Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1199
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door william »

Je weet waar DHL voor staat toch?
Doe Heel Langzaam :mrgreen:

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door FidOo »

garco schreef:Thanks, heb ik zeker wat aan.
Op het middelste niveau een keerlus zo te zien en een enkelspoor verder naar het hoogste niveau?

Ik denk dat ik het ontwerp gewoon 1 op 1 kopieer :)
Alleen wat minder sporen in het schaduwstation denk ik.
Er zitten 2 keerlussen in de baan, ook het schaduwstation heeft een keerlus!!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

gvandersel
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door gvandersel »

Waar heb je de keerlus automaten zitten in je schaduwstation?
Dit is een leuk maar complex ontwerp.

Groet,

Gerard van der Sel.


Selectrix (RMX)

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

@Gerard,
De keerlusmodule in niveau 0 zit in de buitenste boog aan de rechterkant. De keerlusmodule op niveau 1 zit in het verborgen deel tussen de 2 wissels. (dus tussen de wissel waar je de keerlus ingaat en de wissel naar niveau 2).


@garco,
Doe je best zou ik zeggen. Ik heb de beide stations ook min of meer "geleend" van anderen :mrgreen: :mrgreen:


Ik zou het (schaduwstation) de volgende keer toch helemaal anders doen. en dat komt doordat ik eerst de baan analoog wilde gaan aansturen, maar uiteindelijk toch via koploper ben gaan werken. Het schaduwstation had met veel minder wissels gekund. Gewoon treinen achter elkaar parkeren. Dat kan zeer goed met koploper. Verder zou ik wellicht het stijgende spoor dubbel gemaakt hebben. Dat zou een betere doorloop verzorgen, echter wordt dan het schaduwstation ook kleiner.

Nou ja, kan er nu toch niets meer aan veranderen.

Wat trouwens de bedoeling was, was dat dit een handzaam baantje zou worden, die ik zo in de woonkamer kon zetten. Daar is echter het geheel iets te zwaar voor geworden, maar volgens mij heeft iedereen dat, dat we steeds maar meer willen. :mrgreen: :mrgreen:


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Maurits71 »

Het was inderdaad ook mijn eerste gedachte, geen tussen wissels in je schaduw station en dubbelspoor omhoog. rest blijf het een super ontwerp vinden


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

De laatste tijd voer ik toch aardig een 2strijd met mezelf. Ik zou een H0 baan gaan bouwen met mijn beide jongens, echter is de ruimte daar te klein voor, zeker als je eenmaal gewend bent hoeveel ruimte je maar nodig hebt voor schaal N. Het idee van een H0 baan is dus naar de achtergrond verdwenen.

Maar wat dan, want ik heb toch een redelijk grote hobby ruimte om iets moois te maken. Daarnaast zie ik toch steeds meer foutjes in het ontwerp van unterberg. Te korte stopsecties. Na het leren stoppen van de lokomotieven gaat het al aardig beter, maar dat leren gaat in het schaduwstation niet goed. Loks rijden door tot op de wissel, met kortsluiting tot gevolg en daar kan ik er echt niet bij.

In mijn hoofd dus al aan het broeden op een groter baanplan, waarbij het schaduwstation hergebruikt gaat worden. Meer over het idee van Unterberg 2.0 volgt later.

Iets om vrolijk van te worden heb ik in ieder geval wel. Even een parade van al mijn materieel:
Afbeelding

Afbeelding


Het zit echter allemaal wel heel erg onder het stof, sommige modellen staan al heel wat jaartjes op de baan. Ik heb geprobeerd met het luchtpistool (airbrush) de ergste stof eraf te blazen, maar daar is het wellicht te laat voor.

Hoe houden jullie het materieel schoon?
Laatst gewijzigd door dwarsligger op 16 jan 2018 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Hoontje »

sopje maken met dreft/alles reiniger en tandenborstel, ZACHTJES poetsen.
Daarnaast laat ik m'n treinen in de vitrine of in hun doosje als ik niet rijd.

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door shoven »

Hannes, in mijn schaduwstation heb ik het leren remmen uitgezet. Je kunt dat per blok regelen in Koploper. Misschien helpt dat bij jou ook?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Debvd »

shoven schreef:Hannes, in mijn schaduwstation heb ik het leren remmen uitgezet. Je kunt dat per blok regelen in Koploper. Misschien helpt dat bij jou ook?

Of de blokken een lagere verplichte rijsnelheid opleggen ?


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Jos »

Stopsecties zijn niet snel te kort. Wel als je CV 4 niet op 0 of 1 hebt staan, dan remt ie vaak te langzaam.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Maurits71 »

Eens, 5 cm is al genoeg, wel even vinkje zetten bij gelijk stoppen in stopsectie


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

In koploper heb ik gelijk stoppen wel aanstaan. Voor het goed instellen van de decoders krijg ik binnenkort hulp van de SPROG II, hopelijk gaat het daarna wat makkelijker. Gisteren besteld bij Domburg.

