Nieuwe Zolder oude Hobby

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door dentheo »

Die treinen zetten zich zo netjes "scherp" voor de eindlijn van dat dynamische blok.
Eerst rijden ze erover (detectie) en rijden dan terug tot ze niet meer gedetecteerd worden.
Dan weet het programma dat ze "juist" staan tot waar jij de bloklengte gemeten hebt, en met kennis van de eerste-treinlengte kan hij er een tweede trein achter plaatsen.
Die tweede mag er alleen in als hij niet te lang is en zal dan stoppen op basis van het niet meer gedetecteerd worden van zijn staart.
Op die manier kan de computer het schaduwstation optimaal vullen met treinen, maximaal twee per spoor.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Willempie »

@ Ronald en Rembrand, verdiep je eens in de werking van het dynamische schaduwstation binnen het programma koploper, dan weet je en begrijp je misschien ook waarom dit zo gebeurd. Kleine tip de zeven sporen worden in de gaten gehouden door slecht 2 meldpunten, en er passen op basis van lengte 2 treinen achter elkaar op 1 spoor.
De meldpunten moeten dus vrij zijn en blijven willen er meerdere treinen in het schaduwstation geplaatst worden.
Dus de voorste bij de camera wordt eerst bezet gemaakt door de trein in het blok dan weet koploper dat de trein in het blok is en vervolgens gaat hij achteruit om het meldpunt weer vrij te geven, dan kan de volgende trein gebruik maken van dezelfde melder voor de sporen er naast.
Wat je ziet is het typische gedrag in een dynamisch schaduwstation binnen koploper. De stilstaande trein maakt geen contact met een melder.

Groetjes



Onderwerp starter
Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Willempie »

Tijd voor een kleine update.
De sporen voor het station liggen, en wissels werken m.b.v. de servo's en de ServoSwitch. Melders aangesloten inclusief een keerlus module in het meest rechtse spoor.
Afbeelding



Onderwerp starter
Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Willempie »

En een kijkje in de toekomst, alleen niets staat vast.
Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Maurits71 »

cool


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Michiel »

Indrukwekkend plan, Wim. Persoonlijk vind ik het een beetje jammer dat ook de zichtbare delen (wat ik me inbeeld dat zichtbaar is op je plan) ook nogal haaks en evenwijdig lopen. Ik zou er iets organischer, natuurlijker laten lopen (zonder overdaad aan krappe bochten natuurlijk). En ik zie heerlijk veel paradespoor, maar mis, gezien de oppervlakte toch ergens iets van een (klein) station of zo. Maar het blijft moeilijk lezen, je plan zo op afstand, en zonder een woordje uitleg.

Maar hoedanook, succes met de werkzaamheden. Geniet van het bouwen.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Willempie »

Tja, zoals ik al zei niets staat vast, en dit was alleen om een idee te krijgen hoe het sporen verloop ongeveer mogelijk is. Zo kloppen de verhoudingen niet en ook de lengtes van de diverse ruimtes. Als het ooit wordt uitgelegd dan zal het een wat speelser verloop krijgen en dus minder strak.
Maar waar het mij omgaat is het laten rijden van treinen, niet om een bepaald thema uit te beelden.

Groetjes


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Michiel »

Laten rijden van treinen op dit plan zal geen probleem zijn, rijlengte genoeg. En meer moet dat niet zijn. Zolang je maar met plezier bezig bent. Zijn er bepaalde technische uitdagingen waar je je zinnen hebt op gezet met deze baan?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Willempie »

Na de aanschaf van een Fleischmann loc uit een aanbieding (nieuw) waar een nem651 aansluiting in zat aan de zijkant tbv een Twin-Decoder.

Mij zelf laten verleiden daar een ESU locpilot Micro voor aan te schaffen.

De loc eerst omgebouwd met een Kuehn N045 en laten rijden zonder kap, wat hij zonder probleem uren vol heeft gehouden.
Gisteren de Locpilot ingeplugd, maar het plezier was van korte duur, na een meter rijden schokken en onder geknetter uit de motor tot stilstand. Geen beweging meer in te krijgen.
Dus Kuehn er terug in, deze begint met de ledjes te knipperen, dus overbelasting motor, hmmm vreemd.
Dan Kuehn los en analoog plug erin en spanning erop, onder protest komt de motor opgang en loopt vervolgens soepel.
Dan herhaling van stappen eerst met kuehn, loopt weer normaal.
Dan met de Loc Pilot, en onmiddellijk hetzelfde verhaal.
Weer los en analoge spanning erop en na protest weer soepel lopen.
Nu was ik al geen fan van ESU maar nu weet ik ook weer waarom dat zo is.
Dan maar een list verzinnen op toch de Kuehn te gebruiken, en dat past erin aan de zijkant, als je de connector op de print verwijdert en het afstands plasticje op de 6 pinnetjes van de decoder, dan rechtstreeks op de print solderen en inmiddels heeft hij al weer uren zijn rondjes meegereden.

En zo ziet dat er in de praktijk uit.
Afbeelding

Groetjes



Onderwerp starter
Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Willempie »

AfbeeldingToplocatie2 by W R, on Flickr


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Maurits71 »

zo je hebt ff gas gegeven


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Nieuwe Zolder oude Hobby

Bericht door Michiel »

Dat is inderdaad weer een heel eind opgeschoten. En het blijft erg netjes en strak werk.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie