit problemen, met een dikke maar. Op mijn vorige banen heb ik nooit echt veel gereden, of met veel treinen te gelijk gereden. Nu dus wel, dus eigenlijk kan ik niet zeggen dat ik voorheen geen problemen had.

Helaas is het zo aangesloten dat ik niet even een bezetmelder kan uitzetten. Voor een rondje over de baan heb je altijd alle 4 kaarten nodig.

Ik gebruik een:
Fleischmann Multimause
Rosoft s88XPressNetLI_USB
4 stuks Bezetmelder BMD16-SD met een verloopprintje aangesloten op UTP kabels.
Koploper 9.3 build 6

Hopelijk hebben jullie hierbij nog ideeen hoe tot een oplossing te komen, of waar te beginnen met elimineren, want zo wordt ik er gek van en is de lol er snel vanaf.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Maurits71 »

mijn oplossing

begin eens met alle treinen eraf te halen.

Daarna zet je de spookmelding uit. ( staat bij mij al jaren uit. )

begin met 1 trein, laat deze naar het volgende blok rijden, hier laten stoppen ( met rijden volgens bestemming ) en kijk of hij op de juiste melder stopt, indien dit niet zo is, kijk even je blok eigenschappen na, daarna naar het volgende blok etc etc.

ls je alle blokken heb gehad laat je 1 trein volledig automatisch rijden, doe af en toe willekeurig een blok handmatig blokkeren. ( trein moet dan in het blok er voor stoppen. ), gaat dit goed dan doe je 2 treinen etc.

zonder je database gezien te hebben denk ik zomaar dat je de helft bent vergeten in te vullen, daarnaast dat je melders verkeerd om hebt neergezet etc. Ik las al ergens dat je moeite had met koploper dus ik zou wel eens gelijk kunnen hebben.

Koploper is net als elk ander programma afhankelijk van wat je in de database zet en als dat niet klopt dan.....

mijn Theorie is dat je net ff te snel bent begonnen met rijden met teveel treinen, gewoon stapje voor stapje doen en dan zal je zien dat je probleempje voor probleempje oplost,


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Debvd »

Eens met Maurits,

En anders even je database hier of in koploperforum plaatsen...kunnen we ook kijken of alles is ingevuld en goed?


Plaats reactie