Over het uitzetten van de rem en optrekvertraging. Is dit simpel het instellen van CV3 en CV4 naar een waarde van 0? Ik vind het instellen nog wel lastig. In de handleiding van de diverse decoders staat wel wat je kan instellen via welke cv's, maar niet hoe. Betekend 0 altijd uit?


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Jos »

CV3 is optrekvertraging en CV4 is remvertraging. Die kun je allebei op de minimumwaarde zetten (0 of 1, afhankelijk van de decoder) en in Koploper met massasimulatie de gewenste optrek- en afremvertraging instellen. Koploper kan de in de decoder ingestelde waardes niet "overschrijven" en bij direct stoppen bepaalt de decoder-instelling hoe snel jij echt stopt.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

Vandaag de bij Domburg Train Support bestelde Sprog II aangesloten. Wat een uitkomst dat programma. Veel blijft nog onduidelijk, maar het is nu wel overzichtelijk. En tevens kun je meerdere cv’s tegelijk programmeren. Ik heb programmeren van CV’s altijd lastig gevonden en kwam eigenlijk niet verder dan lokadres en richting. Nu ga ik me er meer in verdiepen en dat zal veel makkelijker gaan doordat het op het pc scherm staat ipv in een onoverzichtelijk menuutje in m’n intellibox.

Als eerste wil ik mijn poetstrein gaan inregelen. Dit zijn 2 Roco V200 met allebei een Tran DCX76z decoder, die in Multi-tractie gaan rijden en een digitale tomix stofzuiger en roco poetswagon gaan trekken. Een aantal aanpassingen al gedaan zoals rem en optrekvertraging op 0 gezet. Daarna de maximale en minimale snelheid ingesteld. CV2 op 5, CV5 op 255 en CV6 op de helft dus 130.

Ik dacht de maximale snelheid in koploper nu in te dammen op de 140km die deze lok kan rijden. Na het instellen dus de lok geijkt in koploper. De lok rijdt echter maar 132km en dit wordt al bereikt bij stap 16 van 28. De laatste stappen dus maar op 0 gezet.

Wat doe ik nu fout. Heb ik decoder niet goed ingesteld, of doe ik iets fout in koploper. Ik vindt het zo vreemd dat de stappen 17/28 niet gebruikt worden. Als de lok dan maar 132km rijdt alla, maar waarom dan deze rare verdeling in rijstappen. Kan iemand mij aangeven waar ik de oplossing moet zoeken.

Alvast bedankt.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door shoven »

CV5 lager zetten, nl. op de max snelheid die je wilt rijden (bij stap 28 dus).
Ik stel cv5 in, test in koploper op stap 28 bij het ijken en kijk of dat klopt met de gewenste snelheid. Zo ja, klaar en ijken maar. Zo nee, cv5 bijstellen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

En wat doen jullie met cv6.

Leeg laten, op de helft of op eenderde.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Jos »

Of leeglaten of ongeveer 1/3. Op lage snelheden valt het erg op als de decoder een stapje omhoog regelt, dus hoe kleiner de stappen in het lage bereik hoe mooier de lok optrekt en afremt.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

Oke,

we zijn een stuk verder. Een aantal adviezen opgevolgd, maar nu loop ik toch tegen iets vreemds aan.

Ik heb Vmin op 20 gezet, Vmax op 255 en Vgem op 100. (+/- 1/3e). Nu ben ik de lok in koploper gaan ijken. Vanaf decoder stap 28 terug naar 0km per uur. Zie foto van het scherm (Sorry heb geen internet bij de treinbaan)

Afbeelding

Het lijkt wel of de lok bij stappen 20 tm 28 teveel stroom krijgt en dat hij bij meer stroom nog slechter gaat presteren. is dit fenomeen bekend? of doe ik nog iets fout.

Ik had zelf bedacht om uit te zoeken welke waarde bij 134km hoort en die als max in te vullen. Vindt het echter wel vreemd.

Iemand een idee hierover?
Laatst gewijzigd door dwarsligger op 16 jan 2018 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Robbert-Jan
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 okt 2013 18:20
Locatie: Rotterdam

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Robbert-Jan »

Wat een leuk ontwerp! In basis heb ik met een eerder baantje (Riedkircher Tal) hetzelfde principe gebruikt voor het schaduwstation en aansluiting naar het zichtbare gedeelte. Gelukkig heb jij wel rekening gehouden met de bereikbaarheid van de uiteindelijk niet meer zichtbare sporen :)

Voor wat betreft je eerdere vraag over het schoonmaken van je treinen: ik gebruik voor de buitenkant Cyberclean, een goedje waarmee je eenvoudig en snel alle hoekjes en gaatjes netjes schoon krijgt. Ik heb een kleine verpakking hiervan gekocht (iets van drie euro of zo), meer dan voldoende en goed voor jaren.

Groet,
Robbert-Jan.


