Nieuwe Zolder oude Hobby

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Willempie »

Yep, alle Peco verpakkingen zijn nu leeg op wat SL311 na.

Het beweegt.
https://www.youtube.com/watch?v=_CLkDBFox00

Nu de rest van de draadjes :roll:

Groetjes


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Michiel »

Gefeliciteerd! Het beweegt goed. Er zitten een paar slingers in het traject die makkelijk te voorkomen waren, maar zolang de trein er goed door komt is dat geen problem en louter estetisch gewauwel van mijn persoon. Dat de trein stil viel, is dat omdat de puntstukken nog niet gepolariseerd worden, of een vuiltje op het spoor? En is de helix niet te steil voor langere treinsamenstellingen?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Maurits71 »

netjes chef. voorlopig ruimte zat om treinen te parkeren


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Willempie »

Michiel schreef:Gefeliciteerd! Het beweegt goed. Er zitten een paar slingers in het traject die makkelijk te voorkomen waren, maar zolang de trein er goed door komt is dat geen problem en louter estetisch gewauwel van mijn persoon.
Het hoeft toch niet allemaal haaks en kaarsrecht te zijn. Verder zal er weinig van te zien zijn als de toplaag er op zit.
En de slinger en krappe boog bij de achterwand is tijdelijk, de raillasjes waren op.
Michiel schreef: Dat de trein stil viel, is dat omdat de puntstukken nog niet gepolariseerd worden, of een vuiltje op het spoor?
Puntstukken zijn standaard dus gepolariseerd, wat de oorzaak is weet ik nog niet maar het gehele wissel lijkt spanningsloos te zijn. Ook dit komt goed binnenkort. Daar is het testrijden voor. Binnenkort even mijn multimeter meenemen.
Michiel schreef: En is de helix niet te steil voor langere treinsamenstellingen?
De Helix is 2,2% op de stijgende buiten ring, dat lijkt mij zeker niet te steil.

Groetjes


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Michiel »

Willempie schreef:Het hoeft toch niet allemaal haaks en kaarsrecht te zijn
Wie heeft het over haaks en recht? Ik hou helemaal niet van haaks en recht. Maar het maakt niet uit. Straks ligt alles uit zicht, en zolang de trein goed rijdt, geen probleem. ;)
Willempie schreef:De Helix is 2,2%
Dat is heel redelijk. Op zicht lijkt ie steiler, maar 2.2% is mooi.
Willempie schreef:het gehele wissel lijkt spanningsloos te zijn. Ook dit komt goed binnenkort. Daar is het testrijden voor. Binnenkort even mijn multimeter meenemen
Ik ben overtuigd dat het goed komt, maar ben natuurlijk wel een beetje nieuwsgiering naar de oorzaak.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Willempie »

De oorzaak is gevonden. Het wissel lag er met een hoge rug en niet alles maakt dan even goed contact. Dit verholpen, nu rijdt alles er netjes over heen, zonder haperen. Volgende stap is toch maar lichtsluisjes gebruiken voor het dynamisch schaduwstation, normale bezetmelders werken toch niet precies genoeg.

Groetjes


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Waarom werken "normale" terugmelders niet nauwkeurig bij jouw?
Welk merk gebruik je dan?
Zou toch zonde zijn als je je terug melders zou moeten compenseren met nog meer elektronica

De terug melders die ik gebruik werken op de mm ;)

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Willempie »

Nou Bob, omdat de werking voor een dynamisch schaduwstation niet voor niets is ontworpen voor het gebruik van 2 lichtsluisjes waarbij je 2 melders gebruikt voor je gehele schaduwstation, en waar bij je 2 treinen achter elkaar kan zetten op 1 spoor, verdiep je daar maar eens in met koploper.

De clue is dat de achterste trein de bezetmelder eerst bezetmeld en op het vrijkomen van diezelfde melder de trein stopt, en daar zit het probleem, de sleep moet stroomafnemen en contact blijven maken. Dat gaat net zolang goed dat het geheel contact blijft maken, zodra het contact verbroken wordt is de melder vrij en stopt de trein, met alle eventuele nare gevolgen van dien. Oftewel een sleep op de inkomende wissels.

De voorste melder, kan wel een gewone stroomdetectie melder zijn, die wordt namelijk eerst bezet en daarna gaat de loc een stukje achteruit tot de melder weer vrij is, dat is niet zo heel erg kritisch. Bij het gebruik van lichtsluisjes is dat probleem niet aan de orde, want zolang de trein de lichtstraal verbreekt is de melder bezet, en weet je zeker de gehele trein voorbij de melder is.

En zoveel elektronica is dat nu ook weer niet, een strokenprintje met een lichtsluis en 3 weerstandjes en een diode. En dat in totaal 14x.

Welke melders ik gebruik, de beste en de goedkoopste die ik tot mijn beschikking heb, je mag 1 keer raden welke.