Ik heb wel werk, maar even geen baan! Mijn oude baan in ons vorige huis: Riedkircher Tal (http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=7085)

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

Het inregelen gaat steeds beter. Ik vraag me nog wel af of jullie ook minimale snelheden hanteren. Dit zal wel meer afhankelijk zijn van de motor, maar is dat zo langzaam mogelijk. Of hanteren jullie bijvoorbeeld 10km per uur als minimum.

Dit lijkt me nogal belangrijk voor het aankoppelen van treinen.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Jos »

Hoe langzamer hoe mooier. Als een loc 1 km/u kan rijden doet ie dat bij mij ook.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door Michiel »

dwarsligger schreef:...als je eenmaal gewend bent hoeveel ruimte je maar nodig hebt voor schaal N. Het idee van een H0 baan is dus naar de achtergrond verdwenen....
Ik had precies hetzelfde idee, een "kleine" H0-baan gewoon voor de lol, maar klein bleek erg groot in H0, en het project werd dus weer opgeborgen. :lol:
dwarsligger schreef:Afbeelding
Afbeelding
Hoe houden jullie het materieel schoon?
Prachtige collectie, met een paar Pruissen die perfect zouden passen op mijn Belgische baan. Betreffende het schoon houden, plan ik het schaduwstation volledig stofdicht te maken, met een ventilator met stoffilter zodat de kast in lichte overdruk is. Maar dat is voor veel later. Vandaag is het met een zacht penseel de locomotieven en wagons afborstelen tijdens het onderhoud.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door erik-n-fan »

Jos schreef:Hoe langzamer hoe mooier. Als een loc 1 km/u kan rijden doet ie dat bij mij ook.

Groetjes,
Jos
Helemaal mee eens! Maar koppelen vraagt soms iets extra vaart afhankelijk van de koppeling. Ik zit nu met Dapol koppelingen te spelen dan da's gewoon met 1 km/u rustig tuffen voorbij de magneet en klaar ben je. Altijd succes. Schone & goede rails is ook cruciaal om 1km/h te halen en niet snel op 0 km/h te eindigen :)

Twee irritaties op een beurs van mij als azijn p....
1. Elektrische locomotieven zonder bovenleiding of met bovenleiding maar zonder pantograaf (iets - met visdraadje oid) omhoog
2. Regionaal materieel dat op TGV snelheid (schaal > werkelijkheid) voorbij vliegt.

Want vaak is de baan eromheen helemaal aangekleed, leuk gedaan, origineel enz enz ... en worden deze 2 punten prompt genegeerd.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

Tja daar zit je dan. Al bijna 4 maanden thuis met een rughernia en weinig vut om ook maar iets te doen. Komt er iemand met een goed idee om er eens een weekje tussenuit te gaan, dat doet een mens goed. Dat was ook zo, maar in het zwembad maakte ik een verkeerde beweging en dan kom je dus thuis met een nekhernia. De gifbeker was blijkbaar nog niet leeg. Vooruitzichten zijn dat we over 3 maanden eens therapeutisch iets kunnen gaan doen. Staren naar computer schermen of treinbanen zit er voorlopig niet echt in, helaas. De tijd is er wel, maar het lichaam wil nog niet echt. Lang leve de morfine. :( :(

Sorry ik moest het even kwijt, het is gewoon zwaar ruk. Mijn andere hobby, bierbrouwen, ligt al helemaal stil. Als je het niet mag drinken, hoef je het al helemaal niet te maken, om er nog maar over te zwijgen dat een gistvat zo'n 20kg weegt en een kopje thee soms al te veel is.

Zo weer genoeg zelf medelijden gehad.

Een tijdje terug had ik al een test/programmerbaan gemaakt, een simpel ovaal. Via 3 schakelaars kan ik kiezen tussen aansturing via Koploper en de Sprog programmer, daarnaast leek het me handig om ook analoge loks te kunnen testen. Tot slot had ik nog een intellibox liggen te verstoffen, weggooien kan altijd nog en het staat wel stoer zo. De IB wordt gevoed vanuit de wisselspanning van de flm trafo. Schakelaars zijn aan-uit-aan schakelaars zodat de verschillende circuits ook echt gescheiden zijn. (ik was er bang voor dat bij aan-aan schakelaars toch een keer sluiting zou ontstaan).

Afbeelding

Ik hou er niet van om on-the-fly the programmeren als er meerdere loks op de baan staan, maar ik kom zo aardig in de buurt. Snelheid ijken via Koploper, niet goed, dan overschakelen naar de Sprog, aanpassen en opnieuw beginnen. Ik heb al wel 1 lok zo gedaan, omdat ik het daarna niet meer kon volhouden. Programmeren wordt zo een eitje (nu nog meer gevoel krijgen bij cv-waardes).

Nou dat was het weer. Hopelijk wordt het snel mooi weer. Kan ik naar buiten het gras zien groeien.
Laatst gewijzigd door dwarsligger op 16 jan 2018 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

garco
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door garco »

Hoi,

Heb je misschien de foto's of het baanplan nog ergens? Die op de vorige pagina's doen het niet meer...
Ik wilde er weer eens mee door in de wintermaanden...
Alvast bedankt!

Gr.


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
Plaats reactie