Groetjes


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Michiel »

Willempie schreef:...Bij het gebruik van lichtsluisjes is dat probleem niet aan de orde, want zolang de trein de lichtstraal verbreekt is de melder bezet, en weet je zeker de gehele trein voorbij de melder is.
Ik veronderstel dat je de lichtsluizen dan zodanig opstelt dat met lage,platte wagens, of tussen de wagens niet toevallig een optisch contact is. Waarschijnlijk plaats je dan de lichtluizen diagonaal, onder een hoek van ongeveer 45°, ter hoogte van de buffers. Zoniet krijg je toch valse meldingen (onderbrekingen), lijkt me. In elk geval, volg ik met interesse de ontwikkeling hiervan.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Willempie »

Zo dat viel nog niet mee om 6 treinen aan de praat te houden, vooral als er een paar met veel vlieguren bij zitten.
Maar uiteindelijk toch gewonnen en het reed redelijk vanavond. Morgen nog een paar treintjes erbij, en verder tetsen.

Groetjes


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Maurits71 »

zal alleen maar beter gaan, die krengen hebben gewoon tijd nodig om op te starten. rij je al via koploper ?


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Willempie »

Ja, het beweegt en stopt en verandert van spoor m.b.v. Koploper.
Andere programma's zijn nu uitgesloten i.v.m. het dynamische opstelspoor.

Groetjes



Onderwerp starter
Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Willempie »

met koplopert en meer treintjes
https://www.youtube.com/watch?v=VCyvtUcuB9Q


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door martindomburg »

Ziet er stoer uit zo directeur.

Overigens word er in ikkeTrein al wel gewerkt aan die dinamische blokken. Het kan al met de hand, nu nog automatisch. Scheelt je de shitload lichtsluizen, dan werkt alles op positie berekening.

2,2% is overigens goed, hier trekt alles goed door de Helix heen.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Willempie »

Och 4 lichtsluisjes voor 2 schaduwstations daar wordt ik niet armer of rijker van. Of het een hoop stront scheelt ik denk het niet.

Groetjes


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Michiel »

Je bouwt wel behoorlijk snel! En mooi dat het werkt en allemaal vlot rijdt. Kan je een foto (of filmpje) maken van de lichtsluis van dichterbij? Ik zie ze op het laatste filmpje niet zitten. Het is van nogal erg ver opgenomen.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Willempie »

De lichtsluisjes zijn vooralsnog onzichtbaar, het werkt nu met gewone stroomdetectie meldpunten, 2 per 7 opstelsporen (laag). Dat is niet geheel betrouwbaar zoals al eerder aangegeven. maar het werkt redelijk. De beoogde lichtsluisjes daarvan bleek het bereik niet voldoende te zijn. Het alternatief komt eraan zodra de printjes binnen zijn, daarvan weet ik dat het werkt en beproeft is.

Groetjes



Onderwerp starter
Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Willempie »

Na nog wat liefde en geduld, 10 minuten rijden met 4 treinen en 6 op de baan, daarna was de accu leeg van de aaifoon. En reed het nog een tijdje door zonder verdere problemen.
https://www.youtube.com/watch?v=r4xL61eEpRc

Groetjes



Ronaldp
Berichten: 1469
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Ronaldp »

Willem,

Wat is de rede dat de treinen eerst stil staan voor een wissel.
En dan een stukje achteruit rijden.

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Rem_Brand »

Mooi filmpje :).

Inderdaad lijkt het erop dat de treinen eerst te ver doorrijden en dan zichzelf corrigeren.
Ben benieuwd naar de reden / oorzaak.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door dentheo »

Die treinen zetten zich zo netjes "scherp" voor de eindlijn van dat dynamische blok.
Eerst rijden ze erover (detectie) en rijden dan terug tot ze niet meer gedetecteerd worden.
Dan weet het programma dat ze "juist" staan tot waar jij de bloklengte gemeten hebt, en met kennis van de eerste-treinlengte kan hij er een tweede trein achter plaatsen.
Die tweede mag er alleen in als hij niet te lang is en zal dan stoppen op basis van het niet meer gedetecteerd worden van zijn staart.
Op die manier kan de computer het schaduwstation optimaal vullen met treinen, maximaal twee per spoor.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Willempie »

@ Ronald en Rembrand, verdiep je eens in de werking van het dynamische schaduwstation binnen het programma koploper, dan weet je en begrijp je misschien ook waarom dit zo gebeurd. Kleine tip de zeven sporen worden in de gaten gehouden door slecht 2 meldpunten, en er passen op basis van lengte 2 treinen achter elkaar op 1 spoor.
De meldpunten moeten dus vrij zijn en blijven willen er meerdere treinen in het schaduwstation geplaatst worden.
Dus de voorste bij de camera wordt eerst bezet gemaakt door de trein in het blok dan weet koploper dat de trein in het blok is en vervolgens gaat hij achteruit om het meldpunt weer vrij te geven, dan kan de volgende trein gebruik maken van dezelfde melder voor de sporen er naast.
Wat je ziet is het typische gedrag in een dynamisch schaduwstation binnen koploper. De stilstaande trein maakt geen contact met een melder.

Groetjes



Onderwerp starter
Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Willempie »

Tijd voor een kleine update.
De sporen voor het station liggen, en wissels werken m.b.v. de servo's en de ServoSwitch. Melders aangesloten inclusief een keerlus module in het meest rechtse spoor.
Afbeelding



Onderwerp starter
Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Willempie »

En een kijkje in de toekomst, alleen niets staat vast.
Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Maurits71 »

cool


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Plaats reactie